Archief - Antwoord Vakantiejob

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Viktorious_Me

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik ben nu 15 en word 16 in november en kan dus een vakantiejob doen (yay). Ik heb gesolliciteerd bij IKEA Zaventem en Speelpleinen Zaventem, maar heb van geen één van de twee een antwoord gekregen. Betekent dat dat ik niet aangenomen ben. Ik wil wel nog een weekje wachten, maar als ik dan nog geen antwoord heb word ik radeloos. Zou ik hen dan moeten contacteren? Omdat ik er zo ambetant van was heb ik een mail gestuurd naar de gemeente of een vakantiejob in de bib mogelijk is en ik heb het formulier ingevuld van de Colruyt. Is het normaal dat werkgevers het niet melden als je niet aangenomen bent?

Groetjes Viktor

PHPFreak1977

Legacy Member
Let er mee op dat het aantal vakantiejobs drastisch gedaald is dit jaar en dat de plaatsjes heel duur zullen zijn (tenzij je in de horeca wil werken).

RadicalAtheist

Legacy Member
Is het normaal dat werkgevers het niet melden als je niet aangenomen bent?

Ja, helaas is dat de (verkeerde) norm.
Ook als je later "echt" gaat solliciteren,dan zul je in minder dan 10% van de gevallen een positief of negatief antwoord krijgen.

Heeft alles te maken met de incompententie van de bedrijven en niets met jou.

Weet wat ik leuk zou vinden? Dat iemand een blog zou bijhouden met alle solliciatiebrieven en naar wie ze zijn gestuurd
met naam en toenaam. Gewoon een kat een kat noemen.

enkel zoiets kan in de huidige wantoestand verandering brengen.

Racing_Genk

Legacy Member
Is normaal dat ze niks laten weten..

Wat PHP zegt is lichtelijk overdreven, als je deftig zoekt kan je nog altijd vrij makkelijk een vakantiejob vinden. (uit eigen ervaring, dit jaar al voor 6 verschillende werkgevers gewerkt/nog te werken, waarvan 2 voor een lange periode) Al is dat voor een 15-jarige misschien wel anders doordat ploegenwerk en dergelijke zaken al wegvallen + het feit dat je in de ogen van werkgevers toch wat minder competent bent dan iemand die pakweg 20 is terwijl het qua kost nauwelijks iets verschilt.

In jouw geval kan je eens gaan horen in café's ofzo in Brussel

Googleman

Legacy Member
Racing_Genk zei:
In jouw geval kan je eens gaan horen in café's ofzo in Brussel

Geen enkel café in Brussel (centrum) gaat zo'n jonge gast aannemen. Om te beginnen verwachten ze al (nagenoeg) perfecte drietaligheid, maar daarbij nog eens betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en stressbestendigheid.

In de horeca in Brussel werkt praktisch niemand die jonger is dan 20 jaar, of het moet zijn dat hij/zij perfect Nederlands, Frans en Engels beheerst.

Ik zou, in het geval van de TS, vooral u gaan inschrijven bij interimkantoren in Brussel centrum. Als je tweetalig bent is dat een enorme troef die je kan uitspelen. De vraag naar tweetalige jobstudenten in de hoofdstad in een commerciële functie is zo groot dat je bijna werkzekerheid hebt.

Googleman

Legacy Member
Racing_Genk zei:
In jouw geval kan je eens gaan horen in café's ofzo in Brussel

Geen enkel café in Brussel (centrum) gaat zo'n jonge gast aannemen. Om te beginnen verwachten ze al (nagenoeg) perfecte drietaligheid, maar daarbij nog eens betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en stressbestendigheid.

In de horeca in Brussel werkt praktisch niemand die jonger is dan 20 jaar, of het moet zijn dat hij/zij perfect Nederlands, Frans en Engels beheerst.

Ik zou, in het geval van de TS, vooral u gaan inschrijven bij interimkantoren in Brussel centrum. Als je tweetalig bent is dat een enorme troef die je kan uitspelen. De vraag naar tweetalige jobstudenten in de hoofdstad in een commerciële functie is zo groot dat je bijna werkzekerheid hebt.

rookiepookie

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Ja, helaas is dat de (verkeerde) norm.
Ook als je later "echt" gaat solliciteren,dan zul je in minder dan 10% van de gevallen een positief of negatief antwoord krijgen.

Heeft alles te maken met de incompententie van de bedrijven en niets met jou.

Weet wat ik leuk zou vinden? Dat iemand een blog zou bijhouden met alle solliciatiebrieven en naar wie ze zijn gestuurd
met naam en toenaam. Gewoon een kat een kat noemen.

enkel zoiets kan in de huidige wantoestand verandering brengen.

Waar haal je die 10% vandaan?

marcel

Legacy Member
waarschijnlijk persoonlijke ervaring. 't is wel een feit dat bedrijven veel minder moeite moeten doen om een vacature in te vullen, dan een werknemer om werk te zoeken.

JPV

Legacy Member
die 10% lijkt me te kloppen bij kleinere bedrijven. Grote bedrijven beantwoorden vaak systematisch alle sollicitaties, zelfs voor de laagste functies (Colruyt als modelvoorbeeld). Werkgevers hebben zich daartoe al geëngageerd in 1983, jammer genoeg is een engagement niet veel waard...

mimosa

Legacy Member
JPV zei:
die 10% lijkt me te kloppen bij kleinere bedrijven. Grote bedrijven beantwoorden vaak systematisch alle sollicitaties, zelfs voor de laagste functies (Colruyt als modelvoorbeeld). Werkgevers hebben zich daartoe al geëngageerd in 1983, jammer genoeg is een engagement niet veel waard...

Vaak verschilt het er ook van met wie je te maken hebt. In externe werving en selectie bedrijven hangt men ook vast aan cijfers. Vaak moet je zoveel werk per dag doen om je cijfer te halen. Als je dan je iedere dag moet bezig houden met het terugsturen van een mail waarin men niet aangenomen wordt, is dat een uur tijd die je niet kan investeren in het invullen van een vacature. Dus het terugsturen van een mail staat ook niet hoog op de prioriteitslijst.

Maar, er zijn ook bedrijven die zeker moeite doen om iedereen een mail terug te sturen. Men beseft ook als iemand geen mail terugkrijgt dat dat gevolgen heeft voor de persoon die solliciteert, deze zal in het vervolg vaak niet positief staan ten opzichte van dergelijk bedrijf en bedrijven willen dit voorkomen. Het is immers een mes dat langs 2 kanten snijdt.

Sweet_Roosje

Legacy Member
Heb juist een soortgelijke topic geopend.
Ken iemand die ook al efkes op zoek is naar een vakantiejob.Zij is wel 18+ en heeft ook geen ervaring.
Het is idd wel moeilijk precies.
Veel succes.

En ja,ook zij heeft gesolliciteerd bij de Colruyt en geen antwoord gekregen.

coldplayke

Legacy Member
Ik heb de voorbije 2 jaar vakantiewerk gedaan, de voorbije 2 jaar heb ik pas midden juni gehoord dat ik de job had. (Dat was dan voor begin juli te starten. Voor augustus kan ik altijd pas in juli beginnen zoeken omdat ik dan pas mijn uitslag krijg en als ik een herexamen heb kan ik dus niet in augustus werken) Ik vind dat zelf heel vervelend, want ik kan echt niks plannen, het was al 2 keer op rij dat ik dacht dat ik niks had. Nu heb ik weer bij een aantal bedrijven gesolliciteerd, ik hoop dat ze nu wat sneller iets laten horen. En bijna iedereen wil in supermarkten werken, het is goed om je ook voor jobkes aan te melden die minder populair zijn.

EDIT: @sweetroosje, het kan ook wel zijn dat werkgevers niet graag vakantiewerk geven aan iemand die ouder is dan 18 jaar en nog nooit vakantiewerk heeft gedaan.

BLPGRN

Legacy Member
Verspil uw tijd niet met solliciteren bij zaken als IKEA & Colruyt, je weet op voorhand al dat die hopen sollicitaties binnenkrijgen waardoor je amper kans hebt. Als je u ook openstelt voor "vuil" werk of met rare uren ga je rapper iets vinden en mss wel meer geld binnenrijven.

Viktorious_Me

Legacy Member
Thanks voor de feedback iedereen.

Ik heb eigenlijk nog een probleem, voor de Colruyt staat dat de werkgever van het filiaal het formulier moet doorsturen naar een of ander secretariaat voor 1 april, wat al lang voorbij is. Zou ik toch kunnen proberen?

Thanks (btw nog steeds geen antwoord gekregen van Ikea noch speelpleinen noch bib ...)

coldplayke

Legacy Member
De colruyt zal wel al genoeg vacatures terug hebben binnen gekregen. Je kan het altijd proberen, maar ik denk dat het ook een negatief/geen antwoord zal zijn.
En de meeste bedrijven laten inderdaad (uit mijn ervaring althans) niet weten dat je de job niet hebt. Gewoon blijven solliciteren :)

Mathy

Legacy Member
Via de vdab website kan je ook vakantiejobs vinden, gewoon uw provincie & bij soort job "vakantiejob" selecteren.
Naast dit kan je je ook inschrijven in een interim kantoor eh.

CL4P-TP

Legacy Member
Sorry om uw gelddroom te doorbreken, maar als 15-jarige ga je echt niets vinden.

Sweet_Roosje

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik heb de voorbije 2 jaar vakantiewerk gedaan, de voorbije 2 jaar heb ik pas midden juni gehoord dat ik de job had. (Dat was dan voor begin juli te starten. Voor augustus kan ik altijd pas in juli beginnen zoeken omdat ik dan pas mijn uitslag krijg en als ik een herexamen heb kan ik dus niet in augustus werken) Ik vind dat zelf heel vervelend, want ik kan echt niks plannen, het was al 2 keer op rij dat ik dacht dat ik niks had. Nu heb ik weer bij een aantal bedrijven gesolliciteerd, ik hoop dat ze nu wat sneller iets laten horen. En bijna iedereen wil in supermarkten werken, het is goed om je ook voor jobkes aan te melden die minder populair zijn.

EDIT: @sweetroosje, het kan ook wel zijn dat werkgevers niet graag vakantiewerk geven aan iemand die ouder is dan 18 jaar en nog nooit vakantiewerk heeft gedaan.

Ja kan me dat wel voorstellen dat is natuurlijk hun goed recht maar ja,ze gaat nog naar school en heeft daar eerder nooit aan gedacht etc.
Nu wilt ze voor haar rijbewijs gaan en zelf het geld daarvoor verdienen maar het wordt ze wel niet gemakkelijk gemaakt.

Deefees

Legacy Member
Als je niemand kent waar je terecht zou kunnen voor vakantiewerk gaat het lastig voor je worden.

Voor Colruyt dien je best al in februari je aanvraag in. Dan nog selecteren ze de oudsten eerst en is de kans dus klein. In interim kantoren ga je naar mijn ervaring echt strontwerk krijgen.

Hoor eens rond bij kennissen, vrienden, familie, etc. Dien op zoveel mogelijk plaatsen je aanvraag in en volg zelf op met telefoontjes of bezoekjes. Zo zien ze dat je echt wel wilt werken en gemotiveerd bent. De meeste bedrijven gaan inderdaad niets laten weten als je niet gekozen wordt.

dunno

Legacy Member
CL4P-TP zei:
Sorry om uw gelddroom te doorbreken, maar als 15-jarige ga je echt niets vinden.

Waarom, ik deed ook een vakantiejob in het jaar dat ik 16 was, en 17, en 18... Dat kereltje wil ten minste gaan werken, de intentie is er toch al.

@Topicstarter; wanneer een bedrijf je 'aanvaardt', krijg normaliter een brief met een uitnodiging om het contract te komen tekenen of anders krijg je het contract per brief opgestuurd en moet je dat terugsturen...

Voor de rest moet je het breed zoeken; grote en kleine supermarkten in de buurt, De Post, Gamma, Mediamarkt, McDonalds, de groendienst van de gemeente, wat je ook maar kan bedenken. Speelpleinwerking betaalt trouwens heel weinig als geld je belangrijkste drijfveer is. Oren en ogen open houden, het staat niet altijd in koeien van letters aangeduid dat men iemand zoekt en via je ouders is ook altijd een belangrijke piste voor de meesten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan