Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Destiser

Legacy Member
Ik ben automatiseringsingenieur, en voor ieder project dat ik al gedaan heb is er nooit iemand ontslagen geweest, eerder iemand bijgeworven.

Wat vele mensen niet weten is dat een hoofdtaak van automatisering veiligheid is, en dat gaat niet ten koste van arbeiders, integendeel.

Automatisering zorgt idd voor een verschuiving van niveau van de tewerkgestelden, meer ingenieurs, en in loop van tijd een beetje minder werkvolk. Maar eerlijk gezegd, het is beter zo, ik heb op een VTI gezeten en wees maar gerust, de helft van de beroepers zit daar uit leegaardij, dus moeten ze 't imo maar weten dat ze geen werk vinden. Ze krijgen verdomme alle kansen, de staat betaalt zich blauw aan onderwijs en dan nog zijn er zovelen die enkel het gemakzugstisgte pad willen bewandelen.

Nu swat,... zowiezo kan een fabriek niet draaien zonder arbeiders, en het is niet omdat die ****** zo robotzot zijn dat de rest van de wereld dat ook is.

Tonerider

Legacy Member
NotoriousP zei:
Omdat het ging over arbeiders nu vs. vroeger? Jij hebt nogal de gewoonte van snel ergens iets achter te zoeken. :)

Kandul zei:
Je mist het punt.
fixed :cool:


maar neen, Kandul heeft gelijk. Waarom viseer je arbeiders. Ook bedienden hebben het ook veel beter dankzij de moderne technologiën en ook hun werkvoorwaarden zijn meer dan uitstekend in België en de loonkost is voor hen ook hoog. Waarom worden arbeiders geviseerd?

Tonerider

Legacy Member
Ook logisch dat ze hier niet zo robotzot zijn. Robots hebben toch hun nadeel. Als een robot uitvalt dan heb je een productiestop tot de robot hersteld is (en bij ernstige crash of onderdelen in voorraad kan dat oplopen). Bij een mens die uitvalt, zet je gewoon een andere arbeider in de plaats.

Langdurige productiestops zijn bij ons in bijna alle gevolgen van mankementen door robots, nooit door arbeiders.

GSTT

Legacy Member
aXl_ zei:
Euh, als in te hoog of te laag? Afhankelijk van het soort fabriek natuurlijk maar in de plant waarin ik werk zijn de budgetten van projecten die lopen om nieuwe vullijnen bij te zetten in de grootte-orde van 30 tot 70 miljoen euro. Het totale bedrag om zo'n volledige plant opnieuw neer te zetten (er zijn al een hele hoop lijnen in dienst) loopt toch tegen een miljard euro aan.
(het is dan wel een grote plant en de sector is pharmacie, maar dat een fabriek een maar honderd miljoen euro kan kosten is toch geen stomme gok?)
te laag natuurlijk, elk startend fabriek houdt toch wel MINSTENS een paar miljardjes aan de kant. :ironic:

Afhankelijk van het soort fabriek natuurlijk maar in de plant waarin ik werk
gewoon die 3 woorden zegt al genoeg over hoe dom de reactie is.

Aap

Legacy Member
JamuellAble zei:
Qua scholing moet je meegaan in de ontwikkelingen..
Ik ga bijvoorbeeld ICT studeren met specialisatie op mobiele apparaten (tablets/smartphones)

Heb je al eens gezocht op de VDAB website hoeveel vraag daar naar is? Ik heb in elk geval niet veel vacatures zien passeren daaromtrent. Hier en daar één.

GSTT

Legacy Member
Aap zei:
Heb je al eens gezocht op de VDAB website hoeveel vraag daar naar is? Ik heb in elk geval niet veel vacatures zien passeren daaromtrent. Hier en daar één.
Hij studeert ICT... Meer dan 3000 ict jobs in Vlaanderen. Gegarandeerd dat die jongen geen werk vindt.

BeeGee

Legacy Member
GSTT zei:
Een fabriek voor honderden miljoenen euro's? :eek:
verstand van prijzen is ook nihil blijkbaar.

...

Deze week nog in de pers: Total investeert maar liefst €1,2 miljard in Antwerpen.

BeeGee

Legacy Member
Destiser zei:
Ik ben automatiseringsingenieur, en voor ieder project dat ik al gedaan heb is er nooit iemand ontslagen geweest, eerder iemand bijgeworven.

Wat vele mensen niet weten is dat een hoofdtaak van automatisering veiligheid is, en dat gaat niet ten koste van arbeiders, integendeel.

Automatisering zorgt idd voor een verschuiving van niveau van de tewerkgestelden, meer ingenieurs, en in loop van tijd een beetje minder werkvolk. Maar eerlijk gezegd, het is beter zo, ik heb op een VTI gezeten en wees maar gerust, de helft van de beroepers zit daar uit leegaardij, dus moeten ze 't imo maar weten dat ze geen werk vinden. Ze krijgen verdomme alle kansen, de staat betaalt zich blauw aan onderwijs en dan nog zijn er zovelen die enkel het gemakzugstisgte pad willen bewandelen.

Nu swat,... zowiezo kan een fabriek niet draaien zonder arbeiders, en het is niet omdat die ****** zo robotzot zijn dat de rest van de wereld dat ook is.

Mmmm...

Hebben nu plots alle arbeiders enkel en alleen BSO gedaan?

BeeGee

Legacy Member
Gothrek zei:
Wat is er bekrompen aan mijn post? Kijk eens buiten de land en continent grenzen, nergens hebben arbeiders het beter dan hier. Of gaat ge dat betwisten? Ik zou eens een Belgische arbeider een week willen zien meedraaien in China, of zelfs Polen, hij zal rap terug zijn met de staart tussen de benen. Dat arbeiders in dit land steen en been blijven klagen vind ik gewoon frapant. De meesten hebben chill werk en worden daar goed voor betaald. (Vandaar mss ook de verhuis van fabrieken naar lageloonlanden)
En ik heb het dan niet zozeer op het statuut van arbeider of bediende. Vervang gerust alles in mijn post door laaggeschoolde arbeider als ge dat leuker vindt. Met arbeider versta ik iemand die geen kantoorjobke heeft, in een bedrijf werkt, fysieke arbeid levert/bandwerk etc.

...

Wanneer ik kijk naar het buitenland, wat moet ik volgens jou dan zien?

Iets waar werknemers en werkgevers -- iedereen dus -- jaloers op hoeft te zijn?

GSTT

Legacy Member
BeeGee zei:
...

Deze week nog in de pers: Total investeert maar liefst €1,2 miljard in Antwerpen.
Doe je er nu om of ben je altijd zo?
Je zegt toch niet in WAT er geïnvesteerd wordt jeez tegen wie praat ik hier?

Hij zegt dat één fabiek honderden miljoenen euro's kost. Total is ook niet het standaardbedrijf als ze 100+ vestigingen hebben. Kom niet altijd af met één bedrijf, wat een zever.
BeeGee zei:
Goh,...

Hij gebruikte minstens hoofdletters waar het moest...

maakt de reactie er niet slimmer of beter op.
uw reacties zijn anders ook maar van arbeidersniveau.

orac

Legacy Member
GSTT zei:
Doe je er nu om of ben je altijd zo?
Je zegt toch niet in WAT er geïnvesteerd wordt jeez tegen wie praat ik hier?

Hij zegt dat één fabiek honderden miljoenen euro's kost. Total is ook niet het standaardbedrijf als ze 100+ vestigingen hebben. Kom niet altijd af met één bedrijf, wat een zever.

Oliereuzen investeren 3,2 miljard in Antwerpen - Bedrijven - Nieuws - Trends.be

Zijn punt dat er fabrieken/sites/plants zijn die honderden miljoenen EUR kosten is toch gewoon correct. Dat dit niet voor ieder fabriekje geldt, is vanzelfsprekend.

Soekie

Legacy Member
Vergrijzing:
Reeds lang gekend probleem waar we inderdaad op af stevenen.
In concreto zal dat tot gevolg hebben dat de sociale zekerheid knapt door de te hoge kosten voor pensioenen.
Vanaf 2015 à 2020 zullen we merken dat vooral de oudere ambtenaren massaal op pensioen gaan.
-> onhoudbare druk op sociale zekerheid, met name pensioenstelsel


- Productiejobs naar lagere landen door globalisatie
- > klopt. België is een diensteneconomie.
Laaggeschoolde arbeiders hebben hier minder kansen om aan een job te geraken.
Dit terwijl er in verhouding wel veel laaggeschoolde arbeiders zijn (zie volgend punt).
Dat zorgt voor een probleem, te meer daar deze mensen nergens anders inzetbaar zijn.
Probleem is dat niet iedereen diensten kan leveren.
-> veel lagergeschoolden gaan "doppen" door het weinige werk -> druk op de sociale zekerheid opgevoerd


Automatisering:
Zelfde probleem, behoeft meer hooggeschoolden jobs (ingenieurs, (kwaliteits)controleurs, technisch geschoold personeel voor onderhoud en schoonmaak machines, informatici, ...)
-> lagergeschoolden vallen uit de boot


Iets ben je echter vergeten te vermelden:

Massale immigratie

Voornamelijk ongeschoolden of laaggeschoolden komen naar hier, omwille van
- gezinshereniging / huwelijk
- medische redenen waarvoor men hier beter verzorgd kan worden dan in het thuisland (medisch asiel)
- kandidaat- vluchteling
Probleem: al deze mensen zijn ongeschoold en/of hebben zeer weinig culturele of zelfs taalkennis van onze samenleving. Ze hebben andere culturen.
-> Zeer moeilijk inzetbare mensen, vooral in een diensteneconomie!
-> Vallen ten laste van het sociale zekerheidssysteem van het land, want er waren hier al te veel laaggeschoolde arbeiders, die overigens wel onze taal konden en kunnen lezen en schrijven!

Nog erger dan de vorige categorieën want het geld dat zij krijgen, gaat vaak naar:
- mensenhandel
- hun landgenoten ginder
- malafide praktijken
- hun landgenoten hier

Deze groep mensen brengt ons sociale zekerheid zonder twijfel de grootste slag toe. Te meer daar zij:
- een massa ouderen naar hier halen die ook pensioenen moeten krijgen, terwijl wij hier al met de vergrijzing zitten en deze ouderen noch hun werkgevers hier ooit hebben bijgedragen tot die pensioenkas
- Zij zieken overbrengen: gezondheidszorgkosten stijgen zienderogen
- sociale woningen nodig hebben, sociale leningen, ...
- zeer veel kinderen maken -> zeer hoge kinderbijslag voor de overheid


---> Sociale zekerheidssysteem zal klappen.

De patronale bijdrages van werkgevers en werknemers samen, vormen nu al meer dan het dubbel van wat een werknemer maandelijks in zijn handen krijgt.
Dit kan uiteraard niet blijven duren...
Wie zal het blijven betalen?
Dit terwijl er steeds meer en meer mensen worden geïmporteerd en zij meer en meer kinderen bijmaken ... De gevolgen laten zich raden.

Soekie

Legacy Member
Easyrider123 zei:
Waarom zouden fabrieksarbeiders laaggeschoolden zijn, ik werk zelf in een fabriek en met mij zijn er nog velen die met een A2, A1 daar werken. Niet iedereen kan met zijn "bachelor of master" werk vinden waarvoor hij gestudeerd heeft.

Mag ik vragen om welke diploma's het hier gaat?

Dit is wel zeer ernstig eigenlijk.

Ik heb zo (bezig aan master) ooit werk uitgevoerd samen met andere masters wat eigenlijk voor ongeschoolden was (middelbaar diploma). Het ging om data-invoer. Masters zouden hierbij minder fouten maken. Dat vind ik decadent.
Welke kansen krijgen de on- of laaggeschoolden dan nog in onze samenleving?

Soekie

Legacy Member
Lmaonaise zei:
Automatisering beperkt zich echter niet tot fabrieken, die aan massaproductie doen.
Er lopen projecten om robots les te kunnen laten geven, ze zijn bezig om vrachtwagens automatisch te laten rijden (alsook auto's) waardoor men geen chauffeurs meer nodig heeft (welke baas wil nu geen camions die 24h per dag rijden zonder ook maar 1 minuut pauze).


Ik denk dat er meer jobs gaan verdwijnen dan we allemaal wel denken. :-)

Zo'n vaart zal het echt niet lopen.

Maar het is aan de vakbonden om niet te grof te gaan doen en de werkgevers niet de gordijnen in te jagen van schrik wanneer het gaat over mensen aanwerven of houden, door onzinnige en onredelijke eisen te gaan stellen.
Tevens is het aan de overheid, om werkgevers niet volledig kapot te belasten en ervoor te zorgen dat ze hun personeel nog een deftig loon kunnen geven waarvan niet reeds meer dan 50% is afgeroomd...
Maar dit is natuurlijk zo, omdat onze sociale zekerheid onbetaalbaar is ... (zie mijn vorige post).

Er is trouwens werk dat nooit geautomatiseerd kan worden: werk in de zorg. (Al klopt het dat men in japan robots heeft uitgevonden die mensen wassen. Toch zie ik die hier niet direct ingezet worden in rust- en verpleeghuizen :-S)

Soekie

Legacy Member
Forzaracing zei:
Arbeiders zijn zeker niet minderwaardig tov bediende

Maar het argument dat u aanhaalt slaat echt niks. Arbeiders zijn de grootste kostenpost (samen met grondstoffen) van een onderneming die goederen produceert.
Men bespaart dus veel meer door hun fabriek naar een lageloonland te verplaatsen dan hun bediende.

Bediende zijn ten eerste niet zomaar voor handen in die lage loon landen behalve als je kijkt naar de informatica sector in Azie.
Ten tweede oefenen bediende een job uit die een grote samenhang heeft met de taal die men spreekt. Ik wil die Poolse (voorbeeld) bediende wel eens een Vlaamse mail zien beantwoorden, dit probleem heb je niet bij het produceren van een product. Iedereen kan een product maken ongeacht de talenkennis.

JA routinematige bediende jobkes zouden kunnen worden overgeplaatst maar deze zijn eerder nihil en zorgt dus voor meer werk dan het voor rendement zal zorgen.

Weet dat de enige reden waarom vele fabrikanten nog in Belgie blijven enkel is omdat de overheid massa's subsidies uitkeert en weinig tot geen winstbelasting vraagt van deze bedrijven o.a. Ford Genk.

Daar zijn diverse ocmw's in dit land het niet mee eens. ;)

Soekie

Legacy Member
Forzaracing zei:
ECONOMIE :niceone:

Jongens, economie is een vicieuze cirkel. Bedrijven betalen werknemers en werknemers kopen met dat geld goederen.
Geen werknemers, enkel robots -> Geen consumptie
Geen consumptie = Geen robots nodig ;)

Ja men automatiseert de productie wereld maar enkel om het de mens makkelijker te maken. Moest men alles door robots laten doen zou niemand nog geld hebben om nog maar 1 goed van het bedrijf af te nemen en gaat het bedrijf dus failliet.

Automatisering zal zover doorgaan totdat men teveel produceert, waardoor werkloosheid optreed en bedrijven dalende winstmarges hebben.

Voor de voorstanders van communisme -> Ga robots maken :D
Zoveel productie dat aanbod groter is als vraag en op lange termijn alle producten gratis worden. Iedereen kan hebben wat ie wilt, GRATIS :D
Nadeel: Geen innovatie meer want R&D brengt niks meer op ;)


Je bent iets vergeten, de sociale zekerheid:

- geld geven, zonder dat daar enige productie of economische meerwaarde tegenover gaat (uitkeringen allerhande)

->>> inflatie uitlokken

- het wordt pas echt een drama, als dat geld wat je weggeeft niet terug in het eigen land wordt geïnvesteerd, maar ergens naar een illustere beweging gaat, of een aantal gezinnen, heel ver weg van hier, die het ter plekke moeten gebruiken om een sjamaan mee te betalen of een kilo bananen mee te gaan kopen, op de lokale markt daar

->>> uw economie doen crashen.



Kwatongen beweren dat het geen toeval is dat de PIGS landen in het zuiden van Europa liggen. Aan de ondergrenzen. Daar waar de meeste migranten Europa binnenstromen.
Connect the dots, zou ik zeggen.

Soekie

Legacy Member
BeeGee zei:
Het stemt me uitermate triest om zo'n bekrompen post tegen te komen op een Belgisch forum.

In wezen heb je een continuüm van geschoolde arbeid <=> ongeschoolde arbeid.

Maakt niet uit of je een bediende of een arbeider bent.

Iedereen kan de straat vegen (arbeider) of een telefoon beantwoorden (bediende).

Niet iedereen kan een chemisch installatie aansturen (arbeider) of een uiterst strak business plan opstellen (bediende).

Het meest verkeerde voorbeeld dat je kon kiezen.

Talenkennis.

Met alle respect, maar al eens met de gemiddelde arbeider gesproken tov met een gemiddelde bediende?
Al eens mensen professioneel horen bellen?

Neen, ik denk niet dat iedereen dat kan.
De vele vreemde telefoontjes die bedienden krijgen met nog vreemdere vragen, bewijzen dat.

Soekie

Legacy Member
marcel zei:
sci-fi? vroeger werd een auto volledig met de hand ineengezet (luxe-merken doen het ook nog steeds), nu is meer dan de helft van het productie-proces geautomatiseerd. hetzelfde geldt voor zowat àlle industrieën, en nog steeds worden nieuwe machines uitgevonden die ons werk kunnen overnemen.

kijk bvb naar google die enorm aan het investeren is in technologie die een auto laat rijden zonder chauffeur. als ze die perfecteren, en enigszins betaalbaar maken, zijn morgen alle truckers werkloos.

het automatiseringsprobleem is een feit, dat altijd gaat blijven groeien. waarom zou je voor een werknemer +/- 3000€ per maand uitgeven, voor 8u per dag, 5 dagen per week, die dan ziek kan vallen, elk jaar een maand congé opeist, fesstdagen wilt thuiszijn, .... terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100€ kan geven?


Niet waar.
De truckers die je hier ziet op onze belgische wegen, zijn vaak Bulgaren, Roemenen, ... andere oostblokkers die via malafide netwerken in heel veel duistere slapende vennootschappen zijn ondergebracht en zo gelinkt worden met België, zonder dat ze moeten bijdragen aan ons sociale zekerheidssysteem (geen gelden voor de overheid).
Die mensen kosten voor de werkgever dus nog minder dan een habbekrats!
Dat vertaalt zich natuurlijk in veiligheidsproblemen op onze wegen.
En in werkloosheid bij belgische transportbedrijven ...

Soekie

Legacy Member
bjoerk zei:
Ha u weet duidelijk niet van de grote callcenters in India, waar ne hoop Indiërs zitten die allemaal engels kennen en een veel al een extra europese taal. Die daar snachts moeten zitten om support te leveren voor europese of amerikaanse producten. Hun talen staan nog niet 100% op punt maar onderschat ze niet ze die mannen. Veel van die email support of chat support zit in die landen op dit moment en steeds meer en meer callsupport gaat ook naar daar. Toch zeker in de meer serieuze landen, dat Belgische bedrijven op dat gebied nog achter hinken is mss voor één keer een goede zaak. Maar vele buitenlandse bedrijven doen dit ze hebben nog een nummer per land dat u gewoon door verbind naar ginder of dacht je dat al die hollanders in belgische callcenters zatten als u met logitech of dergelijke belt?

Trouwens robots voor winkels kzou der niet van verschieten. Steeds meer winkels werken met een online bestel dienst dat u gewoon u boodschappen collecteert aan een luikje en betaalt. Hoe lang nog tot daar geen man meer staat maar dat u boodschappen uit een automatisch magazijn komen en keurig in zakjes of dozen uit een machine komen en u betaalt zonder ook maar 1 mens te zien. Akkoord automatisch magazijnen zijn vooral iets voor grote fabriekshallen en er zullen altijd mensen nodig zijn voor het in het oog houden. Maar ik denk dat we binnen een paar decenia niet meer zullen aanschuiven aan de rijen kassas waar overal een persoon zit maar gewoon onze aankopen online doen via onze smartphone, tablet of computer en deze afhalen aan de winkel of zelfs via courier dienst thuis ontvangen.


Serieuze landen zou ik ze nu niet direct noemen, als je beseft tegen welke lonen die mensen werken.
Daarom gaat het natuurlijk allemaal: in België is arbeid zo duur voor een bedrijf; met dank aan onze overheid die graag heel grote granen meepikt omdat ze het sociale zekerheidsstelsel niet meer onderhouden krijgt, dat het veel goedkoper is om 100 Indiërs het werk te laten doen.
Dat die wat langer over de gesprekken doen door de gebrekkige talenkennis, of bv om het kwartier een uur pauze pakken bij wijze van spreken (wat helaas absoluut niet zal zijn, integendeel :?) maakt niets uit. Ze blijven supergoedkoop.

Alle hersenloze bediendenjobs waarbij er heel weinig aangeleerd moet worden en dingen heel duidelijk kunnen worden weergegeven (bv ook in die callcenters hebben ze waarschijnlijk tal van richtlijnen waarmee ze moeten werken) zoals bv gegevens-input of het typen van dingen, gebeurt daar.

Als het mogelijk zou zijn om bv alle brieven te laten plooien door de Indiërs of te laten kuisen door hun hier, zou het ook gebeuren hoor.
Alles wat goedkoper daar kan, gaat naar daar. Punt.


Ik heb zo recent eens een ticket besteld bij een busvervoersmaatschappij die door Europa reist, wat ook een zeer onduidelijke constructie heeft.
Dit moest telefonisch besteld worden omdat de afreisdatum de volgende dag al was ... 30 minuten aan de telefoon gehangen en bijna 5 euro belwaarde lichter, door de goede Nederlandstalige kennis van de heer aan de andere kant van de lijn. (Een "belg" van allochtone origine.) Ik belde naar Antwerpen.
Tof hoor, uw naam 77x mogen spellen en dan nog iets heel fout geschreven zien staan op je ticket waardoor je in de problemen kan komen, etcetera.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan