Archief - Job probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
Syco, als ik alles zo lees, denk ik dat het CAW en de werkwinkel zeker geen slechte stap gaan.

Waarom?

Indien er werkelijk sprake is van autisme, of een andere arbeidshandicap, al is dat traagheid door welke reden dan ook, dan moet dat officieel vastgesteld worden. Pas dan kan de hele mallemolen in gang komen en kan men ook zorgen voor een aangepaste omgeving voor je, incluis een professionele omgeving waar jij je goed in voelt en die aangepast is aan jouw noden.

Ben je eigenlijk ooit langsgeweest bij een medicus, psycholoog, neuroloog, psychiater, ... om één en ander te laten onderzoeken en vaststellen?
Heeft het CLB er vroeger niets van op papier gezet tijdens je schoolloopbaan? Bv. de reden dat je naar BuSO bent moeten overschakelen?


Ik denk dat je zeker niet moet wanhopen en dat er toch tal van sectoren zijn waar je terecht kan. Naast wat ik al genoemd heb, zullen er nog veel jobs zijn waarbij de tijd op zich niet zo'n rol speelt, die repetitief zijn en waar het gewoon belangrijk is dat het werk gedaan is. Bv. transport van goederen (postpakketjes aan huis afleveren, ...), brieven sorteren misschien, misschien ook plooiien en versturen (post), misschien de groendienst op de gemeente?, de lokale publicaties rondbrengen, ... waarbij je niet per uur betaald wordt maar wel voor hetgeen men je opdraagt.

Zou halftijds in dienst zijn een oplossing brengen denk je? Terwijl je eigenlijk voltijds werkt, maar dan halftijds ook nog als vrijwilliger werkt op die plaats waar je zei bijvoorbeeld? Dat is een manier om legaal te kunnen ontsnappen aan de minimumbarema's ... maar het is een noodoplossing.

Hoe dan ook denk ik dat werk zoeken nu misschien niet je grootste zorg moet zijn, tenzij je meer over je probleem weet dan je hier neerschreef en dat is natuurlijk je volste recht, want tenslotte sta je hier ook met naam en toenaam (je links in je handtekening) op het internet te prijken dus...

Maar als nog niet duidelijk is vastgesteld, door de bevoegde (para)medisch specialisten, wat precies het probleem is, dan kan je niet verder denk ik.
Als dat wel het geval is, kan je verder.
Pas als de diagnose duidelijk is, kunnen er gepaste maatregelen worden genomen.

Kunnen je ouders je hierin ondersteunen of de weg wat aangeven?

-Syco-

Legacy Member
Schoolloopbaan:

Het lager ben ik tot 3de leerjaar kunnen geraken daarna ben ik naar BuSO gevlogen wegens dat ik moeite had om de leerstof te kunnen volgen. Daar heb ik dan gezeten tot 13jaar.
Daar zat ik dan voor rekenen al drek in de hoogste klas en voor taal ( Nederlands ) zat ik in de gemiddelde niveau klas. Daarnaast kreeg ik ook frans maar dat was de stomste fout wat de school had gemaakt bij mij. Ik kon Nederlands nog niet zo goed en kreeg ik ineens Frans. Maar na paar weken zagen ze dat het niet lukte en hebben ze dat ook maar zo gelaten.
Na mijn lager bij ik terecht gekomen in gewoon beroeps onderwijs ( Technicum Sint-Truiden ) Daar ben ik tot 3de middelbaar geraakt en heeft Technicum altijd mij laten slagen wegens dat ze zagen dat ik het zeer moeilijk had. Deden ze niets. Examens lukte van geen kante ik mocht 2 weken tot 3 weken hebben geblokt. Ik kreeg dan de papier met de vragen voor mij en ik blokkeerde helemaal. Daar hadden ze al moeten opmerken dat er technische problemen waren. Na de 3de middelbaar hebben ze dan mijn ouders op de hoogte gebracht en moest dan van school veranderen waar ik dan terecht kwam in de Logistieke Assistent sector. Eerst begon ik al met 3 weken achterstand met de lessen in Mariaburcht Stevoort. Daar zagen ze ook dat ik met tempo problemen had.
Daarna kwam ik terecht in BuSO waar ze op mijn tempo werkte en niets bijzonders hebben gemerkt aan mij als autisme. Wat ik wel heel jammer vond.

Einde school

Verdere loopbaan van mijn leven:

Na 1jaar later kwam ik dan terecht in GTB in Borgloon waar ze mij totaal slecht hebben behandeld en niets zeide over mijn autisme. Wat ik wel zeer jammer vond.

Daarna 3 jaar later eindelijk 1jaar contract bij Den Akker in Sint-Truiden waar ze eindelijk mijn autisme hebben ontdekt hebben. Maar je het bleef maar op 1jaar contract en moest 3 maanden geleden opstappen wat ik dus jammer vind.
Toffe collega's waar ik zeer goed over weg kon en jammer genoeg 1 vrijwilliger waar ik totaal niet over weg kon.

Nu 3 maanden later hoor ik niets meer van VDAB, Project begeleider.
Wat ik dus nu stilletjes beu werd.

En via deze verhaal hier op 9lives te zetten hebben veel mensen mij tip's gegeven waar ik iets mee kan doen en ga mee doen. Om zo mijn leven terug leuk te maken.

Tussen nu en die 4jaar ben ik op verschillende plaatsten ook te werk gesteld geweest en dat staat in mijn eerste post.

Yvezz

Legacy Member
Hoe oud zijt ge nu?

Er zijn meerdere indicaties van ASS (Autisme Spectrum Stoornis).
Dus indien je nog gediagnosticeerd bent, er direct werk van maken. Diass is hiervoor gekend, maar kampt wel met een lange wachttijd, mijn vrouw heeft één jaar moeten wachten, ikzelf stond al twee jaar op de lijst, voor ik naar een externe VZW ben gestapt.
Het betreft hier VZW Dynamiek uit Emelgem.
Diagnose was uiteindelijk ASS neigend naar Asperger.

Mijn vrouw heeft ook haar diagnose (ASS, wel een andere vorm)en heeft het een jaar zéér moeilijk gehad, er mee leren omgaan dat je anders bent, wat wel de eerste stap is.
Na de verhuis is ze via jobcoaching aan werkt geraakt, in een bedrijf waar men de auti problematiek kent een dit aanziet als een uitdaging om zulke mensen te helpen.

Mijn vrouw heeft haar diagnose gekregen toen ze 31 was, juist zoals ik.
hoe ouder je wordt, hoe moeilijker voor velen om er mee te leren omgaan.

CAW is een oplossing, ik ben een week geleden voor een intake gesprek langs mogen gaan en moet nu weer drie maanden wachten aleer ik iets weet of ze mijn verder kunnen helpen. CAW zijn overwegend psychologen in de ruime zin van het woord.
Psychiaters zijn beter op de hoogte van autisme, indien ze voldoende scholing gehad hebben.
De meeste zijn er trouwens voor kinderen, terwijl volwassenen en moeilijkere groep zijn, ook juist omdat ze volwassen zijn en reeds een eigen gewoontes en karakter hebben gevormd.

Ik begrijp heel goed waar je mee zit, aangezien ik ongeveer dezelfde problemen heb als jij, alles wat je noemt in je werkervaring enzovoort heb ik ook meegemaakt, tot ik een lange tijd thuis heb gezeten, totaal overspannen.

Wat je vertelt over Jobcentrum, verbaast me langs de ene kant niet, maar deze mensen houden zoveel cursussen en hebben dan allemaal zelf een job als begeleider(ster), die mensen "verdrinken" in het werk. Na de cursus Startblok die ik gevolgd heb, kwam er ook een tevredenheidsenquête aan te pas.

Een persoonlijke aanpak van een individu werkt beter, omdat mensen met auti aandacht nodig hebben.
Mijn vrouw en ikzelf hebben het grote geluk gehad via via de mensen VZW autisme te mogen ontmoeten. Stuk voor stuk kent iedereen daar het probleem en kan een luisterend oor bieden, naar zoiets raad ik je aan dan ook op zoek te gaan.

Voor de rest zijn er een aantal speciale statuten die je kan aanvragen, waar velen het bestaan niet van afweten.
Zo is er de VOP (Vlaamse ondersteunings premie) die je via GTB kan aanvragen.
Je laat dan een specialist een aantal formulieren invullen en bezorgt deze terug aan GTB, zij vragen dan de VOP aan.
Deze omhelst dat de werkgever, indien er prestatieverlies is, een deel van de patronale bijdragen terug krijgt van de overheid.
Ten tweede kan je gaan voor 33% blijvende arbeidsongeschiktheid, meer info vraag je best aan Jobcentrum.
Het betreft hier ook weer een formulier, aan te vragen bij het syndicaat, dat dan , samen met een attest, wordt ingeleverd bij de RVA.
De RVA beslist dan of je in aanmerking komt of niet.
daarmee kan je aanvragen om niet meer opgeroepen te worden door de RVA alsook dat je uitkering niet meer verlaagd wordt in de tijd.

Ikzelf heb dus ASS en daarbij reuma in de lage onderrug.
Mijn VOP is aangevraagd en goedgekeurd, ik wacht nu enkel nog op de papieren.
De aanvraag voor de 33% regel is ook ingediend, en moet nu een afspraak maken met een RVA dokter.
Ik werkte in de bouw, wat nu volledig is uitgesloten is, dus moet ik een heel andere kant uit. Niet simpel, aangezien er nu nog dat ASS bij komt.

Ik beaam wat Soekie al heeft gezegd: laat een diagnose maken, hieruit zullen je stress-punten naar voor komen, die je moet aanpakken via begeleiding.

Véél sterkte, en laat de moet niet zakken, mss nog een spreuk ter aanmoediging, die mij alvast heeft geholpen.

"als je denkt dat je verslagen bent,
dan ben het ook.
Als je denkt dat je niet durft,
dan durf je niet.
Als je graag wint,
maar je denkt dat het niet kan,
is het bijna zeker dat je niet zal winnen.
Als je denkt dat je zal verliezen,
dan ben je al verloren.
Want in het leven ontdek je
dat succes begint
bij de wil van een mens.

Alles hangt van je instelling af."

Gogeta

Legacy Member
Even tussen de soep en de patatten..

Ik zie hier mensen reageren van autisme en dit dat.. als je zo familie/kennissen hebt met autisme , das erg, da suckt, respect.. nu..

Wat de symptomen zijn die ik zie.. en sorry voor de directe aanpak.. ge bent ni slim. Punt. (en dit is dan de 'glas is half vol'- manier om dit uit te drukken.) Meer dingen zie ik ni ..

Granted, je kan hier zelf niets aan doen..

Blijkbaar als iemand iets minder snel is (denken en doen) dan een ander, moet ge daar een vorm van 'autisme' op plakken.. das tegenwoordig mode precies.. net zoals elk actief jong kind tegenwoordig één of andere vorm van ADHD heeft...

Bandwerk is niks voor u, da moet vooruit gaan, dus blijf daar gewoon van weg..

Mss is een videotheek iet vor u? (al ist parttime), nu ni echt de lastigste job..
Folderverdeler ? Rekkenvuller in de GB?
Gewoon een job waar ge fysiek aanwezig moet zijn om iets int oog te houden?

PS.

Start u eige een gaming orga, can't go wrong there!

Ricky

Legacy Member
syco..
ik werk zelf in tongeren in een logistiek bedrijf. Het beste in de omstreken in hun soort.
Niet ver vandaan op het industrieterrein, ligt er een ander (logistiek) bedrijf. Dit bedrijf, naar horen zeggen, neemt mensen aan met een arbeidshandicap. Dit bedrijf heet 'Bewel'

Voorbeeldje: Wij moesten karton schredden. Het karton werd dan door die machine geduwd, waar het aan de andere kant, helemaal gescheurd, uitkwam. Dit werd gebruikt om dozen op te vullen voor bescherming van de goederen.

Eerst was het 2 soorten karton. Blanco karton en karton waar iets op stond geschreven.
Niet lang voordat ik had gehoord dat we het niet meer hoefden te sorteren, ging het apparaat naar 'Bewel'. Mensen daar zijn traag van begrip, als ik het zo mag zeggen. De ene keer doen ze het wel goed, de andere keer doen ze het helemaal fout.

Misschien is het een oplossing voor je om ginder te gaan werken. Alken en Tongeren liggen pakweg een 25 km van elkaar af. Is wel te doen, vind ik

Yvezz

Legacy Member
Autisme is een brede term, Spectrum stoornissen zijn uitgebreid en in alle "maten en gewichten".

Niet slim is dan de term die velen er aan geven, mensen met ASS zijn intellectueel zeker niet achter gesteld.
Bij de testen zitten ook IQ testen op verschillende vlakken, niet enkel algemeen, maar specifiek op een aantal punten.
Ik ken zelf mensen met autisme die een hoog IQ hebben, hoogbegaafd genoemd.

En de "mode", dat is zo een verwrongen term, vroeger werden kinderen met zulk een problemen achteraan in de klas gezet, en er werd niet meer naar omgekeken.
Ze kregen wat extra tikken en de ouders kregen te horen dat het er wel zou uit groeien.

Vroeger was uw kind over actief, nu heeft het ADHD, wat een erkende aandoening is.

De zoektocht naar werk kan bijna onmogelijk aangevat worden, omdat de persoon in sé niet juist weet wat zijn goede kanten zijn, en zijn minder goede kanten.
Als men dat door ondervinding moet ontdekken, kan men nog veel van werk veranderen en tegen de muur blijven lopen.
Ik spreek uit ondervinding.

Maar sommige elementen in de huidige maatschappij schilderen personen met deze problematiek af als dommeriken, sukkelaars en luiaards.
Gewoon omdat er geen uiterlijke tekenen zijn van deze aandoening.

Sensibilisering zou al een grote stap vooruit zijn...

Hiapoe

Legacy Member
Ik denk dat er in de hedendaagse maatschappij geen plaats meer wordt gegeven aan mensen die niet meekunnen met de snelheid van de huidige werkomgevingen.

Er bestaan geen jobs (meer) waar je op je eigen tempo kan/mag werken.

Nu, anderzijds is dit ook geen makkelijke problematiek, want wanneer is iemand 'lui' en wanneer is iemand 'gewoon traag' van nature? Het verschil is niet altijd makkelijk te zien of te onderzoeken.

We zien ditzelfde fenomeen trouwens ook in de inflatie van de diploma's...
Tegenwoordig moet ge een bachelor hebben om aan de band te mogen staan.
Volgende stap is dat ge een bachelor moet hebben om in een beschutte werkplaats te kunnen starten...

Ik ken genoeg mensen die:
- Geen hoger diploma hebben
- Niet echt met hun handen kunnen werken
- Verstandelijk (iets) trager zijn dan de gemiddelde mens

Deze mensen zouden perfect een bandjob kunnen doen of zouden perfect een lage administratieve functie kunnen doen (dossiers sorteren, kopiëren,...) maar aan een lager tempo dan de gemiddelde persoon natuurlijk... Dit wordt echter niet meer aanvaard. Je moet 'snel' werken. Minstens zo snel als het gemiddelde, liefst sneller.

Een job geven aan iemand heeft geen sociale context meer voor een werkgever.
Er wordt niet meer gedacht aan de lange termijngevolgen van de sociale context van werk, zijnde: "Ik geef een job aan iemand in de maatschappij die hierdoor een welvaartsniveau kan creëeren voor zichzelf en zijn gezin, die hierdoor ook zal consumeren en daardoor de economie zal stimuleren waardoor de welvaart van de ganse maatschappij dus vergroot, waar ik persoonlijk en mijn gezin dus ook de vruchten van pluk."

Enkel korte termijn en individualistische redenering: snelheid en bijhorende productiviteit en winst voor MIJ (los van de lange termijngevolgen op maatschappij en bijgevolg ook elk individu van die maatschappij waaronder dus OOK jezelf!).

Dát is volgens mij de hoofdproblematiek.
(jaja, sommigen zullen hier denken dat ik een socialist geworden ben, maar ik heb al veel gezegd dat 'sociaal zijn' geen monopolie is van de sossen of de groenen!! ;) Ik ben een sociale, liberale, ecologische, democratische kapitalist)

Black

Legacy Member
Wat Hiapoe said; klinkt cru misschien allemaal, maar moest ik van deze jongen zijn: Blijf gwn thuis en parasiteer mee van ons sociaal net, er zijn er genoeg die verstandelijk en lichaamelijk 100% zijn en nog niet 1% van uw moeite doen om werk te vinden.

Hoeveel krijgt ge de maand als ik vragen mag ?
Indien het genoeg is om u te onderhouden, doe geen moeite (en al zeker niet als ze u gaan discrimineren en uitmaken). Ge kunt genoeg bewijzen dat ge moeite genoeg gedaan hebt voor een job te vinden.

En dat 'traag' werken is net zoals ze tegenwoordig op zoek zijn naar mensen met 'talent'. Beide begrippen zo vaag mogelijk om een bepaalde marge van discriminatie te kunnen veroorloven.

Zelfs als ge vakantiewerk doet en ge werkt op uw eerste dag ietsje trager omdat ge niet eens deftig uitgelegd krijgt wat ge moet doen krijgt ge al commentaar.


Achja, dan vraagt men zich af vanwaar men het idee haalt om quota's in te stellen...

Hiapoe

Legacy Member
Black zei:
Wat Hiapoe said; klinkt cru misschien allemaal, maar moest ik van deze jongen zijn: Blijf gwn thuis en parasiteer mee van ons sociaal net, er zijn er genoeg die verstandelijk en lichaamelijk 100% zijn en nog niet 1% van uw moeite doen om werk te vinden.

Hoeveel krijgt ge de maand als ik vragen mag ?
Indien het genoeg is om u te onderhouden, doe geen moeite (en al zeker niet als ze u gaan discrimineren en uitmaken). Ge kunt genoeg bewijzen dat ge moeite genoeg gedaan hebt voor een job te vinden.

Dat ge moet opgeven en 'profiteren' van het systeem zult ge mij echter nooit horen zeggen... :)
Dat is dan weer mijn liberale en kapitalistische kant die naarboven komt ;)

Black

Legacy Member
Hiapoe zei:
Dat ge moet opgeven en 'profiteren' van het systeem zult ge mij echter nooit horen zeggen... :)
Dat is dan weer mijn liberale en kapitalistische kant die naarboven komt ;)

mij ook niet en bij mij is dat de gezond verstand kant die naar boven komt.
Wat ik wel zeg is dat ik het hem niet zou kwalijk nemen, moet ne mens dan in godsnaam elk uur van de dag als een maf bezigzijn om een mongolenjobke aangeboden te krijgen aan de band ?

En dit alleen maar omdat hij iets trager leert ?

nickcollyns

Legacy Member
Black zei:
omdat ge op de man af en totaal buiten de kwestie dingen gaat posten, maar treurt niet, als ge wilt postek wat dingen van uw facebook en openbaar leven hier ook als ge dat graag hebt.

*deleted*

OT:Immo ken ik zelf iemand dat uit buso komt en in de tuinbouw zijne weg heeft gevonden. Jobs zijn schaars, maar verdiende redelijk veel, 1250 netto starter zonder al te veel werkuren.

EDIT: persoonlijke kwesties gefilterd.

Kandul

Legacy Member
Gelieve persoonlijke vetes ergens anders uit te vechten, de threadstarter heeft daar niks aan.

Bananarama

Legacy Member
-Syco- zei:
Maar na het einde toe van de werk contract kwam ook de bazin tegen mij het volgende zeggen:

Wij betalen zeer veel aan jou zoals de andere werknemers bij ons.
Alleen jij doet veel weiniger wegens je handicap en wij betalen dan te veel aan jou. En ik snap dat ook. ik heb dan ook gezegd neem mij aan en ik ben al blij met een maandloon van 800€ en dan kan ik wel iets regelen met de vdab.
Maar te vergeefs mag ik daar niet meer terug gaan :(

Ik dacht dat werkgevers net geld kregen of toch minder moesten betalen voor gehandicapte werknemers. Ben je zeker dat het ergens op papier staat dat je gehandicapt bent?

Genious

Legacy Member
Ge zijt - helaas - een vrij expliciet voorbeeld van welke slachtoffers het minimumloon maakt. :(

Dnns.

Legacy Member
Hmmm...

Hoe kan je nu 4 jaar werkloos zijn.
Dan mag de markt nog zo dicht zitten als iets. Werk is er altijd. Al ga je afwassen in een brasserie.

Overal waar ik kom zie ik vacatures. Ga je mij niet zeggen dat je geen rekken kan aanvullen in een Carrefour of Delhaize. Dergelijke vacatures hangen steeds open en bloot in de winkels.

Ik wens je alvast veel succes toe. maar ik vrees dat er toch ergens in uw werkwijze naar werk zoeken of motivatie, een probleem zit. Ik kan het me echt niet voorstellen dat je 4 jaar werkloos kan zijn en toch 4 jaar zoekt.

Je kan zelfs een vacature uitknippen in de koopjeskrant of dergelijke en solliciteren om brieven te gaan vouwen of gazetten rond te brengen.

"Nu 3 maanden later hoor ik niets meer van VDAB, Project begeleider.
Wat ik dus nu stilletjes beu werd."

Dat is een verkeerde mentaliteit. Jij zoekt werk, VDAB helpt je. Je mag niet verwachten dat zij je met alles gaan helpen. Zelf moet je ook initiatief nemen en zoeken. Dat zal je tenslotte op je werk ook moeten doen.

Tevens is het niet echt interessant om op dit forum je beklag te doen. Je hebt een achterstand en dat moet serieus worden genomen. Mensen met kennis van zaken moeten dit behandelen. In dit geval zijn wij degene met een achterstand. Totaal andere wereld.

SysRq

Legacy Member
Genious zei:
Ge zijt - helaas - een vrij expliciet voorbeeld van welke slachtoffers het minimumloon maakt. :(

Hoezo? Moet die jongen dan maar gaan werken voor minder dan wat nu het minimumloon is?

Tonerider

Legacy Member
neen, maar doordat hij het minimum 'niet waard' is volgens sommige WG's wordt hij constant ontslagen. Het is in zijn geval dus een beschermingsregel die niet werkt.

SysRq

Legacy Member
Hij kan zich sterk genoeg uitdrukken nochtans, dus erg kortzichtige WG's zonder mensenkennis moeten hier met de vinger gewezen worden, en niet het minimumloon.

Soekie

Legacy Member
Black zei:
Wat Hiapoe said; klinkt cru misschien allemaal, maar moest ik van deze jongen zijn: Blijf gwn thuis en parasiteer mee van ons sociaal net, er zijn er genoeg die verstandelijk en lichaamelijk 100% zijn en nog niet 1% van uw moeite doen om werk te vinden.

Hoeveel krijgt ge de maand als ik vragen mag ?
Indien het genoeg is om u te onderhouden, doe geen moeite (en al zeker niet als ze u gaan discrimineren en uitmaken). Ge kunt genoeg bewijzen dat ge moeite genoeg gedaan hebt voor een job te vinden.

En dat 'traag' werken is net zoals ze tegenwoordig op zoek zijn naar mensen met 'talent'. Beide begrippen zo vaag mogelijk om een bepaalde marge van discriminatie te kunnen veroorloven.

Zelfs als ge vakantiewerk doet en ge werkt op uw eerste dag ietsje trager omdat ge niet eens deftig uitgelegd krijgt wat ge moet doen krijgt ge al commentaar.


Achja, dan vraagt men zich af vanwaar men het idee haalt om quota's in te stellen...


Ergens begrijp ik heel goed wat je hier zegt en moet ik ook zeggen: chapeau voor Dimitri die onlangs alle tegenslagen zeer veel moeite heeft gedaan voor werk. Moeite die andere mensen, die soms absoluut over de gevraagde kwaliteiten beschikken, zeker niet zouden nadoen.
Hoedje af daarvoor, moest iedereen zo ingesteld zijn: niet willen parasiteren op het systeem, ondanks dat hij moeilijker meekan met de rest en dat het sociaal systeem eigenlijk gemaakt is voor mensen in een moeilijke situatie zoals hem.


Maar ik denk dat het probleem is dat de waarde van werk vinden niet enkel ligt bij het financiële aspect, maar ook een stukje zelfvertrouwen, je nuttig voelen voor de samenleving, het gevoel hebben dat je ergens gewenst en welkom bent, je tot een groep behoort, ... Werken draagt zeker ook bij aan sociale contacten en algemene ontwikkeling (normaliter).


Maar in dit kader, moest topicstarter dat willen en als het inderdaad echt niet anders kan, lijkt me dan een aanvraag voor een sociale woning zeker geen slecht idee. Volgens mij moet je er in zo'n geval wel voor in aanmerking kunnen komen. Dan vallen de problemen over eigen huisje ook weg en kan hij alsnog zelfstandig door het leven gaan.
Als je dan alleenstaande bent, krijg je automatisch ook een hogere werkloosheidsuitkering of leefloon.

Als je dat kan aanvullen als vrijwilliger mèt vergoeding of door wat bij te klussen (nogmaals met een beoordeling op of het werk klaar is en deftig is uitgevoerd, niet op tijd), dan ... zoveel te beter. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan