Archief - Ervaringen met een 'tussenjaar'

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Watisda

Legacy Member
Genious zei:
Uw ervaringen die ge er op doet, zijn bijna zeker irrelevant voor werk

Da kan ja, als gij een heel bekrompen beeld hebt van wat werk kan zijn. Aan de kassa zitten in de GB, daar is dat niet voor nodig, maar bijvoorbeeld ene die in een multinational wil kunnen groeien, moet toch weten hoe ze daar aan de andere kant van de wereld denken? Hoe kunt ge onderhandelen als ge niet weet wat er omgaat in die mensen? Ik dacht dat de wereld geglobaliseerd was, of toch die richting moest uitgaan?

NotoriousP

Legacy Member
Watisda zei:
Da is juist, maar kunt ge zo iemand die wereld gaat verkennen, ook niet zien als iemand die een pak ervaringen mee terug brengt en zo de maatschappij hier verrijkt? Ik geef nog liever een uitkering aan iemand die een paar maanden of weet ik hoe lang, door Azie gaat trekken. In de zetel liggen heel dag, ja de TV leert u ook het een en het ander, maar dat is toch van een andere categorie.

Iemand die een ganse dag documentaires ziet van DC of NG zal veel meer bijgeleerd hebben dan iemand die op reis gaat hoor. Beiden zullen wrs geen meerwaarde vormen voor de maatschappij of hun werkgever, maar soit. Ik zou trouwens aan geen van beide een uitkering geven, we moeten tenslotte besparen enz...

Watisda zei:
Da kan ja, als gij een heel bekrompen beeld hebt van wat werk kan zijn. Aan de kassa zitten in de GB, daar is dat niet voor nodig, maar bijvoorbeeld ene die in een multinational wil kunnen groeien, moet toch weten hoe ze daar aan de andere kant van de wereld denken? Hoe kunt ge onderhandelen als ge niet weet wat er omgaat in die mensen? Ik dacht dat de wereld geglobaliseerd was, of toch die richting moest uitgaan?

Ja want er zijn geen andere manieren om te weten te komen hoe mensen aan de andere kant van de wereld denken. Hadden we maar een soort medium waarmee je informatie van verre plaatsen kon krijgen in een kwestie van seconden, nu worden we gedwongen om verre reizen te maken en daar maanden te spenderen om informatie te vergaren. :s

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ja want er zijn geen andere manieren om te weten te komen hoe mensen aan de andere kant van de wereld denken. Hadden we maar een soort medium waarmee je informatie van verre plaatsen kon krijgen in een kwestie van seconden, nu worden we gedwongen om verre reizen te maken en daar maanden te spenderen om informatie te vergaren. :s

Ah, ene die denkt dat 'm alles of beter kan ervaren van achter zijn schermke. Ene die vergeet dat heel wat informatie verloren gaat in die vertaling. Geuren, om te beginnen die al...

Havoc

Legacy Member
NotoriousP zei:
Iemand die een ganse dag documentaires ziet van DC of NG zal veel meer bijgeleerd hebben dan iemand die op reis gaat hoor. Beiden zullen wrs geen meerwaarde vormen voor de maatschappij of hun werkgever, maar soit. Ik zou trouwens aan geen van beide een uitkering geven, we moeten tenslotte besparen enz...


Ja want er zijn geen andere manieren om te weten te komen hoe mensen aan de andere kant van de wereld denken. Hadden we maar een soort medium waarmee je informatie van verre plaatsen kon krijgen in een kwestie van seconden, nu worden we gedwongen om verre reizen te maken en daar maanden te spenderen om informatie te vergaren. :s

Weten hoe een andere cultuur werkt, is een ding, daar zelf mee kunnen omgaan is een ander. Dergelijke ervaring/flexibiliteit zou bijvoorbeeld zeker een pluspunt kunnen zijn voor een ex-pat job.

Dat reizen naar een strand in Turkije irrelevant zijn voor een cv, akkoord. Reizen van een kaliber waarin je op jezelf en je inventiviteit bent aangewezen en écht moet leren omgaan met wat lokaal is, kunnen zeker in de zakenwereld toch als positief ontvangen worden. Het is ook maar wat je er zelf uit haalt en hoe je het verkoopt...

Watisda

Legacy Member
Waar beleeft ge het meeste mee? Een foto van een park, of echt in dat park zijn?

NotoriousP

Legacy Member
Watisda zei:
Ah, ene die denkt dat 'm alles of beter kan ervaren van achter zijn schermke. Ene die vergeet dat heel wat informatie verloren gaat in die vertaling. Geuren, om te beginnen die al...

Seg flauwe plezante, ge had het over ervaring/kennis die noodzakelijk is voor iemand die wilt opgroeien in een multinational. Niet over de geur van papaja's hé...

Havoc zei:
Weten hoe een andere cultuur werkt, is een ding, daar zelf mee kunnen omgaan is een ander. Dergelijke ervaring/flexibiliteit zou bijvoorbeeld zeker een pluspunt kunnen zijn voor een ex-pat job.

Voor zeer specifieke jobs kan dat ja maar daarom niet noodzakelijk. Nu ging het hier over reizen in het algemeen, niet over omgaan met een totaal andere cultuur. Heb in 2 weken Kreta en 2 weken Frankrijk nu niet zoveel interactie gehad met de lokale bevolking hoor. :)

Havoc zei:
Dat reizen naar een strand in Turkije irrelevant zijn voor een cv, akkoord. Reizen van een kaliber waarin je op jezelf en je inventiviteit bent aangewezen en écht moet leren omgaan met wat lokaal is, kunnen zeker in de zakenwereld toch als positief ontvangen worden. Het is ook maar wat je er zelf uit haalt en hoe je het verkoopt...

Vooral die laatste zin is hier belangrijk natuurlijk. Dan moet hij reizen kiezen waar hij echt een meerwaarde zal leveren en zich bewijst. Daar kan ik u wel gelijk in geven maar Watisda zijn posts waren gewoon belachelijk en irrelevant. Alsof je een bepaalde cultuur achtergrond moet hebben om in een multinational te kunnen werken, de bedrijfscultuur leer je toch wanneer je er werkt.

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Seg flauwe plezante, ge had het over ervaring/kennis die noodzakelijk is voor iemand die wilt opgroeien in een multinational. Niet over de geur van papaja's hé...

Om te beginnen geuren... Ge begrijpt toch wel dat wat ge op een scherm ziet, slechts een selectie is? Een beperking opgelegd niet door gij die kijkt, maar door de makers van dat beeld, die u willen laten zien, wat die willen dat gij ziet. Discovery Channel en National Geographic zijn opties bij gebrek aan beter, die posten zijn goed als ge bezopen zijt.

Als gij op een plek staat waar ge nog nooit van tevoren zijt geweest, dat zijt gij het die beslist waar uw aandacht naar gaat. Dat is toch veel beter niet?

NotoriousP

Legacy Member
Watisda zei:
Als gij op een plek staat waar ge nog nooit van tevoren zijt geweest, dat zijt gij het die beslist waar uw aandacht naar gaat. Dat is toch veel beter niet?

Want jij weet in elke onbekende streek beter waar je moet kijken dan iemand met ervaring? :) Zie jij nu echt niet die gigantische gaten in al uw posts?

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Voor zeer specifieke jobs kan dat ja maar daarom niet noodzakelijk. Nu ging het hier over reizen in het algemeen, niet over omgaan met een totaal andere cultuur. Heb in 2 weken Kreta en 2 weken Frankrijk nu niet zoveel interactie gehad met de lokale bevolking hoor. :)

Vooral die laatste zin is hier belangrijk natuurlijk. Dan moet hij reizen kiezen waar hij echt een meerwaarde zal leveren en zich bewijst. Daar kan ik u wel gelijk in geven maar Watisda zijn posts waren gewoon belachelijk en irrelevant. Alsof je een bepaalde cultuur achtergrond moet hebben om in een multinational te kunnen werken, de bedrijfscultuur leer je toch wanneer je er werkt.

Ik denk dat gij zo ene zijt die, als 'm op reis gaat, dat doet in zo'n vakantiepark afgeschermd van de plaatselijke mensen en cultuur. Zo ene die reist van hotel naar hotel, niet van land naar land. Op die manier kunt ge niet leren uw plan trekken en leren omgaan met mensen die op het eerste zicht voor u misschien onverstaanbaar zijn. Niet iedereen loopt rond in kostuum he, in een schoon gestreken hemd met das.

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Want jij weet in elke onbekende streek beter waar je moet kijken dan iemand met ervaring? :) Zie jij nu echt niet die gigantische gaten in al uw posts?

Ja, als gij vindt dat ge altijd begeleiding nodig hebt... dan maakt ge u nogal afhankelijk niet? Die laat alleen zien wat die wil dat gij ziet. Als gij te lui zijt om zelf, MET UW EIGEN OGEN te kijken dan ja..:crazy:

NotoriousP

Legacy Member
De enige momenten dat ik een kostuum of das gedragen heb was op een bal of mijn thesispresentatie. ;)

Mijn vakanties variëren sterk. Mijn vriendin verkiest vakantieparken en hotel naar hotel. Mijn vrienden verkiezen rond trekken, cultuur (voornamelijk natuur) bezien en sporten.

Best of both worlds. :cool:

Watisda zei:
Ja, als gij vindt dat ge altijd begeleiding nodig hebt... dan maakt ge u nogal afhankelijk niet? Die laat alleen zien wat die wil dat gij ziet. Als gij te lui zijt om zelf, MET UW EIGEN OGEN te kijken dan ja..:crazy:

Kijk, daarom vind ik uw posts dus belachelijk...

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Mijn vakanties variëren sterk. Mijn vriendin verkiest vakantieparken en hotel naar hotel. Mijn vrienden verkiezen rond trekken, cultuur (voornamelijk natuur) bezien en sporten.

Kijk, daarom vind ik uw posts dus belachelijk...

Cultuur bezien is niet alleen natuur bezien. Een landschap willen gaan bekijken zonder de mensen die daar wonen... ja man dat weet ge veel over de cultuur ja das juist:crazy:

Ik vind u posts ook belachelijk, ik amuseer mij daarmee, met iemand die vindt dat 'm aan het handje gehouden moet worden.:rofl: Ene die verkiest te kijken naar een programma op TV, dan zelf ter plekke gaan kijken. De tijd is er niet altijd voor, maar als dat u tegenhoudt dan vindt ge tijd daarvoor maken niet belangrijk genoeg.

Genious

Legacy Member
Watisda zei:
Da kan ja, als gij een heel bekrompen beeld hebt van wat werk kan zijn. Aan de kassa zitten in de GB, daar is dat niet voor nodig, maar bijvoorbeeld ene die in een multinational wil kunnen groeien, moet toch weten hoe ze daar aan de andere kant van de wereld denken? Hoe kunt ge onderhandelen als ge niet weet wat er omgaat in die mensen? Ik dacht dat de wereld geglobaliseerd was, of toch die richting moest uitgaan?
In multinationals is er zoiets als corporate culture.
Wat is verder de kans dat ge daar heel vroeg mee te maken krijgt op een gradatie waar zoiets belangrijk is? En hoeveel tijd zou het u in godsnaam vragen om er op de werkvloer voldoende kennis mee te maken als het zich voordoet? Ge moet echt niet al de tradities en gewoontes van iemand kennen om er mee te kunnen werken hoor.


Watisda zei:
Ik denk dat gij zo ene zijt die, als 'm op reis gaat, dat doet in zo'n vakantiepark afgeschermd van de plaatselijke mensen en cultuur. Zo ene die reist van hotel naar hotel, niet van land naar land. Op die manier kunt ge niet leren uw plan trekken en leren omgaan met mensen die op het eerste zicht voor u misschien onverstaanbaar zijn. Niet iedereen loopt rond in kostuum he, in een schoon gestreken hemd met das.
Je komt wel enorm vooringenomen over voor iemand die hier zit te pleiten dat ge moet open staan voor landen, moet ontdekken, andere culturen leren kennen etc.

NotoriousP

Legacy Member
Watisda zei:
Cultuur bezien is niet alleen natuur bezien. Een landschap willen gaan bekijken zonder de mensen die daar wonen... ja man dat weet ge veel over de cultuur ja das juist:crazy:

Mensen behoren tot de natuur in mijn ogen hoor, ik bedoel eerder dat de kunst of het museum met geschiedenis mij niet bepaald interesseert, net zoals mijn vrienden. Maar de gewoonten en levensstijl van de plaatselijke bevolking behoort imho tot de natuur.

Op de rest ga ik niet ingaan want je maakt weer belachelijke veronderstellingen, er scheelt duidelijk iets aan uw manier van interpreteren.

Watisda

Legacy Member
Genious zei:
In multinationals is er zoiets als corporate culture.
Wat is verder de kans dat ge daar heel vroeg mee te maken krijgt op een gradatie waar zoiets belangrijk is? En hoeveel tijd zou het u in godsnaam vragen om er op de werkvloer voldoende kennis mee te maken als het zich voordoet? Ge moet echt niet al de tradities en gewoontes van iemand kennen om er mee te kunnen werken hoor.

Maja, een multinational doet niet alleen zaken met zichzelf he. Als ik hier een zaak heb, en ik heb stukken nodig van pak nu Indonesie, dan kan ik toch een betere deal krijgen als ik die mensen kan verstaan. Ik denk ook dat afdelingen van bedrijven verspreid over de wereld niet overal gelijk zijn, omdat de mensen die daar werken niet van een enkele plek komen. Er zullen bedrijven zijn die alleen werken met mensen die komen van het land waar dat bedrijf zijn zetel heeft, maar d'er zijn ook andere die niet zo werken.

Je komt wel enorm vooringenomen over voor iemand die hier zit te pleiten dat ge moet open staan voor landen, moet ontdekken, andere culturen leren kennen etc.

Ik ben vooringenomen, dat is zo, maar ik ben toch hier nu? Ben ik niet in contact aan het komen met mensen die compleet anders denken dan ik? Ik kan misschien nog iets bijleren en afleren.

zarathustra

Legacy Member
Watisda zei:
Ik denk dat gij zo ene zijt die, als 'm op reis gaat, dat doet in zo'n vakantiepark afgeschermd van de plaatselijke mensen en cultuur. Zo ene die reist van hotel naar hotel, niet van land naar land. Op die manier kunt ge niet leren uw plan trekken en leren omgaan met mensen die op het eerste zicht voor u misschien onverstaanbaar zijn. Niet iedereen loopt rond in kostuum he, in een schoon gestreken hemd met das.

Die mannen in multinationals, zelfs al komen ze van de andere kant van de wereld zijn echter *wel* degenen in een schoon gestreken hemd en das, nog veel meer dan hier.

Trouwens de meeste multinationals proberen het land van herkomst van een werknemer zoveel mogelijk transparant te maken. Zoals Genious hier ook al zei, corporate culture.

Wat jij hier aanhaalt is misschien relevant als je in land X een winkel in lokale specialiteiten wil beginnen.

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Iemand die een ganse dag documentaires ziet van DC of NG zal veel meer bijgeleerd hebben dan iemand die op reis gaat hoor.

NotoriousP zei:
Op de rest ga ik niet ingaan want je maakt weer belachelijke veronderstellingen, er scheelt duidelijk iets aan uw manier van interpreteren.

Als ze een camera en TV kunnen maken die zo goed zijn dat ge u echt terplekke waant, dan hebt ge een alternatief aan reizen die gelijk is daaraan, maar zover zijn we nog niet. De Matrix is nog niet voor morgen.

Watisda

Legacy Member
tommie314 zei:
Chinese gewoontes en taal leren, geen probleem ik trek er even 6 weken rond en dat is oké!

Chinezen leren kennen, dat is project van jaren zowiezo, maar ge begrijpt wel dat ge een cultuur en taal het beste ondervindt als ge u daar in onderdompelt. Een taalbad noemen ze zoiets. Ik denk dat een opleiding Chinees aan de unief wel een paar studiereiskes naar daar zal inhouden. Uit boeken leert ge ook maar zoveel he.

Genious

Legacy Member
Watisda zei:
Maja, een multinational doet niet alleen zaken met zichzelf he. Als ik hier een zaak heb, en ik heb stukken nodig van pak nu Indonesie, dan kan ik toch een betere deal krijgen als ik die mensen kan verstaan. Ik denk ook dat afdelingen van bedrijven verspreid over de wereld niet overal gelijk zijn, omdat de mensen die daar werken niet van een enkele plek komen. Er zullen bedrijven zijn die alleen werken met mensen die komen van het land waar dat bedrijf zijn zetel heeft, maar d'er zijn ook andere die niet zo werken.
Wel ja, in zo'n concrete situatie kan de lokaliteit inderdaad helpen, maar dat zijn erg concrete gevallen. Als ge echt ijvert naar zo'n job, kan ik uw redenering volgen, maar anders is de kans dat het echt van pas komt toch wel beperkt.
Ik denk ook dat je corporate culture iets verkeerd interpretteert.
Dat heeft echt met het bedrijf te zien, niet met de homogeniteit van de mensen die er werken. Iedereen binnen het bedrijf deelt die gemeenschappelijke bedrijfscultuur, cultuur die eigen is aan het bedrijf zelf dus. (niet aan de plaats waar het ligt. er zal ofc wel meestal een invloed van zijn, daar niet van)



Watisda zei:
Ik ben vooringenomen, dat is zo, maar ik ben toch hier nu? Ben ik niet in contact aan het komen met mensen die compleet anders denken dan ik? Ik kan misschien nog iets bijleren en afleren.
Fair punt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan