Archief - kot in leuven? pauscollege?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nyancat

Legacy Member
hey 9livers,


ik ga volgend jaar op kot in Leuven.
wss ga ik burgie volgen dus het zou makkelijk moeten zijn om naar de les te gaan. ik weet niet welke campus dit is? en kan er niet aan uit op de website..
bezoek krijgen moet ook mogelijk zijn want mijn lief zal wss willen blijven slapen :) zij gaat psychologie volgen.. wss niet dezelfde campus als mij?

  1. hebben jullie suggesties?
  2. wanneer moet ik op zoek gaan naar een kot?
  3. wat vinden jullie van het Pauscollege? is het moeilijk om binnen te geraken?

Meneer Vos

Legacy Member
Alle campussen zijn bereikbaar met de fiets, ik denk dat je max 10 minuten moet fietsen om eender waar te geraken in Leuven :)

Riverdale27

Legacy Member
In Leuven zitten de burgies vooral rond Arenberg, bij Heverlee in het zuid-westen van Leuven.

http://eng.kuleuven.be/algemeen/contact/

Google Maps link: Google Maps

Kot zoeken: ZO-SNEL-MOGELIJK! Leuven begint stilaan vol te zitten, dus ge moet zeker op tijd beginnen om een goed kot te vinden dat niet teveel kost. Zeker als er een tweepersoonsbed in moet kunnen => begin op tijd. Zo rond maart/april moet ge beginnen zoeken, niet per sé al iets nemen. Maar dan zijt ge wrs toch de eerste die iets vindt, want samen met u zijn vele anderen ook op zoek :).

Maar uwe campus gaat goed bereikbaar zijn met de fiets van eender waar binnen de ring in Leuven. Hoogstens een kwartier op de fiets van eender waar binnen de ring.

GemaneDude

Legacy Member
Zo elke dag met de fiets op en af is niet zo plezant (spreek uit ervaring), dus als ik u was zou ik een kot in Arenberg nemen.

lantaarnpaal

Legacy Member
Pauscollege is nice, zeker geen kot in arenberg pakken tenzij je echt iemand bent die nooit uitgaat. Arenberg suckt echt.

Ik ken iemand van pauscollege die elke dag met de vlo naar heverlee gaat, die heeft daar geen problemen mee + je zit echt in het centrum van leuven, wat tof is om uit te gaan, of om snel ergens naar een winkel te gaan

contraree

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Pauscollege is nice, zeker geen kot in arenberg pakken tenzij je echt iemand bent die nooit uitgaat. Arenberg suckt echt.

Ik ken iemand van pauscollege die elke dag met de vlo naar heverlee gaat, die heeft daar geen problemen mee + je zit echt in het centrum van leuven, wat tof is om uit te gaan, of om snel ergens naar een winkel te gaan

Hangt er vanaf wat je wil natuurlijk.
Wil je liever rust, zit je in de buurt van arenberg beter.
Veel van de koten in leuven stad hebben last van te veel lawaai van buurtfeestjes en lawaai op straat.
Naar leuven gaan om te feesten gaat ook.

_ns_

Legacy Member
Zeer nice, zit daar zelf, zalige locatie idd. Enigste minpunten zijn mss de nachtingang en dat recent op alle deuren sloten zitten.

Inderdaad wel niet erg makkelijk om binnen te raken. Op tijd je applicatie/motivatiebrief indienen dus. Voor de rest is het vooral vriendjespolitiek, dus het is zeker handig als je daar iemand kent en dit subtiel vermeldt :).

lantaarnpaal

Legacy Member
contraree zei:
Hangt er vanaf wat je wil natuurlijk.
Wil je liever rust, zit je in de buurt van arenberg beter.
Veel van de koten in leuven stad hebben last van te veel lawaai van buurtfeestjes en lawaai op straat.
Naar leuven gaan om te feesten gaat ook.

In Leuven centrum is rust genoeg, zeker aan het pauscollege hoor (tenzij er werken in de buurt gebeuren)
Moest je nu in de tiensestraat een kot hebben, dan zit ge wel met het geluid...
Natuurlijk is er in arenberg meer rust, maar heb daar in die residenties soms blijven slapen, en was altijd om 8 u wakker wegens kotgenoten...

In leuven centrum een kot hebben is echt geniaal tijdens het uitgaan, moet je tenminste niet meer naar heverlee fietsen om 3u snachts + zelfs als het wat regent kan je uitgaan

contraree

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
In Leuven centrum is rust genoeg, zeker aan het pauscollege hoor (tenzij er werken in de buurt gebeuren)
Moest je nu in de tiensestraat een kot hebben, dan zit ge wel met het geluid...
Natuurlijk is er in arenberg meer rust, maar heb daar in die residenties soms blijven slapen, en was altijd om 8 u wakker wegens kotgenoten...

In leuven centrum een kot hebben is echt geniaal tijdens het uitgaan, moet je tenminste niet meer naar heverlee fietsen om 3u snachts + zelfs als het wat regent kan je uitgaan

Pauscollege misschien wel ja, maar de andere koten, zoals je zelf al zegt: kans op lawaai.

Ja, je kan makkelijker uitgaan dan, als je in leuven zit, maar je kan ook het probleem hebben van te veel lawaai.
Kwestie van zelf kiezen wat je wil.

_DKsissor_

Legacy Member
als ge wilt uitgaan: sowieso in centrum.
als ge liever houdt van rust en niet echt het uitgaanstype zijt: arendberg.
Terug naar kot fietsen zat is echt geen pretje en naar heverlee kunt ge altijd makkelijk de bus nemen als ge niet wilt fietsen ^^

nyancat

Legacy Member
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties!

Ik wil af en toe wel eens uitgaan.. Daarom dat ik mijn kans ga wagen aan het Pauscollege. :)
_ns_ zei:
Zeer nice, zit daar zelf, zalige locatie idd. Enigste minpunten zijn mss de nachtingang en dat recent op alle deuren sloten zitten.

Inderdaad wel niet erg makkelijk om binnen te raken. Op tijd je applicatie/motivatiebrief indienen dus. Voor de rest is het vooral vriendjespolitiek, dus het is zeker handig als je daar iemand kent en dit subtiel vermeldt :).
waarom is de nachtingang een nadeel? en de sloten op deuren om binnen te geraken of .. ?
(ik ga je ook een pm sturen btw)

Mastamane

Legacy Member
Arenberg vind ik nog wel goed, als ik uit wil gaan dan doe ik dat gewoon, die 10 minuten fietsen kunnen er dan wel vanaf. Als ik dan 's nachts naar huis moet ontnuchter ik ineens ook nog wat. :)

joske007

Legacy Member
Ha, Pauscollege, één keer binnen geraakt in lichtelijk beschonken toestand, geen idee hoe ik het moet terugvinden :D

AsusV

Legacy Member
nyancat zei:
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties!

Ik wil af en toe wel eens uitgaan.. Daarom dat ik mijn kans ga wagen aan het Pauscollege. :)

waarom is de nachtingang een nadeel? en de sloten op deuren om binnen te geraken of .. ?
(ik ga je ook een pm sturen btw)

Ik heb zelf in Pauscollege gezeten in mijn eerste jaar en ik kan het zeker aanraden :-).

Pluspunten:
- zeer centraal: na het uitgaan gewoon 3min wandelen en je bent op kot, een niet te onderschatten comfort ;-).
- Veel broodjeszaken, koffiebars en winkels in de buurt.
- Groepsgevoel met je kotburen: iedereen kent via via via iedereen, goed om je vriendenbasis te leggen.
- De aula's liggen zowat rond het Pauscollege; ik had bvb een examen in het gebouw ernaast en kon letterlijk het lokaal op mijn pantoffels bereiken zonder buiten te komen.
- Er is een stripbibliotheek aanwezig (oké, misschien niet zo een groot pluspunt :p).
- In de zomer zitten de meeste gezellig buiten te schaken of iets te drinken.
- Zalig fijn kerstdiner met al je kotburen.
- Een groot intern computernetwerk: je kan chatten met elkaar en films vanop elkaars harde schijf bekijken of 'uitlenen' ;-).
- Groot groepsgevoel tijdens de blok (in mijn ogen een heel sterk positief punt), samen studeren - samen ontspannen.
- Je fiets staat 's nachts min of meer veilig
- sfeervol gebouw

Minpunten:
- duur, maar alle kosten van verwarming en elektriciteit zijn inbegrepen.
- Alma-eten inbegrepen: ontbijt en 's middags of 's avonds. Zoveel variaties zijn er niet en je gaat het snel beu worden. Gelukkig kon je (in mijn tijd) je bonnetjes omruilen voor blikjes Fanta.
- nachtingang is geen minpunt; je geeft gewoon een extra sleutel aan je vriendin of desnoods doe je de deur voor haar open.
- Kamers en gangen lijken op een gevangenis, maar zijn functioneel.
- nachtlawaai: mijn kamer was op de bovenste (derde) verdieping en ik had veel lawaai van de Pausbar. Wel toegeven dat het went na een paar weken.

Voila, ik denk dat ik het voornaamse heb :-).

En het is niet echt moeilijk om er binnen te geraken hoor. Motivatiebrief enzo heb ik nooit moeten schrijven. Gewoon naar daar gaan en je aanmelden. Je hebt ook variaties in kamers: met of zonder douche, dubbel of enkel.

zipke

Legacy Member
Ik heb niet in Leuven gestudeerd maar mijn interesse werd gewekt door al dat positiefs. Even de prijzen bekeken en wtf is de "kamer op de “marengogang” : €365"? Dé place to be of zo? :D

_ns_

Legacy Member
Nachtingang zet ik als nadeel omdat het 's avonds gewoon verder stappen is, luierik die ik ben :unsure:. Vroeger kon je gewoon overal binnenwandelen, maar nu moet je dus een speciale sleutel ('nachtsleutel') hebben om op de gangen binnen te geraken. Al valt dat best mee als je kamer op het plein uitkijkt, gwn sleutel uit het raam gooien dus.


Duur, pff: ja en nee. Ik betaal nu 375 (slaat elk jaar al met 5 euro op..). voor een dubbele kamer. Zit wel water, elektriciteit, verwarming a volonte in, kotnet en daarnaast ontbijt (al 3x gedaan ofzo :unsure:) en vier maaltijden twv 3.80/week. Dus ik vind dat tbh nog goed meevallen :).

@ hierboven: is eigenlijk de tweede slechtste kamer. Marengo is een gang helemaal boven het gebouw.

Het gebouw, vooral oude vleugel, is eigenlijk ook gewoon eens aan dringende vernieuwing toe. Zit ook boven de pausbar en heb 's avonds/snachts ook verschrikkelijk veel lawaai.

@AsusV: ik weet niet wanneer gij er hebt gezeten, maar het paus is iig erg populair laatste jaren en ik moest wel degelijk een motivatiebrief schrijven, er worden dan ook elk jaar een hoop mensen geweigerd hoor..

Thombose

Legacy Member
Hmm, je wilt burgie gaan studeren maar je hebt geen idee waar de Campus is? Ben je al naar infodagen geweest? Weten waar je campus is lijkt me toch de basis als je echt geïnteresseerd bent in je studies.

Nu, de campus is in Heverlee, Arenberg 3 en vooral op de Celestijnenlaan 200C de eerste jaren. heel af en toe ga je misschien oefenzitting of les hebben in de Dekenstraat (althans, dat was in mijn tijd het geval).

Ik heb enkele vrienden op het Pauscollege zitten en die zijn toch niet zo lovend daarover, maar misschien zijn dat toevallige gevallen? Je zit met dat nachtdeur systeem waardoor je een sleutel moet aanvragen als je uitgaat. Die sleutel mag je ook niet houden en moet je elke keer teruggeven. Er mag geen lawaai zijn op de gangen en 's avonds mag er niemand op je kamer zijn (eig. mager ook niemand blijven slapen). Er lopen daar zogeheten 'surveillanten' rond die je dan, ik weet niet wat, geven en na zoveel keren verlies je je recht op een kamer of whatever ze daar doen. Dat is wat zij mij vertellen. Lijkt me dus eerder een gevangenis dan een leuk kot. Het is echter wel dicht in het Centrum.

Arenberg/Cité kan ik je enkel aanbevelen. Heb zelf 2 jaar op Thomas Morus gezeten en ook 2 jaar op Cité (wel op praesidiumgang, dus qua sfeer is dat niet te vergelijken met een gewone gang). Je zit heerlijk in het groen, dichtbij de sportpistes, op 2 minuten fietsen van de campus (handig bij slecht weer en late avonden = langer slapen) en als je een leuke gang hebt is de sfeer echt geweldig. In de zomer/lente barbecues op het grasveld of chillen in de zon. Bovendien is Alma 3 vlakbij als je zelf niet graag kookt en de GB is op 1,5 minuut fietsen.

Via de fietstunnel en de schapenstraat ben je op 5 minuten in het Centrum. Dat is dus absoluut niet te ver om uit te gaan. INtegendeel, je zit er veel rustiger dan waar dan ook in het centrum. Bovendien zit je ook vlak bij 't ElixIr (de fakbar van de burgies/VTK), de Sportzak (waar de mooie vrouwen van Apolloon hun vertier vinden en 'tis daar vaak een vet feestje en ook het VTK Secretariaat waar je voor heel weinig geld kan printen en daardoor niet naar de duurdere copyshops in de stad moet gaan. Cité is een aanrader, echt waar!!

TOm

_ns_

Legacy Member
Thombose zei:
Ik heb enkele vrienden op het Pauscollege zitten en die zijn toch niet zo lovend daarover, maar misschien zijn dat toevallige gevallen? Je zit met dat nachtdeur systeem waardoor je een sleutel moet aanvragen als je uitgaat. Die sleutel mag je ook niet houden en moet je elke keer teruggeven. Er mag geen lawaai zijn op de gangen en 's avonds mag er niemand op je kamer zijn (eig. mager ook niemand blijven slapen). Er lopen daar zogeheten 'surveillanten' rond die je dan, ik weet niet wat, geven en na zoveel keren verlies je je recht op een kamer of whatever ze daar doen. Dat is wat zij mij vertellen. Lijkt me dus eerder een gevangenis dan een leuk kot. Het is echter wel dicht in het Centrum.

Wtf :lol:?

Iedereen krijgt een nachtsleutel en mag die gewoon houden hoor. Ik denk dat je het paus verwart met een andere instelling. Natuurlijk mag er wel lawaai gemaakt worden en mogen er mensen op je kot komen, dat wordt a volonté gedaan. Per gang is er idd een verantwoordelijke (ook gewoon een student). Die persoon is eerder een aanspreekpunt en zal inderdaad eens komen kloppen ofzo als u muziek abnormaal luid staat ofzo 's nachts. Kortom: int paus moogt ge echt zwaar het zwijn uithangen.

aXl_

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Pauscollege is nice, zeker geen kot in arenberg pakken tenzij je echt iemand bent die nooit uitgaat.

Das echt wel onzin he. Leuven is echt niet van die omvang dat de afstand van Heverlee tot het centrum een bezwarend punt is om uit te gaan. Dat is 10 minuten fietsen ffs.

Als je wetenschappen of ir gaat studeren zit je veel beter aan die kant van Leuven. Je fietst 2 keer per dag van en naar de les en (meestal toch) maar 2 keer per week op en af naar het centrum om uit te gaan. Locatiegewijs zit je met die studierichting veel beter met een kot in het park van Arenberg.

nyancat

Legacy Member
Thombose zei:
Hmm, je wilt burgie gaan studeren maar je hebt geen idee waar de Campus is? Ben je al naar infodagen geweest? Weten waar je campus is lijkt me toch de basis als je echt geïnteresseerd bent in je studies.

Nu, de campus is in Heverlee, Arenberg 3 en vooral op de Celestijnenlaan 200C de eerste jaren. heel af en toe ga je misschien oefenzitting of les hebben in de Dekenstraat (althans, dat was in mijn tijd het geval).

Ik heb enkele vrienden op het Pauscollege zitten en die zijn toch niet zo lovend daarover, maar misschien zijn dat toevallige gevallen? Je zit met dat nachtdeur systeem waardoor je een sleutel moet aanvragen als je uitgaat. Die sleutel mag je ook niet houden en moet je elke keer teruggeven. Er mag geen lawaai zijn op de gangen en 's avonds mag er niemand op je kamer zijn (eig. mager ook niemand blijven slapen). Er lopen daar zogeheten 'surveillanten' rond die je dan, ik weet niet wat, geven en na zoveel keren verlies je je recht op een kamer of whatever ze daar doen. Dat is wat zij mij vertellen. Lijkt me dus eerder een gevangenis dan een leuk kot. Het is echter wel dicht in het Centrum.

Arenberg/Cité kan ik je enkel aanbevelen. Heb zelf 2 jaar op Thomas Morus gezeten en ook 2 jaar op Cité (wel op praesidiumgang, dus qua sfeer is dat niet te vergelijken met een gewone gang). Je zit heerlijk in het groen, dichtbij de sportpistes, op 2 minuten fietsen van de campus (handig bij slecht weer en late avonden = langer slapen) en als je een leuke gang hebt is de sfeer echt geweldig. In de zomer/lente barbecues op het grasveld of chillen in de zon. Bovendien is Alma 3 vlakbij als je zelf niet graag kookt en de GB is op 1,5 minuut fietsen.

Via de fietstunnel en de schapenstraat ben je op 5 minuten in het Centrum. Dat is dus absoluut niet te ver om uit te gaan. INtegendeel, je zit er veel rustiger dan waar dan ook in het centrum. Bovendien zit je ook vlak bij 't ElixIr (de fakbar van de burgies/VTK), de Sportzak (waar de mooie vrouwen van Apolloon hun vertier vinden en 'tis daar vaak een vet feestje en ook het VTK Secretariaat waar je voor heel weinig geld kan printen en daardoor niet naar de duurdere copyshops in de stad moet gaan. Cité is een aanrader, echt waar!!

TOm
de infodag is op 23 maart. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan