Archief - Eenmanszaak: bedrijfswagen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AncientRites

Legacy Member
Ik ga voor mijn bijberoep als zelfstandige binnenkort een bedrijfswagen aanschaffen. Kan iemand volgende vragen beantwoorden:

1. Klopt het dat ik 50% van het BTW bedrag kan terugvorderen?
2. Op hoeveel jaar schrijf ik de wagen af? Kan ik de volledige waarde afschrijven?
3. Moet ik als ik de auto ook voor privegebruik wil gebruiken, met percentages voor werk en prive werken?
4. Zijn kosten die ik voor de auto maak (tanken, onderhoud,...) volledig in te brengen als kost? En is de BTW volledig aftrekbaar?

Met dank ;)

Anarchist12911

Legacy Member
AncientRites zei:
Ik ga voor mijn bijberoep als zelfstandige binnenkort een bedrijfswagen aanschaffen. Kan iemand volgende vragen beantwoorden:

1. Klopt het dat ik 50% van het BTW bedrag kan terugvorderen?
2. Op hoeveel jaar schrijf ik de wagen af? Kan ik de volledige waarde afschrijven?
3. Moet ik als ik de auto ook voor privegebruik wil gebruiken, met percentages voor werk en prive werken?
4. Zijn kosten die ik voor de auto maak (tanken, onderhoud,...) volledig in te brengen als kost? En is de BTW volledig aftrekbaar?

Met dank ;)

1. Ja, meer zelfs dacht ik maar niet helemaal zeker (lang geleden dat ik mijn avondcursus 'boekhouding' heb gevolgd.)
2. Je kan dat zelf kiezen, het is gebruikelijk dat je hem afschrijft over eenzelfde periode als waarvan je denkt dat hij versleten zal zijn. Het is gebruikelijk bij wagens om ze over een periode van 8 of 10 jaar af te schrijven.
3. Ja
4. Ja, niet zeker over de BTW

Misschien dat iemand die boekhouding als zijn hoofdopleiding heeft gevolgd, meer details kan geven. :p

schep

Legacy Member
1. Ja, BTW op personenwagens is 50 % aftrekbaar
2. Afschrijven gebeurt theoretisch over de gebruiksduur van de wagen, in realiteit is dit over 5 jaar meestal
3. Natuurlijk, en dit geldt voor alles he, voor onderhoudskosten, brandstof, etc. Schat hoeveel km je jaarlijks gaat rijden, en hoeveel er voor je bijberoep zullen zijn, en maak daar je ratio van.
4. Check punt drie, die kosten zijn in te brengen naargelang het percentage dat je de wagen voor je bijberoep gebruikt. Btw is idem zoals aankoop van de wagen 50% zeker.

Let wel, je moet wel een beetje redelijk blijven in de aankoop van je wagen. Als je nu een kleine omzet draait, en je schaft je een Porsche 911 Turbo aan bijvoorbeeld, dan gaat deze (afschrijvings)kost niet aanvaarden, en zal deze geschrapt worden.

Ps, heb nog es een vraagje, voer je je boekhouding zelf?

TiZon

Legacy Member
1. Lastig parket. Ga je deze auto ook privé gebruiken of niet? Zo nee => 50% aftrekken, is het een camionette (echt bedrijfsvoertuig dus en geen persoonswagen) mag je zelf 100% inbrengen.

2. Een auto wordt meestal op 5 jaar afgeschreven en dit voor de volledige AK (AankoopKost = Aankoopprijs excl. BTW + alle extra kosten(extra opties, bla bla bla))

3. Je zou dan met verdeelslseutels moeten werken voor je verbruik, dat is zeker. Ik weet niet meer of je rollend materieel kan inbrengen als gedeeltelijke bedrijfseigendom :p . Zie ook puntje 1.

4. Wederom, gebruik je hem privé ook? zonee: alles boeken op 61xxx en btw helemaal terugvorderen...


En euhm over dat privé, dat is een wazig gebeid hoor ;)

EDIT: te laat :p

Dr_pimpie

Legacy Member
Commissar12911 zei:
2. Je kan dat zelf kiezen, het is gebruikelijk dat je hem afschrijft over eenzelfde periode als waarvan je denkt dat hij versleten zal zijn. Het is gebruikelijk bij wagens om ze over een periode van 8 of 10 jaar af te schrijven.

als ik mij niet vergis zit daar tegenwoordig een minimum van 5 of 6 jaar op (ik dacht 6 ma ben niet zeker)

TiZon

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
als ik mij niet vergis zit daar tegenwoordig een minimum van 5 of 6 jaar op (ik dacht 6 ma ben niet zeker)

Wat veel bedrijven doen voor het afschrijven van een auto is de eerste 6 maanden niets afschrijven en vervolgens elke maand 1% meer afschrijven, dan ben je na, (denk ik) 60 maanden (5 jaar) bij 0 :)

Pierlo

Legacy Member
AncientRites zei:
Ik ga voor mijn bijberoep als zelfstandige binnenkort een bedrijfswagen aanschaffen. Kan iemand volgende vragen beantwoorden:

1. Klopt het dat ik 50% van het BTW bedrag kan terugvorderen?
2. Op hoeveel jaar schrijf ik de wagen af? Kan ik de volledige waarde afschrijven?
3. Moet ik als ik de auto ook voor privegebruik wil gebruiken, met percentages voor werk en prive werken?
4. Zijn kosten die ik voor de auto maak (tanken, onderhoud,...) volledig in te brengen als kost? En is de BTW volledig aftrekbaar?

Met dank ;)

1. 50 % kan je maximaal terugvorderen (tenzij het een bestelwagen of zo is, dan 100%).
2. Wij schrijven wagens praktisch altijd af op 5 jaar, plus de 50% niet-aftrekbare btw.
3-4. Er is als het ware een soort van algemene regel: je kan maximaal 75% inbrengen in de inkomstenbelasting, en maximaal 50% btw aftrekken van alle autokosten zoals onderhoud en dergerlijke.
Er zijn echter twee belangrijke uitzonderingen: Brandstof is 100% aftrekbaar (let wel 50% btw aftrekken) en als je een autolening hebt voor de wagen zijn ook de intresten maximaal 100% aftrekbaar. (Op intresten is er geen btw)
Nu zal jij moeten uitmaken hoeveel % je wagen gebruikt voor bijberoep.
Met als algemene regel dat je maximaal 75% mag nemen.

Indien je nog vragen hebt, kan je hier wat belangrijke percentages bekijken ivm verworpen uitgaven: http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm

Netrem

Legacy Member
aangezien je maximaal 75% mag nemen, neem 75%.

Indien de inspectie komt: zeg dat je buiten je beroep zoveel het openbaar vervoer neemt etc. Geloven ze je niet, dan gaan ze dat aanpassen. Krijg je een boete? Baneet.

AncientRites

Legacy Member
Bedankt voor de replies alvast. Ik heb een boekhouder dus die regelt die zaakjes. Ik zal hem ook nog eens contacteren hierover.

Over dat percentage voor privegebruik, stel dat je zegt dat je de auto enkel voor je werk gebruikt, dat kan men toch niet echt checken?
Dus neem ik aan dat je, om geen problemen te krijgen met controles etc, de sleutel van 75% kan hanteren?

c3c

Legacy Member
Bij ons worden de wagens op 4 jaar afgeschreven. Na die 4 jaar heeft u wagen nog een restwaarde. Dan verkoop je die meestal vanuit je zaak naar particulier.
De truc hierin is je wagen op papier aan een lage prijs te verkopen. De rest van het bedrag laat je zo aan u betalen zonder papieren ;)

schep

Legacy Member
idd 75% nemen dan, 100% gaat men normaal gezien niet aanvaarden voor je bijberoep

@c3c: ik zie da jullie thuis ook echte belgen zijn :) beetje geld onder tafel door en hop in orde :)

SIO

Legacy Member
hij heeft gelijk.. als ge iedereen bezig hoort, waarom zelf afzien :x

verbaast me wel dat je als zelfstandige in bijberoep een bedrijfsauto kan aftrekken, maar goed nieuws alvast :)

schep

Legacy Member
@SIO; het blijft niet bij de auto alleen hoor, in sommige gevallen kan je ook bv een klein gedeelte van je huis inbrengen als kantoor (dus eig je computerkamer of zo) en da zo afschrijven, BTW terugvorderen en met gevolg dat alle energiefacturen ed ook voor een deel in te brengen zijn. De juiste regelgeving hieromtrent weet ik niet.

Vergeet ook niet dan je telefoon-,gsm- en inetrekening in te brengen, natuurlijk moet da wel iets te maken hebben met je activiteit he, je moet kunnen verantwoorden waarom je wat inbrengt.

Nog iets anders leuk is je eigendom (vastgoed dan) op te splitsen en de naakte eigendom behouden, maar het vruchtgebruik verkopen aan je vennootschap etc, maar dat zijn al meer ingewikkelde constructies.

Pierlo

Legacy Member
schep zei:
@SIO; het blijft niet bij de auto alleen hoor, in sommige gevallen kan je ook bv een klein gedeelte van je huis inbrengen als kantoor (dus eig je computerkamer of zo) en da zo afschrijven, BTW terugvorderen en met gevolg dat alle energiefacturen ed ook voor een deel in te brengen zijn. De juiste regelgeving hieromtrent weet ik niet.

Vergeet ook niet dan je telefoon-,gsm- en inetrekening in te brengen, natuurlijk moet da wel iets te maken hebben met je activiteit he, je moet kunnen verantwoorden waarom je wat inbrengt.

Nog iets anders leuk is je eigendom (vastgoed dan) op te splitsen en de naakte eigendom behouden, maar het vruchtgebruik verkopen aan je vennootschap etc, maar dat zijn al meer ingewikkelde constructies.

Meestal zal men één derde of één vierde van de energiefacturen nemen. Internet en telefoon ook natuurlijk niet vergeten. Wij nemen meestal 90% hiervan omdat je altijd wat privégebruik hebt ook maar ik zou 100% nemen, ze moeten toch iets hebben bij een eventuele controle.

Het splitsen van de eigendom in naakt en vruchtgebruik is hier niet aan de orde daar hij een eenmanszaak heeft. (vennootschap is nodig)

Maar aangezien je een boekhouder hebt en het niet zelf doet zal die wel kunnen oordelen welke percentages je best neemt.

SIO

Legacy Member
schep zei:
@SIO; het blijft niet bij de auto alleen hoor, in sommige gevallen kan je ook bv een klein gedeelte van je huis inbrengen als kantoor (dus eig je computerkamer of zo) en da zo afschrijven,

ja dat weet ik, heb stage gedaan bij architect :p ik bedoelde eigenlijk: een zelfstandige in bijberoep kan dus dezelfde voordelen aanhalen als een 'volwaardige' zelfstandige, met want minder % dan mss ofzo, zie ik het zo goed?

coillie

Legacy Member
wat ik me afvraag. als je 2 wagens hebt in je gezin en je reist gratis met een deel van het openbaar vervoer, aanvaarden ze dan geen volledige wagen+50%btw? als onkost

Pierlo

Legacy Member
Wagen zal nooit 100% aanvaard worden. Trouwens met de co2 uitstoot zal ook rekening gehouden moeten worden bij hoeveel % er maximaal mag inzitten van een wagen.

coillie

Legacy Member
en hoe zit dat met etentjes, cadeau's? voor zelfstandig bijberoep?

Pierlo

Legacy Member
etentjes is de btw niet aftrekbaar en 31% is verworpen in de personenbelasting / vennbelasting.
Cadeau's: indien prijs per eenheid minder is dan 50 euro kan je de btw aftrekken en is meer dan niets aftrekbaar aan btw. In de pb en vennb 50% verworpen.

Hier kan je heel wat terugvinden: http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm

jefdenbeffer

Legacy Member
schep zei:
@SIO; het blijft niet bij de auto alleen hoor, in sommige gevallen kan je ook bv een klein gedeelte van je huis inbrengen als kantoor (dus eig je computerkamer of zo) en da zo afschrijven, BTW terugvorderen en met gevolg dat alle energiefacturen ed ook voor een deel in te brengen zijn. De juiste regelgeving hieromtrent weet ik niet.

Vergeet ook niet dan je telefoon-,gsm- en inetrekening in te brengen, natuurlijk moet da wel iets te maken hebben met je activiteit he, je moet kunnen verantwoorden waarom je wat inbrengt.

Dit kan je ook als particulier.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan