Veel ligt volgens mij ook aan de voorlichting van de studenten. Er zijn (of zo is het toch bij de KUL) voor de vakken vrijwel altijd vakfiches online ter beschikking, waarin de inhoud en de activiteiten omschreven worden, maar nieuwe studenten vinden daar niet altijd meteen hun weg naar. Of die fiches zijn gewoon amper ingevuld e.d., dan heb je er dus ook weinig aan.
Wat de studenten meestal wél bereikt, is de typische brochure. "Kijk hoe fantastisch deze richting is, zie alle mensen op de foto's eens lachen, lees eens hoe tevreden oud-studenten zijn, kijk eens hoeveel mensen werk vinden binnen het jaar (de soorten jobs vertellen we er wel even niet bij),..."
Ik herinner mij uit mijn tijd zelfs een brochure die deed alsof een academische bachelor al héél wat was

(BA-MA-systeem stond toen nog min of meer in de kinderschoenen). Zovan: "Dan heb je dus al een eerste diploma. De meeste studenten gaan daarna dan nog voor het masterdiploma, anderen gaan al meteen werk zoeken met hun bachelordiploma." I.p.v. te zeggen: "Dan heb je een bachelordiploma, maar als je degelijke kansen wil maken op de arbeidsmarkt, dan is een masterdiploma sterk aangeraden".
De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...