Archief - Handelsingenieur/TEW Ugent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DokterSpielen

Legacy Member
Er zijn twee elementen die je kans op slagen bijna volledig bepalen
-intelligentie (logisch denkvermogen, concentratievermogen, geheugen)
-studeerdiscipline (door gemotiveerd te zijn of een sterk karakter te hebben)


Wiskunde voorkennis hebben beïnvloed ook je kans op slagen, maar in mindere mate dan intelligentie en studeerdiscipline.

Wat verder nog je kans op slagen beïnvloed (maar in nóg mindere mate):
-Sociale situatie thuis (weten je ouders wel hoe ze zich tov een student moeten gedragen?)
-Vrienden in de richting (heb je eerder slimme vrienden, dan ga je automatisch elkaar helpen en aansporen om meer te leren...)
-Stressbestendigheid (sommige zéér slimme personen flippen helemaal tijdens de examens)

(Iemand zou met deze variabelen eens een regressieanalyse moeten uitvoeren, volgens mij zijn ze zeer sterk verklarend :p)

Maar om dan terug op je vraag te antwoorden. Is voorkennis belangrijk? Ja! (laat je NOOIT iets anders wijsmaken!!) Maar: intelligentie en discipline zijn belangrijker.

Riverdale27

Legacy Member
felixdraait zei:
Dit begrijp ik toch ook niet. Als ge cursussen macro-economie, financiële instrumenten, e.d. achter de kiezen hebt, zou ge toch mogen verwachten dat ge die gebeurtenissen en evoluties kunt situeren en de onderlinge invloed ervan kunt begrijpen. Zoniet zijt ge m.i. uw diploma toch wat onwaardig, nee?

Buh jongens. Door gewoon te lezen wat in de kranten staat krijgt ge toch nooit het volledige verhaal mee. Ik doe nu een doctoraat in de finance en ik kan u verzekeren, vaak weet ik nog niet goed waarover het allemaal gaat. Het zijn die diepere vragen die ge moet stellen voordat ge pas snapt hoe iets werkt.

Hebt ge ooit al een artikel gelezen dat de financiële crisis fatsoenlijk uitlegt? Wat zijn CDOs en waarom waren ze zoveel? Waarom hadden Belgische banken ook zoveel CDOs dan? Waarom mochten banken eigenlijk al die risico's houden? En wat zijn CDSs dan? En wat was het probleem daarmee? Hoe kwam het dat die CDOs opeens niks meer waard waren? Waarom stort het hele systeem in als Lehman failliet gaat?

En hetzelfde met de eurocrisis. Wat zijn euro-obligaties? Waarom drukt de ECB niet gewoon hopen geld bij? Hoe komt het dat Griekenland opeens zoveel miserie heeft? Zitten de banken daar ook voor iets tussen? Hoe komt het dat Duitsland, Nederland, ... opeens staatsbons met negatieve rente uitgeven? Waarom zou iemand 100 euro willen geven om 3 maanden later 99.9 terug te krijgen? Kan hij het niet beter op een bankrekening zetten bij Rabo dan? Etc...

Enzovoorts. Toch allemaal geen simpele vragen om te beantwoorden als ge een Master TEW/HI zijt. Wat leert een cursus macro-economie u? Dat er inflatie komt wanneer de rente stijgt? Ja in normale omstandigheden ja, maar in een crisis misschien niet? En wat leert financiële instrumenten u? Dat ge call en put opties hebt. Ja tuurlijk, maar wat met exotische producten?

Als ge ziet dat de grootste 'slimste' actoren in dat hele systeem het allemaal niet zagen aankomen, waarom zou een student TEW het dan allemaal snappen op het moment dat het gebeurt?

Tis allemaal zo simpel niet...

Tsubasa

Legacy Member
Inderdaad. Ik doe nu economie, maar toen ik nog in de geschiedenis zat begreep ik toch ook al delen/alles van de economische artikels in de krant. In een krant zijn die dingen toch niet uitgelegd voor experts en professoren he...

Edit: oh, ondertussen heb je gereageerd. Ja ok, ik reageerde alleen op deze zin: "econoom zijn en nog niet genoeg weten om te snappen wat ze in de kranten schrijven." Jij bedoelt echt het begrijpen van dieperliggende oorzaken, daar moet je natuurlijk wat voor specialiseren.

Uw vragen zijn niet eenvoudig, maar sommige worden wel degelijk behandeld in de pers! Maar goed, zeker niet allemaal.

Riverdale27

Legacy Member
Wetende wat ik nu weet, vind ik dat de pers een pretty bad job heeft gedaan in het uitleggen van zo'n dingen.

Tsubasa

Legacy Member
Ik doelde ivm uw vragen ook eerder op bijvoorbeeld, als De Grauw te gast is. Dan wordt er soms ook over die dingen gepraat en zijn die toch redelijk goed uitgelegd. Maar eigenlijk kan ik niet oordelen over hoe goed dat wordt uitgelegd want ik ken er niet meer van als de mens dat het uitlegt dus ja ok, als jij het zegt :p.

Genious

Legacy Member
Tsubasa zei:
Ik doelde ivm uw vragen ook eerder op bijvoorbeeld, als De Grauw te gast is. Dan wordt er soms ook over die dingen gepraat en zijn die toch redelijk goed uitgelegd. Maar eigenlijk kan ik niet oordelen over hoe goed dat wordt uitgelegd want ik ken er niet meer van als de mens dat het uitlegt dus ja ok, als jij het zegt :p.
Economie is ook geen exacte wetenschap. Daarom is de overdaad aan De Grauw in de media wel een jammere zaak. Het biedt maar een eenzijdige visie.
Niets op tegen dat ze hem regelmatig vragen he, maar het zou dus wat meer afgewisseld mogen zijn. (ge moet ze natuurlijk ook wel vinden, degenen die het willen en kunnen uitleggen in de pers)


DokterSpielen zei:
Er zijn twee elementen die je kans op slagen bijna volledig bepalen
-intelligentie (logisch denkvermogen, concentratievermogen, geheugen)
-studeerdiscipline (door gemotiveerd te zijn of een sterk karakter te hebben)
Blij dat er eens iemand eens motivatie en studeerdiscipline niet als synoniemen beschouwt.

Tsubasa

Legacy Member
Genious zei:
Economie is ook geen exacte wetenschap. Daarom is de overdaad aan De Grauw in de media wel een jammere zaak. Het biedt maar een eenzijdige visie.
Niets op tegen dat ze hem regelmatig vragen he, maar het zou dus wat meer afgewisseld mogen zijn. (ge moet ze natuurlijk ook wel vinden, degenen die het willen en kunnen uitleggen in de pers)

Helaas weet ik dat dankzij een aantal cursussen. Hetzelfde begrip uitgelegd, maar eens klassiek, neo-klassiek,... Effecten volgens Hicks of Slutsky, Marshalliaanse/Hicksiaanse vraagcurves ... Er zijn in de economie inderdaad veel verschillende meningen over problemen en oplossing.

Onzen Eddy doet het zo grondig mogelijk :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan