Archief - burgerlijk of industrieel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metalhard

Legacy Member
hallo,

Ik zit in het 6e jaar Latijn-wiskunde en ik twijfel wat ik volgend jaar ga doen.
Ik denk over burgerlijk of industrieel ingenieur, maar ik ben niet zeker of ik burgerlijk wel ga aankunnen. Kan iemand mij hier wat handige info geven om mijn keuze mss wat te vergemakkelijken? Het is vooral om fysica en chemie dat ik mij zorgen maak omdat ik van die vakken maar 1 uur les per week krijg.

Als ik voor burgerlijk ga, dan denk ik dat ik nr de KU Leuven ga of de UGent, maar dat zie ik nog wel. Maar industrieel ingenieur is wel op hogeschool niveau en ik zou totaal niet weten welke ik moet kiezen. Kent iemand een goede hogeschool voor industriële ingenieurswetenschappen (het liefst in de provincie Antwerpen) :).

alvast bedankt

joshetei

Legacy Member
metalhard zei:
hallo,

Het is vooral om fysica en chemie dat ik mij zorgen maak omdat ik van die vakken maar 1 uur les per week krijg.

Om die reden geen zorgen maken, slagen voor die vakken hangt vooral af van uw eigen motivatie en inzichtsvermogen, wat minder voorkennis vanuit het middelbaar maakt minder uit.
Normaal gezien zou je de 1uurs fys/chemie nu wel vrij eenvoudig moeten vinden als je in zo'n richtingen geinteresseerd bent

Rnzk

Legacy Member
Sidenote:

De industriële ingenieursrichtingen van Karel de Grote en Artesis worden in Antwerpen binnenkort ook op de universiteit gegeven (en de master zal 1 jaar langer duren, zoals overal).

Vanaf volgend jaar worden de lessen nog wel in KdG of Artesis gegeven (er wordt aan een nieuwe campus van UA gewerkt), maar zal men bij het afstuderen al het diploma Toegepaste ingenieurswetenschappen krijgen van Universiteit Antwerpen.

universiteit antwerpen - Nieuws - Persberichten 2011

thecoon

Legacy Member
metalhard zei:
hallo,

Ik zit in het 6e jaar Latijn-wiskunde en ik twijfel wat ik volgend jaar ga doen.
Ik denk over burgerlijk of industrieel ingenieur, maar ik ben niet zeker of ik burgerlijk wel ga aankunnen. Kan iemand mij hier wat handige info geven om mijn keuze mss wat te vergemakkelijken? Het is vooral om fysica en chemie dat ik mij zorgen maak omdat ik van die vakken maar 1 uur les per week krijg.

Als ik voor burgerlijk ga, dan denk ik dat ik nr de KU Leuven ga of de UGent, maar dat zie ik nog wel. Maar industrieel ingenieur is wel op hogeschool niveau en ik zou totaal niet weten welke ik moet kiezen. Kent iemand een goede hogeschool voor industriële ingenieurswetenschappen (het liefst in de provincie Antwerpen) :).

alvast bedankt

Meestal geven scholen in de week voor het academie jaar een cursus voor een aantal vakken (bij mij chemie en wiskunde) daar kan je zien wat gekend moet worden.

misschien zijn er ook een aantal verblijvende testen op de site van scholen waar je dan ook kan zien hoever je zit met de leerstof

freakykiller

Legacy Member
Fysica en chemie beginnen van 0, dus daar moet je je eigenlijk niet zoveel zorgen over maken. Als je goed bent in wiskunde zal dat ook wel lukken ondanks 1 uur elk voor deze vakken (had zelf ook maar 1 uur per week van deze vakken)

thecoon

Legacy Member
freakykiller zei:
Fysica en chemie beginnen van 0, dus daar moet je je eigenlijk niet zoveel zorgen over maken. Als je goed bent in wiskunde zal dat ook wel lukken ondanks 1 uur elk voor deze vakken (had zelf ook maar 1 uur per week van deze vakken)

Bij begon chemie niet van nul nuja dat kan van school afhangen

metalhard

Legacy Member
Het is gewoon dat de studie van burgerlijk ingenieur mij nogal afschrikt. als ge hoort hoeveel mensen er afzakke omdat het te moeilijk is, dan denk ik dak mss beter industrieel kan doen. en dan zijn er die zeggen dat ik beter burgerlijk kan proberen omda ik anders nooit zal weten of ik het zou hebben aangekund.

metalhard

Legacy Member
Ik vind de chemie en fysica idd nog wel gemakkelijk, dus mijn voorkennis is ni zo belangrijk volgens u

Benjamin

Legacy Member
Als je geen moeite had met wiskunde (dat je het dus echt gemakkelijk leerde en volledig begreep) en je bent bereid om hard te werken dan zou ik voor burgelijk kiezen gezien je vooropleiding. Chemie mag geen obstakel vormen wanneer je alles goed bijhoudt, fysica kan best lastig zijn.
Het is gemakkelijk om te zeggen dat je bereid bent om hard te werken, het is heel wat minder gemakkelijk om dagelijks (of toch de meeste dagen) te studeren terwijl je heel de dag les hebt gehad. Voor sommige vakken kan je het hoorcollege overslaan maar er zijn helaas ook docenten waarbij dat niet gaat omdat het dictaat en de slides niet zo goed zijn.

Joeshoe

Legacy Member
Ge moet ook zien naar wat ge later wilt doen hé. Een industrieel heeft meestal wat meer kans om in een meer praktijk gerichte sector/job terecht te komen. Burgerlijk gaat sneller richting management gaan.

Ik kon ook kiezen tussen de twee en heb industrieel gekozen omdat ik geen wiskundig genie ben en van mezelf weet dat ik de zelfdiscipline mis om te studeren voor burgerlijk.

jeronimo_jd

Legacy Member
Als je te sterk twijfelt, zou ik toch voor industrieel gaan. Je zal het makkelijker hebben en meer zekerheid dat je je diploma haalt. Als je tijdens de opleiding voelt dat je nog wat overschot hebt kan je nog altijd een master bijdoen voor burgerlijk.

Ik wil zeker niet zeggen dat industrieel niet zwaar is, het wordt trouwens 'opgewaardeerd' naar een universitaire campus.

freakykiller

Legacy Member
Persoonlijk vind ik dat ge meer sukkelt met de wiskunde in het begin dan met chemie/fysica. (ik was ironisch genoeg er door voor bijna alle wisk en niet voor fys/chemie in 1e zit maar dat was ook omdat het minst moeite deed voor fys/chemie). Als ge burgerlijk probeert en het lukt niet kunt ge nog altijd veranderen, genoeg die dat doen zelf tijdens het semester. Eerst industrieel doen en derna burgerlijk doen, willen er veel doen maar na 4 jaar studeren kan het wel zijn dat je al eens denkt "hier heb ik totaal geen zin meer in", hou daar ook rekening mee.

Shad0w_Blast

Legacy Member
Ik kom van Latijn-Wiskunde en doe nu 3de Bachelor burgerlijk aan de KULeuven.
Over die fysica en scheikunde moet je je geen zorgen maken, alles begint vanaf nul. Die van de richting Wiskunde-wetenschappen hebben hoogstens 1 les voorsprong.

Greenie

Legacy Member
Ik zou gewoon met Burgerlijk beginnen en de extra lesweek voor het start van het academiejaar volgen (maak je ineens al wat kennissen/vrienden).

Je moet gewoon eerlijk zijn met jezelf of je het aan kan en indien nodig op tijd omschakelen.
Of je kan altijd doorzetten :) 2de Zit is niet leuk, maar het is nu ook niet onmogelijk.

En om het cliché nog eens te vermelden: Motivatie is veel, je kan heel slim zijn en geen motivatie hebben en daardoor falen.

decimator

Legacy Member
Greenie zei:
En om het cliché nog eens te vermelden: Motivatie is veel, je kan heel slim zijn en geen motivatie hebben en daardoor falen.

Inderdaad! Ik zit zelf in mijn 2de jaar burgerlijk en ik ken wel enkele mensen die zeker slimmer waren dan mij en toch zijn moeten stoppen doordat ze te weinig tijd in hun studies staken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan