Archief - Geneeskunde met de KMS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Genious

Legacy Member
Benjamin zei:
Ik mis nog iets in deze wiki: het optimaliseren van de marteltechnieken.
Onderschat niet hoezeer de artsen in het Americaanse leger hiertoe hebben bijgedragen, en niet alleen de artsen.
Sinds Guantanamo Bay heeft de USA deze technieken veel gebruikt.
Ik zou zeggen: gelukkig maar.

Benjamin

Legacy Member
Het was een sarcastische opmerking van mij.
In hoeverre het gemeengoed is weet ik niet, in hoeverre andere landen er gebruik van maken weet ik eveneens niet, dat de meeste mensen op dat vlak erg naïef zijn is voor mij wel duidelijk.
Wanneer je een supermacht als de USA op haar pikkie trapt, een natie die het gewend is om met fluwelen handschoenen benaderd te worden, en er zit toevallig een foute president dan moet je niet gek opkijken wanneer blijkt dat martelen officiëel overheidsbeleid is of dat het land eventjes Irak binnenvalt voor de olie met als smoes dat de dictator van dat land de president zijn papa hebben proberen te vermoorden.
In beide gevallen zag je de leugen al lang aankomen voordat die bekend werd.

De vraag is natuurlijk ofdat martelen wel effectief is in de praktijk. Enerzijds zal je meer informatie winnen, anderzijds zal de informatie veel minder betrouwbaar zijn. Ik hoop natuurlijk dat het laatste zwaarder weegt want alleen wanneer dat zo blijkt te zijn en dat dit duidelijk wordt voor iedereen, alleen dan zal deze methode niet meer worden gebruikt.

gilbereke

Legacy Member
smiley zei:
ik denk dat je niet goed weet wat nucleaire geneeskunde is: Nucleaire geneeskunde - Wikipedia. Da's een specialisme dat dus heel belangrijk is in de burgerij. Ingewikkelde ziektebeelden en diagnosen moeten adhv nucleaire technieken worden gesteld. Ziektebeelden die niet specifiek meer zullen voorkomen bij militairen.

Jij lijkt te denken aan atoombommen, stralingsziekten, etc. Kweet nie of een leger als belgië daar veel tijd/geld/middelen in wil steken, en dan nog lijkt mij dat meer iets voor kwenie internisten (oncologen bv.)?

Er is niet echt een specialisme dat zich 24/7 met stralingsziekte bezighoudt.

Ik weet goed genoeg wat nuclaire geneeskunde is, maar zoals je zelf al aanhaalt: ik heb het inderdaad over dat andere aspect van nuclaire geneeskunde.

En er zullen inderdaad niet veel specialisten rondlopen op nbc , maar net daarom is het leger een interessante keuze om u in die specialisatie in te werken.

tragezot

Legacy Member
Benjamin zei:
Hoeveel serieuze concurrenten had je, tragezot?
Denk bij serieus aan de vooropleiding (geschikte richting) en de houding en de motivatie.
Hoe verloopt die selectie?

Ha, pas gezien.

Wel toegegeven denk ik niet dat we met veel waren. Een exact getal kan ik er niet opplakken.

De testen waren uitgebreid. Eerst moet je een intelligentietest afleggen in een provinciaal defentiehuis en op basis van die eerste test wordt al uitgemaakt of je al dan niet naar de volgende 'ronde' mag. Bij mij was die zeer goed.

Dan begint de sjeezen naar Brussel. Als ik mij goed herinner was de eerste keer in dat bouwvallig hospitaal waar je opeenvolgens medisch, conditioneel en als laatste - niet te onderschatten qua saaiheid - psychologisch wordt getest. Bij dachten ze dan nog eens dat ik nierstenen had, later bleek dan dat de scanner ginder mijn ijzersupplementen eventjes verwarde met een halve nierblocage. Tja, walenkoppen, 't maakte wel dat ik nog twee extra keren naar ginder kon trekken.

Bon, daarna dacht ik dat het voorbij was maar blijkbaar was er dan nog een volgende ronde namelijk de officierstesten. Als stoere officier word je geacht leiding te kunnen geven over een groep. Wel, dat waren plezante testjes. Om het eerst een groot meccanohuis in groep in elkaar steken bijvoorbeeld. Blijkbaar kwam ik ook hier goed uit, want ik werd aanzien als de leider. Dan volgde nog een batterij psychologische pc-testen. Als laatste beproeving werd ik dan bij de hoofdofficier geroepen die een kort gesprekje voerde en na afloop zei dat ik bij de laatsten was en overal goed was geslaagd.

En toen, ja toen buisde ik op mijn Nederlands.

tragezot

Legacy Member
Miljaar, mijn kloten. En ik studeer dan nog Nederlands.

Edit: Haha, en nog een resem andere fouten. Foert, ik ben dan maar bijna perfect.

Omni

Legacy Member
Een vriendin (en ex-klasgenote) is echter wel geselecteerd en die doet dat nu wel goed. Ze zijn wel streng op eventuele herexamens.

Wie als ik vragen mag? Pm mag ook altijd als je het hier niet wilt posten.

[TFT]Poky

Legacy Member
Streng op herexamens toch wel niet bij ne maat van mij die met mij studeerde/studeert

Die had vanaf eerste jaar al iaj aan zijn broek en int 2e etc ook

Die hebben ze pas na 2 vrij gefaalde jaren buitengezet

Omni

Legacy Member
Ik denk dat ik weet wie jij bedoelt, en die hebben ze na dat zijn examens voor de 2de keer gefaald waren buitengesmeten. Heeft dus 1x zijn eerste jaar opnieuw mogen doen en toen het toen niet lukte is hij buitengesmeten.
(Ik denk toch dat ik de juiste voorheb, weet maar 1 iemand in Leuven die het jaar voor mij begonnen is...)

De "regel" is dat je 1x een jaar mag overdoen.
Natuurlijk als je op niets erdoor bent in je eerste jaar smijten ze u wel vlug buiten.

Mil.Geneeskunde

Legacy Member
Voor mensen die meer informatie wensen, like de facebook pagina 'militaire geneeskunde' ( Militaire geneeskunde | Facebook ) en u vindt er informatie omtrent de opleiding tot arts, tandarts, dierenarts of apotheker.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan