Archief - Controle RVA ondanks gewerkt te hebben

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xxAn24xx

Legacy Member
Blijkbaar word ik opgeroepen door het RVA en bedreigen ze mij met schorsing. Ondanks ik amper een maand werkloos ben. 12 maand geleden ben ik al eens opgeroepen. Toen was alles in orde qua 'inspanningen zoeken' naar werk.
Intussen heb ik een job gevonden maar helaas ben ik die job onlangs verloren (contract niet verlengd).
Amper 3 weken later krijg ik al meteen een brief van RVA dat ze mijn "inspanningen" op de rooster gaan leggen om mij te schorsen. Hoewel ik dus wel degelijk gewerkt hebt! Meer inspanning dan effectief gewerkt te hebben kan je toch niet vragen me dunkt?!

Dus waarom die bedreigende oproeping? Effectief hebben gewerkt is niet genoeg "inspanning" ofzo?

Aap

Legacy Member
Anders de RVA eens opbellen en vragen ofdat ze je gegevens over baan x of y niet terugvinden. Of beter nog, ga naar de RVA (afspraak hoeft zelfs niet), en vraag hun of dat ze je gegevens niet terugvinden waar je gewerkt hebt. Leg je situatie uit. Ze gaan je niet opeten.

Mr SoKoLoV

Legacy Member
De RVA is de belachelijkheid zelve, neem dat van mij aan. Ik ben al een 2 keer op gesprek moeten gaan in Vilvoorde. De persoon die mij interviewde was allesbehalve normaal. Woog minstens 140 kilo, niet dat het mij stoort of ik iets tegen zwaarlijvige mensen heb maar vernoem het maar, had totaal geen hygiëne (haar, kledij enz), en had een minuscuul bureau met papier stapels zo hoog als ooghoogte en kon niet anders dan constant elk detail vergelijking qua afspraken.

Het is algemeen geweten dat je beter af bent als immigrant vooral als je de taal niet spreekt. Ze gaan veel vlugger niet overgaan tot schorsen omdat ze toch amper een bal verstaan van wat je zegt en ze durven natuurlijk ook minder vlug (racisme iemand?). Verder ken ik genoeg waargebeurde verhalen van echte Belgen die zonder werk vielen en gewoon belazerd werden door de RVA nu ze opeens zonder werk vielen.

Over VDAB kan ik geen slecht woord geven. Vriendelijke mensen, behulpzaam en tenminste hygiënisch. Laat maar weten hoe het ging als je op afspraak bent geweest, ben benieuwd hoe vriendelijk ze zijn geweest.

xxAn24xx

Legacy Member
Misschien best maar eerst eens naar de BBTK gaan, eens zien wat die te zeggen hebben. Er stond ook dat ik recht heb op een afgevaardige van de vakbond dusja. Waarom niet zeker. Dan doet eens iemand moeite om werk te zoeken en te vinden(!) is het blijkbaar nog niet goed.

Pfft, hopelijk terug snel werk. Heb nu 5 vacatures lopen, maar door die akelige brief is de moed mij in de schoenen gezakt :(

Mr SoKoLoV

Legacy Member
Dat van die vakbond is afgeschaft ondertussen. Moest zelf normaal gaan een week of twee geleden maar die mens was ziek en zodoende werd de afspraak afgezegd. Ik ging deze keer iemand laten meegaan van de vakbond (eerste 2 gesprekken niet gedaan) maar blijkt dat ze dat niet meer doen, zeggen ze zelf bij de vakbond. Enkel nog advocaat is toegelaten. Je kan natuurlijk nog is checken maar het zou straf zijn als ze het bij jou wel doen.

SithCloud

Legacy Member
toen je begon te werken. Heb je dan bij de vdab je opgegeven als "niet meer werkzoekende wegens werk" ? (of zoiets, je moet maar is op de vdab website checken bij je loopbaan)


waarschijnlijk is de info van de rva verouderd en weten ze er niets van.

xxAn24xx

Legacy Member
U kunt zich laten vergezllen door een persoon naar keuze waaronder een "Syndicaal afgevaardigde" staat er op

xxAn24xx

Legacy Member
SithCloud zei:
toen je begon te werken. Heb je dan bij de vdab je opgegeven als "niet meer werkzoekende wegens werk" ? (of zoiets, je moet maar is op de vdab website checken bij je loopbaan)


waarschijnlijk is de info van de rva verouderd en weten ze er niets van.

Ja, dat heeft vakbond gedaan voor mij gedaan en 'k heb het zelf ook gezien op de site van de VDAB.

Jinne

Legacy Member
Die brieven dat ze sturen zijn zo van die standaard brieven. Niet zoveel van aantrekken wat daar juist instaat. Gewoon naar je afspraak gaan en goed gemotiveerd uitleggen wat je allemaal al gedaan hebt. Ik ben in het verleden 2x naar zo'n afspraak moeten gaan, kon mij niet van de indruk ontdoen dat de mevrouw die voor me zat een rolletje aan het spelen was. Ze kwam immers nogal geforceerd 'kwaaie tante' bij mij over dat ik amper mijn lach kon inhouden. Nu goed, bij mij was het in orde. Ookal had ik maar 4 sollicitaties per maand... (echt wel het minimum) Kwestie van duidelijk en gemotiveerd te spreken en uit te leggen waarom je op job x heb gesolliciteerd en niet op job y (bijvoorbeeld passende bij profiel - in samenspraak met vdab traject begeleider - in lijn van studie's e.d.). Is mij ook opgevallen dat ze zowel bij de RVA als bij de VDAB rekening houden als je zelf gevraagd hebt naar een trajectbegeleider, ze ervaren dat als positief en geven je wat meer ruimte naar mijn gevoel.

Ook goed om te weten, in normale gevallen gaan ze je na 1 gesprek niet schorsen mocht het een negatief advies worden. Ze gaan je dan aantal bepalingen opleggen waaraan je moet voldoen bij het volgende gesprek. Dat kan bijvoorbeeld meer sollicitaties doen per maand zijn, of je aanbieden bij een trajectbegeleiding (al dan niet vdab) e.d. Pas bij het niet nakomen van deze 'afspraken' en bij een 2de negatieve beoordeling kunnen ze effectief overgaan tot een schorsing.

Maar zover komt het meestal niet...
Als je maar doet wat je moet doen, en zelfs met een minimum aan inspanningen kan dat.

xxAn24xx

Legacy Member
't is het tweede gesprek. Op het eerste was alles in orde + voorwaarden "inspanningen" leveren. Nuja, ik heb gewerkt. Dus mijn inspanningen zijn vruchtbaar geweest en ondertussen ook niet bij de pakkan blijven zitten. Ik ben al met nieuwe sollicitaties bezig.

Ik vertrouw ze daar trouwens voor geen half haar.

The reader

Legacy Member
Ik heb ook al zo'n brief gehad. Ik had zes maanden gewerkt nu 3 maanden werkloos en al een verwittiging van de RVA dat ik na 6 maanden werkloos op controle moet. Nochtans voor die 6 maanden was ik anderhalf jaar thuis met 9 maanden wachttijd inbegrepen en heb toen geen enkele verwittiging gehad. Ben dan gaan praten met een VDAB Consulente en die zei dat mijn werkmap perfect in orde was en ik geen schrik moet hebben voor een of andere controle en dat ik voldoende per maand solliciteer. Als je nog eens zo'n brief krijgt zou ik toch eens overwegen met een VDAB Consulente te gaan praten die weten dat wel op te lossen. Gewoon zien dat je werkmap in orde is en dat je een lijst bijhoud van al je sollicitaties die je al gedaan hebt dan kunnen ze er niks van zeggen.

jawadde001

Legacy Member
Hoeveel sollicitaties moet je dan doen om "safe" te zitten?

The reader

Legacy Member
Die van de VDAB hebben tegen mij gezegd ongeveer 15 per maand.
En zien dat uw VDAB map in orde is. Op elke uitnodiging ingaan die ze sturen, hoe banaal ook. Ze hebben mij zelf al uitnodiging gestuurd voor een infosessie om naar tleger te gaan. Alle brieven van uw sollicitaties bijhouden en niet uit frustratie kapot scheuren. :p
Het zijn enkele tips om de controle van de RVA te overleven. :)

jawadde001

Legacy Member
15? Dat is wel veel. Voor (bijvoorbeeld) IT'ers zal dit geen probleem zijn. Genoeg vacatures. Maar voor zij die een "ongunstig" diploma hebben, lijkt het me niet evident om ongeveer 4 sollicitaties te doen per week...

The reader

Legacy Member
Daar komen ook de negatieve reacties onder... als je een brief stuurt naar een bepaalde vacature en je krijgt direct een negatieve bericht via mail of post dat valt daar ook onder niet enkel op gesprek gaan ge moet gewoon kunnen aantonen dat je echt zoekt als bewijs kun je dan in uw lijst de contactpersoon toevoegen ook al ben je niet op gesprek geweest.

Fransz

Legacy Member
Er moet hier maar 1 vraag gesteld worden: hoeveel maanden heb je gewerkt afgelopen 36 maand?

JPV

Legacy Member
xxAn24xx zei:
Blijkbaar word ik opgeroepen door het RVA en bedreigen ze mij met schorsing. Ondanks ik amper een maand werkloos ben. 12 maand geleden ben ik al eens opgeroepen. Toen was alles in orde qua 'inspanningen zoeken' naar werk.
Intussen heb ik een job gevonden maar helaas ben ik die job onlangs verloren (contract niet verlengd).
Amper 3 weken later krijg ik al meteen een brief van RVA dat ze mijn "inspanningen" op de rooster gaan leggen om mij te schorsen. Hoewel ik dus wel degelijk gewerkt hebt! Meer inspanning dan effectief gewerkt te hebben kan je toch niet vragen me dunkt?!

Dus waarom die bedreigende oproeping? Effectief hebben gewerkt is niet genoeg "inspanning" ofzo?
- welke brief heb je gehad? een waarschuwingsbrief of een brief dat je opgeropen wordt op datum van XX/XX?
- hoe lang heb je gewerkt en was het voltijds of deeltijds?

JPV

Legacy Member
Mr SoKoLoV zei:
Het is algemeen geweten dat je beter af bent als immigrant vooral als je de taal niet spreekt. Ze gaan veel vlugger niet overgaan tot schorsen omdat ze toch amper een bal verstaan van wat je zegt en ze durven natuurlijk ook minder vlug (racisme iemand?). Verder ken ik genoeg waargebeurde verhalen van echte Belgen die zonder werk vielen en gewoon belazerd werden door de RVA nu ze opeens zonder werk vielen.
en natuurlijk ken jij veel verschillende verhalen met de volledige achtergrond ervan.
1) Indien je de taal niet spreekt, krijg je standaard een contract. Weliswaar een licht contract met als quasi enige voorwaarde het volgen van taalopleiding, maar meer is toch niet realistisch.
2) je zal nooit, "gewoon" omdat je zonder werk valt, een schorsing krijgen (wat je wss bedoelt met "belazerd").
Mr SoKoLoV zei:
Dat van die vakbond is afgeschaft ondertussen. Moest zelf normaal gaan een week of twee geleden maar die mens was ziek en zodoende werd de afspraak afgezegd. Ik ging deze keer iemand laten meegaan van de vakbond (eerste 2 gesprekken niet gedaan) maar blijkt dat ze dat niet meer doen, zeggen ze zelf bij de vakbond. Enkel nog advocaat is toegelaten. Je kan natuurlijk nog is checken maar het zou straf zijn als ze het bij jou wel doen.
dat van de vakbond is NIET afgeschaft. Het is wel zo dat niet elke vakbond in elke procedure bijstand verleent. Er staat nog steeds "advocaat OF vakbondsafgevadigde".

xxAn24xx zei:
't is het tweede gesprek. Op het eerste was alles in orde + voorwaarden "inspanningen" leveren. Nuja, ik heb gewerkt. Dus mijn inspanningen zijn vruchtbaar geweest en ondertussen ook niet bij de pakkan blijven zitten. Ik ben al met nieuwe sollicitaties bezig.
het is je 2e gesprek, maar voor de RVA telt dit maar als "eerste fase", waardoor je nooit een schorsing kan krijgen (tenzij je niet afkomt). Bovendien, als je gewerkt hebt, is dat natuurlijk positief (en de RVA weet wel degelijk van je tewerkstelling).
jawadde001 zei:
15? Dat is wel veel. Voor (bijvoorbeeld) IT'ers zal dit geen probleem zijn. Genoeg vacatures. Maar voor zij die een "ongunstig" diploma hebben, lijkt het me niet evident om ongeveer 4 sollicitaties te doen per week...
een 4-tal échte sollicitaties per maand + regelmatig naar de RVA gaan kan al voldoende zijn. Alles hangt er ook vanaf hoe serieus je solliciteert.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan