Archief - Geld verdienen vs Tijd verdienen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TweeOktober2012

Legacy Member
Momenteel zit ik in de volgende situatie:
In juni heb ik mijn masterdiploma behaald en inmiddels al een tijdje gestart met mijn eerste job. Dit is een job bij de overheid waarbij ik uitzonderlijk goed betaald wordt en zeer veel vakantiedagen geeft. Maar toch heb ik het elke dag moeilijk wanneer ik aan het pendelen ben. Is dit wel wat ik echt voor de rest van mijn leven wil doen? Ik flirt namelijk met de gedachte van les te geven in het secundair onderwijs en dit om de volgende redenen:

- Ik doe dit zeer graag (stages)
- Iedereen zegt me dat ik een geboren lesgever ben (ik doe het ook graag)
- Het laat me toe om creatief/innovatief te zijn
- Zeer veel vakantie om te sporten of andere zaken
- Mijn vriendin staat ook in het onderwijs (samen werken/samen vakantie)
- Dicht bij huis (<15 km is voor mij wel een voorwaarde)
- Ik vind het leuk om met jongeren om te gaan
- Doorgaans leuke collegiale sfeer op scholen
- Ik kan thuis zeer productief zijn (net zoals studententijd)
&#8594; Deze vrijheid spreekt me sterk aan (>< huidige ‘controlesfeer’ op mijn bureau)
- Ik ben gekwalificeerd om les te geven

Daarnaast ben ik ook bang om in het onderwijs te gaan. En dit wel om deze redenen:
- Aanvankelijk weinig jobzekerheid (zou graag een huis kopen)
- Vlakke loopbaan (misschien na enkele jaren toch een sleur)
- Binnen 15-tal jaar groot loonverschil in vergelijking met huidige positie

Verder wil ik ook nog even duidelijk maken dat mijn beeld van het onderwijs vrij gefundeerd is. Ik heb namelijk zelf (succesvol) stages doorlopen en zowel mijn vaste vriendin als vele vrienden staan in het onderwijs. Ik denk dus dat ik een goed beeld heb van zowel de voordelen als de valkuilen.

Wat me er echter van weerhoudt is het feit dat ik (klinkt misschien nogal hautain) wel wat potentieel heb. Ik merk dit nu reeds op mijn job dat ik met mijn profiel wel mogelijkheden zal krijgen. In het onderwijs wordt dit echter niet echt in rekening gebracht. Ik ben dus eigenlijk wat bang dat ik wat van mijn potentieel ‘onbenut’ laat in het onderwijs (althans in mate van erkenning). Verder schrikt de beperkte jobzekerheid me dus ook sterk af. Dit laatste vooral omdat ik momenteel een mooie functie heb waarop velen jaloers zouden zijn. Ik ben me er dan ook van bewust dat het niet evident zal zijn om opnieuw een dergelijke aantrekkelijke functie te bekomen. De weg terug van onderwijs naar privé lijkt me mentaal ook niet evident.

Daarnaast zijn er dan wel weer elementen waardoor ik een aversie krijg van mijn huidige job.
- Elke dag opnieuw dat eindeloos gependel (niet kunnen uitkijken naar bepaalde vakantie).
- Nooit is vrij tijdens de kantoren. Relatief saai werk en bazen luisteren vaak niet naar mijn ‘innovatieve’ inbreng.
- Er wordt van mij verwacht dat ik 38u per week werk. Ongeacht wat ik binnen deze tijdspanne presteer. Voor mij is dit extra frustrerend aangezien ik in het verleden steeds gemiddelde veel efficiënter werk dan collega’s of medestudenten. Dit gaf me veel vrijheid om mijn dagen zelf in te delen. Het werk was steeds goed op voorhand en kwalitatief afgewerkt terwijl anderen nog bezig waren. Als ik op mijn huidige job met iets zeer snel klaar ben, kan ik voor de rest van de dag Wikipedia uitlezen. Een job waarin mijn productiviteit met tijd beloond wordt is voor mij dus ideaal (=bv. ‘s avonds lessen voorbereiden).

Samengevat zijn er dus twee krachten die op mijn inwerken en die moeilijk met elkaar verenigbaar zijn. Zijnde:
- Ambitieus en drang om carrière te maken (wat ook in zekere mate binnen mijn bereik is)
><
- Graag lesgeven en vrije tijd om te reizen/sporten/vriendin dankzij productiviteit

Ik besef dat ik hier in zekere zin een compromis moet maken, maar toch ik heb ik het gevoel dat ik altijd zal verliezen. Maar aangezien ik nu nog jong en flexibel ben (bv. geen hypotheek) denk ik dat ik toch keuzes zal moeten maken.

Met dit te posten verwacht ik geen sluitend antwoord, maar misschien wat levenservaringen, tips of wat dan ook om met deze ‘problematiek’ om te gaan en knopen door te hakken. Wat mij betreft hoeft er zelfs geen antwoord te komen, maar door dit hier even op een rijtje te zetten creëer ik voor mezelf alvast wat mentale rust.

PS:
- Soms lijkt dit verhaal misschien ietwat hautain. Dit is zeker niet mijn bedoeling. Maar om de situatie te begrijpen is het belangrijk dat ik enkele zaken schets zoals ik ze zelf aanvoel.

Bedankt.

hyperon

Legacy Member
Mag ik vragen welke goedbetaalde functie je dan hebt bij de overheid die over X jaar zoveel beter gaat betalen dan een leraar in het onderwijs? En wat is "uitzonderlijk goed betaald"?

Ik zou nu zeker en vast niet meteen de volledige overgang maken naar het onderwijs. Dat is een erg onzekere job de eerste 5-10 jaar. Zeker omdat je partner ook in het onderwijs staat, is het risico aanwezig dat je een schooljaar ineens het moet stellen met een half loon of meer minder.

Wel zou je kunnen proberen om al les te gaan geven in een avondschool. Als je zo ambitieus en gedreven bent als je zegt, kan het geen probleem zijn om 1 avond in de week of op een zaterdag les te geven. Zo heb je na enkele jaren voldoende rechten opgebouwd (deels benoemd) om dan de overstap te maken. Opgebouwde rechten zijn immers vrij makkelijk over te dragen naar een andere school, etc.

In het onderwijs kan je wel degelijk ook carriere maken gelijkaardig als die van een ambtenaar. Je kan middenkader worden (coordinator, TA, TAC, adjunct) of kader (directeur, inspecteur). Je kan ook hoger kader worden (algemeen directeur, coordinerend inspecteur, etc.). Je kan ook proberen les te gaan geven in de hogeschool waar je kan starten als (praktijk)lector en kan doorgroeien tot hoofdlector, afdelingshoofd, algemeen directeur.

Als het financiële je tegensteekt, ,mag je wel niet vergeten dat je als leraar erg makkelijk kan cumuleren. Niemand verbied je om vb 25/20 te gaan werken. Een ander voordeel van het onderwijs is dat je erg vlug kader kan worden (in tegenstelling tot ambtenarij). Ik ken schooldirecteuren van <30 jaar.

StruikGewas

Legacy Member
Ik herken wel wat van je verhaal. Zit zo ook wat met dezelfde gedachten. Ik verdien geld genoeg, heb "tamelijk veel" geld opzij staan en kan over enkele weken verhuizen naar ons eigen huis.
Echter ben ik niet echt gelukkig met mijn huidige situatie. Ik werk 38u/week, maar zou mijn werk veel sneller kunnen gedaan krijgen, heb geen vrijheid in mijn uren, en heb echt weinig verlofdagen, die dan nog eens vastliggen ook.
Is dit het leven dan? saaie troep :)

jos den os

Legacy Member
hyperon zei:
Wel zou je kunnen proberen om al les te gaan geven in een avondschool. Als je zo ambitieus en gedreven bent als je zegt, kan het geen probleem zijn om 1 avond in de week of op een zaterdag les te geven. Zo heb je na enkele jaren voldoende rechten opgebouwd (deels benoemd) om dan de overstap te maken. Opgebouwde rechten zijn immers vrij makkelijk over te dragen naar een andere school, etc.

Zo werken benoemingen dus helemaal niet.. Je kan benoemd worden voor openstaande uren en dat binnen een bepaalde scholengemeenschap/scholengroep, afhankelijk van het soort onderwijs (gemeenschapsonderwijs of katholiek).

Het is dus helemaal niet mogelijk om opgebouwde rechten over te dragen. Wanneer je verandert naar een school in een andere scholengemeenschap/scholengroep neem je die rechten dus niet mee.
Wat je wel kan overdragen zijn je ancienniteitsrechten. Het aantal uren dat je al actief bent in het onderwijs.

Ik sta zelf ook in het onderwijs en ik herken mezelf wel in je verhaal. Ik ben eigenlijk in de omgekeerde richting dan jij begonnen. Ik ben les beginnen geven en heb zo nu en dan wel het idee : wil ik dit heel mijn leven doen, wil ik niet iets nieuw, uitdagender..

Maar het is en blijft een leuke job en zolang ik zin heb om mijn job uit te oefenen zal ik ook niet uitkijken naar iets anders.

Voordeel aan deze situatie is dat ik dus vastbenoemd ben in mijn huidige school en ik dus steeds kan terugkeren naar mijn huidige job.

Het lesgeven is niet altijd een droomjob, je werkt soms savonds ook nog laat en er hangen hoe langer hoe meer administratieve taken aan vast.
Maar het geeft ook wel voldoening om leerlingen effectief zaken bij te leren.

Je kan eventueel eens navragen hoe het zit met loopbaanonderbreking in je huidige job en of je tijdens die loopbaanonderbreking een andere job mag uitoefenen. Je zou dan les kunnen geven voor een jaar en dan kijken wat je nu uiteindelijk wil kiezen.

Nerath

Legacy Member
Ik zou je graag bijstaan met raad, ik sta nl. zelf ook in het onderwijs, maar deze zal afhangen van welk diploma je hebt. In welke richting ligt je master?

Tweak37

Legacy Member
Er zijn natuurlijk ook nog andere jobmogelijkheden buiten het onderwijs en je huidige saaie ambtenarenbestaan... De onzekerheid van het onderwijs maakt het momenteel toch wel een onaantrekkelijke optie. Niet voor niets geven zovele leerkrachten er al na enkele jaren de brui aan.

SysRq

Legacy Member
Ik zou nu een arm en been willen geven voor een 'saai ambtenarenbestaan' eerlijk gezegd. Dat is de autist in mij die structuur nodig heeft.

np++

Legacy Member
Bunecarera zei:
Nuff Said.

Ga het onderwijs in.
Wordt het na enkele jaren een sleur, ga dan iets anders doen.

en na 1 jaar lesgeven is dat ook een sleur en wil hij een oudere functie terug en kan hij die niet meer krijgen :)

been there done that. leerkracht zijn is misschien fijn allemaal, tot je er staat en hopeloos aan het aftellen bent naar uw pensioen (over 30 jaar).

TweeOktober2012

Legacy Member
hyperon zei:
Mag ik vragen welke goedbetaalde functie je dan hebt bij de overheid die over X jaar zoveel beter gaat betalen dan een leraar in het onderwijs? En wat is "uitzonderlijk goed betaald"?
Ik wil niet dat mijn werkgever meeleest. Maar laat het me zo stellen; het is één van de betere statuten die je bij de fed. overheid in België kan krijgen.
Aangezien er niet zo veel mensen binnen dit segment vallen wil ik niet verder in detail treden. Sorry.

hyperon zei:
Zeker omdat je partner ook in het onderwijs staat, is het risico aanwezig dat je een schooljaar ineens het moet stellen met een half loon of meer minder.
Ze is bijna benoemd.

hyperon zei:
Als het financiële je tegensteekt, ,mag je wel niet vergeten dat je als leraar erg makkelijk kan cumuleren. Niemand verbied je om vb 25/20 te gaan werken. Een ander voordeel van het onderwijs is dat je erg vlug kader kan worden (in tegenstelling tot ambtenarij). Ik ken schooldirecteuren van <30 jaar.
Nog niet aan gedacht! Bedankt.

Bunecarera zei:
Nuff Said.

Ga het onderwijs in.
Wordt het na enkele jaren een sleur, ga dan iets anders doen.
Ironisch genoeg zou ik dit ook zonder twijfel tegen iemand anders zeggen op basis van deze informatie. Maar het is soms zo moeilijk het advies te volgen dat je zelf aan anderen zou geven :).

Bedankt voor de (snelle reacties) allemaal.
Vreemd genoeg ben ik, sinds het plaatsen van deze post, al wat meer geneigd om naar het onderwijs te gaan. De helende functie van een community heeft zijn werk gedaan. Vanaf nu ga ik alvast wat concreter beginnen rondkijken naar vacatures.

Tweak37

Legacy Member
Ha, zo'n typisch geval van eigenlijk al een keuze gemaakt te hebben, maar het nog niet willen toegeven voor jezelf. ;) Als je echt denkt dat je gelukkiger zal zijn als leraar, dan moet je ervoor gaan natuurlijk.

willydrama

Legacy Member
Bunecarera zei:
Nuff Said.

Ga het onderwijs in.
Wordt het na enkele jaren een sleur, ga dan iets anders doen.

2nd'd. Zat niks hautain in. Gewoon korte & lange termijn doelen vastleggen, bvb zeker 3 jaar lesgeven en alle voordelen gebruiken. Financiële druk die je jezelf oplegt ivm lening afbetalen is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.

NotoriousP

Legacy Member
TweeOktober2012 zei:
Ik wil niet dat mijn werkgever meeleest. Maar laat het me zo stellen; het is één van de betere statuten die je bij de fed. overheid in België kan krijgen.
Aangezien er niet zo veel mensen binnen dit segment vallen wil ik niet verder in detail treden. Sorry.

De kans is groot dat hyperon hoger zit als u hoor. :p

hyperon

Legacy Member
jos den os zei:
Zo werken benoemingen dus helemaal niet.. Je kan benoemd worden voor openstaande uren en dat binnen een bepaalde scholengemeenschap/scholengroep, afhankelijk van het soort onderwijs (gemeenschapsonderwijs of katholiek).

Het is dus helemaal niet mogelijk om opgebouwde rechten over te dragen. Wanneer je verandert naar een school in een andere scholengemeenschap/scholengroep neem je die rechten dus niet mee.
Wat je wel kan overdragen zijn je ancienniteitsrechten. Het aantal uren dat je al actief bent in het onderwijs.
.

Sta zelf ook deels in het onderwijs en durf je toch tegen te spreken :-)
Natuurlijk bouw je je rechten op in een specifieke scholengroep en geldt een benoeming enkel in die scholengroep. MAAR
1) je kan je benoeming behouden als uitvalsbasis. Vind je elders werk in een dagschool, neem je een verlofstelsel (TBS/PA vb.) in je avondschool. Vind je onvoldoende werk, kan je blijven lesgeven in die avondschool.
2) Het is steeds mogelijk als beide directies akkoord zijn om je benoeming over te zetten naar een andere school. Je kan dus een andere school proberen (bevalt ze jou, val jij in de smaak bij directie) en dan na 1 of 2 jaar een overplaatsing aan te vragen. Dit komt vaker voor dan je denkt.

Door eerst dus deeltijds in het avondonderwijs te staan, kan je een zekere uitvalsbasis uitbouwen waarvan je weet da tje altijd op kan terugvallen mocht het tegenvallen op een nieuwe dagschool.

hyperon

Legacy Member
TweeOktober2012 zei:
Ik wil niet dat mijn werkgever meeleest. Maar laat het me zo stellen; het is één van de betere statuten die je bij de fed. overheid in België kan krijgen.
Aangezien er niet zo veel mensen binnen dit segment vallen wil ik niet verder in detail treden. Sorry.
.

Kan je ten minste de grootte orde van je brutoloon dan vermelden? En de waarschijnlijke evolutie ervan mocht je op dezelfde stoel blijven zitten?
De federale overheid heeft een continu loonspectrum tussen 2000 en 15000 euro dus je loon zegt op zich niets.
Waar je werkt, hoeft niemand te weten (dat weten ze van mij ook niet).

Op die manier kan het verschil met het lerarenloon ook mss duidelijker worden (je sprak immers pas van een verschil over 15 jaar of zo).


De kans is groot dat hyperon hoger zit als u hoor.

Ben zeker niet de best betaalde ambtenaar hoor. Er zijn er nog een heel aantal van mijn leeftijd die meer verdienen.

TweeOktober2012

Legacy Member
NotoriousP zei:
De kans is groot dat hyperon hoger zit als u hoor. :p

Zeer goed mogelijk. Ik bekijk het ook niet als 'hoog' of 'laag'. Als starter zit ik momenteel gewoon heel goed, met goede toekomst perspectieven. Het is overigens niet zo zeer mijn huidige wedde dat ze het meest aantrekkelijk is, maar vooral het statuut waarvoor ik binnenkort in aanmerking kom.
Maar eigenlijk doen deze details niet ter zake. Moest ik willen pochen over mijn verloning zal ik dat wel in de 'bruto-loon-topic' doen.
Maar om het verhaal vanuit mijn standpunt begrijpen moet je weten dat:
- Ik als leerkracht zal moeten 'inleveren'
- Op een 'unieke' positie zit die me niet snel opnieuw aangeboden zal worden
(lees: no way back)

NotoriousP

Legacy Member
Wat ik uit uw posts opmaak is dat je eigenlijk 2 keuzes hebt:

1) Goede situatie maar een job met veel nadelen, onbepaalde duur.
2) Minder goede situatie (werkzekerheid, inkomen) tot je vastbenoemd bent maar wel een job die je liever zou doen.

De vraag is, wil je door dat stadium gaan waar je het als beginnende leerkracht moeilijk hebt of niet? Het zal de start van uw leven wat beperken natuurlijk...

hyperon zei:
Ben zeker niet de best betaalde ambtenaar hoor. Er zijn er nog een heel aantal van mijn leeftijd die meer verdienen.

En hoeveel daarvan zijn pas afgestudeerde masters? ;)

Bunecarera

Legacy Member
np++ zei:
en na 1 jaar lesgeven is dat ook een sleur en wil hij een oudere functie terug en kan hij die niet meer krijgen :)

been there done that. leerkracht zijn is misschien fijn allemaal, tot je er staat en hopeloos aan het aftellen bent naar uw pensioen (over 30 jaar).

Tja, die kans heb je altijd natuurlijk.

Maar om daarom niet iets te doen wat je graag wilt doen?

Dat is zoals op je 20ste een veilige job kiezen omdat je op je 65 er een goed pensioen van krijgt...

Als ie het beu is, dan gaat ie iets anders doen e. Lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk.
Je moet er ballen voor hebben, dat dan weer wel ;)

hyperon

Legacy Member
tommie314 zei:
Weet je dat van die cumul zeker? Want dat is al een paar keer aangepast om jongere leerkrachten ook een kans te geven, omdat ouderen anders zo uren 'afpakken'

?

Die cumul is de laatste jaren zelfs een pak voordeliger en makkelijker gemaakt. Door Vandenbroucke gedaan om vb. zijinstromers makkelijker in dienst te nemen (hij is enkel de ancienniteit vergeten...)

De enige echte regel die er nog overschiet is dat je niet betaald zal worden voor een opdracht >140%.
Elk uur dat je in cumul presteert (en dat buiten je plageuren valt) wordt normaal verloond (buiten vakantiegeld, eindejaarstoelage).

Wel is het zo dat je in een dagschool niet vlug meer dan 100% aangeboden gaat krijgen. Begin je echter te combineren tussen verschillende dag/avondscholen gaat dat wel erg makkelijk.

En hoeveel daarvan zijn pas afgestudeerde masters?
Mensen van mijn leeftijd zijn hopelijk voor hun geen pas afgestudeerde masters meer :-)

RadicalAtheist

Legacy Member
Ambitieus en drang om carrière te maken (wat ook in zekere mate binnen mijn bereik is)
Sorry, maar dat blijkt niet uit de omschrijvingen die je heeft: goed betaald worden om weinig te doen, is je belangrijkste argument voor je huidige job, terwijl de inhoud eerder saai op een stoel zitten is. Getuigt niet echt van een grote inzet en werk-ethiek. Als je echt ambitieus bent, dan wordt je noch ambtenaar, noch leerkracht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan