Archief - Hulp Statistiek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SpiritBE

Legacy Member
Beste 9live'ers,

Ben opzoek naar hulp/bijles/tips ivm het vak "multivariate analyse" aan de vub.

Mijn kennis/opleiding:
Heb een professionele bachelor toegepaste informatica gehaald en zit nu in mijn tweede schakeljaar om een master in Toegepaste Economische Wetenschappen te behalen aan de vub.

Ik ben echter vrijgesteld voor statistiek 1 en 2 en heb zeer weinig tot geen basiskennis van statistiek. "Multivariate Analyse" bouwt dus voort op de basis die je zou moeten kennen uit statistiek 1 en 2.

Ik denk toch dat niet perfect mogelijk moet zijn voor dit vak te slagen mits wat hulp om wat op weg te geraken.


Mijn vraag:

Heeft er iemand tips over hoe ik dit het beste aanpak of bij wie ik terecht zou kunnen om hierin miss wat geholpen te worden.


MVG,

Marnik

maxdevis

Legacy Member
op zich valt dat de link met die statistiekvakken wel mee. En anders eens kort de cursus van Despontin doornemen. Vooral begrippen als gemiddelde, standaardafwijking, mediaan enzo wat begrijpen.
Van wie krijg je les?

SpiritBE

Legacy Member
Wel ik zou het vak hoogstwaarschijnlijk volgend jaar gaan volgen maar zou mij dus intussen al voorbereiden want was in eerste jaar een paar lessen gaan bijwonen maar was nogal chinees voor mij. Kreeg toen les van Dennis Van Den Broeck, over wie ik alleen maar positief kan zijn over de enkele lessen die ik heb bijgewoond. Misschien eens met hem contact opnemen met de vraag hoe ik mij het beste voorbereid.

SpiritBE

Legacy Member
Het hoorcollege van Despontin daarentegen is een en al CHAOS! ;-)
Laat het vak er precies moeilijker uitzien dan het is.

maxdevis

Legacy Member
heb zelf nooit les gehad van despontin (avondstudent), maar de cursus leek wel ok.
Als je een beetje meebent met de basisbegrippen, denk ik dat het wel moet lukken.
Multivariate is meestal in het begin wel wat chinees, maar het wordt wel duidelijk na een tijdje.
Vooral ook genoeg oefenen.

Straddle

Legacy Member
SpiritBE zei:
Ik ben echter vrijgesteld voor statistiek 1 en 2 en heb zeer weinig tot geen basiskennis van statistiek. "Multivariate Analyse" bouwt dus voort op de basis die je zou moeten kennen uit statistiek 1 en 2.

Ik denk toch dat niet perfect mogelijk moet zijn voor dit vak te slagen mits wat hulp om wat op weg te geraken.

Simpel, statistiek 1 & 2 leren en dan beginnen aan multivariate analyse. Mijn prof statistiek zei indertijd dat als je een oefening of een stelling niet snapte je telkens terug moest keren naar de basis en vanaf daar verder gaan. Als jij de basis gewoon overslaat is het onbegonnen werk.

Riverdale27

Legacy Member
Voor mij part moogt ge hier al uw vragen posten en mij een PM sturen, dan kom ik antwoorden als ik kan. Heb jaren bijles gegeven in Leuven, maar ben moeten stoppen omdat ik het niet meer gecombineerd kreeg met mijn werk.

In ieder geval... feel free to ask away. Houdt ook mijn kennis een beetje fris :)

not2secure4u

Legacy Member
Indien dat niet veel opbrengt, prof theuns geeft multi variate en data analyse aan de psychologen en sociologen. Die legt dat glashelder uit.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

not2secure4u

Legacy Member
Ja, koop anders de vubtiek cursus van hem. 10 euro ofzo, zeer goed.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

maxdevis

Legacy Member
glashelder zou ik het nu niet noemen :)
Maar het is wel ok.

Het grote minpunt bij prof Theuns is dat hij zeer weinig de link legt naar wat het nu juist concreet betekend. De interpretatie van bepaalde gegevens, daar waar wordt net iets te weinig op in gegaan vind ik. Langs de andere kant, het kan ook een voordeel zijn natuurlijk.

not2secure4u

Legacy Member
Mja, het komt er bij hem in zijn lessen nogal bij neer dat hij u de bouwstenen geeft, maar dat ge zelf wel nog het werk moet doen. Interpretatie komt vooral kijken bij de werkcolleges bij Isaac en Theunis imo.

SpiritBE

Legacy Member
;-) Ok, bedankt voor de talrijke replies.

Zal die cursus zkr eens goed doornemen voor 10€ kunde idd niet sukkelen, helpt het des te beter en zo niet, tempis.

@Riverdale27 bedankt, zal dat onthouden. Wees gerust, voor ik om hulp vraag zoek ik eerst zelf lang genoeg dus zal je niet bestoken met duizenden vragen. o0 denk ik toch

Riverdale27

Legacy Member
SpiritBE zei:
@Riverdale27 bedankt, zal dat onthouden. Wees gerust, voor ik om hulp vraag zoek ik eerst zelf lang genoeg dus zal je niet bestoken met duizenden vragen. o0 denk ik toch

Zelf lang en hard zoeken is idd the way to success met zo'n vakken :)

Succes ermee!

dimitri90

Legacy Member
Ik zou aanraden om Statistiek II te volgen, Stat I kan je zelf 'instuderen' en is minder noodzakelijk als voorkennis voor Multivariate Analyse.
Stat II wordt dit semester gegeven, misschien kan je de les overdag of 's avonds bijwonen (avondprogramma); best eens contact opnemen met prof. Despontin of één vd assistenten

PineMangoes

Legacy Member
Ik wil gerust (online) bijles geven, had 16 voor dat examen op ingenieurniveau.

DENEVERT1988

Legacy Member
heeft er iemand een idee hoe Despontin zijn examenvragen zijn Statistiek II handelsingenieur aan de VUB?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan