Archief - Jobaanbieding - verloning - marktconform - crisis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

anoniem1

Legacy Member
Ik studeer binnenkort (feb) af als ing. bouwkunde. Waar ik mijn stage gedaan heb willen ze mij een contract geven (klein bedrijf). Helaas valt de verloning mijns inziens zwaar tegen... Daar staat tegenover dat ze mij een jaar lang opleiding willen geven waarna ik kan doorgroeien.

Mijn belangrijkste vraag is echter: Mag/kan ik vergelijken met kennissen die vorig jaar (april) een contract gekregen hebben of is de jobmarkt voor ingenieurs in de bouw ingestort door de crisis? (Met andere woorden, mag ik al blij zijn als ik een job krijg?)

Gegevens:
Bruto: 2000€
Maaltijdcheques à 6euro/dag (waarvan 1 komma nog iets zelf te betalen)
13e maand

Het probleem is dat ik er zeer graag zou werken, maar als ik voor dit loon moet een auto kopen en mij verplaatsen hou ik niet veel meer over... Andere kant ga ik een goede opleiding krijgen ter plaatse om later naar werf- of projectleider door te groeien.

Ik vraag niet aan jullie: "wat moet ik beslissen". Wel of dit een "normale" verloning is op dit moment, gezien de crisis in de bouw?

hannidas

Legacy Member
Ondanks de crisis is een 2400 brutoloon nog steeds normaal

Cycloon

Legacy Member
Gemiddelde startersloon voor een ind. ing. is nog steeds €2200. Veel daaronder zou ik alleszins niet beginnen.

MrKend54l

Legacy Member
Weeg het af eh. Nu starten aan 2000 om binnen 1jaar 2400 - 2600 te verdienen is beter dan 2200 nu krijgen en pas binnen 4jaar 2400 hebben.
En met 2000 euro betaal je makkelijk je auto hoor.

anoniem1

Legacy Member
Het probleem is dat ik niet weet wat andere bedrijven aanbieden natuurlijk en ik moet tegen eind volgende week beslissen. Ik kan natuurlijk ook kijken of andere bedrijven vacatures hebben om te checken of er op dit moment veel vraag is naar ingenieurs, maar dit zijn vaak spookvacatures heb ik begrepen?

Moeilijk moeilijk...
Het is jammer dat men mij al 4 jaar gek maakt met het idee dat ik zou starten met 2200 à 2400 bruto + bedrijfswagen en tankkaart. Dan is dit een hele ontgoocheling natuurlijk...

javierkeportill

Legacy Member
Zou er toch ook wel zeker rekening mee houden dat je die opleiding krijgt, kan in mijn ogen soms meer waard zijn dan die 200 euro bruto per maand.

NotoriousP

Legacy Member
Ing. bouw betaalt nu wel iets minder dan bijvoorbeeld chemie of EM maar 2000 is wel zéér weinig. Moest er een bedrijfswagen bij zijn zou ik het aanvaardbaar maar nog laag vinden. Zonder bedrijfswagen zou ik er nooit aan denken dit aan te nemen. Dit is een loon voor een middelmatige bachelor...

Ben je zeker dat de opleiding waardevol is en de doorgroei mogelijkheden zeer concreet zijn? Indien zo kan je dit overwegen als een tijdelijke opoffering, anders zou ik iets anders zoeken of proberen te onderhandelen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Schrijf eerst eens de volgende informatie neer :

1) welke locatie (ook uw werk)
2) inhoud van de functie die men u geeft
3) doorgroeimogelijkheden die worden aangeboden en over welke termijn

4) Bij de overheid is men momenteel op zoek naar statutaire ingenieurs voor wegen en verkeer, startloon daar is een goede 2700€ bruto.

Zonder die informatie kan ik onmogelijk een grondige mening geven.

aXl_

Legacy Member
MrKend54l zei:
Weeg het af eh. Nu starten aan 2000 om binnen 1jaar 2400 - 2600 te verdienen is beter dan 2200 nu krijgen en pas binnen 4jaar 2400 hebben.
En met 2000 euro betaal je makkelijk je auto hoor.

600 bruto opslag in een jaar? Das nogal, ..., optimistisch.

razo

Legacy Member
Aal de lage, kant, zeker rekening houden dat ik de bouwsector overuren normale kost zijn.

anoniem1

Legacy Member
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties!

1) locatie: Oost-Vlaanderen
2) Inhoud: minimum 6maand "opleiding": Plannen tekenen, calculatie en werkvoorbereiding. Uiteindelijk werkvoorbereiding als job. (Prijsvragen doen, planning...)
3) Doorgroeien naar werfleider. Geen garanties, geen termijnen. "Afhankelijk van inzet" Ten vroegste over 1 of 2 jaar.

Bedrijfswagen is pas een optie op moment van werfleider worden gok ik. (Niet besproken, is zéker geen mogelijkheid als starter daar vermoed ik)
Dit voorstel is trouwens wat ze van hun sociaal bureau als "normaal loon" opgegeven kregen voor een schoolverlater...

razo

Legacy Member
Starterslonen zijn via allerhande kanalen te verkrijgen, o.a. enquetes van VIK, KVIV, innotiv. De zwarte piet in de schoenen van het sociaal secretariaat schuiven, is zeer gemakkelijk. Basically komt het er op neer dat de werkgever betaalt wat hij u waart vindt, en hoe graag hij u in zijn team wil. Rekening houdend dat hij u al deels kunnen evalueren heeft...

jawadde001

Legacy Member
Ik begrijp het probleem niet.

Met jouw profiel kan werken vinden geen probleem zijn. Dus ga eens horen bij andere bouwbedrijven en kies "het beste".

Mensen zien soms problemen daar waar er geen zijn. Afstuderen als master filosofie, dat is pas een probleem. :p

edraket

Legacy Member
anoniem1 zei:
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties!

1) locatie: Oost-Vlaanderen
2) Inhoud: minimum 6maand "opleiding": Plannen tekenen, calculatie en werkvoorbereiding. Uiteindelijk werkvoorbereiding als job. (Prijsvragen doen, planning...)
3) Doorgroeien naar werfleider. Geen garanties, geen termijnen. "Afhankelijk van inzet" Ten vroegste over 1 of 2 jaar.

Bedrijfswagen is pas een optie op moment van werfleider worden gok ik. (Niet besproken, is zéker geen mogelijkheid als starter daar vermoed ik)
Dit voorstel is trouwens wat ze van hun sociaal bureau als "normaal loon" opgegeven kregen voor een schoolverlater...

Welke sector binnen bouw?

anoniem1

Legacy Member
Aannemer industriebouw.

Het probleem zit hem erin dat ik er graag wil werken maar het loon tegenvalt.

En ik hoor in mn omgeving dat het slecht gaat in de bouw. Ik vraag me dus af of mijn verwachtingen te hoog zijn door de crisis, of als dit echt een zwak aanbod is...

Renegadexxripxx

Legacy Member
Zou persoonlijk niet weten wat er interessant aan is, die opleiding vind ik nu niet echt de moeite waard. Normaliter mag je met een ing. diploma verwachten dat je start als werfleider (of na 6 maand kunt doorgroeien hierin nadat je de andere delen van het werk had kunnen ervaren). En als men u nu hierin wilde voor opleiden dan zou ik nog hebben kunnen begrijpen dat het loon wat minder is.

De job van werfvoorbereider wordt meestal gedaan door bachelors ofwel door technici die pas zijn afgestudeerd.

Je kunt u ten vroegste verwachten aan een wagen na 2 jaar...

Dit aanbod lijkt mij gewoon laag. Meestal zijn het de ing. bouwkunde, EM en chemie die goed verdienen en goed in de markt liggen. Als er nu nog een wagen had bijgezeten dan zou ik nog gezegd hebben van ok, waarom niet... je bent tenminste aan het werk.

Nu als je er tegenop ziet om werkloos te zijn dan zou ik het aanvaarden. Maar ik zou zeer zeker uitkijken naar betere opportuniteiten. Als je geen probleem hebt om als tekenaar te werken, dan vind je relatief makkelijk werk tegen veel betere voorwaarden.

jeff_tw

Legacy Member
Kan je niet onderhandelen? Ze willen jou toch wel graag precies.

Het is inderdaad aan de lage kant, maar je kan ervaring opdoen, en na 1 à 2 jaar kan je nog altijd wisselen van job, en met 1 à 2 jaar ervaring vind je makkelijk een beter betaalde job.

Heb wel geen idee of je diploma erg gegeerd is, of niet. Sowieso is een job zoeken voor een starter normaliter iets moeilijker dan iemand met 1 à 2 jaar ervaring.

Daarnaast studeer je pas af eind februari, dus dan moet je je zeker niet onder druk laten zetten om nu al te beslissen.

Er is, denk ik, toch niets mis mee om te zeggen dat je graag bijv. 2.200 euro bruto zou willen verdienen. Als ze dat niet wensen te geven, tja, dan is het zo. Je startloon is wel vrij belangrijk voor de verdere evolutie van je loon in dat bedrijf.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan