Archief - Freelance Programmer als (bijna)tweedejaars Informatica student

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Asather

Legacy Member
Goede middag

Ik heb vorige week mijn eerste jaar als informatica student @PHL Hasselt beeïndigd, m.a.w. ik heb nu bijna 3 maanden vakantie.

Aangezien ik denk dat ik wel al wat kan betekenen op de markt, wil ik deze vakantie beginnen als Freelance Programmeur. Ik wil dit hoofdzakelijk doen om mijn vaardigheden als programmeur te verbeteren, mijn opleiding makkelijk te houden en als bijverdienste in een gerichte sector.

Hieronder staat wat ik heb begrepen van waar ik aan toe ben, gelieve dit aan te vullen als ik iets onderschat/fout begrepen heb/vergeten ben.

-Wil BTW-vrij werken en kindergeld behouden, m.a.w. netto jaarinkomsten < €1393.69. Ik heb begrepen dat dit niet veel is, maar ik wil dit bedrag als drink/feest geld zien en als ik boven dit bedrag zit, forceer ik onkosten door te investeren in een nieuwe PC/GSM/auto/...
Daarnaast als ik onder dit bedrag blijf, heb ik zogoed als geen onkosten (Geen BTW/geen Stroom+internet kosten(op koste van ouders), geen kwartaalbijdrage, geen lonen uitdelen (eenmanszaak zonder medewerkers),...)

-Ik heb enorm veel concurrentie, maar het aantal openstaande projecten overschreid de concurrentie in meervoud, m.a.w. geen probleem om snel werk te vinden (België alleen al 5000+ openstaande jobs).

-Aangezien ik volledig op kosten van mijn ouders leef op het moment, betekend dat ik zelf niet echt veel geld nodig heb, dus het is geen probleem om te beginnen met belachelijk laag loon, om zo stillaan op te bouwen en mijn waarde op het moment te kunnen inschatten.

-Met BTW-/Ondernemingsnummer, als ik bv. 10 maanden niets doe, heb ik daar geen nadelen(kosten,...) aan.

-Mijn vader wilt zich als zelfstandig helper inzetten (omdat ik geen bewijs heb van bedrijfskennis... PHL geeft dat pas aan het einde van de opleiding), hij is zelf zelfstandig dus heeft hij hier geen nadelen aan (want helper verliest alleen de mogelijkheid tot doppen).

-Mijn kennis waarin ik nuttig kan zijn op het moment:
+C# (2jaar ervaring)
+Java (1jaar ervaring op school)
+HTML/CSS/Javascript/PHP (6maanden ervaring op school en privé)
+SQL datamodellering (3 maanden ervaring op school)
+Python (minimum basiskennis)



Op het moment heb ik nog geen echte acties ondernomen, ben enkel bij Acerta Hasselt om informatie gaan vragen en internet/familie/kennissen/... afgegaan voor informatie.

Ik ga volgende week donderdag proberen mijn BTW-nummer te verkrijgen.

Zijn er dus nog zaken die ik over het hoofd gezien heb of wat ik verkeerd begrepen heb? Gelieve ze hieronder te vermelden (Algemene informatie over inkomsten/ervaringen/advies/... van Freelance Programmeurs is ook altijd welkom)


Alvast bedankt!

Genious

Legacy Member
Omtrent hetgene ge mogelijks verkeerd inschat: uw relevantie. Ge hebt 0 ervaring in IT-projecten. Dus gaan de grote u niet inschakelen in een project omdat ge geen bedrijf achter u hebt.

Kleine bedrijfjes die een IT-nood hebben, gaan vermoed ik niet happig zijn op iemand waar ge van moet uitgaan dat ie er binnen 3 maand niet meer is.

Ge zou moeten een nood ontwaren bij zelfstandigen/kleine KMO's en daarvoor een oplossing ontwikkelen. Maar doe dat maar eens deftig in 3 maand.


Allee, samengevat: ik denk dat uw plan momenteel te vaag is en in een véél te kort timeframe moet passen. Vergeet niet dat ge nog moet beginnen met een klant te vinden, dan tot een overeenkomst komen, dan de requirements vergaren en dan kunt ge nog maar beginnen met uw design.

Ik wil u ook weer niet totaal ontmoedigen he. Het is altijd verfrissend om iemand met zin voor initiatief te zien. Maar zie het op langere termijn, want ge hebt nog veel uit te zoeken (waar ge atm mee bezig zijt, vandaar uw post) en als ge dat in 3 maand wilt rammen, gaat het vermoedelijk niet slagen.

Asather

Legacy Member
Genious zei:
Omtrent hetgene ge mogelijks verkeerd inschat: uw relevantie. Ge hebt 0 ervaring in IT-projecten. Dus gaan de grote u niet inschakelen in een project omdat ge geen bedrijf achter u hebt.

Kleine bedrijfjes die een IT-nood hebben, gaan vermoed ik niet happig zijn op iemand waar ge van moet uitgaan dat ie er binnen 3 maand niet meer is.

Ge zou moeten een nood ontwaren bij zelfstandigen/kleine KMO's en daarvoor een oplossing ontwikkelen. Maar doe dat maar eens deftig in 3 maand.


Allee, samengevat: ik denk dat uw plan momenteel te vaag is en in een véél te kort timeframe moet passen. Vergeet niet dat ge nog moet beginnen met een klant te vinden, dan tot een overeenkomst komen, dan de requirements vergaren en dan kunt ge nog maar beginnen met uw design.

Ik wil u ook weer niet totaal ontmoedigen he. Het is altijd verfrissend om iemand met zin voor initiatief te zien. Maar zie het op langere termijn, want ge hebt nog veel uit te zoeken (waar ge atm mee bezig zijt, vandaar uw post) en als ge dat in 3 maand wilt rammen, gaat het vermoedelijk niet slagen.

Bedankt voor het snelle antwoord en sorry voor het geven van een verkeerd beeld, maar ik was al hobby-programmeur voordat ik mijn eerste les programmeren kreeg op school. De programmeer vakken dit jaar waren grotendeels herhaling (natuurlijk ook belangrijk).
Ik heb op het moment 1 project wat in de test fase(februari aan gestart) is bij een bedrijf (klant heb ik gekregen via connecties van ouders), en heb nog een potentiële klant in Rotterdam, maar die wil alleen als ik alles legaal in orde heb.

Mijn website wordt in het beste geval na enkele weken gelanceerd, heb ik bijna af en wil daar al direct het project opzetten waar ik aan bezig ben + review van de klant zodat ik wat vertrouwen win van mijn volgende klanten(die ik natuurlijk ook ga proberen te overtuigen om een review te schrijven).

Ik heb inderdaad niet veel ervaring met IT-projecten, maar ik heb 5 jaar in game development gezeten (3jaar voornamelijk als grafisch ontwerper), en de laatste twee jaren heb ik hulp programma's geschreven om makkelijker aanpassingen te doen in private servers(hoofdzakelijk tekstbestanden aanpassen en decrypteren/encrypteren) en nu het eerste echte betalend project bijna af is, denk ik dat ik wel iets kan doen in de sector (natuurlijk wil ik nog geen projecten waar een deadline/andere risico's aanhangen, daar heb ik inderdaad veel weinig ervaring voor).
Ik wil maar zeggen, ben al iets langer met het idee bezig dan deze week ;)

nameless

Legacy Member
Is een eigen app maken voor android/ios/osx/... geen optie? Daar doe je ook ervaring mee op en je hebt een project waar geen druk(van derden) achter staat.

Want er staan volgens mij niet veel bedrijven te springen om iets op deze manier te laten ontwikkelen. Maar ik vind het ook wel goed dat je initiatief wil nemen.

Asather

Legacy Member
Genious zei:
Ok, dat maakt mijn opmerkingen grotendeels irrelevant dan. ;)

Geen probleem, mijn fout voor het vergeten van het te vermelden in de eerste post en ik wil ook graag van het papierwerk af zijn, zodat ik zo snel mogelijk kan beginnen met klanten aan te trekken (waar ik mij hierna volledig op ga richten!).

Maar wat ik nog wou vragen, ik zie op fora regelmatig staan dat beginnende freelancers al mogen starten met een loon van over de €20/uur, maar dit is ver boven wat ik van plan was om mee te starten. Dit bewijst dus dat ik ofwel totaal geen gevoel heb om ergens een prijs op te plakken ofwel dat ze op deze fora fel overdrijven.

Ik wil ook niet enorm onderbetaald starten natuurlijk, want zo zou ik op een gegeven moment ineens het dubbel moeten vragen voor een project wat soortgelijk is met een vorig project.

Is er ergens een norm/formule/... waarmee ik kan bepalen welke prijs ik moet vragen of hoe dat een ervaren freelancer zijn prijs bepaald?

Alvast bedankt.

Asather

Legacy Member
nameless zei:
Is een eigen app maken voor android/ios/osx/... geen optie? Daar doe je ook ervaring mee op en je hebt een project waar geen druk(van derden) achter staat.

Want er staan volgens mij niet veel bedrijven te springen om iets op deze manier te laten ontwikkelen. Maar ik vind het ook wel goed dat je initiatief wil nemen.

Dat is waar, heb ik ook al in overweging genomen en ben ik ook al mee bezig geweest, maar zolang ik nog op school zit, ga ik proberen wat verder te specialiseren in de talen die de school aanbied (Java, .NET, html/css/javascript, PHP, SQL). Op deze manier kan ik ook de volgende jaren misschien de programmeer vakken wat minder serieus nemen ;)
Android wil ik hier natuurlijk wel nog bijnemen, deels omdat mijn Galaxy S2 android gebruikt en Android is praktisch hetzelfde als java.

Massis

Legacy Member
Asather zei:
Dat is waar, heb ik ook al in overweging genomen en ben ik ook al mee bezig geweest, maar zolang ik nog op school zit, ga ik proberen wat verder te specialiseren in de talen die de school aanbied (Java, .NET, html/css/javascript, PHP, SQL). Op deze manier kan ik ook de volgende jaren misschien de programmeer vakken wat minder serieus nemen ;)
Android wil ik hier natuurlijk wel nog bijnemen, deels omdat mijn Galaxy S2 android gebruikt en Android is praktisch hetzelfde als java.

Als je nu een webapp voor mobile zou maken, bijvoorbeeld gebaseerd op JSP (en dus ook HTML en Java) met daarachter een SQL database, dan heb je een project waarin je zowel de belangrijkste vakken van school combineert als iets waarmee je in de bedrijfswereld iets bent. Goede Java/jsp developers vinden wel werk.

Asather

Legacy Member
nameless zei:
Aan wat voor project ben je dan eigenlijk atm bezig?
Een 1D nesting programma ;), vrij lang gezeten aan het zoeken van een efficiënt algoritme (eerste versie deed 10 seconde over een berekening van 8 stukken, versie nu doet binne de seconde een berekening met 500+ stukken) en was tijdens de schoolmaanden, maar heb enorm veel bijgeleerd van dit ene project, voornamelijk zaken die we totaal niet leren (jammer genoeg) b.v. efficientie:
-in while-loops die 1000000+ keren doorlopen op deze manier(lengte van x is constant) :
Code:
while(x.length-1 < 1234){...}
,dan kost je dat secondes t.o.v.
Code:
int x_length = x.length-1;
while(x_length < 1234) {...}
Is vrij logisch eigenlijk (".length" en die "-1" zijn 2 nutteloze berekeningen die iedere keer gedaan worden), maar het zijn van deze dingen die in grote berekeningen het verschil maken. Ik hoop dat ik nog veel van deze projecten mag krijgen zolang mijn leven nog niet afhankelijk is van mijn inkomen.

Massis zei:
Als je nu een webapp voor mobile zou maken, bijvoorbeeld gebaseerd op JSP (en dus ook HTML en Java) met daarachter een SQL database, dan heb je een project waarin je zowel de belangrijkste vakken van school combineert als iets waarmee je in de bedrijfswereld iets bent. Goede Java/jsp developers vinden wel werk.
Jup, denk wel dat ik voorlopig PHP gebruik i.p.v. JSP(eerst eens zorgen dat beter wordt in de talen die ik nu "ken"), maar de inspiratie ontbreekt totaal niet. Ik heb zoveel wat ik wil proberen te maken, maar op het moment moet ik mij beperken tot hetgeen waarvan ik zeker ben dat het op deze 3 maanden opbrengt en freelance lijkt mij geschikt hiervoor ;).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan