Archief - Hoe starten als IT consultant?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SpoBo

Legacy Member
Ik heb een 5-tal jaar in loondienst gewerkt als programmeur. Loondienst blijkt niks voor mij te zijn. Ik heb meer vrijheid nodig in de opdrachten die ik doe.

Wat is volgens jullie de beste manier om als IT consultant aan de slag te kunnen?

Ik dacht aan onderaannemer bij een gevestigd consultancy bedrijf om daarna uit te branchen. Iemand suggesties welke bedrijfjes er zo opereren of misschien heb je wel een ander idee hoe het best kan?

moest het nodig zijn:
regio: vlaams-brabant / antwerpen / limburg
expertise: .NET/JavaScript/Ruby/Architectuur. webapps & webservices voornamelijk maar ook business apps.

Mooncat

Legacy Member
Er zijn toch genoeg detacheringsfirma's zoals RealDolmen, Cegeka, Ordina, ... die op zoek zijn naar werknemers?

SpoBo

Legacy Member
Als onderaannemer heb je natuurlijk minder vrijheid in de projecten die je toegewezen krijgt. Maar zowiezo al wel meer variatie en kortere projecten. Uiteindelijk zou ik gewoon volledig zelfstandig opdrachten willen gaan zoeken eenmaal ik meer ervaring & connecties heb in de consultancy wereld. En dan heb ik wel volledige vrijheid. Ik heb ook ambities om zelf projecten te lanceren en dan kan ik helemaal zelf kiezen uiteraard.

RealDolmen, Cegeka en Ordina werken allemaal soms met onderaannemers? Zijn er nog andere?

Mooncat

Legacy Member
Dergelijke firma's werken niet of nauwelijks met onderaannemers zoals jij bedoelt. Wat zij wel doen, is gebruik maken van hun supply network om resources aan te leveren. Als HP een preferred partnership heeft met de Vlaamse overheid die op zoek is naar bv. test engineers, zal HP een beroep doen op een firma zoals Coralius (gespecialiseerd in software testing) als het zelf geen test engineers kan leveren. Wat jij bedoelt, is eigenlijk een freelancer met het verschil dat die alleen werkt.

SpoBo

Legacy Member
Ok, stel dan dat ik freelancing wil doen. Waar begin je best te zoeken dan. Wat zijn goede sites om freelance jobs te vinden. Mij maakt het niet zoveel uit hoe ik aan werk geraak zolang ik maar het statuut van zelfstandige heb en interessante projecten kan doen.

Bunecarera

Legacy Member
Er zijn verschillende manieren om korte projecten te doen.
Ofwel als werknemer van een bedrijf dat projecten voor je zoekt.
Voordeel: Je hebt werk en wordt betaald, zelfs al zit je op de bench en zijn er geen projecten voor je.
Nadeel: Je kan niet echt kiezen welke projecten je doet.

Je kan natuurlijk ook volledig zelfstandige worden. Dan zijn er massa's recruteringsbedrijven die (in ruil voor een marge) projecten voor je zoeken.
ComputerFuteres, Target Recruitment, NexusIT, Progressive Recruitment, ...

Dus bel hen eens op en geef ze je cv.

Hier kan je trouwens ook eens rondkijken
http://www.itjobboard.be

SysRq

Legacy Member
SpoBo zei:
Mij maakt het niet zoveel uit hoe ik aan werk geraak zolang ik maar het statuut van zelfstandige heb en interessante projecten kan doen.

Denk je dat dat alleen voor zelfstandigen is weggelegd, interessante projecten kunnen doen? Als het je toch niet uitmaakt hoe je aan werk geraakt, erg ondernemend klinkt dat al niet.

SpoBo

Legacy Member
SysRq zei:
Denk je dat dat alleen voor zelfstandigen is weggelegd, interessante projecten kunnen doen? Als het je toch niet uitmaakt hoe je aan werk geraakt, erg ondernemend klinkt dat al niet.
Ik ga men eigen projecten doen en moet me daarvoor vanaf volgende maand al als zelfstandige vestigen. Daarboven wil ik dus nog geld verdienen om toch wat uit de kosten te geraken. Consultancy of freelance maakt mij niet uit (denk ik).

itjobboard.be ziet er heel goed uit. Zijn er zo nog andere? Ik heb er zelf al naar zitten zoeken maar goede sites van dit type zijn toch moeilijk te vinden precies. En die kunnen wel interessant zijn uiteraard... :)

Ik ga sowieso ook wel mijn CV binnen doen bij recruteringsbedrijven. Thx voor de oplijsting Bunecarera! :) Zijn er zo nog, iemand?

SysRq

Legacy Member
SpoBo zei:
Ik ga men eigen projecten doen en moet me daarvoor vanaf volgende maand al als zelfstandige vestigen. Daarboven wil ik dus nog geld verdienen om toch wat uit de kosten te geraken. Consultancy of freelance maakt mij niet uit (denk ik).

Ach zo. Ik had begrepen dat je nog op zoek was naar werk, maar ik zie dat je al projecten en klanten hebt. Succes en informeer je goed over de valkuilen van het werken als freelancer.

SpoBo

Legacy Member
SysRq zei:
Ach zo. Ik had begrepen dat je pas op zoek was naar werk, maar ik zie dat je al projecten en klanten hebt. Succes en informeer je goed over de valkuilen van het werken als freelancer.
Thx allesinds maar als freelancer / consultant heb ik nog geen ervaring. Het is een eigen project dat ik probeer te lanceren. En aangezien zo een dingen meestal niet snel geld opbrengen zou ik dus ook graag freelancen / consultancy doen. Dus zoek ik tips en wil ik mij informeren over die valkuilen ;)

RadicalAtheist

Legacy Member
Dan zijn er massa's recruteringsbedrijven die (in ruil voor een marge) projecten voor je zoeken.
Let op, Ik vrees dat die helemaal niets "zoeken". Er zijn genoeg recruiting-companies die met plezier om het even welk CV in hun database stoppen en taggen met enkele keywords. Als ze dan later een opdracht binnenkrijgen, doen ze gewoon een query om te zien welke CV's hun keywords matchen en sturen dan automatisch een mail naar je. Ik krijg dagelijkse dergelijke mails, maar amper 1% is te overwegen waard.

Maw zij "zoeken" niets, zij krijgen opdrachten binnen en voeren een query uit. Er is geen enkel commitment. Als je maanden zonder opdracht zit, dan zal er geen kat wakker van liggen.
Dus vertrouw zeker niet op deze bedrijven als je zelfstandig wil worden.


En dan heb ik wel volledige vrijheid.
je hebt de vrijheid om niet in te gaan op een opdracht, net zoals elke werknemer de vrijheid heeft om ontslag te nemen en een nieuwe job te zoeken. Volledige vrijheid heb je pas als je werkt aan je eigen project/product.

SpoBo

Legacy Member
@RadicalAtheist. Dat idee had ik al wel dat ze het hun zo simpel mogelijk zouden maken. Kan natuurlijk nooit kwaad om me in te schrijven. Vandaar dat ik dacht dat het misschien voordeliger zou zijn om als onderaannemer / freelancer / hoe het ook mag noemen, voor een bedrijf als Ordina te werken. Stel dat ze dan iemand extra nodig hebben weten ze je te vinden. Neem aan dat je zo sneller goede opdrachten binnen kan krijgen en connecties kan leggen.

Ben het ook met je eens dat je pas volledige vrijheid hebt met eigen projecten en ben er dus ook mee bezig ;) Maar tot als het winstgevend is heb ik wel een manier nodig om geld te verdienen. Vandaar mijn vraag hoe ik dit het beste aanpak :p

[B]Rocketeer

Legacy Member
Grote firma's werken met detacheringsbureau's. Die firma's gaan jou echt niet persoonlijk contacteren.
Waarom: 1 aanspreekpunt voor al hun freelance opdrachten die ze hebben.
Laat de detacheringbureaus maar de eerste screening doen (de cv dus)

Jij zal enkel rechstreeks worden aangesproken als je binnen je kennisgebied DE PERSOON bent om te contacteren als niemand anders het weet. En dan nog kan het via een bureau gaan van headhunters.


Als freelancer heb je niet meer vrijheid dan een werknemer.
Je accepteert een bepaalde opdracht en dan heb je binnen het bedrijf waar je terecht komt personen aan wie je verantwoording moet afleggen.

Voordelen als freelancer (wat ikzelf ondervind) zijn:
1) Dat ze je meer gerust laten dan een werknemer. Personen komen je eerst vragen of je er nog iets kan bijdoen of anders doen, dan het gewoon "in je bakje komen schuiven".
2) Als het aantal uren gedaan zijn (vb 8u epr dag), dan zijn de uren gedaan. Overuren doe ik totaal niet, tenzij met het akkoord van de bevoegde personen en uiteraard aan 150%.

Nadeel als zelfstandig freelancer is wel dat je zelf voor alles dient te zorgen:
* loon
* vervoer
* administratie
* investeringen
* ...

Vanuit eigen perspectief kan ik ook al zeggen dat ik als vaste werknemer meer verdiende dan als freelancer momenteel. Je hebt immers een zaak op te starten (nu je kiest wel zelf in wat en hoeveel je investeert), geen 13de maand en vakantiegeld, geen bedrijfsinkomsten als je verlof neemt,....

Je hebt dan wel weer het vorodeel dat je gsm, abonnement, internet,... op de zaak kunt zetten. Wat dus een deel van je verloning wel compenseert (je betaald ook wel een voordeelbijdrage)

Momenteel is het voor mij nog te vroeg (4de boekjaar) om te zeggen of freelancer beter is dan werknemer. De eerste 2 jaren heb ik op proejctbasis gewerkt (geen freelancer, alles zelf zoeken) en nu 2de jaar als freelancer.

Bij de huide opdracht hebben ze mij ook al gevraagd of ik niet vast in dienst wou komen werken, maar ik heb vriendelijk bedankt omdat ik het nog te vroeg vond om te oordelen wat het beste is. Sommigen hebben geluk dat ze direct veel poen kunnen scheppen (lees: hebben meestal net voordat ze freelancer geworden zijn geen leven gehad en enkel liggen werken en certifiëren -> ofwel al een lange carrière achter de boeg), maar voor de meesten is het opbouwen.

Amintah

Legacy Member
Mij wordt het toch vaak gezegd van eerst als gewone consultant te worden vooraleer freelance te gaan. Je hebt dan wel een paar jaar dat je gewone projecten moet doen. Maar op die manier bouw je je netwerk heel goed uit, weet je wat er leeft binnen de markt en dan kan je daar goed op inspelen achteraf. Ook als je nog opleidingen wilt doen..

Ikzelf werk trouwens bij Ordina, en laat ons zeggen dat ik meer dan genoeg vrijheid heb ivm projecten. Managers vragen of het mij interesseerd of niet en anders zoeken ze wel iemand anders.. Langs de andere kant. Ik heb een mooie wagen, een tankkaart, een vast loon.. daar zorgen zij voor in mijn plaats. En ik moet me geen zorgen meer maken dan..

Ik heb zo ex-collega's die nu freelance zijn gegaan, ze verdienen nog de helft van wat ze ooit verdienden, hebben onzekerheid ivm projecten en maken zich zorgen over hun loon en wagen..

Soit, das maar de mening van een newbie dat nog niet zo heel lang werkt ^^

Emerxill

Legacy Member
Amintah zei:
Ik heb zo ex-collega's die nu freelance zijn gegaan, ze verdienen nog de helft van wat ze ooit verdienden, hebben onzekerheid ivm projecten en maken zich zorgen over hun loon en wagen..
Dat lijkt mij persoonlijk straf dat die minder verdienen als freelancer dan als in loondienst.

Een medior kan 450à500eur/dag vragen, en dan heeft die volgens mij nog een vrij bescheiden tarief.
Bruto levert je dat 9000à10000eur per maand op als je geen verlof neemt.
Het zou mij straf lijken dat ze daar geen 2000eur netto aan overhouden als alle kosten er vanaf gehouden zijn. Als die mannen destijds 4000eur netto verdienden voor een gelijkaardige job in loondienst, stel ik mij sterk de vraag waarom ze ooit zelfstandige zijn geworden :p

De meeste zelfstandigen die ik ken hebben de projecten er zo uit te kiezen en als ze eens een paar weken zonder project vallen kunnen ze dat gerust opvangen met hun reserves. Maar gezien hun honger naar geld is dat nog maar zelden voorgevallen...

Amintah

Legacy Member
Emerxill zei:
Dat lijkt mij persoonlijk straf dat die minder verdienen als freelancer dan als in loondienst.

Een medior kan 450à500eur/dag vragen, en dan heeft die volgens mij nog een vrij bescheiden tarief.
Bruto levert je dat 9000à10000eur per maand op als je geen verlof neemt.
Het zou mij straf lijken dat ze daar geen 2000eur netto aan overhouden als alle kosten er vanaf gehouden zijn. Als die mannen destijds 4000eur netto verdienden voor een gelijkaardige job in loondienst, stel ik mij sterk de vraag waarom ze ooit zelfstandige zijn geworden :p

De meeste zelfstandigen die ik ken hebben de projecten er zo uit te kiezen en als ze eens een paar weken zonder project vallen kunnen ze dat gerust opvangen met hun reserves. Maar gezien hun honger naar geld is dat nog maar zelden voorgevallen...

Zeiden ze toch maar tegen mij uiteindelijk... Vergeet ook niet dat die ook hun wagen zelf moeten betalen, hun diesel, hun telefoonrekening.... etc.
En niet te vergeten, ze verdienden idd wel heel veel :-)
vb ex-collega is van audi a4 naar peugeot 308 moeten gaan toen ie zelfstandig werd...

Nuja, ik ken er ook een aantal die er uiteraard veel beter van geworden zijn. Maar die hebben andere zorgen nu. Maar die mensen hebben wele en gigantisch netwerk.

bulbanos

Legacy Member
trX zei:
Autokosten, telefoonkosten, etc. kunnen ze toch inbrengen?
Inbrengen =/= niet betalen....

Al sluit ik me toch bij aan dat het quasi onmogelijk is om achteruit te gaan als je een degelijke specialisatie hebt en dus de bovengenoemde tarieven kan vragen.

Bunecarera

Legacy Member
Ben je een SAP-consultantje van 13 in een dozijn, tja, dan vang je niet de big bucks.
Ben je een projectmanager met zeer specifieke kennis die dit of dat bedrijf juist nodig heeft, dan kan je vlotjes richting 1000€ daily rate of meer gaan.

Vraag en aanbod e.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan