Archief - Feestdagen afschaffen => meer werk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SysRq

Legacy Member
Hoor net op de radio dat het afschaffen van een feestdag hier en daar verantwoord zou zijn, willen we concurrentieel blijven en onze economie rechthouden, maar is dat wel zo? Misschien moeten we terug naar de 6-dagen werkweek, want ja, al die vrije tijd, dat is toch maar om geld uit te geven. :crazy:

Mooncat

Legacy Member
Er is dan niet meer werk, maar de productiviteit per werknemer verhoogt omdat die dan één dag extra werkt. Zo'n maatregel is redelijk belachelijk omdat het geen structurele oplossing is voor dit probleem. Wat ga je doen als de competitiviteit in vergelijking met de buurlanden nog meer daalt? Nog een vakantiedag afschaffen, dan nog één en nog één...

Een betere maatregel is om de automatische index af te schaffen, want die belemmert voor een groot stuk de vrije marktwerking in de economie. Maar zolang de PS aan de macht is, zal dat nooit gebeuren.

SysRq

Legacy Member
Mooncat zei:
Een betere maatregel is om de automatische index af te schaffen, want die belemmert voor een groot stuk de vrije marktwerking in de economie.

Weet ik zo niet, menselijk kapitaal is te duur, lonen te hoog?

Benjamin

Legacy Member
De productiviteit per uur daalt op het moment dat het aantal uren teveel stijgt. Daar moet je dus mee opletten. Als je toch de output wil verhogen dan voel ik meer voor het efficiënter organiseren van werk (daar kan in de praktijk veel aan worden verbeterd) en voor iets langere werkdagen (en hierbij de vrijheid om dat te verkrijgen door wat korter pauze te houden!) dan voor meer werkdagen. Soms heb je gewoon even een paar vrije dagen nodig om de batterij op te laden.

Irriducibili

Legacy Member
Alle feestdagen afschaffen zou wat overdereven zijn.
Maar ik ben wel pro voor enkele feestdagen af te schaffen.
bv: dag van de arbeid..een dag waar België massaal thuis zit (nutteloos)

Ricky

Legacy Member
vinnie1919 zei:
Alle feestdagen afschaffen zou wat overdereven zijn.
Maar ik ben wel pro voor enkele feestdagen af te schaffen.
bv: dag van de arbeid..een dag waar België massaal thuis zit (nutteloos)[/QUOTE]

Hier over de grens hebben zij hun feestdag op 5 mei. 4 mei is dodengedenkdag (ofziets)

ikzelf werk in een bedrijf waar je elke feestdag kunt gaan werken.. als ik me goed herinner, ben je zelfs verplicht minstens 3 feestdagen te werken.
Je krijgt dan dubbel betaald en een dag recup zelf inplannen, driedubbel betaald, en dan nog iets met een halve dag verlof gespreid...
of je kunt gewoon niet werken en gewoon 100 procent betaald worden...
maarja...

Irriducibili

Legacy Member
Ricky zei:
vinnie1919 zei:
Alle feestdagen afschaffen zou wat overdereven zijn.
Maar ik ben wel pro voor enkele feestdagen af te schaffen.
bv: dag van de arbeid..een dag waar België massaal thuis zit (nutteloos)[/QUOTE]

Hier over de grens hebben zij hun feestdag op 5 mei. 4 mei is dodengedenkdag (ofziets)

ikzelf werk in een bedrijf waar je elke feestdag kunt gaan werken.. als ik me goed herinner, ben je zelfs verplicht minstens 3 feestdagen te werken.
Je krijgt dan dubbel betaald en een dag recup zelf inplannen, driedubbel betaald, en dan nog iets met een halve dag verlof gespreid...
of je kunt gewoon niet werken en gewoon 100 procent betaald worden...
maarja...

Ik probeer ook elke feestdag te werken.
Wel niet dubbel betaald ze, iets van een 145% dacht ik

Ricky

Legacy Member
joa.. maar dan heb je wel meer kans dat je moet terugbetalen aan de belasting wegens "overuren"

Gray

Legacy Member
De index is er om onze koopkracht te beschermen. eigenlijk een beetje een onrealistisch populistisch systeem dat een klein land als belgie kapot maakt bij hogere inflatie.
Hoge inflatie -> hogere lonen -> nog hogere inflatie -> nog hogere lonen.
Dit terwijl de lonen in de buurlanden niet stijgen, waardoor er dus meer jobs naar het buitenland zullen gaan en er dus meer werkloosheid hier is.

De index is op termijn niet houdbaar, een afschaffing van een feestdag hiertegen is slechts een doekje tegen het bloeden.

Stimpy

Legacy Member
als ze nu gewoon de loonlasten eens zouden verlagen en het dopgeld beperken tot degenen die het echt nodig hebben zou er al veel opgelost worden.
Ik vind 5 dagen op 7 waarvan het leeuwendeel van die 5 dagen opgesoupeerd wordt door werk wel genoeg hoor.
En je krijgt dan wettelijk 20 dagen (waaw) die je mag kiezen.

't Moet niet gekker worden imo :s

Renegadexxripxx

Legacy Member
Mooncat zei:
Een betere maatregel is om de automatische index af te schaffen, want die belemmert voor een groot stuk de vrije marktwerking in de economie. Maar zolang de PS aan de macht is, zal dat nooit gebeuren.

Mja dat is een tweesnijdend mes. Het afschaffen van de automatische index wil ook zeggen dat er minder geld uitgegeven gaat worden. Je hebt gelijk dat de automatische index onze positie schaadt ten opzichte van de ons omringende landen. Maar die afschaffing is ook maar een tijdelijke oplossing.

De eerste stap die we dienen te nemen is het stoppen van de immigratie en de regularisaties totdat we onze budgetten en werkloosheid terug op orde hebben. Het is niet logisch dat mensen die niet hebben bijgedragen tot ons pensioenstelsel er onmiddelijk gebruik/misbruik van kunnen maken.

De tweede stap is het gelijk belasten van alle inkomsten.

Daarna serieus snijden in de overheidsuitgaven op het gebied van de statusprojecten van verschillende ministers. Met een grotere focus op soberheid. Een overheidfunctionaris heeft geen nood aan een blackberry, of aan tier 3 datacenters of aan een hypermoderne kantoorinfrastructuur. Tenzelfdertijd afschaffing van alle consultants bij de overheid.

Dan het loon van de ministers laten zakken tot het niveau van maximaal een A5 functie. 7500€ bruto daar zullen ze het ook nog wel voor doen.

De copernicus omwenteling afschaffen alsook de verhoogde verloning en terugkeren naar de maximale A5 functie.

Dan een focus op het versneld terug betalen van de schulden. En dusdanig snijden in de overheidsuitgaven op het gebied van nieuwe projecten totdat dit gebeurd is.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Vergeet ook niet van de index: vb energie zit erin.
Als de prijs van energie stijgt, dan stijgt de index.

De personen die in de energiesector werken, krijgen dus meer loon.
Meer loon is dus hogere kost voor de energieleverancier. Aangezien mensen niet ff meer gaan verbruiken -> Meer kosten, zelfde verbruik. Dus moet de prijs omhoog.

Prijs omhoog, dus de index gaat omhoog. Hup de lonen weer omhoog.
enzoverder...

Dat moet je ook bekijken als nadeel van een index

Black

Legacy Member
[B]Rocketeer;16303417 zei:
Vergeet ook niet van de index: vb energie zit erin.
Als de prijs van energie stijgt, dan stijgt de index.

De personen die in de energiesector werken, krijgen dus meer loon.
Meer loon is dus hogere kost voor de energieleverancier. Aangezien mensen niet ff meer gaan verbruiken -> Meer kosten, zelfde verbruik. Dus moet de prijs omhoog.

Prijs omhoog, dus de index gaat omhoog. Hup de lonen weer omhoog.
enzoverder...

Dat moet je ook bekijken als nadeel van een index

:naughty: foute conclusie jongeman en foute verbanden

moest dat zo zijn, zou electrabel zelf toch meer baat hebben bij een zo laag mogelijke energieprijs lol, loonkost is wel degelijk niet het grootste deel van de kosten, laat dat even duidelijk zijn. Het is weliswaar wel de gemakkelijkste manier om te besparen.

Mooncat

Legacy Member
Black zei:
:naughty: foute conclusie jongeman en foute verbanden

moest dat zo zijn, zou electrabel zelf toch meer baat hebben bij een zo laag mogelijke energieprijs lol, loonkost is wel degelijk niet het grootste deel van de kosten, laat dat even duidelijk zijn. Het is weliswaar wel de gemakkelijkste manier om te besparen.

Waarom zou Electrabel baat hebben bij een zo laag mogelijke energieprijs? Electrabel opereert in een oligopolie waar het veruit de meeste economische macht heeft van alle bedrijven. Het is echt geen toeval dat er een sneeuwbaleffect komt wanneer één bedrijf een prijsverhoging aankondigt naar aanleiding van de bevriezing van de energieprijzen. Net zo min dat het toeval is dat alle energiebedrijven volgen wanneer één speler de prijs terug verlaagt. Behalve natuurlijk Electrabel dat zegt dat het de prijs pas zal laten dalen als de klant daar expliciet om vraagt.

De bezolidigingen zijn niet de grootste slokop van alle kosten, maar dat zijn de diensten. Die term is echter zo breed dat het van alles en nog wat kan beslaan. Dan is bezoldigingen eigenlijk de grootste ondeelbare kostenpost en beslaat nog altijd 35 à 40 % van alle uitgaven. Dus het is een utopie om te zeggen dat de loonindexering geen impact heeft op energiebedrijven.

Black

Legacy Member
Mooncat zei:
Waarom zou Electrabel baat hebben bij een zo laag mogelijke energieprijs? Electrabel opereert in een oligopolie waar het veruit de meeste economische macht heeft van alle bedrijven. Het is echt geen toeval dat er een sneeuwbaleffect komt wanneer één bedrijf een prijsverhoging aankondigt naar aanleiding van de bevriezing van de energieprijzen. Net zo min dat het toeval is dat alle energiebedrijven volgen wanneer één speler de prijs terug verlaagt. Behalve natuurlijk Electrabel dat zegt dat het de prijs pas zal laten dalen als de klant daar expliciet om vraagt.

De bezolidigingen zijn niet de grootste slokop van alle kosten, maar dat zijn de diensten. Die term is echter zo breed dat het van alles en nog wat kan beslaan. Dan is bezoldigingen eigenlijk de grootste ondeelbare kostenpost en beslaat nog altijd 35 à 40 % van alle uitgaven. Dus het is een utopie om te zeggen dat de loonindexering geen impact heeft op energiebedrijven.

Ik zei dat dan ook als reactie op Brocketeer hé. Hij beweerde dat de prijzen zo hoog zijn omdat onze lonen mee geindexeerd worden wat niet juist is.

Zoals je zelf zegt en aanhaalt heeft het feit dat Electrabel een monopoly heeft er meer mee te maken dan onze index.

Je hebt mijn post misschien niet volledig begrepen, mar was dus op reactie van die ervoor.

Cycloon

Legacy Member
Mooncat zei:
De bezolidigingen zijn niet de grootste slokop van alle kosten, maar dat zijn de diensten. Die term is echter zo breed dat het van alles en nog wat kan beslaan. Dan is bezoldigingen eigenlijk de grootste ondeelbare kostenpost en beslaat nog altijd 35 à 40 % van alle uitgaven. Dus het is een utopie om te zeggen dat de loonindexering geen impact heeft op energiebedrijven.

En uiteindelijk zijn die 'diensten' ook weer grotendeels het uitbetalen van (te dure) lonen van werknemers van eventueel andere bedrijven die de diensten leveren.

Anyway, ik denk dat er zuiver etisch niks mis is met de automatische indexering. Of willen we gaan naar Duitse toestanden? Je hebt dan wel een erg competitieve economie, maar de helft van de mensen werkt er voor een armtierig loontje.

Ik ben sowieso voor meer loonmatiging bij de hoge lonen. Ik verdien ook goed mijn kost en ik weet dat dit binnen enkele jaren waarschijnlijk nog eens 50% meer zal zijn. Ik zou er niks op tegen hebben om zelf minder te graaien en meer te laten gaan naar de minder verdienende arbeiders. Dat moet dan wél een bedrijfssfeer zijn, want op je eentje doe je dat uiteraard niet. Ik kijk dan ook zeker naar al die managers die honderduizenden euro's per jaar verdienen. Dat gaat er gewoon rat over.

Black

Legacy Member
De laagste lonen optrekken zodat die armere mensen meer koopkracht krijgen en meer kunnen compenseren is toch een deel van de oplossing imo.

Maarja een topmanager die 5 k de maand verdient ziet zijn geld liever niet naar een ongeschoolde arbeider gaan die moet rondkomen met 1.2

SysRq

Legacy Member
Ja, koopkracht schrapen van de bodem haalt iedereen naar beneden uiteindelijk. Minder verspilling is nodig, maar minder handel kan niet de bedoeling zijn.

Gray

Legacy Member
Black zei:
De laagste lonen optrekken zodat die armere mensen meer koopkracht krijgen en meer kunnen compenseren is toch een deel van de oplossing imo.

Maarja een topmanager die 5 k de maand verdient ziet zijn geld liever niet naar een ongeschoolde arbeider gaan die moet rondkomen met 1.2

Integendeel, de laagste lonen optrekken is enkel mogelijk als alle landen in de europa dat doen, beter nog heel de wereld. zoniet verdwijnen er jobs in Belgie of europa (wat we nu zien). Die werkloosheid kost ons zeer veel.
Het optrekken van de lonen zou ook nog de hoge loonkosten in Belgie nog meer doen toenemen en dat zou maar weinig gecompenseerd worden door de hogere koopkracht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan