Archief - Hopeloos Frans

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stierkoe

Legacy Member
"Rosetta Stone" software schijnt wel iets goed te zijn, ook om andere talen te leren. Wel vrij duur (op de legale manier).

Als je Franstalige films of series bekijkt lijkt het me ook niet slecht om daar FRANSTALIGE ondertitels bij te zetten, indien die beschikbaar zijn.

sneax

Legacy Member
Mijn frans trekt ook op geen kloten en kheb geen zin om daar iets aan te doen maar moest dit professioneel nodig zijn dan zou ik avondschool volgen, en ik zou alles wat ik zie van tv en lees van kranten of tijdschriften zorgen dat dit int frans is.

yaris

Legacy Member
Ik keek elke dag naar het nieuws op internet van rtl of rtbf en zo heb ik veel bijgeleerd. Vooral durven spreken :-)

Baas

Legacy Member
yaris zei:
Ik keek elke dag naar het nieuws op internet van rtl of rtbf en zo heb ik veel bijgeleerd. Vooral durven spreken :-)

Inderdaad, gewoon uzelf onderdompelen in het frans (websites in het frans zetten, nieuws lezen in het frans, franse radio, etc.). Helpt echt wel imo, ge moet daarom niet naar wallonië verhuizen voor een paar maand ;) (ook al zou da beter helpen).

Sunshines

Legacy Member
Doe zoals ik. Rij met de auto eens naar Doornik, trek je stoute schoenen aan. Weinig kans dat je geen meisje tegenkom. Hier vind je een Franstalig meisje met paars haar, die rookt. Daar vind je dan weer een Franstalig meisje met rood haar, gescheurde kleren, die een jointje staat te smoren.

Anders ook in Antoing, Peruwelz en dergelijke kun je veel schoonvolk vinden. :) Je kan ook aanbellen bij mensen iedere dag en zeggen dat je de weg kwijt ben, dan kan je er ook eens een babbeltje in het Frans meehouden. Eerst gebeurt dat haperend, nadien een stuk beter. Volg cursussen (misschien is NTI iets voor je als je een Nederlander bent. Kijk naar het nieuws in Frankrijk. Verhuis naar ginder. Zoek er een hobby. Verplicht je om Frans te spreken, met andere woorden ! Ga eens naar de voetbal in Bergen. Ga eens op café in pakweg Ronse :). Ga eens naar een fuif. Ga eens naar de koers Luik-Bastenaken-Luik en praat eens met wat toeschouwer over alle koetjes en kalfjes. (en francais :D)

Ik doe het op die manier. Franstalige liefjes hebben is nu éénmaal van mijn specialiteiten, nietwaar. (:D, aan welke serie doet je dat denken ?)

Maar vooral: OSER !!!!

svp46

Legacy Member
Ik wil deze thread toch nog eens bumpen, ik zou zelf ook terug graag mijn frans verbeteren (jaren niet gebruikt = zo goed als alles weg).

Nu ben ik vooral op zoek naar (school-)boeken om frans te leren.
Ik zou graag terug bijna vanaf 0 beginnen.
Dus weet iemand welke boeken ze regelmatig op scholen gebruiken of aan te raden zijn?


En ik zou mijn series graag frans ondertitelen.
Weet iemand een site waar ze franse ondertitels maken voor series? (a la bierdopje.com).


Alvast bedankt!

RiFuXe

Legacy Member
Het snelste leer je een taal door te spreken en te schrijven. Dit zijn ook de moeilijkste vaardigheden (luisteren en lezen is relatief simpel te leren).
Met andere woorden: syntra taalcursus ofzo doen, taalkamp in de grote vakantie, taalgroepen die samenkomen wekelijks, of zoals veel gezegd is geweest: een Frans lief.

Het lastigste is om hier ergens mee te beginnen, maar om echt Frans te leren zulde toch zo ergens iets moeten gaan doen. Dat helemaal op uzelf leren is erg hard, vraagt gigantisch veel motivatie en karakter.
Ikzelf heb het ook zo moeten doen, op 2 jaar tijd heb ik met wekelijks voldoende lessen frans men wettelijk taalexamen kunnen slagen. (meesten Nederlandstaligen kunnen dat op enkele maanden of minder, maar ik ben dan ook wel echt zwak in Frans).
Eenmaal je zo een niveau hebt gaat het wel veel vlotter, het begin is echt lastig als je zo quasi niets kunt..
Succes!
Meer info kan je altijd PMen voor taalkampen of instituten voor zulke cursussen.

Hiapoe

Legacy Member
Peut-être on peut lui aider déjà en utilisant le français ici...?

matt77hias

Legacy Member
neem eender welke film (liefst niet te verhaaltechnisch) en zet Frans als spreektaal en Frans als ondertitel en je zal zien na verloop van tijd vertaal je het niet eens meer naar het Nederlands.

(helpt echt)

zarathustra

Legacy Member
Hiapoe zei:
Peut-être on peut lui aider déjà en utilisant le français ici...?

Wat waals is, vals is! Sla dood!

Ou quelque chose comme ca


en ik heb geen cedille op mijn noors toetsenbord, sue me !

jbreak

Legacy Member
Sunshines zei:
Doe zoals ik. Rij met de auto eens naar Doornik, trek je stoute schoenen aan. Weinig kans dat je geen meisje tegenkom. Hier vind je een Franstalig meisje met paars haar, die rookt. Daar vind je dan weer een Franstalig meisje met rood haar, gescheurde kleren, die een jointje staat te smoren.

Anders ook in Antoing, Peruwelz en dergelijke kun je veel schoonvolk vinden. :) Je kan ook aanbellen bij mensen iedere dag en zeggen dat je de weg kwijt ben, dan kan je er ook eens een babbeltje in het Frans meehouden. Eerst gebeurt dat haperend, nadien een stuk beter. Volg cursussen (misschien is NTI iets voor je als je een Nederlander bent. Kijk naar het nieuws in Frankrijk. Verhuis naar ginder. Zoek er een hobby. Verplicht je om Frans te spreken, met andere woorden ! Ga eens naar de voetbal in Bergen. Ga eens op café in pakweg Ronse :). Ga eens naar een fuif. Ga eens naar de koers Luik-Bastenaken-Luik en praat eens met wat toeschouwer over alle koetjes en kalfjes. (en francais :D)

Ik doe het op die manier. Franstalige liefjes hebben is nu éénmaal van mijn specialiteiten, nietwaar. (:D, aan welke serie doet je dat denken ?)

Maar vooral: OSER !!!!
We leven niet in een sprookjeswereld, doe dan ook niet zo.

svp46

Legacy Member
RiFuXe zei:
Het snelste leer je een taal door te spreken en te schrijven. Dit zijn ook de moeilijkste vaardigheden (luisteren en lezen is relatief simpel te leren).
Met andere woorden: syntra taalcursus ofzo doen, taalkamp in de grote vakantie, taalgroepen die samenkomen wekelijks, of zoals veel gezegd is geweest: een Frans lief.

Het lastigste is om hier ergens mee te beginnen, maar om echt Frans te leren zulde toch zo ergens iets moeten gaan doen. Dat helemaal op uzelf leren is erg hard, vraagt gigantisch veel motivatie en karakter.
Ikzelf heb het ook zo moeten doen, op 2 jaar tijd heb ik met wekelijks voldoende lessen frans men wettelijk taalexamen kunnen slagen. (meesten Nederlandstaligen kunnen dat op enkele maanden of minder, maar ik ben dan ook wel echt zwak in Frans).
Eenmaal je zo een niveau hebt gaat het wel veel vlotter, het begin is echt lastig als je zo quasi niets kunt..
Succes!
Meer info kan je altijd PMen voor taalkampen of instituten voor zulke cursussen.

Een cursus is momenteel geen optie, ik ben moeten stoppen met school (sinds dit schooljaar) en mijn leven is nu te onregelmatig (soms ploegenwerk) om een cursus te volgen. (taalkamp is dus ook geen optie)

Ik zit er niets mee in om dit volledig zelfstandig te doen, ik zoek vooral nog het juiste (en goed) materiaal.

Frans lief is ook geen optie, ik heb wel een duitse vriendin waarmee ik regelmatig skype/chat waarmee ik het frans kan onderhouden.
Maar eerst de taal terug opfrissen. :D

matt77hias zei:
neem eender welke film (liefst niet te verhaaltechnisch) en zet Frans als spreektaal en Frans als ondertitel en je zal zien na verloop van tijd vertaal je het niet eens meer naar het Nederlands.

(helpt echt)

Ik ben niet vies van een franse film (mijn lievelingsfilms zijn zelfs frans) maar om Frans als spreektaal + ondertitel te zetten moet je toch al redelijke kennis hebben denk ik (of je moet dezelfde film 5x na elkaar kijken.

Daarom dat ik ook op zoek ben naar franse ondertitels voor series die ik volg te gebruiken (engels spreektaal (wat ik begrijp)+ franse ondertitel).


Toch al bedankt voor de vele reacties. :niceone:

Tristesse

Legacy Member
svp46 zei:
Daarom dat ik ook op zoek ben naar franse ondertitels voor series die ik volg te gebruiken (engels spreektaal (wat ik begrijp)+ franse ondertitel).

Star wars films zijn alvast beschikbaar in het Frans.

"luke je suis ton pere" zal vermoed ik wel lukken ? :)

matt77hias

Legacy Member
svp46 zei:

Of je moet zo van die iets oudere films zien die soms wat 'te overdreven zijn'
oude James Bond's, hitchcock's, louis de funnez, ... tzijn maar voorbeelden, maar zelfs als je een deel niet meehebt is het nog altijd de moeite om verder te kijken

Hiapoe

Legacy Member
Tristesse zei:
Star wars films zijn alvast beschikbaar in het Frans.

"luke je suis ton pere" zal vermoed ik wel lukken ? :)

"Noooooooooooooooooooooooooooooon !"
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan