Asather
Legacy Member
Goede middag
Ik heb vorige week mijn eerste jaar als informatica student @PHL Hasselt beeïndigd, m.a.w. ik heb nu bijna 3 maanden vakantie.
Aangezien ik denk dat ik wel al wat kan betekenen op de markt, wil ik deze vakantie beginnen als Freelance Programmeur. Ik wil dit hoofdzakelijk doen om mijn vaardigheden als programmeur te verbeteren, mijn opleiding makkelijk te houden en als bijverdienste in een gerichte sector.
Hieronder staat wat ik heb begrepen van waar ik aan toe ben, gelieve dit aan te vullen als ik iets onderschat/fout begrepen heb/vergeten ben.
-Wil BTW-vrij werken en kindergeld behouden, m.a.w. netto jaarinkomsten < €1393.69. Ik heb begrepen dat dit niet veel is, maar ik wil dit bedrag als drink/feest geld zien en als ik boven dit bedrag zit, forceer ik onkosten door te investeren in een nieuwe PC/GSM/auto/...
Daarnaast als ik onder dit bedrag blijf, heb ik zogoed als geen onkosten (Geen BTW/geen Stroom+internet kosten(op koste van ouders), geen kwartaalbijdrage, geen lonen uitdelen (eenmanszaak zonder medewerkers),...)
-Ik heb enorm veel concurrentie, maar het aantal openstaande projecten overschreid de concurrentie in meervoud, m.a.w. geen probleem om snel werk te vinden (België alleen al 5000+ openstaande jobs).
-Aangezien ik volledig op kosten van mijn ouders leef op het moment, betekend dat ik zelf niet echt veel geld nodig heb, dus het is geen probleem om te beginnen met belachelijk laag loon, om zo stillaan op te bouwen en mijn waarde op het moment te kunnen inschatten.
-Met BTW-/Ondernemingsnummer, als ik bv. 10 maanden niets doe, heb ik daar geen nadelen(kosten,...) aan.
-Mijn vader wilt zich als zelfstandig helper inzetten (omdat ik geen bewijs heb van bedrijfskennis... PHL geeft dat pas aan het einde van de opleiding), hij is zelf zelfstandig dus heeft hij hier geen nadelen aan (want helper verliest alleen de mogelijkheid tot doppen).
-Mijn kennis waarin ik nuttig kan zijn op het moment:
+C# (2jaar ervaring)
+Java (1jaar ervaring op school)
+HTML/CSS/Javascript/PHP (6maanden ervaring op school en privé)
+SQL datamodellering (3 maanden ervaring op school)
+Python (minimum basiskennis)
Op het moment heb ik nog geen echte acties ondernomen, ben enkel bij Acerta Hasselt om informatie gaan vragen en internet/familie/kennissen/... afgegaan voor informatie.
Ik ga volgende week donderdag proberen mijn BTW-nummer te verkrijgen.
Zijn er dus nog zaken die ik over het hoofd gezien heb of wat ik verkeerd begrepen heb? Gelieve ze hieronder te vermelden (Algemene informatie over inkomsten/ervaringen/advies/... van Freelance Programmeurs is ook altijd welkom)
Alvast bedankt!
Ik heb vorige week mijn eerste jaar als informatica student @PHL Hasselt beeïndigd, m.a.w. ik heb nu bijna 3 maanden vakantie.
Aangezien ik denk dat ik wel al wat kan betekenen op de markt, wil ik deze vakantie beginnen als Freelance Programmeur. Ik wil dit hoofdzakelijk doen om mijn vaardigheden als programmeur te verbeteren, mijn opleiding makkelijk te houden en als bijverdienste in een gerichte sector.
Hieronder staat wat ik heb begrepen van waar ik aan toe ben, gelieve dit aan te vullen als ik iets onderschat/fout begrepen heb/vergeten ben.
-Wil BTW-vrij werken en kindergeld behouden, m.a.w. netto jaarinkomsten < €1393.69. Ik heb begrepen dat dit niet veel is, maar ik wil dit bedrag als drink/feest geld zien en als ik boven dit bedrag zit, forceer ik onkosten door te investeren in een nieuwe PC/GSM/auto/...
Daarnaast als ik onder dit bedrag blijf, heb ik zogoed als geen onkosten (Geen BTW/geen Stroom+internet kosten(op koste van ouders), geen kwartaalbijdrage, geen lonen uitdelen (eenmanszaak zonder medewerkers),...)
-Ik heb enorm veel concurrentie, maar het aantal openstaande projecten overschreid de concurrentie in meervoud, m.a.w. geen probleem om snel werk te vinden (België alleen al 5000+ openstaande jobs).
-Aangezien ik volledig op kosten van mijn ouders leef op het moment, betekend dat ik zelf niet echt veel geld nodig heb, dus het is geen probleem om te beginnen met belachelijk laag loon, om zo stillaan op te bouwen en mijn waarde op het moment te kunnen inschatten.
-Met BTW-/Ondernemingsnummer, als ik bv. 10 maanden niets doe, heb ik daar geen nadelen(kosten,...) aan.
-Mijn vader wilt zich als zelfstandig helper inzetten (omdat ik geen bewijs heb van bedrijfskennis... PHL geeft dat pas aan het einde van de opleiding), hij is zelf zelfstandig dus heeft hij hier geen nadelen aan (want helper verliest alleen de mogelijkheid tot doppen).
-Mijn kennis waarin ik nuttig kan zijn op het moment:
+C# (2jaar ervaring)
+Java (1jaar ervaring op school)
+HTML/CSS/Javascript/PHP (6maanden ervaring op school en privé)
+SQL datamodellering (3 maanden ervaring op school)
+Python (minimum basiskennis)
Op het moment heb ik nog geen echte acties ondernomen, ben enkel bij Acerta Hasselt om informatie gaan vragen en internet/familie/kennissen/... afgegaan voor informatie.
Ik ga volgende week donderdag proberen mijn BTW-nummer te verkrijgen.
Zijn er dus nog zaken die ik over het hoofd gezien heb of wat ik verkeerd begrepen heb? Gelieve ze hieronder te vermelden (Algemene informatie over inkomsten/ervaringen/advies/... van Freelance Programmeurs is ook altijd welkom)
Alvast bedankt!
