Archief - IT op werk + rechten/plichten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boostah

Legacy Member
Gisteren heeft de IT dienst bij mij op het werk mijn extern HDD (muziek) van mijn bureau gehaalt. Dit terwijl ik in verlof was (en laptop was mee dus hdd was nergens aan aangesloten).

Nu heeft hij die op zijn bureau in gesloten kast gestoken en was die vandaag niet aanwezig (ik wel en wil die weer). Mag dit wel? want dit komt voor mij over als diefstal.

Secondly heeft hij de files bekeken (wist dat het muziek was, kon het evengoed voor opslag van werkzaken gebruiken) = schending privacy?

Nogmaals: de hdd was nergens aan aangesloten (kabel lag er wel bij, en 3 maand geleden toen ik dat begon te doen heb ik het hem zelfs gevraagd en had ik toestemming).

Mogelijk dat ik het arbeidsreglement moet bekijken. Kan om bovenstaande punten namelijk niet echt lachen (gewoon waarschuwing was voldoende in mijn ogen). Hij heeft het btw gedaan onder het mom dat ik administrator rechten heb (maar het lijkt me sterk dat ik daarom onder een andere regeling zou vallen)

Tgaat over mijn harde schijf btw (prive eigendom maw)

Dragonix

Legacy Member
mja in principe als de HDD eigendom is van uw bedrijf, mag den baas daarmee doen wat hij wil.. ook al heb jij de toestemming om daar muziek op te zetten?!

Hij heeft het btw gedaan onder het mom dat ik administrator rechten heb (maar het lijkt me sterk dat ik daarom onder een andere regeling zou vallen)
ik snap ook niet wat dit ermee te maken heeft :s ..

boostah

Legacy Member
Dragonix zei:
mja in principe als de HDD eigendom is van uw bedrijf, mag den baas daarmee doen wat hij wil.. ook al heb jij de toestemming om daar muziek op te zetten?!


ik snap ook niet wat dit ermee te maken heeft :s ..

Ter verduidelijking: MIJN HDD

boostah

Legacy Member
Genious zei:

Maar dat praat wat hij daarna doet toch niet goed?

Dat ik opeens niet meer mag: OK geen probleem, snap zelf ook wel waarom niet. Maar daarom het achter slot en grendel steken? + dan nog eens erop gaan snuffelen?

boostah

Legacy Member
PineMangoes zei:

98 man, gene vakbond :p. Maar krijg hier van iemand door dat controleren zou mogen vanwege controlerecht (doen aan PLC programmatie, bedrijfsgeheimen enzo). Maar aangezien die nergens op aangesloten is en daar gewoon stond te staan lijkt mij da toch ook maar iets raar ( hoewel niet onmogelijk)

Maar aan de andere kant mogen smartphones, .... wel zomaar aangesloten worden (hell staat zelfs itunes standaard geinstalleerd op die PC's)

Straddle

Legacy Member
Ik ken de precieze wetgeving er niet rond, maar een HDD met muziekbestanden naar uw werk meenemen is imo vragen om problemen. Die inhoud is illegaal indien je die muziek illegaal gedownload hebt + je kan je werkgever de indruk geven dat je geheime data mee naar buiten wilt nemen.

Dubbelpunt

Legacy Member
Hij kan ook denken dat je die muziek allemaal op het werk hebt gedownload.

Master S

Legacy Member
Volgende keer al uw persoonlijk materiaal achter slot steken hé ;)

profound

Legacy Member
Waar gij u druk over maakt :lol:

Jongens toch. Als ge uw privé-spullen ergens laat rondslingeren kan iedereen dat dus gewoon meepakken. Zij blij da et tenminste veilig lag.

Als er trouwens illegale data op uwe hd stond, hebt ge imo al geen recht van spreken...

JPV

Legacy Member
interessante case :)

wat staat er in je arbeidsreglement over pc-gebruik? Heb je schriftelijke toestemming op een HD op je portable aan te sluiten?

Gezien IT-verantwoordelijk niet zeker kan weten dat dat jouw HD is, lijkt het me niet te gaan om schending van privacy, gezien het niet kan verondersteld worden dat internet/e-mailverkeer op die harde schijf te vinden zou zijn.

Mij lijkt het véél beter om het zo te laten.

Indien je géén geschreven toestemming hebt om die HD aan te sluiten, zou men je bvb nog kunnen aanwrijven dat je misbruik maakt van de pc (néé, naar muziek luisteren op het werk is in principe geen probleem, zolang het met een hoofdtelefoon is, maar het gaat wss wel om illegale opnames, waarmee je dus het bedrijf zelf in problemen zou kunnen helpen) en nog een ontslag om dringende reden kunnen proberen aan te wrijven.

Als men ook maar 1 byte aan bedrijfsdata ontdekt, kan het nog zijn dat men je diefstal van bedrijfsinformatie zou kunnen betichten... Nah, ik zou het niet aandurven.

Anoniem15

Legacy Member
Bij een van mijn vorige werkgevers mochten we ook geen opslagapparatuur van thuis aansluiten. Dit had vooral te maken met beveiliging (virussen etc)...

dJeez

Legacy Member
Dus jij gaat op vakantie en laat je privé spullen op het werk rondslingeren? Dom, heel dom. Wat als die HDD nu eens "per ongeluk" was verdwenen tijdens je afwezigheid, zonder aanwijsbare dader?

Net daarom vind ik het achter slot en grendel plaatsen veroorloofd (ze bewijzen er u eigenlijk een dienst mee), het snuisteren naar wat er op de schijf staat is een andere zaak...

Genious

Legacy Member
boostah zei:
Maar dat praat wat hij daarna doet toch niet goed?

Dat ik opeens niet meer mag: OK geen probleem, snap zelf ook wel waarom niet. Maar daarom het achter slot en grendel steken? + dan nog eens erop gaan snuffelen?
Dat hij het wegsteekt omdat het daar anders zomaar ligt terwijl jij op verlof bent, valt dan toch te begrijpen?
Je hebt er muziek op staan, dat weet hij (als ik het goed begrepen heb), maar dat sluit niet uit dat je er mogelijks bvb bedrijfsdata op back-upt of erger, een excel sheetje er op bijhoudt met je logins. (zo zijn er echt :s)

Waarom keek hij er op? misschien om te zien of je inderdaad iets van bovenstaande deed. (toegegeven, ik zou het ook niet apprecieren als iemand ongevraagd gaat neuzen op mijn hdd)

Het kan goed zijn dat hij handelde om goed te doen. (niet per se het geval, maar het is een reële mogelijkheid)
Als uw doel puur is dat hij niet meer op uw schijf neust, dan kan praten best volstaan. ;) (en anders uw schijf encrypteren, wat sowieso een aanrader is)

boostah

Legacy Member
Genious zei:
Dat hij het wegsteekt omdat het daar anders zomaar ligt terwijl jij op verlof bent, valt dan toch te begrijpen?
Je hebt er muziek op staan, dat weet hij (als ik het goed begrepen heb), maar dat sluit niet uit dat je er mogelijks bvb bedrijfsdata op back-upt of erger, een excel sheetje er op bijhoudt met je logins. (zo zijn er echt :s)

Waarom keek hij er op? misschien om te zien of je inderdaad iets van bovenstaande deed. (toegegeven, ik zou het ook niet apprecieren als iemand ongevraagd gaat neuzen op mijn hdd)

Het kan goed zijn dat hij handelde om goed te doen. (niet per se het geval, maar het is een reële mogelijkheid)
Als uw doel puur is dat hij niet meer op uw schijf neust, dan kan praten best volstaan. ;) (en anders uw schijf encrypteren, wat sowieso een aanrader is)

Das dan ook wat ik van plan ben, enkel ervoor proberen zorgen dat die niet meer zonder te vragen rondneust.


JPV zei:
interessante case :)

wat staat er in je arbeidsreglement over pc-gebruik? Heb je schriftelijke toestemming op een HD op je portable aan te sluiten?

Gezien IT-verantwoordelijk niet zeker kan weten dat dat jouw HD is, lijkt het me niet te gaan om schending van privacy, gezien het niet kan verondersteld worden dat internet/e-mailverkeer op die harde schijf te vinden zou zijn.

Mij lijkt het véél beter om het zo te laten.

Indien je géén geschreven toestemming hebt om die HD aan te sluiten, zou men je bvb nog kunnen aanwrijven dat je misbruik maakt van de pc (néé, naar muziek luisteren op het werk is in principe geen probleem, zolang het met een hoofdtelefoon is, maar het gaat wss wel om illegale opnames, waarmee je dus het bedrijf zelf in problemen zou kunnen helpen) en nog een ontslag om dringende reden kunnen proberen aan te wrijven.

Als men ook maar 1 byte aan bedrijfsdata ontdekt, kan het nog zijn dat men je diefstal van bedrijfsinformatie zou kunnen betichten... Nah, ik zou het niet aandurven.

Geen geschreven toelating, wel 6 getuigen (maar tis niet de bedoeling dat zij hierdoor ook in de clinch liggen met IT). Heb wel intressant gesprek gehad met een student arbeidsrecht, deze zegt dat ze inderdaad mogen kijken door het controlerecht, maar dit niet zonder mijn toestemming mogen doen. Ook is het genomen terwijl deze niet aangesloten is, zodoende is er geen bewijs dat er iets van bedrijfsgeheimen in gevaar is (het is een mediaspeler, er kan gearguemnteerd worden dat deze ook vrij gebruikt wordt).
Verder is het zelfs mogelijk dat het controlerecht niet meer geld aangezien we draagbare media ter beschikking krijgen (en deze vrij mee naar huis mogen) (was hij niet 100% zeker).

ps.: livesets zijn niet illegaal.

Om verder te gaan (case van mij is gesloten, maar zou wel graag weten hoe of wat) kan dan toch, zoals ik stel, bv een ipod gewoon inbeslag genomen worden en pas teruggegeven worden als het hen past? Dat vind ik nogal sterk dat dit zomaar zou mogen, zeker gezien het vrij te gebruiken is?

profound

Legacy Member
boostah zei:
Om verder te gaan (case van mij is gesloten, maar zou wel graag weten hoe of wat) kan dan toch, zoals ik stel, bv een ipod gewoon inbeslag genomen worden en pas teruggegeven worden als het hen past? Dat vind ik nogal sterk dat dit zomaar zou mogen, zeker gezien het vrij te gebruiken is?

Als mijn ipod nog op mijn bureau zou liggen op men werk terwijl ik op reis ben, kan ik alleen maar hopen dat er iemand deze pakt en achter slot en grendel steekt.
Dat ik dan een paar dagen moet wachten om hem terug te krijgen (nadat je op reis geweest ben dan nog...) daar zou ik me nu eens niets van aantrekken.

Gekke_Koerd

Legacy Member
externe HD altijd beveiligen met paswoord. gaat je veel miserie bespraren

Dragonix

Legacy Member
boostah zei:
Ter verduidelijking: MIJN HDD

My bad ;) dan heb je idd recht van klagen.
Maar zoals reeds aangehaald kan het wel eens reden zijn van veiligheid dat ze die hebben 'weggenomen' , maar uiteraard moeten ze die wel teruggeven :s..
Ik moet zeggen, ik doe dat ook hoor, maar niet via mijn (=persoonlijke) HDD, maar via mijn gsm.. Iedereen doet dat hier trouwens, iedereen luistert af en toe wel eens naar muziek (oordopjes of koptelefoon) aangezien er hier geen radio opstaat..

[B]Rocketeer

Legacy Member
Ik zou er geen gevolg aan geven en u geluk prijzen dat ze het hebben weggestoken.
Stel dat ze verder onderzoek doen en eigenlijk op uitkomen dat jij privézaken doet op het werk... dan heb je andere dingen om je zorgen over te maken.

Het werk is niet uw persoonlijke "speeltuin". Ge kunt wel iets privé meenemen, maar het daar laten rondslingeren, dat kan weldegelijk inbreuk zijn op hun veiligheidsbeleid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan