Archief - Afstandsonderwijs in Vlaanderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

comre

Legacy Member
Hallo,

Ik heb op dit forum reeds discussies gelezen betreffende afstandsonderwijs. Graag zou ik daar toch even mijn ervaring over delen, die niet zo positief is...

Ikzelf heb 2 graduaten in avondschool gedaan en daarna een flexibel traject te KahoSL geprobeerd via afstandsonderwijs. Heel vriendelijke mensen tijdens de inschrijving, maar daarna teleurstelling troef. Slechte communicatie met HAO studenten en uitgewerkte oefeningen worden zelfs nooit ter beschikking gesteld van HAO studenten, als excuus krijgt de HAO student dat men dit niet op een leerplatvorm kan gooien omdat er anders geen dagstudenten meer naar de les zouden komen. Het wordt de HAO student letterlijk onmogelijk gemaakt om te slagen !!
De ombuds kiest ook pertinent de kant van docent bij klachten. van begeleiding is weinig sprake, men is de HAO student liever kwijt dan rijk.

Never seen before !! In avondscholen altijd goede ervaringen gehad.

Bovendien kon ik op het einde van het schooljaar geen enkele medestudent meer vinden, allemaal afgehaakt !

Ik geloof niet dat dit normaal is. Van Katho heb ik namelijk veel positieve comment gehoord en ik overweeg van daar een opleiding aan te vatten. Daar worden studenten weldegelijk begeleid heb ik me laten vertellen. I hope so, ik hoop in ieder geval dat ze het in andere scholen serieus opvatten en niet enkel als middeltje voor extra financiële steun.

Groeten,
Th

Fraggie

Legacy Member
Ik heb een gelijkaardige situatie gekend bij een dichte kennis. Echt concreet kon er niets gezegd worden bij de info dag over het verschil tussen mensen die niet naar de les kunnen komen, tenzij voor het practicum, en gewone studenten.
Opgeloste oefeningen werden niet gegeven, MAAR men reageerde altijd op e-mails en vragen van de student in kwestie. Wie nooit iets van hem liet horen, had het inderdaad moeilijk, onmogelijk was het echter niet.. (katho > KATHO Afstandsonderwijs).
Het kwam er uiteindelijk op neer, dat je beter voltijdstudent werd dan aan afstand onderwijs doen.

nteractive

Legacy Member
Ik ben bezig meteen opleiding via HAO te KaHoSL. Ik moet zeggen dat ik hier geen slechte ervaringen heb gehad. Ik begrijp dat de communicatie niet altijd even vlot verloopt, daar heb ik ook wel eens een probleem mee.
Maar verwacht je nu echt dat ze gewoon volledig uitgewerkte oefeningen geven zodat je deze gewoon zo kunt leren? Als ik problemen heb, dan maak ik de oefening voor zover ik kan en stuur ze door naar de verantwoordelijke leerkracht. Deze bekijkt mijn oefeningen en stuurt ze terug met enkele verbeteringen zodat ik verder kan.

Ik ben het met Fraggie dat hij zegt dat je beter een voltijds student bent. Maar voor sommigen is dit nu eenmaal niet mogelijk. En dan is dit zeker een goede oplossing.

Wat voor begeleiding had je eigenlijk verwacht? Je bent een afstandsstudent en wordt geacht om de leerstof zelfstandig te verwerken. Met welke specifieke klachten ben je dan naar de ombudsdienst gegaan?

Sharky

Legacy Member
Volg F&V hier aan de Howest te Brugge.

En als student afstandsonderwijs kan het wel eens gebeuren dat er een communicatieprobleempje is, maar dit wordt dan ook wel recht gezet.

Alsook qua oefeningen en documentatie kunnen we echt niet klagen ...

Voor de cursus statistiek, die niet gemakkelijk is om die te studeren in zelfstudie. Werden ALLE oefeningen ingescand en online gezet.

Dus dikke chapeau voor die docenten.

Maar kan me wel inbeelden dat het niet op iedere campus zo verloopt.
Spijtig.

comre

Legacy Member
I totally agree with Fraggy !!

Ik ga de situatie iets concreter verduidelijken:

Tijdens de intake liep het al verkeerd. Ik heb een projectenmap gegeven voor EVC aanvraag, uiteraard is dit privé-eigendom, deze vonden ze dan niet meer terug, via ombuds terug gekregen ???

Met bepaalde vakken geen enkel probleem. Met andere dan weer wel. Veel hangt af van de docenten denk ik. De docenten worden gedwongen om dit afstandsgedoe erbij te nemen, en dat is hun teveel heb ik de indruk. Trouwens, te Kaho Sint Lieven heb ik van de dagstudenten ook niks anders gehoord dan klachten van slecht uitgelegd en dergelijke meer. Er zitten daar nogal vrij veel docenten die zelf pas uit school komen.

Toen ik een mail stuurde naar een docent (pas afgestudeerde) en deze na enige mailing aansprak met zijn voornaam kreeg ik een mail terug met: "Ik wordt nog altijd graag aan gesproken met Mr ...." In de titel stond duidelijk dat ik een HAO student ben, 30j en tonnen meer ervaring dan een gastje dat pas afgestudeerd heeft en les mag geven. Die Mr. sloeg bij mij niet echt in het juiste keelgat, maar professioneel als we zijn heb ik mij ge-excuseerd.

Dan heb ik een examen in eerste zit niet meegedaan (geen tijd wegens werk). Ik ben ineens in 2e zit gegaan. In eerste zit moest men kennen tot pg 119 (van de 160 pg's). Ik had ook alle uitgewerkte oefeningen tot pg 119. Had deze zoveel mogelijk ingestudeerd. 2 weken voor het examen 2e zit zet de docent op toledo dat alles moet gekend zijn, dus ook het deel na pg 119 ??? Ik vraag op mail of ik dan voldoende ken met de oefeningen tot pg 119, krijg een zeer vaag antwoord terug dat hij niet kan uitmaken of ik de cursus ken. Bovendien had ik eerder al eens uitleg gevraagd over een oefening en werd dit textueel (mail) beantwoord, terwijl het over een wiskundige uitwerking ging die ik niet begreep. Dit is bij ombuds gegaan, maar deze neemt uiteraard de kant van de docent.

In KahoSL zien ze mij niet meer. Al zullen ze dat zeker niet jammer vinden na al die problems...
En ja, ze zijn sterk, we kunnen er niks tegen doen.
Medeleerlingen in HAO ingeschreven zeggen dat ze zoveel als mogelijk studiepunten aangesmeerd kregen, haalbaar of niet haalbaar, incasseren is blijkbaar belangrijker.

Smiles_

Legacy Member
Sharky zei:
Volg F&V hier aan de Howest te Brugge.

En als student afstandsonderwijs kan het wel eens gebeuren dat er een communicatieprobleempje is, maar dit wordt dan ook wel recht gezet.

Alsook qua oefeningen en documentatie kunnen we echt niet klagen ...

Voor de cursus statistiek, die niet gemakkelijk is om die te studeren in zelfstudie. Werden ALLE oefeningen ingescand en online gezet.

Dus dikke chapeau voor die docenten.

Maar kan me wel inbeelden dat het niet op iedere campus zo verloopt.
Spijtig.

Moet Sharky bijtreden. Howest is echt wel dik in orde (op enkele schoonheidsfoutjes na, maar dat was niet onoverkomelijk).
Het is sowieso uw plan trekken.


comre zei:
Kaho Sint Lieven


Toen ik een mail stuurde naar een docent (pas afgestudeerde) en deze na enige mailing aansprak met zijn voornaam kreeg ik een mail terug met: "Ik wordt nog altijd graag aan gesproken met Mr ...." In de titel stond duidelijk dat ik een HAO student ben, 30j en tonnen meer ervaring dan een gastje dat pas afgestudeerd heeft en les mag geven. Die Mr. sloeg bij mij niet echt in het juiste keelgat, maar professioneel als we zijn heb ik mij ge-excuseerd.

:oink:


Onvoorstelbaar.

NotoriousP

Legacy Member
Vooral het feit dat die docent nog dt-fouten maakt dan. :)

comre zei:
Dan heb ik een examen in eerste zit niet meegedaan (geen tijd wegens werk). Ik ben ineens in 2e zit gegaan. In eerste zit moest men kennen tot pg 119 (van de 160 pg's). Ik had ook alle uitgewerkte oefeningen tot pg 119. Had deze zoveel mogelijk ingestudeerd. 2 weken voor het examen 2e zit zet de docent op toledo dat alles moet gekend zijn, dus ook het deel na pg 119 ??? Ik vraag op mail of ik dan voldoende ken met de oefeningen tot pg 119, krijg een zeer vaag antwoord terug dat hij niet kan uitmaken of ik de cursus ken. Bovendien had ik eerder al eens uitleg gevraagd over een oefening en werd dit textueel (mail) beantwoord, terwijl het over een wiskundige uitwerking ging die ik niet begreep. Dit is bij ombuds gegaan, maar deze neemt uiteraard de kant van de docent.

Ben jij de enige die tot pagina 160 moest kennen? Ik dacht het niet, dat is voor elke student zo en volledig in het recht van de docent. Zoiets gebeurt overal...

comre

Legacy Member
I agree, alleen, als je in eerste zit tot 119 moet kennen, dan ga ik ervan uit dat dit in 2e zit ook zo is. 2 weken ervoor melden dat alles moet gekend zijn geeft mij niet de mogelijke tijd om dit er nog bij te nemen. Bovendien vroeg ik op mail naar die oefeningen, maar dit kon niet op toledo geplaatst worden, anders zouden er geen dagstudenten meer naar de les komen. Als een HAO student echt iedere oefening zelf moet proberen op te lossen en deze uitwerking gaan navragen om dan textueel geholpen te worden per oefening... dan zie ik dat als bijna onmogelijk !! Ik heb dat voor 1 vak gedaan en kreeg dan de reactie dat hij dat niet met alle oefeningen kan doen, want als iedere student dit zou doen hij dan niks anders meer te doen zou hebben ???!!

Momenteel zie ik de kwaliteit van een afstandsstudie niet meer in als dit echt op alle scholen zou zijn. Ik begrijp dat een HAO student veel meer werk heeft, maar dat er bijna geen begeleiding, hulp of dergelijke is kan ik niet begrijpen. Voor vakken waar ik wel alle oefeningen had was ik geslaagd btw. Sommige docenten houden gewoon geen rekening met het feit dat er ook HAO studenten zijn.

Ik hoop dat het probleem zuiver in KAHOSL zit, want ik ga een andere school proberen. Via deze weg wou ik het even aankaarten en zien ofdat dit in andere scholen ook zo is. Inmiddels weet ik van ne maat dat Artevelde ook wel goed is, met hun switch trajecten... deze zijn wel niet volledig trek uw plan.


NotoriousP zei:
Vooral het feit dat die docent nog dt-fouten maakt dan. :)



Ben jij de enige die tot pagina 160 moest kennen? Ik dacht het niet, dat is voor elke student zo en volledig in het recht van de docent. Zoiets gebeurt overal...

comre

Legacy Member
Feit dat ik Mr. "Achternaam" moest zeggen op mail en dat er HAO in onderwerp stond doet me vermoeden dat die mensen dus totaal geen verschil kennen tussen HAO en dagstudenten.

:crazy:

Smiles_ zei:
Moet Sharky bijtreden. Howest is echt wel dik in orde (op enkele schoonheidsfoutjes na, maar dat was niet onoverkomelijk).
Het is sowieso uw plan trekken.




:oink:


Onvoorstelbaar.

comre

Legacy Member
Sharky zei:
Volg F&V hier aan de Howest te Brugge.

En als student afstandsonderwijs kan het wel eens gebeuren dat er een communicatieprobleempje is, maar dit wordt dan ook wel recht gezet.

Alsook qua oefeningen en documentatie kunnen we echt niet klagen ...

Voor de cursus statistiek, die niet gemakkelijk is om die te studeren in zelfstudie. Werden ALLE oefeningen ingescand en online gezet.

Dus dikke chapeau voor die docenten.

Maar kan me wel inbeelden dat het niet op iedere campus zo verloopt.
Spijtig.

Dit is een droom tov KahoSL dan. Maar nogmaals, het is echt docent afhankelijk in Kaho Gent. Van sommige docenten hadden we ook alles online. Andere docenten deden dat niet met als excuus dat ze de uitwerkingen op bord deden, omdat er anders geen dagstudenten meer naar de les zouden komen. Er is dus niks om in te scannen. De HAO studenten moeten dus zelf de oefeningen uitzoeken, soms met gebrek aan informatie onmogelijk. Als je op mail een antwoord krijg ala: Het is een gecombineerde oefening van oefeningen pg 78 en 90, hopelijk kan je zo verder.... ???
Maar dit soort docenten zijn wel in de minderheid. Ik vind het alleen jammer dat de ombuds van Kahosl pertinent de kant van docent kiest.

Benjamin

Legacy Member
comre zei:
Andere docenten deden dat niet met als excuus dat ze de uitwerkingen op bord deden, omdat er anders geen dagstudenten meer naar de les zouden komen.
Die leraren zouden op staande voet ontslagen moeten worden. Als te weinig leerlingen naar je les komen dan geef je niet goed les. Het gaat je bovendien als leraar niet aan ofdat de leerling naar de les komt, zolang de leerling aan het einde van het semester maar bepaalde kennis en inzicht heeft opgedaan.

NotoriousP

Legacy Member
Benjamin zei:
Als te weinig leerlingen naar je les komen dan geef je niet goed les.

Alsof... maakt mij niet uit hoe goed uw les is, als ik om 7u ervoor moet opstaan dan kom ik niet. :p

Hoe dan ook: ofwel oefeningen voor iedereen ofwel niemand, geen uitzonderingen voor afstandsonderwijs imho.

Brick Top

Legacy Member
Over die aanspreking... Heb ooit een professor gekend en als je die tijdens de pauze aansprak met 'meneer' zei die steevast: 'Tegen mij mag u professor zeggen. 'Meneer' zegt u maar tegen uw bakker.'

Tjah... :p

NotoriousP

Legacy Member
Op zich kan ik nog wel begrijpen dat als je elkander amper kent en enkel communiceert via email, ook al ben je ouder, je nog steeds Meneer gebruikt.

Bij ons kon je gerust enkele docenten aanspreken met de voornaam maar dat waren er dan die zat zelf specifiek zeiden. Je zag die mensen ook dagelijks en je had daar regelmatig gesprekken mee die niet eens gerelateerd waren aan de studie...

nteractive

Legacy Member
comre zei:
Feit dat ik Mr. "Achternaam" moest zeggen op mail en dat er HAO in onderwerp stond doet me vermoeden dat die mensen dus totaal geen verschil kennen tussen HAO en dagstudenten.

:crazy:

Ooit gehoord van etiquette? Jij bent student ( afstand of niet, maakt niet uit) en hij is docent. Jij moet respect tonen. En dus is een aanspreking in de vorm van 'geachte heer ...' normaal. Het is boers en toont geen enkele vorm van respect om de docent zo niet aan te spreken.

In sommige schoolreglementen (ja, hogeschool) staat er zelfs letterlijk in dat je bij contact met een docent dit moet doen.

Dus daarin ben je gewoon in fout.

lilliputter

Legacy Member
nteractive zei:
Ooit gehoord van etiquette? Jij bent student ( afstand of niet, maakt niet uit) en hij is docent. Jij moet respect tonen. En dus is een aanspreking in de vorm van 'geachte heer ...' normaal. Het is boers en toont geen enkele vorm van respect om de docent zo niet aan te spreken.

In sommige schoolreglementen (ja, hogeschool) staat er zelfs letterlijk in dat je bij contact met een docent dit moet doen.

Dus daarin ben je gewoon in fout.

Boers om iemand met zijn voornaam aan te spreken? :s

Misericordiam

Legacy Member
Geachte mijn reet

Beste mr/ prof


mvg

En da's imo nog formeler en respectvoller dan sommigen...

Kandul

Legacy Member
nteractive zei:
Ooit gehoord van etiquette? Jij bent student ( afstand of niet, maakt niet uit) en hij is docent. Jij moet respect tonen. En dus is een aanspreking in de vorm van 'geachte heer ...' normaal. Het is boers en toont geen enkele vorm van respect om de docent zo niet aan te spreken.

In sommige schoolreglementen (ja, hogeschool) staat er zelfs letterlijk in dat je bij contact met een docent dit moet doen.

Dus daarin ben je gewoon in fout.

Waarom zou je die mens niet met zijn voornaam mogen aanspreken? Is het gebruik van een voornaam boers? Als ik jou met jouw voornaam aanspreek ben ik boers? Heb ik dan geen respect voor jou?

Misericordiam

Legacy Member
Bwa, als die persoon docent is, vind ik dat je hem met meneer moet aanspreken tenzij hij expliciet zegt dat je zijn naam mag gebruiken.

Er moet toch een zekere kloof tussen docent en student zitten en in zo'n situatie 'meneer' gebruiken bevestigt dat wel.

Die mens is namelijk iemand die u op het einde van de rit moet beoordelen en quoteren. Dus echt gelijk is die relatie ook niet en is zekere afstand toch wel belangrijk.

Bananarama

Legacy Member
Kandul zei:
Waarom zou je die mens niet met zijn voornaam mogen aanspreken? Is het gebruik van een voornaam boers? Als ik jou met jouw voornaam aanspreek ben ik boers? Heb ik dan geen respect voor jou?

Het was onbeleefd van je omdat die mens nu eenmaal docent is en jij student bent (eentje uit het afstandsonderwijs dan nog, die hij dus minder goed kent dan zijn gewone studenten). Sprak jij je leerkrachten in het middelbaar mss aan met hun voornaam? Het is gewoon not done, tenzij docenten er zelf op staan dat je hen met hun voornaam aanspreekt, en dat zou elke student moeten weten. Er is een verschil tussen die mens persoonlijk kennen, er een pint mee gaan pakken... en hem als student mailen he.

Mss even een voorbeeld: ik kende in mijn lagere school iemand wiens vader lesgaf op onze school. Thuis zei die jongen "papa" tegen zijn vader, maar toen hij bij zijn vader in de klas zat zei die jongen "meester" tegen zijn papa, omdat dat nu eenmaal gepaster was in die situatie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan