Mooncat zei:
Een betere maatregel is om de automatische index af te schaffen, want die belemmert voor een groot stuk de vrije marktwerking in de economie. Maar zolang de PS aan de macht is, zal dat nooit gebeuren.
Mja dat is een tweesnijdend mes. Het afschaffen van de automatische index wil ook zeggen dat er minder geld uitgegeven gaat worden. Je hebt gelijk dat de automatische index onze positie schaadt ten opzichte van de ons omringende landen. Maar die afschaffing is ook maar een tijdelijke oplossing.
De eerste stap die we dienen te nemen is het stoppen van de immigratie en de regularisaties totdat we onze budgetten en werkloosheid terug op orde hebben. Het is niet logisch dat mensen die niet hebben bijgedragen tot ons pensioenstelsel er onmiddelijk gebruik/misbruik van kunnen maken.
De tweede stap is het gelijk belasten van alle inkomsten.
Daarna serieus snijden in de overheidsuitgaven op het gebied van de statusprojecten van verschillende ministers. Met een grotere focus op soberheid. Een overheidfunctionaris heeft geen nood aan een blackberry, of aan tier 3 datacenters of aan een hypermoderne kantoorinfrastructuur. Tenzelfdertijd afschaffing van alle consultants bij de overheid.
Dan het loon van de ministers laten zakken tot het niveau van maximaal een A5 functie. 7500€ bruto daar zullen ze het ook nog wel voor doen.
De copernicus omwenteling afschaffen alsook de verhoogde verloning en terugkeren naar de maximale A5 functie.
Dan een focus op het versneld terug betalen van de schulden. En dusdanig snijden in de overheidsuitgaven op het gebied van nieuwe projecten totdat dit gebeurd is.