Archief - Burgelijk ingenieur in TU Eindhoven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gamer1

Legacy Member
Vroeg me af hoe het niveau in de TU Eindhoven ligt in vergelijking met hier. Zou na industrieel ingenieur eventueel daar de master automotive engineering willen doen. Moet ge daar dan een schakeljaar voor doen of kunt ge gewoon instromen? Natuurlijk ook altijd leuk om ervaring van mensen die hier en daar gestudeerd hebbe te horen. Zeg er mss wel ff bij wa ge gedaan hebt en waar.

FroFro

Legacy Member
Ik ben aant kijken naar TU Delft, schijnt dé ingenieursunief in Nederland te zijn :) Niveau schijnt idd hoog te zijn.

killgore

Legacy Member
FroFro zei:
Ik ben aant kijken naar TU Delft, schijnt dé ingenieursunief in Nederland te zijn :) Niveau schijnt idd hoog te zijn.

Van niveau heb ik eigenlijk nog niets gehoord, maar ik weet dat de TU delft wel een immens opleidingsaanbod heeft :). Als je speciale zaken als ruimtevaart wilt doen moet je bijna zeker naar daar gaan.

edit: en de accomodatie zal wrsch ook wat beter zijn als hier in België, waar de ingenieursopleidingen nogal klein uitvallen.

viewer

Legacy Member
killgore zei:
edit: en de accomodatie zal wrsch ook wat beter zijn als hier in België, waar de ingenieursopleidingen nogal klein uitvallen.

:wtf:

toch superveel burgies in bv leuven?

J-Style

Legacy Member
FroFro zei:
Ik ben aant kijken naar TU Delft, schijnt dé ingenieursunief in Nederland te zijn :) Niveau schijnt idd hoog te zijn.

Civiele techniek aan de TU Delft is zeker een optie. Niveau zal vrij hoog liggen.
Maar een vergelijking met Leuven kan ik niet maken.:)

FroFro

Legacy Member
Mja, kzoek in Delft idd Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek te doen :) Der zijn 13.000 studenten en 5.000 medewerkers, vrij groot dus. 't Enigste waar dak nog wa aan twijfel; ze zegge da ge achteraf me u diploma gelijksta me nen burgerlijk ingenieur, bv uit België, maar hier krijgen burgies toch chemie, en in die richting zit precies nix van chemie in, en weinig fysica? ^o) Al zal die fysica wss wel vervat zitten in andere vakken, maar kweet ni hoe ze da me chemie kunnen doen :p

gamer1

Legacy Member
Zou gelijk moete staan me burgelijk van hier, ma heb al gehoord da t daar toch simpeler is. Een goeie naam hebbe ze wel, vooral TU Delft.
Ma iemand ervaring me TU Eindhove?

quarantaine

Legacy Member
FroFro zei:
Mja, kzoek in Delft idd Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek te doen :) Der zijn 13.000 studenten en 5.000 medewerkers, vrij groot dus. 't Enigste waar dak nog wa aan twijfel; ze zegge da ge achteraf me u diploma gelijksta me nen burgerlijk ingenieur, bv uit België, maar hier krijgen burgies toch chemie, en in die richting zit precies nix van chemie in, en weinig fysica? ^o) Al zal die fysica wss wel vervat zitten in andere vakken, maar kweet ni hoe ze da me chemie kunnen doen :p

chemie is er niet echt veel , wel hebben we materiaalkunde, wat ook wel te maken heeft met chemie maar veel meer gericht is op wat er in een praktische omgeving mee gedaan kan worden.
dat van die weinig fysica klopt trouwens niet, in alle TUDelft richtingen zul je statica, dynamica, sterkteleer etc krijgen. ook wiskunde is alomtegenwoordig de eerste paar jaren.

(ik ben 1stejaars luchtvaart en ruimtevaarttechniek)

FroFro

Legacy Member
Wow, dan kennek er hier al 3 op dees forum :p quarantaine, Tom en J-Style ^^ Grote kans da ik der volgend schooljaar bij ben :)

J-Style

Legacy Member
quarantaine zei:
chemie is er niet echt veel , wel hebben we materiaalkunde, wat ook wel te maken heeft met chemie maar veel meer gericht is op wat er in een praktische omgeving mee gedaan kan worden.
dat van die weinig fysica klopt trouwens niet, in alle TUDelft richtingen zul je statica, dynamica, sterkteleer etc krijgen. ook wiskunde is alomtegenwoordig de eerste paar jaren.

(ik ben 1stejaars luchtvaart en ruimtevaarttechniek)

Moete gij dan genen Analyse aant studere zijn??:p

Fysica hebben we zeker. Maar dan niet onder die naam. Chemie zit ingebakken in andere vakken, zoals materiaalkunde,..

quarantaine

Legacy Member
J-Style zei:
Moete gij dan genen Analyse aant studere zijn??:p

Fysica hebben we zeker. Maar dan niet onder die naam. Chemie zit ingebakken in andere vakken, zoals materiaalkunde,..



ik ben bezig :( :p

foo-pah

Legacy Member
FroFro zei:
Wow, dan kennek er hier al 3 op dees forum :p quarantaine, Tom en J-Style ^^ Grote kans da ik der volgend schooljaar bij ben :)

Voor ge naar nederland vertrekt zou ik toch zeker Burgerlijk Ingenieur Lucht- en Ruimtevaart aan de KUL overwegen. Tis ook een zeer degelijke opleiding in dat vakgebied en ge zijt ook nog eens Burgerlijk Ingenieur als ge afstudeert, wat vele deuren opent in de technische wereld.

Ik heb er alleszins geen spijt van. :love:

FroFro

Legacy Member
als ge uit delft komt zedde ook burgerlijk ingenieur hoor :p En wa me daar aansta is de praktische aanpak, ge moet es zien wa voor mogelijkheden ge daar allemaal hebt van studenteverenigingen, projecten, enz :x

killgore

Legacy Member
foo-pah zei:
Voor ge naar nederland vertrekt zou ik toch zeker Burgerlijk Ingenieur Lucht- en Ruimtevaart aan de KUL overwegen. Tis ook een zeer degelijke opleiding in dat vakgebied en ge zijt ook nog eens Burgerlijk Ingenieur als ge afstudeert, wat vele deuren opent in de technische wereld.

Ik heb er alleszins geen spijt van. :love:

:x?

TU == burgerlijk ingenieur, das gewoon een universiteit burgerlijk ingenieur in plaats van de 3 faculteiten die we hier in Vlaanderen kennen (om het wat simplistisch te schetsen).

Ook denk ik dat het niveau daar zeker niet noemenswaardig lager (of hoger) zal liggen.
Ik weet niet hoe het zit met de IR-titel, maar daarvoor zou ik nu niet echt laten.

gamer1

Legacy Member
Mij lijkt het dat ze in Nederland in de masterjaren wel meer praktijkgericht tewerk gaan dan in Belgie.
Hier is de studieopbouw van de master automotive engineering. 2e jaar daarvan is 100% afstudeeropdracht.
http://w3.tue.nl/nl/diensten/csc/st...automotive_engineering_science/studie_opbouw/

Kan iemand dat vergelijke met hier in belgie?

Ook nog even een van mijn eerste vragen herhalen: Kunt ge als afgestudeerd industrieel ingenieur daar aan de masterjaren beginnen of moet ge eerst een toelatingsproef/schakeljaar doen. Ge moet wel een proef engels doen heb ik vernomen.

killgore

Legacy Member
gamer1 zei:
Mij lijkt het dat ze in Nederland in de masterjaren wel meer praktijkgericht tewerk gaan dan in Belgie.
Hier is de studieopbouw van de master automotive engineering. 2e jaar daarvan is 100% afstudeeropdracht.
http://w3.tue.nl/nl/diensten/csc/st...automotive_engineering_science/studie_opbouw/

Kan iemand dat vergelijke met hier in belgie?

Aan universiteit gent is de opleiding extreem, maar dan ook extreem theoretisch, zeker uw eerste jaren. Goede vriend zit gelijk met mij (2e bach), maar dan in Leuven, en met hun P&O en dergelijke zijn zij al veel praktijkgerichter.

In het 2e hebben we vakoverschrijdend practicum, maar dit komt enkel neer op wat algemeen met meettoestellen leren werken en eens zien wat uw theorie in praktijk voorstelt. Iets zelf maken zit er niet in.
In het 3e is er de bachelorproef wat mij toch al veel praktijkgerichter lijkt. Je maakt echt iets (daarom niet onmiddellijk iets commercieel bruikbaar). Hangt wel sterk af van je keuzerichting.

Natuurlijk hebben we in sommige vakken (nuja, voor de richtingen die ik opgezocht heb) wel praktijk-gerichte taken. Maar desondanks blijft het spijtig genoeg zeer theoretisch.

Natuurlijk is té praktijkgericht ook niet goed, zeker niet alle ingenieurs komen daadwerkelijk terecht in een job waar ze zelf een technische rol moeten gaan spelen. Kijk bv. maar naar de ingenieurs die in een management positie of een leidinggevende positie terechtkomen, echt veel technisch werk moeten die niet verrichten.

Maar aangezien ik dus nog maar in het 2e zit is dit beeld natuurlijk allesbehalve volledig. Mijn opzoekwerk over 3e bach zal wel genoeg kloppen denk ik, maar over master weet ik dan veel minder (ook omdat deze voor 1 van de richtingen waar ik in geïnteresseerd ben nogal rap wijzigt).

FroFro

Legacy Member
@killgore, denkt ge da leidinggevende technieken niet worden aangeleerd in TU Delft enz? Want da lijkt me idd ook wel belangrijk..

BTW, tweede jaar burgie in gent zegt ge? Kent ge toevallig geen Tine Delcon?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan