Archief - SEARCH: Ik zoek een hogeschool richting Multimedia

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lo_fi

Legacy Member
Alweer een superopleiding met polyvalente wonderkinderen dus? Was mct niet eerst ook zoiets? Maar goed: ik help het je hopen maar blijf uiterst, uiterst voorzichtig ...

Erinyes

Legacy Member
Tsjernobyl zei:
Waarom denk je dat je enkel in de game wereld aan de slag kan? animatiefilms, special effect, reclame, games, engeveer alles met video, programmeur.
Je gelooft toch nooit dat je in alles specialist kunt zijn? Games is een aparte wereld, video/film is aparte wereld, reclame is een aparte wereld.

Mijn opleiding (grafische vormgeving) houdt o.a. ook reclame, websites, video, animatie, fotografie in. Maar ik merk zelf dat ik keuzes moet maken, waar ik me in wil specialiseren. Ofwel moet je kiezen om van alle opties weinig af te weten, zonder enige specialisatie. Maar waar sta je dan...

M1tch

Legacy Member
true, zelfstudie is wel een vereiste wil je ergens geraken met zo een diploma


ik denk dat er zich daar veel aan gaan mispakken.

Gerritn

Legacy Member
Lo_fi zei:
Alweer een superopleiding met polyvalente wonderkinderen dus? Was mct niet eerst ook zoiets? Maar goed: ik help het je hopen maar blijf uiterst, uiterst voorzichtig ...

Ik vind het wat jammer dat dit je visie op MCT is.
MCT is een goede richting, waarin je inderdaad een breed gamma aan vakken krijgt, en dus tot het 3e jaar niet echt specialiseert.
Maar het is ook aan ons (de studenten) om zelf wat meer te doen na school, iedereen die zich wil specialiseren krijgt in MCT een goede basis, en men wordt de juiste richting ingestuurd, maar je kan toch niet verwachten van een school dat ze je begeleiden tot waar jij wilt?
bvb: in het 3e jaar heb je de specialisatie multimedia, die omvat 3D, studiowerk, flash & actionscripting, ... Je kan dan toch niet verwachten dat ze er nog es 1 jaar bijdoen om dan enkel dat ene vak te geven? Velen hebben een beeld van MCT dat ze daar alles zien wat ze moeten zien, dat klopt gewoon niet, en iedereen die zich vooraf toch ietwat deftig informeert, zal dit ook gezegd worden.

Lo_fi

Legacy Member
Wel..dat is inderdaad 1 van de redenen waarom mct voor mij nooit een optie is geweest. Het gamma is te breed onder het motto van 'de brede basis' maar verzand ergens in een soort ..'ik heb kennisgemaakt met'.

Als ik hoor dat DAE, naast gamedev., ook doorstroming gaat bieden naar video, animatiefilm, special effects..dan moet je mij toch eens vertellen wat in godsnaam het nut nog is van bvb Dresse die 3-4 jaar animatie gaat studeren? Wat zou je nog gaan studeren in 1 vakgebied als je de illusie van polyvalentie aangeboden krijgt?

Er is maar 1 ding dat ik als conclusie had na mijn studies, en met mij mijn hele klas: Ik wou dat ik me nog meer gespecialiseerd had en mijn 4 jaar gebruikt om me zover mogelijk te vervolmaken. Iedereen die afstudeert heeft grote plannen om zich te gaan vervolmaken in 'wat hem/haar echt interesseert' maar in 90% van de gevallen komt daar niks van in huis. Geef mij dan maar 4 jaar lang specialiseren in 1 gebied en daarna eventueel je kennis nog bijwerken door zelfstudie of een aanvullende studie.

In de niet zo verre toekomst gaan er heel veel mensen rondlopen met 'een basiskennis van X of Y'. Aan jou om te zorgen dat je beter bent, of gespecialiseerd bent in een paar dingen. trust me..specialisatie rules the arbeidsmarkt.

LunchBox

Legacy Member
Maar specialisatie begint bij zelfstudie.. het is een illusie van beginner tot specialist te kunnen gaan door een cursus/opleiding in enkele maanden, daar is altijd voorstudie mee gemoeid en de ervaring komt er niet door er wekelijks 'slechts' een paar uurtjes mee bezig te zijn in de lessen.

Je leert nog het meeste in de uren na de school, alleen gebruiken velen die tijd niet om er zich in te verdiepen. De "we willen juist kennen wat ze ons leren, en ze moeten niet verwachten dat we in een eindproject iets steken dat we niet gezien hebben"-groep.. persoonlijk heb ik er een hekel aan want het is net die groep die een richting een slechte naam geven - omdat ze denken voldoende te kunnen en kennen met enkel het lesprogramma te hebben gevolgd.

Nadien dringt dat dan door en worden ze gefrustreerd.. werknemers stellen dan weer het diploma in vraag als ze die sollicitanten over de vloer krijgen, waardoor er kritiek komt die enkel opgaat voor mensen die niet gedreven genoeg zijn om er hun vrije tijd aan te geven. Deze sector is nu eenmaal aan constante bijscholing onderhevig, kan je dat niet opbrengen begin je'r beter niet aan.

Lo_fi

Legacy Member
sure..je zal sowieso veel moeten studeren en vooral naast de lessen, wat je studiepakket ook omvat. Een klein deel van de studenten heeft die reflex, de andere 98% niet...

Tsjernobyl

Legacy Member
Je gelooft toch nooit dat je in alles specialist kunt zijn? Games is een aparte wereld, video/film is aparte wereld, reclame is een aparte wereld.
Dat zeg ik ook niet :) . Ik wil zeggen dat je je kunt toelichten op een van die mogelijkheden. Ik ging in tegen de posts die DAE gelijkstellen aan een job in de gamewereld.

Ik kan nu niet kiezen (ik heb nog tijd :) ). Wil ik mij ineens specialiseren (DAE) of wil ik het iets algemener houden (MCT) ? Ik weet het nog niet.


En inderdaad , als je dit niet voor 100% graag doet dan kom je er niet. Het meeste leer je met trail&error.

Talyn

Legacy Member
Okido, ik zoek dus eventueel te beginnen aan de PIH volgend jaar en ik heb zo'n paar vraagjes die de ouwe rotten van MCT misschien kunnen beantwoorden.

1. Wat betreft interactie met de proffen: is dat allemaal best relax of zijn die mensen wat optight? Allez, zit nu in mijn laatste jaar op de REGA in Leuven (soit, voor de moment eigenlijk op stage in Noorwegen) enja, ze mogen nu zeggen van de REGA wat ze willen (en heel wat ervan is waar, maar dat is een andere discussie) maar als het erop neer komt stap ik gewoon bij mijn docenten binnen als die les aan het geven zijn (op voorwaarde dat het niet in de aula is) en trek ik die gewoon aan hun oor als ik iets moet weten/hebben. En dat apprecieer ik enorm en dat is wel iets waar ik me vragen bij stel.

2. Op kot in Kortrijk: vallen die prijzen wat mee of is dat meer zoals in Leuven (te veel voor te weinig, tenzij ge hard zoekt en chance hebt, zoals ik)? Valt er in Kortrijk wat te beleven qua feestelijkheden en zijn de leden van het betere geslacht daar een beetje aantrekkelijk (ni seksistisch of slecht bedoeld, dames, maar dat kan toch wel interessant zijn voor de heren, niet?

3. Betreffend dat curriculum...ok, we weten niet echt iets meer dan wat er op de site staat. Maar in het algemeen aan het PIH: als ze daar iets zeggen/beloven...doen ze het dan ook? Dan hebben we misschien een beter idee aan wat we ons mogen verwachten.

Soit, de kans is zeer groot datk wel afkom volgend jaar maar dat zijn zo ff vragen die ik meteen heb. Ik denk dat degenen die eraan beginnen vooral voorzichtig moete zijn met hun verwachtingen en niet mogen vergeten dat ze niet gaan om spellekes te spelen maar om ze te leren maken. En dat dat niet van de poes is, dat als ge dat goed wilt doen, ge daar ook moeite in moet steken. EN heel belangrijk: dat iedereen uitkijkt hoe het daar gaat, zeker de eerste maanden. In de eerste maanden is zo'n nieuwe richting nog heel flexibel en kunt ge dat nog enigszins bespreken met de docenten waar dat naartoe gaat. Op voorwaarde tenminste dat de school zelf een beetje kaas gegeten heeft van studentenparticipatie.

Bon, kzal maar stoppen want dat wordt hier lang en dan leest toch niemand dat :)

Sprynxky Man

Legacy Member
Ik ben ook wel eens benieuwd naar antwoorden op die vragen. :)

Sprynxky Man

Legacy Member
Ja, dat is iets waar ik me vragen bij stel : hoe zijn de cursussen? Want ik ben iemand die quasi nooit notities neemt in de les, in leuven is dat ook totaal niet nodig, voor elk vak is er wel een degelijke gedrukte cursus waar alles vrij goed in uitgelegd staat. Daar heb ik in kortrijk wel wat schrik voor.

forumgregory

Legacy Member
-ge zou best zelf notities nemen, is het verstandigst,vooral voor wiskunde en technologie. want met examens,hebde dan zo'n paar dikke boeken,en ge moe het zelf uitpluizen. Als ge van alles notities neemt,en da begrijpt en studeert, dan zijde erdoor, die boeken heb ik in feite nie nodig gehad :s

-goeie communicatie met docenten, kunt ze altijd mailen, dag en nacht en snel antwoord.

-koten, hangt beke af wat je zoekt, ge hebt veel verschillende prijzen, van vree goedkoop na vree duur, miss www.kotwest.be es bezoeken.

steinerwarrior

Legacy Member
Naar ik vernomen heb van een student is het best dat je alle lessen volgt en dat je opschrijft wat er in de lessen is gezegd geweest. Dit is al een stuk vlotter om dan een weg te vinden in de boeken en het belangrijkste te leren.
Voor DAE: Je mag gerust zijn dat je hard gaat mogen werken wil je later in de gamesector binnen raken. Daarbij is specialiseren een must in die sector. Je kunt het niet algemeen zien. Dus als je thuis op je eigen studeert is het best dat je je ook specialiseert in 3D/modelling of programmeren en niet alleen maar leert wat zij je opdragen. Zelfstudie is de boodschap in zo'n richting wil je het later maken. Men zoekt geen mensen die algemene kennis hebben. Daarbij zal men rapper iemand aannemen die burgerlijk informatica of industrieel informatica heeft gedaan omdat zij juist goed en gestructureerd leren coden en daadwerkelijk de achterliggende theorie van programmeren leren. OK, zei leren niet veel over gamedesign en al, maar nadat zij afgestudeerd zijn kunnen zij een goed volledig bugloos programma schrijven en daarbij is de basis van een game hetzelfde als dat van alle programma's.

PsyKi

Legacy Member
hmmmz, heb ook ni echt zware klachten over PIH hoor

voor wat jij vraagt is MCT imo de perfecte school
1ste jaar is idd een beke (middelbare school niveau, ze beginnen met breuken, come on) wiskunde, en basis electriciteit.
het jaar nadien, geen wiskunde meer, en die tech is ook helemaal anders (veeeeel minder theoretisch)
Njah, sorry hoor, maar een school met enkel puur design, bestaat imo niet. Toch niet al ge in Belgie wilt blijven ...

Wireless heb ik ook geen last meer van.
vorig jaar daarentegen, da was pas een ramp (maar toen was er nog de gratis telenet hotspot)

edit:
about die vragen
1) docenten zijn wel goed hoor. Kunt naar iedereen dus idd dag en nacht mailen, direct antwoord. Ook monitoraten op aanvraag zijn geen probleem. Stapt gij erges de 'deocentenruimte' binnen om een leerkracht te spreken, geen probleem. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar tot nu toe geen last van gehad.
2) kotprijzen: geen idee (bekijk es die kotwest).
kzal u wel waarschuwen, in Kortrijk is er eig totaal NIX te doen. allejah, als ge dan vergelijkt met bvb Gent.
Tuurlijk, ze hebben daar wa café's, ..maar een studentenstad zou niemand het durven noemen denk ik ... heel zielig imo.
3) goh, kweet ni direct wa ge bedoelt hier eig.

Ben over het algemeen dus redelijk tevreden over het PIH en de richting.

Talyn

Legacy Member
steinerwarrior zei:
Men zoekt geen mensen die algemene kennis hebben. Daarbij zal men rapper iemand aannemen die burgerlijk informatica of industrieel informatica heeft gedaan omdat zij juist goed en gestructureerd leren coden en daadwerkelijk de achterliggende theorie van programmeren leren. OK, zei leren niet veel over gamedesign en al, maar nadat zij afgestudeerd zijn kunnen zij een goed volledig bugloos programma schrijven en daarbij is de basis van een game hetzelfde als dat van alle programma's.

Ik ga akkoord met die uitspraak tot aan de punt achter de eerste zin :)

Ze gaan er idd geen algemene zoeken, maar wat ge verder zegt, wel ksnap wel wat ge bedoelt maar klopt niet echt. Mannen die Burgie in de info of Industrieel Info doen leren net NIET coden. Die mensen leren inderdaad structureren, wat er achter programmeertalen bvb zit, en dat gaat inderdaad wel dieper dan wat ge bvb bij ons (REGA) leert. Maar wat die net niet leren is keihard zich specialiseren in een of meerdere talen. Die mannen volgen dan ook geen opleiding tot codemonkey of sysadmin ofzo. Daar zijn die gasten eigenlijk, ja...ni nutteloos, maar toch eerder gehandicapt door overkwalificatie voor. Waarom zou ge bvb nen Burgie 1,5 (of meer) keer zoveel betalen om codemonkey te spelen of een uitgebreid netwerk aan te sluiten (let: kheb niet gezegd de structuur uitdenken) als ge evengoed nen bachelor kunt vragen om dat te doen. Ni dak iets heb tegen burgies of industrielen zenne. Heb zelf ook nog daar gezeten en veel van mijn beste maten zitten er nog, maar dat is gewoon niet waarvoor die mannen opgeleid worden. Da zijn de mannen die meestal beginnen op een ietwat hogere plaats dan een teepmeep.

Ma kdenk ook niet dat ge DAE moet zien als een gruntwork-opleiding. Dat is zeker niet de indruk die ik krijg. Ik denk dat ze inderdaad wel een vrij algemene opleiding geven waarmee ge binnen de e-entertainment industrie eigenlijk overal naartoe kunt, afhankelijk van waar ge, idd voor een groot deel buiten de lessen om, u in specialiseert. Maar dat wil niet zeggen dat ge daarom niet relatief nen allrounder kunt worden en op termijn, na heel veel hard werk en inzet, nekeer ge op de arbeidsmarkt komt, een algemeen leidinggevende functie kunt hebben bij bvb een game-project. En derbij, ge vormt uw eigen opleiding ook zelf voor een deel he. Waar gij u in toelegt zult ge waarschijnlijk ook wel belanden he (mits ge u toelegt)

Allez, kwil maar zeggen: ik heb een teepmeep/business-opleiding gehad en het ziet er me niet echt een teepmeep/designwhore-opleiding uit. Nuja, heb ook ni meer informatie dus it's all speculation at this point, boys.

Ah, en watk bedoelde met die laatste vraag: gewoon als ze bvb zeggen van "we gaan ervoor zorgen dat jullie dit en dit tot jullie beschikking krijgen en dat ge die mogelijkheden hebt", komt er dan effectief wat van (op de cursussen na dan ;))

Erinyes

Legacy Member
PsyKi zei:
Njah, sorry hoor, maar een school met enkel puur design, bestaat imo niet. Toch niet al ge in Belgie wilt blijven ...
Die opleidingen zijn er wel degelijk in België. Je vindt ze in kunstscholen, bv academie Gent, Sint-Lucas Gent, Sint-Lukas Brussel, Sint-Lucas Antwerpen,... (heel originele namen zo blijkt...)
De opleiding heet grafische vormgeving (nu omgedoopt tot Academische Bachelor/Academische Master en Professionele Bachelor Beeldende Kunst optie grafische vormgeving...)
Op Sint-Lucas Gent kun je vanaf het 2de jaar kiezen voor bepaalde modules. Daar zitten 3 modules bij die zich toespitsen op multimedia/bewegend beeld. De andere 3 richten zich op 'traditionelere' vormgeving (het gedrukte werk dus).
Het is dus wel zo dat hier geen wiskunde/elektriciteit/talen gegeven worden, maar in de plaats krijg je filosofie, tekenen, literatuur, kunstactualiteit, kunstgeschiedenis. Maar mijns inziens is dat veel interessanter dan wiskunde (dat kreeg ik al in het middelbaar), en het is goed te doen om te studeren... Als je moeite doet tenminste :)

Ik moet zeggen: wie het niet ziet zitten om 4 jaar in een kunstschool rond te huppelen, er is altijd nog de Professionele Bacheloropleiding: die eindigt na 3 jaar en je hebt ook ongeveer gezien wat de 4-jarige opleiding ziet. Het verschil zit hem gewoon in een meer technische benadering voor de 3-jarige opleiding. Het onder controle hebben van programma's bv. Voor de 4-jarige opleiding wordt de nadruk meer gelegd op 'concept' en 'experiment'.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan