Archief - tv meubel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

twoen

Legacy Member
http://img255.imageshack.us/my.php?image=kastem3.jpg

Thuis hebben we een nieuw tv meubel nodig en ik dacht ik ontwerp er zelf één. Het hele ontwerp is gebaseerd op het feit dat we het zelf willen maken. Profielen gaan we laten lassen bij een smid en planken worden op maat gzaagd en gelamineerd. De rest zoals montage en verdere afwerking doen we zelf.

Het meubel hangt aan de muur op ongeveer 20 cm van de grond en is 60 hoog, 180 lang en 50 diep. De gesloten middenbeuk dient om apparatuur, centrale stekkerblok en bedrading weg te steken onderaan, en om een cd-speler in te steken bovenaan. Links onderaan komt een PS3 en links bovenaan de digibox. Deze moeten beiden bloot staan omdat ze veel warmte produceren. Rechts is er plaats voor magzines e.d.
De TV hangt erboven aan de muur en kabels worden hopelijk ingeslepen.

Het is een zeer letterlijke opvatting van design maar ik hoop en denk dat er hier mensen zitten met dergelijke interesses.
Ikzelf ben student architectuur (1e master Ugent)

chosen1

Legacy Member
is het een bewuste keuze om de onderste balk niet meteen aan te laten sluiten op de zijwanden? want volgens mij zou het beter staan (en gemakkelijker in onderhoud zijn) als ge een stuk uit uw balk zou frezen zodat die nog altijd op uw stalen profiel rust maar toch helemaal tegen uw zijwanden staat.
(vanboven hetzelfde)

voor de rest ziet het er mooi uit! die opbergruimte kunt ge open laten gaan met een kliksysteem zodat ge geen handvat moet gebruiken (maar ik veronderstel dat ge dat zelf al wel van plan bent :p)

nice work

twoen

Legacy Member
Die voegen zijn er gelaten om eventuele imperfecties in het zaagwerk of profielen of montage op te vangen. Ik heb er aan gedacht om boven en onderaan dezelfde montagetechniek te gebruiken (de bovenste liefst) maar er komt heel veel gewicht op die onderste plank.

Zie sketshup voor de geïnteresseerden (de layers staan niet in de juiste volgorde maar met een beetje logisch denken kan je de opbouwvolgorde er wel uithalen.

http://users.skynet.be/SoH/2.skp

Hoe de kastdeuren open moeten gaan ben ik nog niet uit. Ik dacht aan een kantelsysteem (zoals (oude) garagepoorten) zodat de "deuren" naar binnen verdwijnen.

white-hat

Legacy Member
spijtig dat ge er deuren gaat aanhangen.beetje zinsloos voor zo'n mooi meubel.

me de design ga ik mij niet moeien maar met de techniek wel.

de binnenstaande corpus zeker in twee delen maken en niet de middenste bank laten doorlopen.

koop u kwaliteitsplaten die voorgelamineerd zijn ($$).en zorg dat de laag formica is.maak eventueel u onderstuk in waterproof MDF(groen)
gebruik geen zween om u banken op te houden maar lamellen(onzichtbaar en properder).

zet u kast zeker van de grond.anders krijgt u kopshout op de zijden vroeg of laat water te drinken en kan je ze wegsmijten.
en als u onderste bank veel te verdragen krijgt,zeker 18-20-22mm nemen.

ik ben meubelmaker van beroep en we mogen geregeld ingrijpen bij sommige mensen hun ID'en.No offense tough.

twoen

Legacy Member
white-hat zei:
de binnenstaande corpus zeker in twee delen maken en niet de middenste bank laten doorlopen.
snap ik niet goed..zijn "banken" de horizontale platen? en waarom zou die dan niet mogen doorlopen?
white-hat zei:
koop u kwaliteitsplaten die voorgelamineerd zijn ($$).en zorg dat de laag formica is.maak eventueel u onderstuk in waterproof MDF(groen)
gebruik geen zween om u banken op te houden maar lamellen(onzichtbaar en properder).
Dit was ik van plan..buiten waterproof MDF maar het hangt toch aan de muur. Weet je soms schrijnwerkers/zaken die MDF op maat zagen en lamineren in Oost-vlaanderen,Vlaams-Brabant?
white-hat zei:
en als u onderste bank veel te verdragen krijgt,zeker 18-20-22mm nemen.
zal 50 worden

white-hat

Legacy Member
he ho,i'm back,

om nog es te verduidelijken.
veel maakt het eindelijk niet uit als je u middenste bank(horizontaal)al dan nie laat doorlopen.had de tekening ff misbegrepen.

50mm vind ik wel wat dik,het kan uiteraard mooi zijn maar de leverancier zal u wss geen halve plaat willen verkopen,
standaardmaten voor 50mm zijn d8 ik 1225x2445 of mss zelfs 3050 lang op die dikte,
en daar ga je ettelijke honderden euries voor betalen.

als je voor 50mm gaat wel deftige muurbevestiging kopen want dat onderstuk gaat al goed doorwegen.

en afhankelijk van hoe hoog de kast hangt zeker de zijden effen vergaren met de onderzijde,anders gaat het niet proper ogen.

wat mss ook een optie zou zijn is de onderzijde volledig te laten doorlopen,dat de zijkanten dus op het onderstuk staan,wrm vraag je u af.

als je u zijkanten gaat beplakken met formica(zo van die rollen van 50m) gaat u structure haaks staan op de structure van u onderzijde.je kan dit oplossen door een formica-plaat te kopen(meestal in plaatmaten 1225x2445 etc) en kost al vlug evenveel als u plaat mdf.dit mag natuurlijk verwaarloosd worden als er geen structure in u platen gaat zitten.

en ik denk wel dat u leverancier van platen deze eventueel wel gaat willen zagen,
afplakken kan je best zelf doen(werkuren zijn duur)
als je met rollen band werkt zijn deze meestal voorgelijmd,dus gewoon met het strijkijzer eraan lijmen,

als het formicabanden zijn met contactlijm doen,de te lijmen banden insmeren 10 minuten wachten en nog eens de plaat doen(mdf absorbeert nogal) en plakken maar.

khoop dat het wa duidelijk word

twoen

Legacy Member
Bedankt voor de tips..eerst herexamens en dan het hele ontwerp nog eens herbekijken. Ik weet dat het een redelijk kostelijke affaire zal zijn maar dat het ik er voor over.

Over de zijkanten: mijn doel was om de aan de zijkant geen naden te zien. Als mijn zijkanten op de bodem zouden steunen dan zie je langs de zijden de kopse kant van de onderste plaat.

white-hat

Legacy Member
idd,

ik begon erover omdat ik niet precies wist hoe hoog de kast komt,
maar als u tekening de daadwerkelijke vloer toont(dus de kast die laag hangt)
heb je idd gelijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan