moustii
Legacy Member
NotoriousP zei:LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld.![]()
En die 2u lo in de week (waarvan ze uiteindelijk mss max 1u sporten) zullen het verschil maken

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
NotoriousP zei:LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld.![]()

In mijn klas was dat voor veel mensen het enige uur dat die echt bewogen ze..moustii zei:En die 2u lo in de week (waarvan ze uiteindelijk mss max 1u sporten) zullen het verschil maken![]()
NotoriousP zei:LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld.![]()
Fliblit zei:Zo'n kortzichtige antwoorden als in deze thread heb ik nog nooit gelezen![]()

coldplayke zei:Er zijn ook al genoeg Vlamingen die geen Frans kunnen maar altijd de schuld op de Walen steken omdat zij geen Nederlands kunnen![]()

Racing_Genk zei:Bwa Zara, die sportdagen enzo helpt de sfeer vooruit en das toch ook belangrijk in het middelbaar
NotoriousP zei:
Er zijn véél meer walen die zowel geen deftig Nederlands als Engels kunnen, dan er vlamingen zijn die geen deftig Frans of Engels kunnen.

josilirios zei:NOOIT gedacht dat ik het ging zeggen maar euhm, Notorious DELIVERS!




. Hetzelfde geldt voor zwemmen. Dat men moet zwemmen oké, maar verder ? Er moeten echt minimale eisen zijn, vind ik. Men moet kunnen lopen, zwemmen, en zin hebben in sporten. Men moet een actief lichaam hebben. Misschien dat men bij meisjes enkele onderdelen mag schrappen zoals lopen en dergelijke. Studie kan ook een vervangingsles zijn. Desnoods kan je de leerling ook geen punten geven voor LO, en men niet de verplichting geven om een bepaalde activiteit te geven. Conclusie: 2 uur sport is echt wel nodig. Ik vind zelfs dat we dat aantal uren de hoogte mogen indoen. Conditietraining kan echt wel nuttig zijn voor ons. Maar LO moet geen vak op punten gequoteerd zijn, en men moet meer keuze hebben, en minder tot geen verplichtingen, op die van het aanwezig zijn na.
. En daarna telkens een onderverdeling en uitbreiding van alles.Differentiatie is het sleutelwoord. De maatschappij moet het lef hebben om bepaalde opleidingen enkel open te stellen voor de uitblinkers. Onze huidige cultuur is om zoveel mogelijk mensen de kans te geven. Dat lijkt sympathiek maar het gevolg is dat opleidingen aangepast moeten worden worden aan de middelmaat en dat die uitblinkers nergens meer terecht kunnen terwijl er voor die middelmaat al een prima opleiding bestond. Het is dus niet sympathiek. Zolang laatbloeiers ook de kans krijgen om toelating tot exclusievere opleidingen af te dwingen is er niets mis mee om opleidingen exclusief te maken.Blackmill zei:Vinden jullie ook niet dat het Vlaams onderwijs van vandaag op niets trekt. Leerlingen gaan onvoorbereid de universiteit in, en buizen volledig, omdat de basis die men in het secundair onderwijs geeft, over het algemeen veel te zwak is. Misschien moet men vroeger beginnen aan het secundair onderwijs ? En zijn jullie voorstanders van een latere keuze naar studiekeuze toe ? Moet er meer algemene vorming zijn ? Is Godsdienst overbodig ? Hoe zouden jullie als jullie het onderwijs zelf bepalen het oplossen. Ben ik wel eens benieuwd naar ?![]()
True. Mensen die niet graag sporten, worden écht niet gemotiveerd door L.O. Integendeel, ik heb er een enorme afkeer van gekregen. Verplichtingen, dingen doen die je niet goed kan moeten doen terwijl er een hele klas (of meer klassen) staat op te kijken, je schamen, de laatste zijn, slechte punten krijgen,... Ik was niet zo heel slecht hoor, maar ik was heel erg verlegen en ik durfde gewoon sommige dingen niet te doen. Niet omdat ik bang was om me pijn te doen of te vallen, maar omdat ik bang was dat ik me belachelijk zou maken. Bijvoorbeeld een handenstand doen terwijl het halve derde jaar stond te kijken (want het was altijd één voor één hé), dat durfde ik gewoon niet. Ook de mensen die écht slecht waren, die dan constant als laatste gekozen worden bij teamsporten, of waarmee niemand in een groepje wil bij een parcours of zo. Ja, heel motiverend is dat, ik ben zeker dat die mensen als ze thuiskomen rénnen om zich in te schrijven voor een bepaalde sport om het nog eens te doen in hun vrije tijd.Blackmill zei:Maar LO moet geen vak op punten gequoteerd zijn, en men moet meer keuze hebben, en minder tot geen verplichtingen, op die van het aanwezig zijn na.
Dat slaat nergens op hé. Kinderen zijn 5-6 jaar als ze in het eerste leerjaar zitten. Jij stelt dus voor dat kleutertjes van 3-4 jaar leren lezen en schrijvenBlackmill zei:Daarnaast zou ik ook praktisch enkele dingen veranderen. Zoals het lager onderwijs twee jaar vervroegen. Zowel het einde als het begin.
Dat kúnnen ze nog niet eens (fijne motoriek, concentratie). Kleutertjes van die leeftijd zijn grotendeels nog bezig met dingen te ontdekken zoals kleuren, vormen, spelen met potloden, stiften en wasco's. Ze kunnen met moeite binnen de lijntjes kleuren en jij wil ze een pen in hun hand geven en een zin laten schrijven? Dat is zoals zeggen dat je een baby van een half jaar gaat leren lopen zodat hij later mee kan doen aan de Olympische Spelen. Vroeger is niet altijd beter, je zit gewoon met een ontwikkelingscurve. Kindjes op die leeftijd zijn nog volop bezig met spelen, samen spelen, leren delen,... Je kan die niet 4-6 uur op een stoeltje zetten om sommetjes te maken, dan zit je na 40 minuten gewoon met 16 kindjes die door de klas lopen, je kan ze moeilijk vastbinden hé.Benjamin zei:Een aanvulling op hierboven.
Schaf alsjeblieft de moderne methodes af. Bij vreemde talen moet het accent liggen op het memoriseren van woordjes en het drillen van grammatica. Wiskunde moet op een abstracte wijze worden uitgelegd, de technieken moet je onder de knie krijgen door veel contextloze oefeningen te maken.
. Het heeft dan ook minder haast. Iemand die zijn op zijn zesde niet kan schrijven mag naar het bijzonder onderwijs. Als dat een jaar vervroegt wordt, dan zal dat nog niet moeten, en heeft men een jaar langer de tijd om alles aan te leren. Maar natuurlijk moet je er ook niet in overdrijven. Ik ga echt geen kleuters van twee jaar leren rekenen, enzo...