Archief - Het Onderwijs van vandaag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

moustii

Legacy Member
NotoriousP zei:
LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld. :s

En die 2u lo in de week (waarvan ze uiteindelijk mss max 1u sporten) zullen het verschil maken ;)

josilirios

Legacy Member
moustii zei:
En die 2u lo in de week (waarvan ze uiteindelijk mss max 1u sporten) zullen het verschil maken ;)
In mijn klas was dat voor veel mensen het enige uur dat die echt bewogen ze..

Fliblit

Legacy Member
Zo'n kortzichtige antwoorden als in deze thread heb ik nog nooit gelezen :crazy:

zarathustra

Legacy Member
NotoriousP zei:
LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld. :s

wat, iedereen is hier gewoon de vakken aan het opsommen die ze niet graag deden ^^

coldplayke

Legacy Member
Er zijn ook al genoeg Vlamingen die geen Frans kunnen maar altijd de schuld op de Walen steken omdat zij geen Nederlands kunnen ;)
Ze zouden beter gewoon keuzevakken aanbieden, probleem opgelost. Of 8ste uren invoeren.

Racing_Genk

Legacy Member
Bwa Zara, die sportdagen enzo helpt de sfeer vooruit en das toch ook belangrijk in het middelbaar

NotoriousP

Legacy Member
coldplayke zei:
Er zijn ook al genoeg Vlamingen die geen Frans kunnen maar altijd de schuld op de Walen steken omdat zij geen Nederlands kunnen ;)

:wtf:

Er zijn véél meer walen die zowel geen deftig Nederlands als Engels kunnen, dan er vlamingen zijn die geen deftig Frans of Engels kunnen.

hyperon

Legacy Member
Van alle vakken die je in het ASO of TSO kan krijgen, is er maar eentje dat echt determinerend kan zijn voor latere studies en dat is wiskunde. Veel mensen denken dat je dat enkel nodig hebt voor de echte wetenschappelijke opleidingen, maar dat is helaas niet zo. Ook voor opleidingen zoals economie, criminologie, sociologie, etc. is een degelijke wiskundige achtergrond erg aanbevelingswaardig.

Van al de vakken die je kan krijgen in het secundair, zullen de vreemde talen later naar alle waarschijnlijkheid het meest nuttig voor je professioneel leven zijn. Niet wiskunde, etc.

En het zullen waarschijnlijk vakken zoals geschiedenis en estetica zijn waarover je later het meest tevreden zal zijn dat je er een basis van mee hebt gekregen in je secundair.

Efflorescence

Legacy Member
Het enige wat het niveau van ons onderwijs naar beneden haalt zijn al die individuele studieprogramma's, dat zouden ze beter afschaffen. Tegenwoordig kan iedereen zogezegd hogeschool en universiteit aanvatten, maar het aantal individuele studieprogramma's stijgt wel jaarlijks.

zarathustra

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Bwa Zara, die sportdagen enzo helpt de sfeer vooruit en das toch ook belangrijk in het middelbaar

Weet ik wel. ( allez ja in theorie is dat toch zo) Maar ik wou maar even aantonen dat iedereen gewoon vanuit zijn hoekje de dingen zit aan te vallen die ze niet graag deden/niet konden.

coldplayke

Legacy Member
NotoriousP zei:
:wtf:

Er zijn véél meer walen die zowel geen deftig Nederlands als Engels kunnen, dan er vlamingen zijn die geen deftig Frans of Engels kunnen.

Ja en dat maakt het ok om als Vlaming niet de moeite te doen om deftig Frans te leren.
Ik ken genoeg Walen en die kunnen stuk voor stuk beter Nederlands dan mijn vrienden Frans kunnen.
Maar dat past zeker niet in je droomwereld :)

[BAT] Hydra

Legacy Member
josilirios zei:
NOOIT gedacht dat ik het ging zeggen maar euhm, Notorious DELIVERS!

??? Er zijn toch net maar weinig posts waar hij niet delivert?

OT: Mijn mening: Een hogeschool voddepapierke is tegenwoordig maar weinig waard. (Ge moet die margis van de Nayer maar is op den trein zien stappen in het station van Sint-Katelijne-Waver, gesproken van een vreemde bende...) Met het invoeren van het studiepuntensysteem en bijhorende vrijstellingen op vakken (en niet meer op jaren), is het zelfs voor vrij grote randdebielen niet meer moeilijk om een universitair diploma te behalen, laat staan eentje van de hogeschool. :rofl::rofl::rofl::cry:

Blackmill

Legacy Member
In L.O. moet men misschien de onzinnige sportdelen eruit halen zoals toestandturnen en dergelijke ... . Sommige leerlingen zijn niet echt gemaakt om te sporten, en krijgen dan een buis voor L.O. . Soms moeten die dan hun jaar herdoen. Ik zou dan voorstellen om keuzeonderdelen in L.O. te steken met dingen die je dat dit jaar wil doen. Je kan kiezen. 2 uur lopen, of 2 uur toestandturnen, met 2 L.O-leerkrachten. De groep in twee delen splitsen, zou dus het efficientste zijn. Iemand die niet aan een rek kan ronddraaien moet daarvoor geen slechte punten hebben, vind ik. Een mens is er in principe ook niet voor gemaakt om dat te doen. Zelfs een aap slingert maar om een boom ;). Hetzelfde geldt voor zwemmen. Dat men moet zwemmen oké, maar verder ? Er moeten echt minimale eisen zijn, vind ik. Men moet kunnen lopen, zwemmen, en zin hebben in sporten. Men moet een actief lichaam hebben. Misschien dat men bij meisjes enkele onderdelen mag schrappen zoals lopen en dergelijke. Studie kan ook een vervangingsles zijn. Desnoods kan je de leerling ook geen punten geven voor LO, en men niet de verplichting geven om een bepaalde activiteit te geven. Conclusie: 2 uur sport is echt wel nodig. Ik vind zelfs dat we dat aantal uren de hoogte mogen indoen. Conditietraining kan echt wel nuttig zijn voor ons. Maar LO moet geen vak op punten gequoteerd zijn, en men moet meer keuze hebben, en minder tot geen verplichtingen, op die van het aanwezig zijn na.

Esthetica kun je misschien combineren op Filosofie. Hoe men denkt over levenstheorieen. Misschien is het wel interessant om Godsdienst daaraan te koppelen, en esthetica bij religie toe te voegen. Daarnaast vind ik dat Godsdienst definitief mag geschrapt worden, en dat dat zedenleer mag worden, of gedragslessen. Godsdienst moet het vak zijn dat het dichtst aansluit bij leefsleutels. Ook projecten dat men doet voor school en dergelijke kan men met dit vak combineren.

Dan de taalvakken: Frans en zeker Engels moeten vroeger geleerd worden. Allebei al van de lagere school. Misschien al het vierde leerjaar. Het moet toch een prioriteit zijn dat iedere Belg drie talen heeft die men zeer goed kan spreken. Het moet een streefdoel worden, want de talenkennis van de Belg is soms nog te zwak. Men kan soms nog de andere taal van het tweetalige land nog niet spreken. Het maakt het ook niet makkelijk om een Romaanse taal met een Germaanse taal te leren. Als dit na enkele jaren niet mogelijk blijkt te zijn dat minstens 80 procent van de bevolking dat kan, dan zou ik Belgie laten splitsen, of een nieuwe taal uitvinden omwille van de taalbarriere. Daarnaast moet men omwille van de handel ook de talen Spaans en Duits redelijk goed kunnen beheersen. En als keuzevakken moet men zeker de talen Turks, Latijn, Grieks, Arabisch, Mandarijn Chinees, Russischs, Portugees, Zweeds en Italiaans in huis hebben. Dat hoeft dan misschien ook enkel maar in de grote(re) steden.

Wiskunde moet men minstens 4 uur geven in ASO, en op het einde maximaal 8 uur. Eigenlijk vind ik de huidige wiskunde-onderverdeling nog vrij goed.
De richtingen Latijn en Grieks zou ik dan weer afschaffen, en laten vervangen door keuzevakken of de huidige richtingen. Latijn kan je nog altijd kiezen als een taalkeuzevak.
Economie een verplicht vak, vind ik ook een goed idee.
Geschiedenis vind ik op dit moment ook goed. Op het feit na dat de prehistorie iets uitgebreider mag gegeven worden. De massa-extincties, en de tijdvakken zoals Holoceen, Krijt, Tertiar, zouden van mijn part ook kennis mogen worden. Hoe dinosauriers uitstierven, de evolutie van de meeste dieren, en van de mens (van bacterie tot mens, nu zie je enkel van mensaap tot mens, en de uitleg waarom dit gebeurde wordt ook niet gegeven). Er wordt veel te weinig les gegeven over paleontologie, en archeologie (opgravingen, fossielen, sedimentlagen, historische natuurrampen, de tektoniek van de continenten van vroeger, hoe de aarde is ontstaan, ...)

Aardrijkskunde vind ik dat ook theoretischer mag gegeven worden (Zonnestelsel, Ruimte, Zwarte gaten (zonder de fysica weliswaar), Platentektoniek, Vulkaanuitbarstingen, mogelijke natuurrampen, het weer ..). Momenteel is het een overbodig vak, terwijl er zoveel boeiends over te vertellen valt.

Daarnaast een ASO'er leert niets over voeding. Verkeerskunde leert men pas in het zesde jaar, als men dan nog een rijbewijs wilt halen. En ervoor wordt er nauwelijks preventie gegeven dan. EHBO, Daar wordt niets over gegeven. Ik vind dat er ook een vak voor medische zorg mag komen. Een vak dat voorbereidt op het dokter worden, met de meest voorkomende ziektes.

Biologie, Chemie en Fysica; heb ik dan weer niets op te zeggen.

Daarnaast zou ik ook praktisch enkele dingen veranderen. Zoals het lager onderwijs twee jaar vervroegen. Zowel het einde als het begin. De kleuterschool al vanaf je tweede verplicht. In het secundair onderwijs acht jaar, en na iedere twee jaar een keuze. De eerste twee jaren moeten initiatiejaren worden, waarin de jongere zijn keuze leert maken, en zijn interesses leert tonen :). En daarna telkens een onderverdeling en uitbreiding van alles.

Benjamin

Legacy Member
Blackmill zei:
Vinden jullie ook niet dat het Vlaams onderwijs van vandaag op niets trekt. Leerlingen gaan onvoorbereid de universiteit in, en buizen volledig, omdat de basis die men in het secundair onderwijs geeft, over het algemeen veel te zwak is. Misschien moet men vroeger beginnen aan het secundair onderwijs ? En zijn jullie voorstanders van een latere keuze naar studiekeuze toe ? Moet er meer algemene vorming zijn ? Is Godsdienst overbodig ? Hoe zouden jullie als jullie het onderwijs zelf bepalen het oplossen. Ben ik wel eens benieuwd naar ? :)
Differentiatie is het sleutelwoord. De maatschappij moet het lef hebben om bepaalde opleidingen enkel open te stellen voor de uitblinkers. Onze huidige cultuur is om zoveel mogelijk mensen de kans te geven. Dat lijkt sympathiek maar het gevolg is dat opleidingen aangepast moeten worden worden aan de middelmaat en dat die uitblinkers nergens meer terecht kunnen terwijl er voor die middelmaat al een prima opleiding bestond. Het is dus niet sympathiek. Zolang laatbloeiers ook de kans krijgen om toelating tot exclusievere opleidingen af te dwingen is er niets mis mee om opleidingen exclusief te maken.

Ik vind algemene vorming zeer belangrijk, het moet wat mij betreft wel beperkt blijven tot een verplichte kern van theoretische algemeen vormende vakken en vrijwillige extracuriculaire activiteiten waarbij je wel wordt gestimuleerd om iets te kiezen maar je mag zelf bepalen wat.
De theoretische algemeen vormende vakken zijn wiskunde, de vreemde talen, een basis in de wetenschappen (waaronder geologie als het kan), aardrijkskunde en geschiedenis, het liefst ook de klassieke talen. Ik twijfel over economie.
Handvaardigheid, tekenen, godsdienst enz. zou ik afschaffen. Laat leerlingen in plaats daarvan zelf iets kiezen wat hen vormt, hetzij muziek hetzij een visuele kunst hetzij iets anders creatiefs (dansen, robotica). Het lijkt me verstandig om LO verplicht te houden maar hierbij moet de nadruk liggen op de motorische ontwikkeling, verder zou ik het verplichten om minstens 1 sport te beoefenen (tenzij dat om medische redenen niet mogelijk is natuurlijk).

Benjamin

Legacy Member
Een aanvulling op hierboven.
Schaf alsjeblieft de moderne methodes af. Bij vreemde talen moet het accent liggen op het memoriseren van woordjes en het drillen van grammatica. Wiskunde moet op een abstracte wijze worden uitgelegd, de technieken moet je onder de knie krijgen door veel contextloze oefeningen te maken.

glashelder

Legacy Member
Blackmill zei:
Maar LO moet geen vak op punten gequoteerd zijn, en men moet meer keuze hebben, en minder tot geen verplichtingen, op die van het aanwezig zijn na.
True. Mensen die niet graag sporten, worden écht niet gemotiveerd door L.O. Integendeel, ik heb er een enorme afkeer van gekregen. Verplichtingen, dingen doen die je niet goed kan moeten doen terwijl er een hele klas (of meer klassen) staat op te kijken, je schamen, de laatste zijn, slechte punten krijgen,... Ik was niet zo heel slecht hoor, maar ik was heel erg verlegen en ik durfde gewoon sommige dingen niet te doen. Niet omdat ik bang was om me pijn te doen of te vallen, maar omdat ik bang was dat ik me belachelijk zou maken. Bijvoorbeeld een handenstand doen terwijl het halve derde jaar stond te kijken (want het was altijd één voor één hé), dat durfde ik gewoon niet. Ook de mensen die écht slecht waren, die dan constant als laatste gekozen worden bij teamsporten, of waarmee niemand in een groepje wil bij een parcours of zo. Ja, heel motiverend is dat, ik ben zeker dat die mensen als ze thuiskomen rénnen om zich in te schrijven voor een bepaalde sport om het nog eens te doen in hun vrije tijd.

L.O. is leuk voor de mensen die het sowieso al leuk vinden. De mensen die ze wél willen bereiken met dit vak (die om één of andere reden nooit sporten) en voor wie het dus ook nodig is, schrikken ze juist af. Die kijken echt niet uit naar L.O. hoor, dus waarom zouden ze sport in het algemeen dan als iets aangenaams ervaren?

Blackmill zei:
Daarnaast zou ik ook praktisch enkele dingen veranderen. Zoals het lager onderwijs twee jaar vervroegen. Zowel het einde als het begin.
Dat slaat nergens op hé. Kinderen zijn 5-6 jaar als ze in het eerste leerjaar zitten. Jij stelt dus voor dat kleutertjes van 3-4 jaar leren lezen en schrijven :wtf: Dat kúnnen ze nog niet eens (fijne motoriek, concentratie). Kleutertjes van die leeftijd zijn grotendeels nog bezig met dingen te ontdekken zoals kleuren, vormen, spelen met potloden, stiften en wasco's. Ze kunnen met moeite binnen de lijntjes kleuren en jij wil ze een pen in hun hand geven en een zin laten schrijven? Dat is zoals zeggen dat je een baby van een half jaar gaat leren lopen zodat hij later mee kan doen aan de Olympische Spelen. Vroeger is niet altijd beter, je zit gewoon met een ontwikkelingscurve. Kindjes op die leeftijd zijn nog volop bezig met spelen, samen spelen, leren delen,... Je kan die niet 4-6 uur op een stoeltje zetten om sommetjes te maken, dan zit je na 40 minuten gewoon met 16 kindjes die door de klas lopen, je kan ze moeilijk vastbinden hé.

moustii

Legacy Member
Benjamin zei:
Een aanvulling op hierboven.
Schaf alsjeblieft de moderne methodes af. Bij vreemde talen moet het accent liggen op het memoriseren van woordjes en het drillen van grammatica. Wiskunde moet op een abstracte wijze worden uitgelegd, de technieken moet je onder de knie krijgen door veel contextloze oefeningen te maken.

²

Met alle nieuwe lesmethodes die het onderwijs vooruit moeten helpen heb ik het ook wel gehad. Al zou ik bij vreemde talen toch het belang van het zelf spreken niet onderschatten. Wat dat betreft zitten we in België in een perfecte situatie. We kunnen hele klassen voor langere periode naar Wallonië sturen (of eventueel Waalse leerkrachten naar hier halen en Vlaamse naar daar sturen). Spreekvaardigheid komt te weinig aan bod in het huidig systeem.

Blackmill

Legacy Member
Ja, nieuwe lesmethodes kan het inderdaad wel helpen.

Ik ben van mening, hoe vroeger je het leert, hoe vroeger het erin zit, en hoe makkelijker je het leert. Ook al duurt het een heel schooljaar. Schrijven zullen ze toch moeten kunnen. Het alfabet leren doen ze in het kleuteronderwijs ook al op een speelse manier. Mama en Papa spelen. Autowegen maken, met de legoblokken spelen, in de zandbak spelen. Dat doet men nu, volledig mee akkoord. Maar de leeftijd vervroegen met op zijn minst 1 jaar, kan geen kwaad ;). Het heeft dan ook minder haast. Iemand die zijn op zijn zesde niet kan schrijven mag naar het bijzonder onderwijs. Als dat een jaar vervroegt wordt, dan zal dat nog niet moeten, en heeft men een jaar langer de tijd om alles aan te leren. Maar natuurlijk moet je er ook niet in overdrijven. Ik ga echt geen kleuters van twee jaar leren rekenen, enzo...

Bij vreemde talen, vind ik dat het belang meer moet liggen op woordenschat, het indrillen van grammatica, het maken van zinnen, en het leren spreken ervan. Lezen en luisteren iets meer op de achtergrond dan.

Men wil in de toekomst ook vakken in andere talen geven. Aangezien men dat in het unief al doet, zou dat ook geen slecht idee zijn. Taalexcursies, Excursies voor een week of drie naar Spanje bijvoorbeeld zou ook geen slecht idee zijn om de taal en cultuur ervan beter te leren kennen. Op school moet men openstaan voor reizen. Jammer dat het financiele aspect daar ons geen ondersteuning in biedt :(

Misschien dat ik maar eens de minister van onderwijs moet contacteren, en enkele van die voorstellen op tafel leg.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan