Archief - Industriële wetenschappen - Studiekeuze

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Viperr

Legacy Member
Hey iedereen,

Ik ben een beetje vastgelopen in de zoektocht naar mijn uiteindelijke studiekeuze.

Normaal gezien was ik van plan om Industriële Wetenschappen - Elektronica ICT te doen in Leuven, ik wilde altijd al wat in de richting van de informatica / ICT gaan. Aanvankelijk wilde ik dit in Leuven doen, ik ben hier ook naar de info sessies over geweest, maar nu ik wat verder zoek vind ik er nauwelijks informatie over op het internet.
Op de site van Gent daarentegen vond ik dit:

(In deze afstudeerrichting leer je systemen ontwikkelen die worden ingezet in de informatie- en communicatie-industrie. Wat jij ontwerpt, stelt de informaticus in staat om zijn softwareproducten operationeel te maken. Multimedia, digitaal ontwerpen, datacommunicatie, computersystemen en computernetwerken, beeldverwerking: het is maar een greep uit het ruime aanbod van opleidingsonderdelen die je in staat zullen stellen om een succesvol bruggenbouwer tussen de informatica en de elektronica te worden.)

-> Dit spreekt me erg aan maar in hoeverre is dit aanwezig in Leuven?

Door mijn zoektocht naar wat beter info ben ik gestoten op deze studie richtingen:

Multimedia en Communicatietechnologie (websites ontwerpen, games maken en audio- en video productie)
Hier toonden ze ook aan dat je voor de TV en dergelijke kan werken als geluidstechnicus en dergelijke wat me wel erg aanspreekt. Ook het feit dat je met 3D gaat werken etc. Spreekt me erg aan. (Om zo ook applicaties te ontwikkelen voor de smartphone, meewerken aan het ontwikkelen van nieuwe games, software ontwikkelen,...) Hier lijkt het wel alsof je niet echt gaat programmeren, je leert hier bv niet met Java of C++ werken.. en ik wil wel zo een breed mogelijke opleiding krijgen op redelijk hoog niveau.

-wat denken jullie over deze richting?

Ook toe richting Toegepaste Informatica spreekt me wel aan op het eerste zicht maar in hoeverre is het ontwerpen van 3D modellen, applicaties, software ontwikkelen, hier in aanwezig?
Ook vroeg ik mij af over het niveau, ik heb namelijk een paar threads gevonden die hierover een discussie voerden en ik moet zeggen dat het er nogal veel op neerkwam dat TI van zeer laag niveau was.

-is het waar dat als dan industriële doe de zelfde vakken krijg maar op hoger niveau?

Uiteindelijk kwam ik zo de richting industriele wetenschappen - informatica. Ik heb er gehoord dat heel veel aspecten van de TI hier aan te pas komen en op een veel hoger niveau.
Hier leer je programmeren, software ontwikkeling, bedrijfssystemen beheren,...

Ik weet niet wat het grootste verschil is tussen elektronica-ICT en informatica aangezien ik wel heel wat gelijkenissen ben tegengekomen?

-En in hoeverre zijn de boven vermeldde aspecten van de 2 andere richtingen hierboven aanwezig in industriele wetenschappen informatica of elektronica-ICT?

Ook ben ik op het gebied van IT gekomen (wat me ook erg aanspreekt!) en ik denk dat ik hier wel veel van terug vind in de industriële wetenschappen richting

Graag zou ik dus liefst beginnen op een zo hoog mogelijk niveau waarbij systemen ontwikkelen, software ontwikkelen, apps, 3D ontwerpen, geluids effecten, beeld effecten (dus bv voor de film industrie gaan werken), programmeren, game ontwikkeling (mee werken aan het ontwerpen van een nieuw spel voor ps/nintendo/..)
Aan te pas komen.


Wat denken jullie wat de beste opleiding is overeenstemmend met mijn interesses?
én waarbij een zo breed mogelijke opleiding wordt gegeven?
Hier is de richting industriele wetenschappen schijnbaar goed in.

Kan ik door eerst een jaar industriele wetenschappen in leuven, omdat spijtig genoeg het contract voor mijn kot hier al is getekend :(
(waarbij het anders in mekaar zit dan in gent, want het eerste jaar krijg je de basis van alle vakken)
zo overschakelen naar industriele wetenschappen informatica in gent? Door zo hopelijk de meeste vakken te laten vallen en zo geen heel jaar te moeten verliezen? Of zit ik goed in leuven voor de Elektronica ICT?

Alvast bedankt!!

Pjken007

Legacy Member
Viperr zei:
Kan ik door eerst een jaar industriele wetenschappen in leuven, omdat spijtig genoeg het contract voor mijn kot hier al is getekend :(
(waarbij het anders in mekaar zit dan in gent, want het eerste jaar krijg je de basis van alle vakken)
En zo overschakelen naar industriele wetenschappen informatica in gent? Door zo hopelijk de meeste vakken te laten vallen en zo geen heel jaar te moeten verliezen? Of zit ik goed in leuven voor de Elektronica ICT?

Alvast bedankt!!
Dus jij spreekt nu over industrieel ingenieur elektronica/ICT aan groepT en ind. ing. informatica aan de HoGent?
In Gent is er namelijk nog een school, KaHo St Lieven, waar je ook elektronica/ICT kan volgen (geen informatica!) en ook 1.5j algemene opleiding.

Het verschil tussen ind ing. elektronica/ICT en informatica, is hoofdzakelijk (nogal logisch) dat je bij informatica weinig elektronica gaat krijgen... Maar dat is ook niet waar jij naar op zoek bent, als ik je uitleg bekijk...
Elektronica/ICT is algemener, je krijgt zowel elektronica vakken (schakelingen, meettechnieken, ...) als ICT vakken (netwerken, programmeren, computersystemen, ...).
Informatica zal veel meer toegespitst zijn op de software-kant. (wat jij dus zoekt)

Nu je vraag of je door eerst ind ing. elektronica/ICT te studeren aan groep T, veel vrijstellingen kan krijgen voor ing ing. informatica aan de HoGent:
Ik denk het wel... Waarschijnlijk niet alle vakken, maar ik dacht dat het eerste jaar bij de HoGent toch ook hoofdzakelijk algemene vakken waren...
Je kan altijd de ECTS fiches van beide richtingen/scholen eens bekijken...

Ik doe zelf ind ing. elektronica/ICT (KaHo SL), maar ik denk, afgaande op je uitleg, dat ind ing. informatica je beter zal liggen dan elektronica/ICT.

Van andere richtingen heb ik geen verstand... :)

stinovitch

Legacy Member
Waarom ga je niet naar De Nayer instituut (lessius) in Sint Katelijne Waver?
Heb daar mijn professionele bachelor gedaan. Daar kan je kiezen voor elektronica ICT of informatica (ergens in de helft van het eerste jaar).
Zeer goede school, heel praktisch, dus veel labo's, projecten waar je aan werkt. Ik was er heel tevreden over en zeker van de professoren.

Daarna kan je nog altijd schakelprogramma doen naar industreel ingenieur)
U kot in Leuven ligt al vast? Ben er zeker van dat je dit toch kan opzeggen mits een bepaalde kost? En anders moet je pendelen leuven-mechelen met trein, dan heb je toch nog wat van het leuvense studenten leven. (Ken mensen die hiervoor kozen)

Nog iets, industreel ingenieur is theoretischer. In leuven, group T is ook iets theoretischer (omdat dit een academische bachelor is dacht ik) en hechten ze ook meer belang aan marketing en dergelijke (voor meer leidingsgevende functies in bedrijven).
In een professionele bachelor ga je meer praktische vakken krijgen, dus meer projecten, labo's, zelf dingen realiseren,....
Bovendien zijn projecten een ideale manier om zelf inbreng te hebben in iets en u zelf dingen aan te leren en krijg je toch opvolging en hulp als je ergens vast zit (hier leer je zeer veel van)

Ik denk dat dit je dus meer gaat liggen.

thecoon

Legacy Member
stinovitch zei:
Waarom ga je niet naar De Nayer instituut (lessius) in Sint Katelijne Waver?
Heb daar mijn professionele bachelor gedaan. Daar kan je kiezen voor elektronica ICT of informatica (ergens in de helft van het eerste jaar).
Zeer goede school, heel praktisch, dus veel labo's, projecten waar je aan werkt. Ik was er heel tevreden over en zeker van de professoren.

Daarna kan je nog altijd schakelprogramma doen naar industreel ingenieur)
U kot in Leuven ligt al vast? Ben er zeker van dat je dit toch kan opzeggen mits een bepaalde kost? En anders moet je pendelen leuven-mechelen met trein, dan heb je toch nog wat van het leuvense studenten leven. (Ken mensen die hiervoor kozen)

Nog iets, industreel ingenieur is theoretischer. In leuven, group T is ook iets theoretischer (omdat dit een academische bachelor is dacht ik) en hechten ze ook meer belang aan marketing en dergelijke (voor meer leidingsgevende functies in bedrijven).
In een professionele bachelor ga je meer praktische vakken krijgen, dus meer projecten, labo's, zelf dingen realiseren,....
Bovendien zijn projecten een ideale manier om zelf inbreng te hebben in iets en u zelf dingen aan te leren en krijg je toch opvolging en hulp als je ergens vast zit (hier leer je zeer veel van)

Ik denk dat dit je dus meer gaat liggen.

Lees zijn topic is tegoei hij heeft al een contract van een kot getekend, en wil graag software ontwikkeling, ... doen.
En die Marketing stelt niet veel voor 1 van de vakken waar bijna niemand voor gebuisd is

@TS vragen ivm met GroepT vraag maar
ivm met u vrijstellingen, ik heb gekeken naar ects files en ik zie overeenkomsten met GroepT maar ook veel verschillen dus stel ik voor dat je eventueel een e-mail stuurt naar hogent

OT is ind ing niet altijd academische bachelor

Viperr

Legacy Member
Al heel erg bedankt voor de antwoorden! hebben me al iets wijzer gemaakt! Ik denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen naar de HoGent :)

Pjken007

Legacy Member
Industrieel ingenieur is academische master... (uiteraard moet je daarvoor eerst academische bachelor doen), maar na de volledige opleiding heb je wel een master he!

thecoon

Legacy Member
group T is ook iets theoretischer (omdat dit een academische bachelor is dacht ik)

ik vond deze zin raar, het lijkt of op een andere school ind ing geen academische bachelor was

josilirios

Legacy Member
thecoon zei:
ik vond deze zin raar, het lijkt of op een andere school ind ing geen academische bachelor was

Nee, stinovitch duidde aan dat je op die school ook een professionele bachelor kon halen, wat hij heeft gedaan.
Staat volledig los van industriële wetenschappen, wat wel een academische opleiding is.

Viperr

Legacy Member
In hoeverre zijn de beeld en geluidstechnieken, 3D modelleren en dus ook apps ontwerpen aanwezig in industriële wetenschappen informatica zo wel als elektronica ICT?

Pjken007

Legacy Member
Viperr zei:
In hoeverre zijn de beeld en geluidstechnieken, 3D modelleren en dus ook apps ontwerpen aanwezig in industriële wetenschappen informatica zo wel als elektronica ICT?
Heb je al eens naar de ECTS fiches gekeken?

Bij industriële wetenschappen elektronica/ICT aan de KaHoSL kan je in het masterjaar 2 keuzevakken kiezen uit o.a.: videotechnieken, digitale beeldverwerking en digitale audiotechnieken. Bij die vakken moet je wel geen praktijk verwachten volgens mij...
//edit: Excuses, die vakken zijn zowel theorie als 6 labo's (van ongvr 3 uur)
Ik weet niet wat je juist bedoelt met apps ontwerpen, maar je leert natuurlijk sowieso Java enz...

Van industriële wetenschappen informatica weet ik niks :) Maar als je naar de ECTS fiches kijkt, zie je het wel snel volgens mij...

Joeshoe

Legacy Member
Viperr zei:
In hoeverre zijn de beeld en geluidstechnieken, 3D modelleren en dus ook apps ontwerpen aanwezig in industriële wetenschappen informatica zo wel als elektronica ICT?

Moet zowat de standaard vraag zijn van iedereen die iets "met computers" wil doen. De dingen die jij aanhaalt behoren ieders tot verschillende branches binnen de informatica die je niet in één richting gaat vinden.

Kort samengevat: wil je puur software of hardware maken of iets in de richting van consultancy gaan doen is IW een goede keuze. Wil je meer de multimedia toer (grafische dingen, 3D, geluid, beeld, ...) op zul je een richting moeten zoeken die zich daar op focust want dat is IW net niet.

Viperr

Legacy Member
Ja daar is multimedia en communicatietechnologie wel goed in maar ik twijfel aan het niveau en ik zijn nog altijd voldoening hebben in wat ik doe. Ook leer je hier denk ik geen software maken maar redelijk oppervlakkig. Dus wat raad je of dan aan? Beeld en geluid is ook te vinden in elektronica ICT maar dan zit het werken met 3D enz er wel niet in.

Pjken007

Legacy Member
Je moet weten wat je wil:
* Ofwel met al die dingen (beeld, geluid, 3D) praktisch werken op school, op een lager niveau
* Ofwel eerst een theoretische basis leggen, waar al die dingen op gebaseerd zijn, in een richting van een hoger niveau...
Je kan dan uiteindelijk wel je thesis maken ivm 3D beeldverwerking... (bij elektronica/ICT op KaHoSL is dit mogelijk Eindwerkvoorstellen | Vakgroep IT)


Als je echt gemotiveerd bent kan je toch ook veel dingen in je vrije tijd leren?

Viperr

Legacy Member
Ik kies dan wel voor dat tweede! :) wat raad je me dan aan om te doen

elektronica ict of informatica - industriele wetenschappen

Pjken007

Legacy Member
Viperr zei:
Ik kies dan wel voor dat tweede! :) wat raad je me dan aan om te doen

elektronica ict of informatica - industriele wetenschappen
Ik persoonlijk vind elektronica/ICT 'beter' omdat het breder is. Je ziet zowel de fundamenten van de elektronica, als die van ICT (computersystemen, besturingssystemen, ...).
Op de KaHo St Lieven is het eerste 1.5j algemeen. Alle studenten (chemie, EM, bouwkunde en ELICT) zitten dus samen.
Daarna kies je een richting. Bij elektronica/ict moet je na 1 semester opnieuw kiezen voor 'afstudeerrichting elektronica' of 'afstudeerrichting ict'. Daarmee kun je je wat meer toespitsen op elektronica (hardware, schakelingen ontwerpen/simuleren, ...) of ICT (software, programmeren, ...). Maar zeker de helft van de vakken is nog altijd gelijk voor beide richtingen...

Als je informatica doet, ga je veel minder van de hardware kant zien en je dus meer toespitsen op de software.
Ik persoonlijk vind elektr/ict beter/interessanter, maar als je je interessepunten van in je eerste post bekijkt, zal informatica je misschien beter liggen...

Viperr

Legacy Member
Bij Leuven is het ook 1.5 jaar algemeen :)

maar ja dan zit ik weer met het probleem dat mijn kot al is getekend enz.. en leuven heeft geen informatica

Wat heb jij gekozen om je op toe te spitsen? ICT of Elektronica?

Pjken007

Legacy Member
Viperr zei:
Bij Leuven is het ook 1.5 jaar algemeen :)

maar ja dan zit ik weer met het probleem dat mijn kot al is getekend enz.. en leuven heeft geen informatica

Wat heb jij gekozen om je op toe te spitsen? ICT of Elektronica?
Elektronica :) (iets wat ik zelf nooit gedacht had toen ik aan de opleiding begon, maar hoe meer je erover leert, hoe interessanter/leuker het wordt... maar das persoonlijk wrs...)

Wat studeer je nu?

Orchidee

Legacy Member
Wat je kot betreft, kijk eens wat er in je contract staat qua opzeg. Misschien valt dat best nog mee.
Want stel ge verandert na 1j van Leuven naar Gent, gelijk welke hogeschool, dan gaat ge sowieso wel een groot deel vrijstellingen hebben op je eerste jaar, maar ge gaat wel enkele vakken moeten inhalen denk ik. En dan kom je in een individueel traject terect, en zit er kans in dat je het niet op het oorspronkelijk aantal studiejaren kunt afwerken, en als je dan een half jaar langer moet studeren, ga je ook die kost van je kot langer hebben.

Ik wil maar zeggen: staar je niet blind op het feit dat je een kot hebt in Leuven. Als je zeker bent dat je liever een van die richtingen in Gent wilt studeren, start daar dan direct. Ge gaat nu mss even miserie hebben met je kot, maar als je na een jaar zou veranderen, ga je dan misschien miserie hebben met je individueel traject. Denk ik toch he, tzou me verbazen als ze heel gelijk zouden lopen.

Viperr

Legacy Member
Orchidee, daar heb je gelijk in, maar dan moet ik nu ook helemaal beginnen zoeken met kot in gent, eerst examens afwerken, dan begint vakantie... zijn er wel nog koten? wrss alleen de duurste :s
ouders gaan dat zeker niet zien zitten en ze gaan het al zeker niet willen om het contract op te zeggen, en nu nog achter een kot te gaan zoekenn zeker niet want we gaan dan ook op vakantie enzo en geen tijd :s ik kan ook moeilijk pendelen van mechelen naar gent.. is elke dag een uur met de trein

ik denk dat ik dan toch misschien bij elektronica ict blijf industriele wetenschappen
maar weet iemand hier nog anders een andere richting in leuven die op redelijk hoog niveau is en waar de punten in mijn eerste post aan te pas komen?

pjken: monderne talen wetenschappen

ik ben goed tot heel goed in alle talen en goed tot heel goed in alle wetenschappen :)
geen wiskunde gedaan omdat ze me het afraden (ik had nochtans 76%). Maar ik heb helemaal geen schrik voor de mogelijke wiskunde. ik zit ook in de moeilijkste school van heel de stad, hij is er ook voor bekend :)
dus de studie die ik nu volg zouden geen problemen moeten vormen voor later
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan