Archief - BSO naar hogeschool EM mogenlijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stefferke

Legacy Member
Hallo mede 9 livers

ik volg al een tijdje het forum hier(zoon 3 jaar ong) nu maar pas is geregistreerd.

ik sta nu voor een dilemma: verder studeren of gaan werken
nu heb ik zin om verder te gaan studeren namelijk bachelor EM optie procesautomatisatie.
Nu heb ik toen ik in het 3de jaar TSO zat een domme beslissing genomen en naar 4de jaar BSO gegaan.
De reden waarom zijn verschillende:
-Mijn punten waren niet goed om dat de concentratie er gewoon niet en deed niet echt moeite meer (mede omdat ik gepest werd en kon de directie niks schelen)
-Titularis dat de pest aan mij had (2jaar later is die zelf buiten gevlogen)
-En ik me afvroeg in het BSO heb je op het einde van de rit hetzelfde diploma

Nu heb ik mij dat wel al hard beklaagt. Mede omdat ik nu eigenlijk wel wil voort studeren.
Heb tot men 7de in het bso elektriciteit gevolgd. Zit momenteel ik een 7de jaar TSO en daar gaat het eigenlijk prima met mij. Daar heb ik wel geen wiskunde en geen examens.
Nu in TSO gaat het prima met mij moet er wat voor werken.

Nu ben ik van plan om volgendjaar een bachelor EM optie (proces)automatisatie te gaan volgen. Nu zijn er hier mensen die dat gedaan hebben?
Vonden die dat moeilijk? Is het doen baar voor iemand die uit het BSO komt?
Ik maak mij het meeste zorgen voor wiskunde en dynamica (en de examens)

Gaat hard en veel werken worden dat heb ik al door.


Alvast bedankt,

Gray

Legacy Member
Bij ons zat iemand uit het beroepsonderwijs (bso mechanica) en die was grandioos gebuisd.
Heb zelf altijd TSO EM gedaan maar heb het eerste jaar op de hoge school ook 2 keer mogen doen. Vooral wiskunde, fysica,...

Stefferke

Legacy Member
Carrion zei:
Simpel, probeer gewoon.

heb geen zin om ergens aan te beginnen dat echt niet mogenlijk zou zijn
hier lees je van alles dat mensen het doen maar het einde dat hoor je meestal niet.

Gray zei:
Bij ons zat iemand uit het beroepsonderwijs (bso mechanica) en die was grandioos gebuisd.
Heb zelf altijd TSO EM gedaan maar heb het eerste jaar op de hoge school ook 2 keer mogen doen. Vooral wiskunde, fysica,...
geeft goede hoop ;)
any way ik zit nu in een 7de jaar TSO en zit ook wat van alles gasten dat van EM van electronica komen enz.
Eerlijk gezecht zijn mijn resultaten bij het hoogste van de klas juist 1% minder dan diegene met het beste rapport (en die bist zijn jaar), en moet mij nu niet echt gaan dood werken om er te komen.


Iwillrocku zei:
En waarom wil je verder studeren, uit interesse ?
Inderdaad ja,
zou later liever in ontwerp van machines zitten, ook programmatie ligt mij

Carrion

Legacy Member
Andere mensen, daar hebt gij niks mee te maken, er zijn er ook die wel slagen. En ge gaat da van uzelf nooit weten tenzij ge het is probeert.

Mooncat

Legacy Member
Als je effectief EM wil studeren, ga je toch een gigantische leemte hebben op het vlak van wiskunde. Alles start vanaf nul, maar als alles nieuw is, gaat het moeilijk zijn omdat tempo te blijven volgen. Daarom kan je best zo snel mogelijk die wiskunde zelf inoefenen. Vooral kennis van goniometrie zal cruciaal zijn om te slagen. Er bestaan genoeg boeken en sites om al zelf aan de slag te gaan.

etii0

Legacy Member
Mooncat zei:
Als je effectief EM wil studeren, ga je toch een gigantische leemte hebben op het vlak van wiskunde. Alles start vanaf nul, maar als alles nieuw is, gaat het moeilijk zijn omdat tempo te blijven volgen. Daarom kan je best zo snel mogelijk die wiskunde zelf inoefenen. Vooral kennis van goniometrie zal cruciaal zijn om te slagen. Er bestaan genoeg boeken en sites om al zelf aan de slag te gaan.

Ik was dit eigenlijk ook aan het denken. Je mag nog de intelligentie bezitten, volgens mij is de leerachterstand gewoon te groot...

Fanaat

Legacy Member
Ik zit nu in mijn laatste jaar Prof. bachelor EM. En ik kom van elektrotechnieken TSO (lees 2u wiskunde). Ik heb het er moeilijk mee gehad. Vooral omdat we een bundel kregen met: 'wat je al gezien hebt in de wiskunde' en daar had ik inderdaad al 1/3 van gezien. Des ondanks (na herexamen etc.) wel gelukt.

Ik zit op Plantijn. En wat doen ze daar.
Ten eerste, extra lessen wiskunde voor personen zoals jij en ik. In die extra lessen gaan ze wat trager en herhalen ze waar jij vragen over hebt.

Ten tweede, de wiskunde staat in een cluster. Je kan het dus ophalen met een ander vak (lees: wiskundig vak), dat overigens wel een pak makkelijker is (van de eerste keer geslaagd).

Ten derde, ligt er bij ons helemaal geen nadruk op wiskunde en gaan ze helemaal niet diep. Voor mensen die verder willen gaan naar een master is er het keuzevak wiskunde voorzien. Waar ze dan plots wel zot snel en diep doorgaan. Als je na de studies wilt gaan werken moet je die zware wiskunde dus niet volgen.

En vooral, ik heb thuis nog nooit geleerd (/shame). Daarbij bedoel ik in het jaar door, wel tijdens de examens uiteraard.

Voor de rest weet ik niet waar je precies wil gaan studeren, maar dat is zowat het verhaal bij ons. Als je je er op toelegt moet het wel lukken. De wiskunde is trouwens enkel het eerste jaar.

Gray

Legacy Member
Gray zei:
Bij ons zat iemand uit het beroepsonderwijs (bso mechanica) en die was grandioos gebuisd.
Heb zelf altijd TSO EM gedaan maar heb het eerste jaar op de hoge school ook 2 keer mogen doen. Vooral wiskunde, fysica,...

Owja, bij mij was het de hogeschool Gent. ;)

Niks is onmogelijk, ik ken u ook niet maar als ge er wilt aan beginnen gaat ge heel hard mogen leren.
Het tempo is zeer snel, slide achter slide, nog niet gedaan met overschrijven -> pech :x
Ook de examens zijn veel moeilijker dan in TSO, gemakkelijke vragen ben ik er zelden tegengekomen.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Only one way to find out he.
Ik heb ASO'ers zien buizen in een vergelijkbare richting dus dat is ook geen garantie dat die er zomaar los door lopen. Maar los van uw intelligentie die al dan niet voldoende is, de leerachterstand is een probleem. Het tempo en manier van studeren. Heel de cursus van bijv. mechanica van de laatste 4 jaar middelbaar is in het hoger de inleiding die op 2 tot 4 weken volledig doorlopen is.

Je zegt dat je je niet dood moet werken om bij de top van de klas te zijn. Enerzijds maar goed, want het is 'maar' BSO. No offense. Anderzijds weet ge totaal niet hoe ge moet studeren. Gewoon al daardoor gaat ge misschien al een jaar verliezen. Gezien uw voorgeschiedenis gaat ge dan misschien al rapper volledig opgeven.
Als je echt wilt moet je het gewoon proberen. Dan moet je hier geen goedkeuring komen vragen maar het gewoon doen. Weet wel dat er toch velen mislukken en van alle starters zal jij wel ongeveer de minste kansen hebben. Maw je moet jezelf overtreffen. Met de student uit te hangen is het al meteen een verloren zaak. Tip: ga niet op kot.

Uw Nederlands is ook nog iets waar je in je eigen tijd aan zal moeten werken. Ik heb docenten gekend die -1 gaven per fout of zelfs het verslag gewoon in de vuilbak gooiden voor de fouten die jij hier effe neerpent.

ps. ontwerp van machines, dan zal je misschien nog een niveau hoger moeten gaan dan een bachelor EM. En dat programmeren kan ook wel minder interessant uitvallen dan het nu lijkt.

Iwillrocku

Legacy Member
Op hogent is wiskunde een apart opleidingsonderdeel ( behalve een kleiner onderdeel in het 2de semester, dat was samengevoegd met o.a. sterkteleer wat ook een buisvak was door een incompetente leerkracht). In het 2de jaar heb je dan in het eerste semester ook nog eens technische wiskunde. Dus dit verschilt per school, maar dit kleine verschil kan je misschien wel helpen. Ook het lesgeven kan het verschil maken, bij de docente van wiskunde was dit echt slide achter slide. Er zijn ook wel extra lessen voor wiskunde, maar deze zijn verre van individueel en dan ook vrij nutteloos. Waar andere scholen wel meer en betere begeleiding geven.

Lord Kveldulv zei:
ps. ontwerp van machines, dan zal je misschien nog een niveau hoger moeten gaan dan een bachelor EM. En dat programmeren kan ook wel minder interessant uitvallen dan het nu lijkt.
Kan ik alleen maar bevestigen. Voor een job als machinebouwer zoeken ze een ing. Van programmeren zie je niet echt veel behalve de basis. Een beetje labview, visual basic, simatic S7, SCADA toepassingen en programmeren van een μc. Wil je dan een job als programmeur, zal je je moeten bewijzen op je sollicitatie gesprek. Als je daarin wil slagen, zul je jezelf heel wat moeten verdiepen in deze materie.

Nighty

Legacy Member
Iwillrocku zei:
( behalve een kleiner onderdeel in het 2de semester, dat was samengevoegd met o.a. sterkteleer wat ook een buisvak was door een incompetente leerkracht)

U mean p. depreter? :D
Wiskunde is daar wel een klotevak idd. Vond dat zelf door het manier van lesgeven soms moeilijker dan mijn master nu :D maarja zoals gezegd de slide per slide methode is redelijk kut.

Maar wie niet waagt... Als je denkt dat het in je mogelijkheden ligt en je er voor wil gaan. In januari zal je al weten waar je staat en dan heb je uw kans gewaagd en in het slechtste geval een halfjaar "verloren".

Iwillrocku

Legacy Member
Nighty zei:
U mean p. depreter? :D

Inderdaad, de momenten dat zijn uitkomsten hetzelfde waren als die in het boek kon je op één hand tellen.

Vond dat zelf door het manier van lesgeven soms moeilijker dan mijn master nu
Heb ik nog al gehoord van vrienden die verder studeren. Uw master is ook op hogent ?

Wiskunde is daar wel een klotevak idd.
Op die manier van lesgeven kon je voor wiskunde meer resultaat boeken door het thuis zelf te leren en niet naar de les te gaan.

Stefferke

Legacy Member
Fanaat zei:
Ik zit nu in mijn laatste jaar Prof. bachelor EM. En ik kom van elektrotechnieken TSO (lees 2u wiskunde). Ik heb het er moeilijk mee gehad. Vooral omdat we een bundel kregen met: 'wat je al gezien hebt in de wiskunde' en daar had ik inderdaad al 1/3 van gezien. Des ondanks (na herexamen etc.) wel gelukt.

Ik zit op Plantijn. En wat doen ze daar.
Ten eerste, extra lessen wiskunde voor personen zoals jij en ik. In die extra lessen gaan ze wat trager en herhalen ze waar jij vragen over hebt.

Ten tweede, de wiskunde staat in een cluster. Je kan het dus ophalen met een ander vak (lees: wiskundig vak), dat overigens wel een pak makkelijker is (van de eerste keer geslaagd).

Ten derde, ligt er bij ons helemaal geen nadruk op wiskunde en gaan ze helemaal niet diep. Voor mensen die verder willen gaan naar een master is er het keuzevak wiskunde voorzien. Waar ze dan plots wel zot snel en diep doorgaan. Als je na de studies wilt gaan werken moet je die zware wiskunde dus niet volgen.

En vooral, ik heb thuis nog nooit geleerd (/shame). Daarbij bedoel ik in het jaar door, wel tijdens de examens uiteraard.

Voor de rest weet ik niet waar je precies wil gaan studeren, maar dat is zowat het verhaal bij ons. Als je je er op toelegt moet het wel lukken. De wiskunde is trouwens enkel het eerste jaar.
zou het op plantijn makelijker zijn dan bv in de kaho aalst of gent? door dat cluster

Dragonix

Legacy Member
Iwillrocku zei:
Inderdaad, de momenten dat zijn uitkomsten hetzelfde waren als die in het boek kon je op één hand tellen.


Heb ik nog al gehoord van vrienden die verder studeren. Uw master is ook op hogent ?


Op die manier van lesgeven kon je voor wiskunde meer resultaat boeken door het thuis zelf te leren en niet naar de les te gaan.

Dat zegt volgens mij wel meer als genoeg over die docent..

Fanaat

Legacy Member
Stefferke zei:
zou het op plantijn makelijker zijn dan bv in de kaho aalst of gent? door dat cluster

Geen idee, aangezien ik Aalst of Gent niet ken. Dezelfde richting bestaat ook in Geel. En tegenover hun is Plantijn wel simpeler. Achteraf bekeken valt de moeilijkheidsgraad wel mee. Daarnaast zijn ze redelijk mild tijdens de deliberaties wegens het te kort etc. (niet dat je met 5 buizen slaagt natuurlijk). Ik denk eerlijk gezegd, ja, Plantijn is makkelijker. Mede omdat het vooral praktisch gericht is en het je niet echt voorbereid op verder studeren naar een master.

Hoe Plantijn bij bedrijven staat weet ik natuurlijk ook niet. :ironic:

Typhoon

Legacy Member
Kan enkel spreken over KAHO (aalst)

Na men bachelor EM heb ik sollicitatiegesprekken gedaan bij 2 grote firma's en die stonden beiden toch heel positief tegenover kaho.

De school zelf vond en vind ik nog steeds kwalitatief goed. Ik ben er ook altijd graag geweest.

Ook niet vergeten dat ge in EM meestal alle dagen, volledige dagen les hebt.

En er is niets verloren met het is te proberen, met de herfstvakantie zijn er al proefexamens, en na nieuwjaarsexamens kan je nog altijd zien of je verdergaat. :baard:

mombopo

Legacy Member
Ik ken iemand die het ganse middelbaar BSO heeft gedaan en nu EM volgt.
Nu, ik moet wel zeggen dat hij 7 herexamens had, maar of dat door het feit komt dat hij niet genoeg voorbereid was of dat hij teveel tijd besteed aan zijn vriendin en feesten weet ik niet.

Ik zou zeggen: ga ervoor, het kan een goeie meevaller zijn, het kan ook een tegenvaller zijn. Ge hebt het tenminste geprobeerd dan, anders gaat ge u toch maar liggen afvragen later "zou da gelukt zijn?".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan