Archief - Computerwinkel starten met 2 zaakvoerders

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
hij zou ook dienstverlening aanbieden, daar is de marge natuurlijk groter ;).

ThA JoS

Legacy Member
JPV zei:
hij zou ook dienstverlening aanbieden, daar is de marge natuurlijk groter ;).

Ok laat ons hier dan eens vanuit gaan .
Stel : 140k

Opsplitsen in 90k omzet van hardware en 50k uren.

50k uren / 250 dagen = € 200 dag
a €40 / uur (excl. BTW) = 5 uur per dag minimaal factureerbaar .

90k omzet a 15% marge = € 13500 excl. BTW marge
(7500 omzet per maand)

TOTALE marge = € 63500 excl. BTW

Zelfs dan in het beste geval heb je nog niet voldoende om 1 zaakvoerder zijn bezoldiging uit te betalen .

[B]Rocketeer

Legacy Member
Stel, je draait 140000€ omzet per jaar voor de producten alleen.
Daar trek je al 21% btw af (klopt niet geheel, maar is worst-case scenario), want die is niet van u.

Dus je houdt nog een goede 115702€ over.
Op die omzet heb je bijvoorbeeld 20% winst tegenover uw aankopen (we nemen een mooie marge).

Dus ge houdt nog 23140€ over op jaarbasis van uw producten.
------------------------------------------------------------------------

Nu voor uw dienstverlening.
Het zal zeker en vast niet zo zijn dat je elke dag full-time jezelf zal inzetten.
Want je dient producten te bestellen, in de winkel te staan,...?

Soit neem dat je voor 40% van de niet-vakantie tijd aan "reparaties" doet.

365 dagen per jaar - 20 vakantiedagen - 10 feestdagen - 52 zondagen = 283 dagen.
40% van 283 = 113 dagen.
Stel dat je effectief 8u tijden deze dagen presteert, dan kom je dus op 904 manuren per jaar.

Uiteraard val je dan nog nergens ziek ofzo :)
Ff opgezocht op google en een gemiddeld tarief is een goede 40€ per uur (incl btw).

Dus je hebt 36160€ inkomsten per jaar, per man = 72320€
Uiteraard weer inclusief btw, dus komt neer op 59769€

-------------------------------------------------

Dus uw totaalplaatje van inkomsten = 59769 + 23140€ = 82909€


Stel dat ge uzelf elk 36000€ bruto uitkeert per jaar = 72000€

Dus ge houdt nog 10909€ per jaar over voor uw wagens, huur van pand, elektriciteit,...
Mmmmm onrealistisch.

------------------------------

Dus ofwel moet ge een heel pak meer producten verkopen, ofwel meer % van de tijd reparaties doen.
Maar ik zie het eerste jaar niet echt in dat je meer als 40% van de tijd aan reparaties zult doen. Je zal namelijk klanten van anderen moeten afsnoepen.

Ben geen boekhouder, dus het klopt niet voor 100% wat er staat.
Maar grosso mode zal het wle kloppen denkek.

vanrumst

Legacy Member
[B]Rocketeer;14816331 zei:
Denk dat er nergens sprake is van btw, dus die 140k is excl btw (maakt het ook makkelijker om rekenen).

Feit is dat de it-branche werkt met lage winstmarges dus moet je het zoveel mogelijk hebben van je it-diensten.
Als je een pc van 500 euro excl btw verkoopt heb je daar hoop en al 10 a 15 % winstmarge op. Van die winstmarge hou je zelf al niet veel over daar je nog een heleboel kosten hiermee moet betalen.

Zoals hier al geplaatst zal eerste jaar geen echte winst gemaakt worden. Je moet eerst klantenbestand uitbouwen.

jasonleemans

Legacy Member
Ewiler zei:
Er is wettelijk weinig vastgelegd over de inhoud van het financieel plan. De wet stelt dat de oprichters aansprakelijk zijn indien de vennootschap binnen de drie jaar na oprichting failliet gaat indien bij het faillisement blijkt dat het kapitaal "kennelijk ontoereikend" was gedurende de eerste twee jaar. (in dat geval wordt het financieel plan opgevraagd bij de notaris, als je vennootschap niet de eerste drie jaar failliet gaat zal in principe niemand dat plan ooit te zien krijgen)

Het financieel plan dat je bij de notaris neerlegt dient enkel om te kijken of er voldoende geld in de vennootschap zat om de activiteiten te kunnen uitvoeren, niet om te kijken of de omzet en de winst voldoende groot waren. Je moet met andere woorden een financieel plan maken waarbij er steeds voldoende geld in kas is om alle uitgaven te kunnen betalen, dus de lening, het kapitaal en de cashflow moeten, in het financieel plan, ruim voldoende zijn. Als achteraf blijkt dat je activiteiten veel uitgebreider zijn dan in je plan waardoor je lening en je kapitaal alsnog ontoereikend zouden zijn, is dat in principe geen probleem, niemand verwacht dat je in een glazen bol kan kijken.


Maar los daarvan zou ik aanraden om voor jezelf een heel conservatief plan op te stellen en te kijken of het dan nog de moeite loont. Indien wel, veel succes!

Heel nuttige tekst, kan ik veel uit leren. En ja wij hebben een conservatief plan met echt enorm lage verkoop en diensten alsook winstmarges. Ik denk dat het wel moet lukken hiermee. Verder lenen wij 40.000 euro en hebben een eigen vermogen van 25.000 euro of elk 12.500 euro. Een totaal van 65.000 euro waarvan er nog na de opstart een 14.000 euro overblijft volgens het financieel plan.

jasonleemans

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
binnen een paar maanden nieuwe thread.

"Zaak is failliet, wat gebeurt er nu? "

Kdenk niet dat ik daar 1 een thread voor zal openen, en 2 dat dat zal gebeuren. Maar hopelijk voor jou komt je droom uit ;-)

jasonleemans

Legacy Member
ThA JoS zei:
Whoehaha . Zalig !
Omzet 140k a 15 % marge = € 21000 winst .
En daar ga jij uzelf met 2 x 36k aan uitkeren ?

Ale mannekes toch, ziede dan zelf niet dat gedoemt zijt om te falen ? Welke winstmarges voorzien jullie wel ?

Is dat het enige dat wij doen mss...? Wij kopen in jaar 1 50k aan goederen en met winstmarge en btw inbegrepen verkopen we die voor 67k. Dat is een geschat gemiddelde. diensten in jaar 1 40k en doorverkoop van diensten 6k.

Een neen wij keren onszelf geen 36k uit, dat komt uit een financieel plan waar we in overdreven met de gedachten als alles nu eens wel goed loopt...

jasonleemans

Legacy Member
Nog eens voor alle duidelijkheid, iedereen zit hier bezig over 36k per zaakvoerder, dat is toch niet de bedoeling? In een goed draaiende vennootschap zou dat het beste zijn. Maar daar start je toch niet mee...

JPV

Legacy Member
jasonleemans zei:
Is dat het enige dat wij doen mss...? Wij kopen in jaar 1 50k aan goederen en met winstmarge en btw inbegrepen verkopen we die voor 67k. Dat is een geschat gemiddelde. diensten in jaar 1 40k en doorverkoop van diensten 6000k.
ik veronderstel dat die 6000k een fout is, anders ben je wel héél vreemd bezig :).

mod: zie net dat je 21 jaar bent. Wie zal er borg staan voor de leningen?

jasonleemans

Legacy Member
JPV zei:
ik veronderstel dat die 6000k een fout is, anders ben je wel héél vreemd bezig :).

mod: zie net dat je 21 jaar bent. Wie zal er borg staan voor de leningen?

Hah, edit: 6k dus ;-)
Borg staan, ikzelf en de andere zaakvoerder.

Shaddix

Legacy Member
jasonleemans zei:
Hah, edit: 6k dus ;-)
Borg staan, ikzelf en de andere zaakvoerder.

borg staan bij zo'n risicovolle onderneming, doe dat niet he, ge zet daar heel uw toekomst mee op het spel, er zijn er voor minder op het straat beland

proberen voor een venootschap met beperkte aansprakelijkheid te gaan (of iets evenwaardig), en als dat niet gaat gewoon uw planneke opbergen tot je ooit in een positie komt dat het wel gaat

jasonleemans

Legacy Member
Shaddix zei:
borg staan bij zo'n risicovolle onderneming, doe dat niet he, ge zet daar heel uw toekomst mee op het spel, er zijn er voor minder op het straat beland

proberen voor een venootschap met beperkte aansprakelijkheid te gaan (of iets evenwaardig), en als dat niet gaat gewoon uw planneke opbergen tot je ooit in een positie komt dat het wel gaat

Ja, we starten een bvba he, maar de eerste 3 jaar daar kunnen we niet tussenuit he, dat zijn wij persoonlijk die borg staan.

jasonleemans

Legacy Member
Gek genoeg krijg ik ons financieel plan niet onder een jaarlijkse omzet van 18500€ die ligt altijd hoger.
Bij navraag zijn we teweten gekomen dat een "anoniem" winkeltje in onze buurt jaarlijks 100.000 € aan producten inkoopt om dan te verkopen en 175reparatieuren per maand heeft aan 15€ per kwartier of 60€ per uur.

Ik zet in ons plan de helft hiervan, dus 50.000€ inkoop van goederen, 115% winstmarge gemiddeld, en 75 reparatiewerkuren per maand aan 60€ per uur. Ik bezoldig elk van ons bruto op jaarbasis 24500€ of beter 14500€ netto. En mijn eerste 5 jaar zien er zo uit:
Eindsaldo: 27922,61 18258,36 18570,31 29165,79 45821,17

Verder kan ik zeggen dat wij investeren voor -28525,93 en -7606,22€ belastingen betalen.

Moet ik dan nog lager gaan in onze winstmarge, aantallen, of etc... wie verteld het mij.

Voodooghost

Legacy Member
jasonleemans zei:
Gek genoeg krijg ik ons financieel plan niet onder een jaarlijkse omzet van 18500€ die ligt altijd hoger.
Bij navraag zijn we teweten gekomen dat een "anoniem" winkeltje in onze buurt jaarlijks 100.000 € aan producten inkoopt om dan te verkopen en 175reparatieuren per maand heeft aan 15€ per kwartier of 60€ per uur.

Ik zet in ons plan de helft hiervan, dus 50.000€ inkoop van goederen, 115% winstmarge gemiddeld, en 75 reparatiewerkuren per maand aan 60€ per uur. Ik bezoldig elk van ons bruto op jaarbasis 24500€ of beter 14500€ netto. En mijn eerste 5 jaar zien er zo uit:
Eindsaldo: 27922,61 18258,36 18570,31 29165,79 45821,17

Verder kan ik zeggen dat wij investeren voor -28525,93 en -7606,22€ belastingen betalen.

Moet ik dan nog lager gaan in onze winstmarge, aantallen, of etc... wie verteld het mij.

Je moet niet verder gaan op een winkeltje bij jullie in de buurt maar proberen in te schatten hoeveel klanten je hebt in het begin en hoeveel groeimarge en potentieel er is. Dit hangt af van je huidige kennis/klanten kring, de ligging van de winkel enz ...
De klanten van dat winkeltje in de buurt zijn dus al moeilijk als klant te krijgen (als dat winkeltje deftig werkt natuurlijk) dus die klanten zijn al geen potentieel meer.

Je telt bv 75 werkuren per maand, tel aan 22 werkdagen per maand en dan zit je aan 3,4 uren per dag. Normaal met twee goed te doen maar je doet het wel in bijberoep dus dat wordt al hopen dat je genoeg klanten hebt om dat te halen. Zeker als je telt dat 1 iemand altijd in de winkel moet blijven. Kan dus niet op locatie gaan.

Je spreekt van 115% winstmarge, ik veronderstel dat je 15% bedoeld.
Op 50000 euro inkoop is dat 57500 euro omzet.

Maak een financieel plan volgens de minimum gegevens maar haal ze niet van een ander maar probeer in te schatten hoeveel het effectief gaat zijn. En maak deze schattingen zo laag mogelijk.

Jullie doen het in bijberoep, ik zie echt niet in waarom zo veel mensen maar fail zitten te roepen, in principe als ze hun vaste kosten terug kunnen verdienen zijn ze vertrokken, eerste jaar moet je op loon niet rekenen, maar ga je moeten proberen een klantenbasis te krijgen.

En als je kwaliteit biedt en goede service kan verlenen dan komen je klanten wel terug.

jasonleemans

Legacy Member
Voodooghost zei:
Je moet niet verder gaan op een winkeltje bij jullie in de buurt maar proberen in te schatten hoeveel klanten je hebt in het begin en hoeveel groeimarge en potentieel er is. Dit hangt af van je huidige kennis/klanten kring, de ligging van de winkel enz ...
De klanten van dat winkeltje in de buurt zijn dus al moeilijk als klant te krijgen (als dat winkeltje deftig werkt natuurlijk) dus die klanten zijn al geen potentieel meer.

Je telt bv 75 werkuren per maand, tel aan 22 werkdagen per maand en dan zit je aan 3,4 uren per dag. Normaal met twee goed te doen maar je doet het wel in bijberoep dus dat wordt al hopen dat je genoeg klanten hebt om dat te halen. Zeker als je telt dat 1 iemand altijd in de winkel moet blijven. Kan dus niet op locatie gaan.

Je spreekt van 115% winstmarge, ik veronderstel dat je 15% bedoeld.
Op 50000 euro inkoop is dat 57500 euro omzet.

Neen maar het winkeltje is in wel op 20km hiervandaan hoor, niet in onze regio, maar kheb al kennis met ze gemaakt en ze delen ons wat gegevens via mail. Hun klanten zullen niet tot bij ons komen. En ik schat op 75 werkuren ipv 175 bij hen, dus dat is wel heel wat minder, dat verwachten we niet van dag 1 maar bon, dat kan je in een financieel plan niet echt aangeven.

Je hebt gelijk over dat aantal uren, maar we denken ook niet dat het repareren aan huis vanaf het eerste jaar al zal uitgroeien tot iets dat iedereen wel wil. Dat is meer iets dat op termijn zal groeien, en daar houden we ook nog geen rekening mee in de eerste jaren. En als de winkel het goed doet, wat de meesten hier als een fabeltje zien maar we kunnen tijdens de eerste werkjaren nog wat dingen veranderen waardoor het beter gaat dus ik geloof er wel in. 3,5 uur betekend 2 per zaakvoerder ongeveer, dat is niet ongeloofwaardig, het is niet omdat we vrijdag en zaterdag maar 4 uurtjes open doen dat we de rest van de dag in onze zetel zullen liggen, op vrijdag zal A. de nodige reparatie-uren uitvoeren en op zaterdag doe ik dat. Ons plan heeft heel wat meer inhoud dat dat er hier nog maar opstaat en dat is verraderlijk volgens mij voor veel van jullie.

Inderdaad mijn excuses 15% winst maar in ons plan wordt dat berekend als 115% Wat gaat copy-paste toch heel wat gemakkelijker haha. Jup 57500€ uit 50000€ wat bijna niets is maar wel niet overdreven.

Voodooghost

Legacy Member
jasonleemans zei:
Neen maar het winkeltje is in wel op 20km hiervandaan hoor, niet in onze regio, maar kheb al kennis met ze gemaakt en ze delen ons wat gegevens via mail. Hun klanten zullen niet tot bij ons komen. En ik schat op 75 werkuren ipv 175 bij hen, dus dat is wel heel wat minder, dat verwachten we niet van dag 1 maar bon, dat kan je in een financieel plan niet echt aangeven.

Je hebt gelijk over dat aantal uren, maar we denken ook niet dat het repareren aan huis vanaf het eerste jaar al zal uitgroeien tot iets dat iedereen wel wil. Dat is meer iets dat op termijn zal groeien, en daar houden we ook nog geen rekening mee in de eerste jaren. En als de winkel het goed doet, wat de meesten hier als een fabeltje zien maar we kunnen tijdens de eerste werkjaren nog wat dingen veranderen waardoor het beter gaat dus ik geloof er wel in. 3,5 uur betekend 2 per zaakvoerder ongeveer, dat is niet ongeloofwaardig, het is niet omdat we vrijdag en zaterdag maar 4 uurtjes open doen dat we de rest van de dag in onze zetel zullen liggen, op vrijdag zal A. de nodige reparatie-uren uitvoeren en op zaterdag doe ik dat. Ons plan heeft heel wat meer inhoud dat dat er hier nog maar opstaat en dat is verraderlijk volgens mij voor veel van jullie.

Inderdaad mijn excuses 15% winst maar in ons plan wordt dat berekend als 115% Wat gaat copy-paste toch heel wat gemakkelijker haha. Jup 57500€ uit 50000€ wat bijna niets is maar wel niet overdreven.


Omdat het in bijberoep is en je de kans hebt om langzaam te groeien denk ik dat jullie plan wel kans op slagen heeft.

Contacteer ook Unizo en maak je lid (alleen al om de incasso service is het dat geld waard) zodat je ook daar terecht kan bij vragen.

Ik wens je sowieso veel succes, als het een droom van je is moet je niet twijfelen om hem na te jagen, als je jong bent moet je het doen.

Demonneken

Legacy Member
Als bijberoep moet dit wel in orde komen zolang er geen idiote uitgaven gedaan worden. Let wel op dat er een voordeel alle aard zal/kan gerekend worden voor de huur betaald door de vennootschap indien uw collega zaakvoerder boven de winkel gaat wonen. (en geen vergoeding aan de bvba betaalt, indien hij die wel betaalt, zorg dat die activiteit in uw staatsbladpublikatie staat !!)

Ikzelf heb het niet zo op een computerwinkel beginnen, maar dat is persoonlijk. Verder is een goede boekhouder een must. maar let op, er zitten kwakzalvers tussen! Zo heb ik mijn originele boekhouder buitengekieperd toen bleek wat voor een slecht advies hij gegeven had...

Assioso

Legacy Member
Ben je ondertussen al langs geweest bij een of (liefst) meerdere accountants? En wat zegt die?

Burny

Legacy Member
Assioso zei:
Ben je ondertussen al langs geweest bij een of (liefst) meerdere accountants? En wat zegt die?

² that. Een goede boekhouder is 1 van de belangrijkste keuzes imo. Daar hangt veel vanaf.

@ Jasonleemans: je neemt het blijkbaar toch vrij serieus op. Ik heb echter 1 grote opmerking: hoe ga je aan al die klanten komen? Die komen niet vanzelf natuurlijk. Dat is de echte uitdaging.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan