Archief - 2e job als bijverdienste interessant?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ikkie

Legacy Member
Hallo,

Ik werk fulltime als bediende (ma tem vrij) van 8u30 tot 16u30. Daarvoor verdien ik bruto 2278 euro (ik heb wel een aantal extralegale voordelen (maaltijdcheques van 7 euro, groepsverzekering (51 euro eigen bijdrage), ecocheques, cadeaucheques op einde vh jaar). Mijn netto maandloon komt ongeveer neer op 1487 euro netto (eigen bijdrage groepsverzekering en maaltijdcheques al afgetrokken)

Ik ben echter aan het overwegen om naast mij job nog een 2e job te doen puur als bijverdienste. Hiervoor heb ik iets op het oog als orderpicker in een fabriek, als arbeider dus.
Dit zou de zondag zijn van 6u tot 22uur (2 shifts van 8 uur na elkaar). Dit gaat via een interimkantoor, theoretisch zouden ze mij als zaterdag en zondag inschrijven, in de praktijk vallen die twee shifts dus vlak na elkaar.
Hiervoor zou ik 12,5 euro bruto per uur verdienen.

Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen. De bedoeling is om extra te sparen en eventueel te kijken om een eigendom te kunnen kopen.

Kan er iemand mij vertellen hoe ik de netto berekening maak voor de 2e job samengevoegd bij de 1e? Zijn die twee verschillende statuten te combineren en hoe gaat dit in zijn werk? Ik besef dat 50% van de inkomsten van mijn 2e job naar de staat zullen gaan, maar als ik thuiszit verdien ik ook niets...
Het moet nog een beetje de moeite zijn ook eh :)

Alvast bedankt!

puni

Legacy Member
Ge gaat sowieso met een paar dingen rekening moeten houden. Uw belasting blijft progressief doorlopen, dus gaat uw tweede job in de belastingschijven van 45 en 50% vallen. Op uw loonfiche zelf gaat ge dat hoogstwaarschijnlijk niet merken, omdat uw BV telkens apart per werkgever berekend wordt. Maar wanneer ge uw personenbelasting indient, gaat ge telkens een pak mogen opleggen. Ik heb het in de rapte eens berekend en me dunkt dat ge daar op jaarbasis een 5000 euro van gaat overhouden, grof geschat.

willydrama

Legacy Member
deze keuze is de jouwe en misschien zelfs minimaal tov horecaweken van 90 uur zware arbeid, maar misschien toch overwegen met deze btw in het achterhoofd om alle opties open te houden (iets plezant in 't nachtleven, een job met fooien, vertegenwoordiger of gewoon zelfstandig handel te drijven in iets dat je echt interesseert)

Muscleduck

Legacy Member
12.5 lijkt mij redelijk mager als orderpikker, zeker voor die uren. Ik neem aan dat daar een ploegenpremie vroege/late en nacht moet bijkomen?
En 150% zaterdag, 200 zondag?

Nog 1 vraag: waar heb je de job gevonden? Ook via de interim? Of een site?

botchla

Legacy Member
Zoals hierboven gezegd, tel zeker dat je maar de helft zal overhouden van wat je verdient op dit bedrag omdat dit allemaal bijgerekend wordt bij je belastbaar inkomen. Voor de rest zijn er geen echte speciallekes dat ge nog extra gestraft wordt ofzo.

Het uiteinde van je loon zit al in de schijf van 45% (zie tabel hieronder). Je moet wel rekenen dat van je bruto loon sowieso een vaste belastingvrije som afgaat (6.800 EUR in 2013) en je forfaitaire beroepskosten.

Ook worden de belastingen gerekend op uw brutoloon exclusief uw RSZ (die wordt afgetrokken voor de berekening gemaakt wordt).

Een ruwe berekening (wat u toch een idee moet geven):

Uw (brutoloon*0,8693) * 13 = ~30.000 EUR
Forfait kosten (progr.) ongeveer = - 2.850
stuk tem 18.150 is 2.479,63 + restwaarde * 3%
Belastingvrije som = - 6.800 EUR
-----------
netto belastbaar inkomen = ~20.000

Nu wat je momenteel betaalt aan belastingen weet je al, dit is gewoon belangrijk om te zien vanaf waar je belasting gehoffen zal worden op je extra loon. Je komt dus aan de startgrens van 45%.

Je extra loon gaat af:

12,5 EUR bruto - RSZ inhouding 13,07% = 10,86 EUR

Op die 10,86 EUR zal je nog eens 45% mogen afleggen. Uitgaande dat je 16u werkt en 52 weken aan een stuk komt dat op een 10.000 EUR uit bruto, dus ik zie je nog niet direct in de hoogste schijf belanden.

Op gebied van aftrek, je belastingvrije som heb je maar 1 keer, maar je kan wel nog rekenen op 3% forfaitaire kosten tot je het maximumbedrag van 3.790 EUR bereikt.

De schatting dat je voor dat werk rond de 4.000 à 5.000 EUR netto zal overhouden (naargelang hoeveel weken per jaar je deze job doet).

Je nieuwe werkgever zal trouwens je belasting berekenen zonder bovenstaande in rekenschap te houden (dus zal die veel te weinig afhouden omdat hij rekent dat je BVS hebt, hoger forfait en eerst alle schalen moet doorlopen). Wat je kan doen is vragen om het maximum in te houden van je loon.

Vergeet ook niet dat hier nog eens gemeentebelasting bijkomt (verschillend per gemeente). Meer info hier: http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ipptc/ipptc.htm

PHP:
Aanslagjaar 2013 (inkomsten 2012) 

belastingschijven:
 
0,00 - 8.350,00            25%
8.350,00 - 11.890,00        30%
11.890,00 - 19.810,00        40%
19.810,00 - 36.300,00      45%
> 36.300,00                 50%

Forfaitaire beroepskosten:

0,00 - 5.490            28,7% 
5.490,00 - 10.910,00    10%
10.910,00 - 18.150,00   5%
> 18.150,00             3%

met absoluut maximum van 3.790 EUR

hyperon

Legacy Member
Per maand zal je dan een 750 euro extra op je rekening gestort krijgen. Hiervan zal echter een 350 euro/maand achteraf via de personenbelasting teruggenomen worden, zodat je - tenzij je veel fiscale aftrekposten hebt - netto een 400 euro per maand verdient.
Daarnaast krijg je natuurlijk ook nog vakantiegeld en waarschijnlijk een eindejaarstoelage via je werk als arbeider.

Misterblort

Legacy Member
Wat dus neerkomt op nog maar 1 vrije dag in het weekend en een zware werkdag op zondag. voor 350€extra per maand..
Toch is bedenken of ge da ziet zitten ivm loon naar werk..

Ikkie

Legacy Member
Er komen in principe geen ploegenpremies meer bij, ook geen extra vergoeding voor zaterdag/zondag werk. 12,5 euro bruto is het werkelijke bedrag die betaald zal worden.
Ik zal idd vragen aan het interimbureau om het maximum aan Bedrijfsvoorheffing af te houden.
Is inderdaad niet overdreven goed betaald, Het voordeel is wel dat ik toch redelijk wat uren kan werken op maar 1 dag, zodat ik toch nog een dag weekend heb.

Ik heb nog een aanbieding in de horeca, maar dit zou voor elke avond zijn (vrij, zat, zon). Ik wil toch ook nog wel een beetje weekend hebben. :)

PHPFreak1977

Legacy Member
Als je in het 'zwart' ergens kan bijklussen, dan is dat lucratief.

Anders vergeet het maar want dan ben je gewoon voor vadertje staat aan het werken...

Tyki

Legacy Member
Ook niet onderschatten hoe zwaar (fysiek maar vooral mentaal) het gaat zijn om 16 uur aan een stuk te werken, wetende dat ge de volgende dag gewoon weer aan uw werkweek moogt beginnen.

Ge zult er al wel over nagedacht hebben, maar zeker mee oppassen als ge het nog nooit eerder geprobeerd hebt.

Persoonlijk ben ik ook aan het kijken hoe ik aan vastgoed kan beginnen, maar ge moet nemen dat ge sowieso pas binnen een 20-tal jaar zult kunnen zeggen dat dat effectief van u is. En tegen dan zit ge wss al aan een leeftijd waar het alleen nog maar bergaf zal gaan. Het is wel mooi dat ge dan zo'n stuk kapitaal hebt staan maar ge moet ook rekening houden met de kostprijs qua levenskwaliteit.

SysRq

Legacy Member
Ikkie zei:
Ik wil toch ook nog wel een beetje weekend hebben. :)

Ja, daarom wil je op een zondag 16 uur in een fabriek je rug gaan kapotwerken voor een hongerloon. Zaterdag dan vroeg het bed in om maandagmorgen vol hernieuwde energie aan de werkweek te beginnen. :)

Heel bewonderenswaardige praktijken ook weer van een interim! :niceone:

Cartek

Legacy Member
Volgens hyperon zijn berekening verdien je dan € 6.25/ per uur netto.
Dan nog wetende dat dit zondagen zijn.. Ik zou het niet doen.
In België kan je door veel overuren te kloppen via de legale weg onmogelijk
een mooie bijverdienste maken.

|steven|

Legacy Member
Misschien niet gehele dezelfde vraag, maar het heeft er wel wat mee te maken. Wat als je een 2de activiteit doet als zelfstandige in bijberoep? Wat voor uw belastingaangifte? Ik neem aan dat je je als zelfstandige moet aansluiten bij sociaal verzekeringsfonds en sociale bijdragen etc dient te betalen, ...

bv. ik werk 37 uren als bediende, loontrekkende, ik start een frituur/creche/... in bijberoep als zelfstandige waar ik 1 iemand in dienst neem die alle taken doet.

Iemand een idee wat de verplichtingen zijn? Met wat moet men rekening houden? Op welke wijze maakt men vooraf een analyse of dit winstgevend genoeg is om werkelijk te starten?

Anoniem15

Legacy Member
De enige tip die ik kan geven om iets bij te verdienen is een zelfstandig bijberoep op te starten. Leer een stiel, schaf u een btw nummer aan en ge kunt beginnen.

Ergens u ganse zaterdag gaan opofferen om 10 à 15 euro per uur te verdienen (al dan niet in het zwart -> horeca) is gewoon triestig. Als ge zelfstandige zijt zijt ge ook flexibel, dus als ge eens een weekendje niets wilt doen plant ge dat gewoon in, want als ge u ergens engageert voor weekendwerk zijn ze niet happy als ge eens niet kunt komen.

Ik klus nu bijna elke zaterdag bij als loodgieter, heb hiervoor een btw nummer en een boekhouder. Mijn zaken draaien goed zodanig dat ik me al een bestelwagen heb aangeschaft, en als ik binnen een jaar op volledige sterkte zal kunnen draaien schat ik dat ik op die 4 weekends per maand minstens evenveel ga verdienen als wat ik in hoofdberoep verdien. Uiteraard moet ik dan nog aan de fiscus passeren maar een goede boekhouder houdt dat allemaal in het oog.

Ge moet er natuurlijk wel wat voor over hebben en er genoeg mee bezig zijn om zoiets op te starten. Ik zit in de week vaak nog laat voor de computer of ga 's ochtends vroeg voor ik na mijn werk ga nog langs bij leveranciers.

Anderzijds zie ik zo een zaterdag klussen in renovaties eerder als een soort ontspanning, ik heb dat eigenlijk altijd al graag gedaan besef ik nu.

MaTi

Legacy Member
Ik werk fulltime als verpleegkundige en dan zelfstandige in bijberoep als thuisverpleging.

Ik doe het graag maar als ik geweten had toen ik begon wat ik nu weet. Dan was ik er niet aan begonnen.

Waarschijnlijk aan mezelf te danken door me niet goed te informeren. Het begon als tijdverdrijf en vermits een extra inkomen altijd welkom is, kwam dat goed uit.

Het is jammer om te zien dat extra werk serieus belast wordt. Ik had gerekend op 1/2 over te houden, dat blijkt ongeveer 1/3 te zijn vermits ik bijna niks kan inbrengen. Er zijn echter wel een paar voordelen die 1/3 wat omhoog krikken. Maar als het puur om geld gaat, dan vind ik dat er veel werken tegenover het verdiende geld staat.

Anoniem15

Legacy Member
Tinolicus zei:
Ik werk fulltime als verpleegkundige en dan zelfstandige in bijberoep als thuisverpleging.

Ik doe het graag maar als ik geweten had toen ik begon wat ik nu weet. Dan was ik er niet aan begonnen.

Waarschijnlijk aan mezelf te danken door me niet goed te informeren. Het begon als tijdverdrijf en vermits een extra inkomen altijd welkom is, kwam dat goed uit.

Het is jammer om te zien dat extra werk serieus belast wordt. Ik had gerekend op 1/2 over te houden, dat blijkt ongeveer 1/3 te zijn vermits ik bijna niks kan inbrengen. Er zijn echter wel een paar voordelen die 1/3 wat omhoog krikken. Maar als het puur om geld gaat, dan vind ik dat er veel werken tegenover het verdiende geld staat.

Je kan toch maar maximum aan 50% belast worden, en dan moet je al in de hoogste schijf zitten. Ik ga er hier wel vanuit dat je als natuurlijk persoon ingeschreven bent en niet als vennootschap.

Waarom zou je als zelfstandig thuisverpleegkundige bijna niets kunnen inbrengen? Bedrijfswagen inbrengen aan 50%, tankkaart aanschaffen en dit ook voor 50% laten inbrengen, idem voor alle kosten aan je wagen.

Voor de rest al het primaire materiaal dat je nodig hebt voor verpleegkunde. En dan nog al het secundaire zoals bureaumateriaal, een computer, allerhande verzorgingsproducten die je thuis ook kan gebruiken,...

Heb je trouwens een verzekering BA uitbating, deze kan je ook inbrengen, idem voor je gsm.

De lijst is lang hoor, informeer je maar eens goed bij je boekhouder.

MaTi

Legacy Member
Ja, daar heb ik wel een idee van. Maar tegenwoordig moet alles te bewijzen zijn. Boekhouder rekent het kennelijk op kilometers uit. En dan nog maar een percentage ervan. Max 75% voor tankkosten, dacht ik.

En materiaal, ja, dat is zo maar een grote aftrekpost is het niet. Ik doe het 5 - 7 dagen per maand. Collega wat het fulltime doet heeft daar beter zicht op als er materiaal nodig is.

Ik voel me soms niet goed begeleid door mijn boekhouder, dat is wel een feit. Anderen hoor ik vaak zeggen van: 1/3 kosten, 1/3 belasting en 1/3 verdienen. Daar kom ik jammer genoeg niet aan.

Anoniem15

Legacy Member
Tinolicus zei:
Anderen hoor ik vaak zeggen van: 1/3 kosten, 1/3 belasting en 1/3 verdienen. Daar kom ik jammer genoeg niet aan.

Ah je bedoelt dat je maar 1/3 netto overhoudt van je omzet? Van je belastbaar inkomen zijn de kosten al afgetrokken é, want op je onkosten wordt je niet belast.

Ik draai ook een enorme hoge omzet als ik bij mensen enkele radiators ga leveren, dus daar moet je echt geen rekening mee houden hoor.

MaTi

Legacy Member
Ja, nu ik heb beslist door te gaan ermee. Ook al is het veel werken, het is meegenomen op het einde.

Ik ben nu aan het zien voor een investering te doen in de vorm van een nieuwe wagen, ik weet niet wat anders :). Maar zou het wat zonde vinden om met mijn inkomen van fulltime mee te dragen daaraan. Ik maak me nogal snel zorgen rond het financiële. Ik denk deels omdat ik te weinig kennis van zaken heb. Ik durf niet zo goed aan het geld voor de belastingen te komen.

Anoniem15

Legacy Member
Koop een kleine, praktische energiezuinige wagen. Indien je niet direct het geld wil of kan op tafel leggen kan je voor een bedrijfskrediet gaan. Je kan je kosten en je intresten ook aftrekken van je belastingen.

Ik weet natuurlijk wel niet of dit voor personenwagens ook zo vlot gaat, bij mijn bestelwagen maakten ze hier in ieder geval geen problemen van. Ik betaal én schrijf deze af op 4 jaar, het is wel een tweedehands. Het geld dat deze op jaarbasis kost is hetzelfde als wat ik eigenlijk al kwijt zou zijn aan de belastingen, dus liever een bestelwagen die op alle gebied zijn nut kan bewijzen ;).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan