Ik volg het modeltraject werktuigkunde-elektrotechniek en heb dit jaar les gehad met studenten die al een diploma industrieel ingenieur hadden. Ik weet welk programma dat ze volgen maar heb het even precies voor u opgezocht. Ik neem aan dat je industrieel ingenieur elektromechanica gaat volgen om dan een master Mechanische Energietechniek aan de UGent te halen bij burgerlijk ingenieur.
Wanneer je een diploma elektromechanica hebt, moet je een
aangepast programma van 120 studiepunten volgen. Dat is dus evenveel als een student burgerlijk ingenieur zou moeten volgen. Er bestaat dus géén schakeljaar. Dat is enkel voor studenten die geen diploma industrieel ingenieur hebben, maar bijvoorbeeld een bachelor fysica, wiskunde, enz. (
meer info)
Het jaar van een masterstudent burgerlijk ingenieur aan de UGent ziet er als volgt uit:
- 36 studiepunten verplichte vakken (ongeacht de master)
- 36 studiepunten verplichte vakken (specifiek aan de gekozen master)
- 24 studiepunten keuzevakken binnen de UGent
- 24 studiepunten masterproef
Om te vergelijken ziet een masterstudent komende van elektromechanica er als volgt uit:
- 36 studiepunten verplichte vakken (ongeacht de master)
- 36 studiepunten verplichte vakken (specifiek aan de gekozen master)
- 18 verplicht voorbereidingsprogramma
- 6 studiepunten keuzevakken binnen de UGent
- 24 studiepunten masterproef
Zoals je dus ziet volgt de industrieel ingenieur geen schakelprogramma maar een
voorbereidingsprogramma dat in de plaats van de keuzevakken komt. De burgerlijk ingenieursstudent heeft dus 24 studiepunten vrije keuze, waarin deze ook vakken zoals pakweg Geschiedenis van het Financieel Japans kan volgen (vak uit mijnen duim gezogen). Terwijl de industrieel een verplicht programma moet volgen en maar 6SP keuzevakken heeft.
Wat houdt dit
voorbereidingsprogramma in? Hierin zitten vijf vakken uit de driejarige bachelor van burgerlijk ingenieur voor 18 studiepunten:
- Wiskundige modellering in de ingenieurswetenschappen (6SP)
- Systemen en signalen (3SP, partim)
- Elektrische aandrijftechniek (3SP, partim)
- Technische thermodynamica (3SP, partim)
- Kinematica en dynamica van mechanismen (3SP, partim)
Dat eerste vak is een vak dat NIET uit de bachelor burgerlijk ingenieur komt. De laatste vier vakken zijn vakken die de burgerlijk ingenieursstudent voor 6 studiepunten krijgt en de industrieel ingenieur voor 3 studiepunten (partim). Dit houdt in dat deze: hoofdstukken niet moet kennen, sommige theorieexamens niet hoeft mee te doen, geen practica moet mee doen, andere examenvragen krijgt, enz.
Om nu een grote misvatting de wereld uit te helpen:
dit voorbereidingsprogramma van 18 studiepunten is peanuts. Systemen en Signalen en ook Elektrische aandrijftechniek zijn bij de burgies zware buisvakken, maar ze hoeven door de industrieel ingenieur maar partim gevolgd te worden. Dit voorbereidingsprogramma zou u moeten voorbereiden op de master, met name de 36 studiepunten verplichte masterspecifieke vakken en dan 36 algemene vakken. De 180 studiepunten van de bachelor worden NIET gecompenseerd. De industrieel moet dus geen vakken uit de bachelor zoals Algemene scheikunde, de Wiskundige Analyses, Meetkunde en Lineaire Algebra of Numerieke Wiskunde e.d. inhalen.
Alle buisvakken van de bachelor worden dus omzeild. Als de industrieel het voorbereidingsprogramma afwerkt dan krijg je situaties van studenten die dan aan Gestuurde elektrische aandrijftechniek mogen beginnen, maar nog niet eens een thévenin equivalent kunnen uitrekenen of tegenstroomremmen kennen (dit zuig ik niet uit mijn duim, echt gebeurd).
Dus als je nu twijfelt tussen de twee: doe dan industrieel ingenieur wetende dat je in master burgerlijk serieus zal moeten werken. En niet omdat er een zwaar voorbereidingsprogramma of schakeljaar is, maar omdat je theoretische kennis in feite té zwak is om eraan te beginnen en het voorbereidingsprogramma je onvoldoende voorbereidt. Slaag je wel in de master, dan heb je een diploma burgerlijk ingenieur. Mijns inziens is dat dan dan een bewijs dat je de
master hebt afgerond, de
bachelor komt nooit ter sprake.
Ben je geïnteresseerd in een theoretische opleiding, doe dan vanaf het begin burgerlijk ingenieur. Dit zal je een volledige allesomvattende opleiding geven zodat je écht te weten komt hoe alles in elkaar zit. Vanaf het begin tot het einde. Dan leer je niet enkel op de autostrade rijden zoals de industrieel, maar leer je ook starten, stoppen en voor de echte zotten zelfs donuts placeren!