Archief - leuke erasmusbestemmingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Benjamin

Legacy Member
Bluto zei:
De bedoeling is vooral om mensen te hersocialiseren tot Europese burgers. Ik denk dat ze in Brussel heel blij zijn als studenten de hele tijd feesten met studenten uit allerlei landen.:p
Touché. :)

De ideale bestemming hangt maar net af van wat je zoekt:
- zon en zee (Zuid-Europa)
- cultuur en prachtige gebouwen (Wenen, Praag, Barcelona)
- wintersport
- avontuur

Persoonlijk zou ik niet zo naar het programma kijken tenzij je naar een topuniversiteit kan.

michael_

Legacy Member
Crash_and_burn zei:
Ik ben vorig jaar in Finland (Jyvaskyla) geweest op Erasmus en was er geweldig. Elke week feestjes, kei veel dingen gezien, veel nieuwe mensen leren kennen, veel geleerd en het avontuur (-40 graden minimum, veel sneeuw en zo van die dingen). Qua reizen heb ik de naburige landen gezien (rusland, zweden, noorwegen, lapland, estland, letland).

Mijn persoonlijke ervaring was zeker super positief en ik zou er niets mee inzitten om daar voor de rest van mijn leven te gaan wonen.

Mijn raad, ga naar een land waar je iets mee bent later. Wil je de zoveelste zijn die naar Spanje of Portugal of Italië bent gegaan, go ahead en je zal daar ongetwijfeld een toffe ervaring beleven. Maar zou je liever iets extra hebben, een land dat je normaal gezien niet zou bezoeken in een doodgewone vakantie, kies dan voor Finland (met de beperkte keuze die je hebt).

Als je nog meer info wilt hebben over erasmus, pm me, ik help je graag verder.

Hier ook een toekomstige Erasmus ganger, vroeg me wel af hoe je verder reist na afloop van je programma.
Ik blijf bijvoorbeeld tot 15 juni in Noorwegen, is daar dan tijd voor? Hoe heb jij het gedaan.
(ik weet uiteraard reeds dat de standaard scholenverzekering extra trips niet dekt, maar alle info is welkom!)

Duckwhisperer

Legacy Member
Wat ik mij al lang afvraag. Hoe doen erasmussers dat met hun kledij? Zelf wassen wss in zo'n publiek toegankelijke wasserij. Maar hebben die dan allemaal een strijkplank in hun kot staan?

Exorikos

Legacy Member
Ik ben alleszins van plan om daar een goedkoop strijkijzer en strijkplank te kopen... :)

Bluto

Legacy Member
Ik woonde in zo'n groot studentenhuis. Wasmachines en droogkasten waren er en een strijkijzer leende ik als het nodig was (ik strijk niet al mijn kleren).

De eerste keer wassen was wel spannend :p. Zo'n dingen leer je daar iig wel.

Snowyflake

Legacy Member
Duckwhisperer zei:
Wat ik mij al lang afvraag. Hoe doen erasmussers dat met hun kledij? Zelf wassen wss in zo'n publiek toegankelijke wasserij. Maar hebben die dan allemaal een strijkplank in hun kot staan?

Ik ben gisteren ook tot die conclusie gekomen :p Iemand vertelde over zijn erasmuservaring en zei ja het is anders dan op kot zitten want ge moet daar dan ook uwen was enal doen (veel kotstudenten hier nemen dat in het weekend mee naar huis). En dan dacht ik fak .. ik heb nog nooit de was gedaan in mijn leven :p Had er zelf nog niet aan gedacht

Rnzk

Legacy Member
Duckwhisperer zei:
Wat ik mij al lang afvraag. Hoe doen erasmussers dat met hun kledij? Zelf wassen wss in zo'n publiek toegankelijke wasserij. Maar hebben die dan allemaal een strijkplank in hun kot staan?

(Ik spreek over Spanje)
Alles is bemeubelt en voorzien van alles wat je maar kan bedenken zoals een wasmachine, strijkplank, strijkijzer, microgolf, oven, zelfs lakens en dekens voor de bedden,....

mac-bc

Legacy Member
gaurentlarnier zei:
volgend jaar ga ik wellicht op erasmus... binnenkort komt de lijst met bestemmingen online, maar ik ben er al een tijdje over aan't nadenken.


Enerzijds zou ik het awesome vinden om ergens in zwitserland/oostenrijk/frankrijk te zitten zodat ik elk weekend kan gaan snowboarden.

Anderzijds is spanje, portugal of duitsland wellicht het leukst qua uitgang, stadsleven, mensen.

Maar we kunnen ook naar Finland, wat mij enorm aanspreekt omdat het wat avontuurlijker is, ook mogelijkheid tot skieen biedt, en geen traditionele erasmus bestemming is.



dus long story short, wat zouden jullie kiezen? en klopt mijn 'stereotiepe' beeld over de bestemmingen, of ga ik in bv. finland even leuk kunnen uitgaan (feestjes, cafés, socialere erasmus bijeenkomsten) als in spanje?
do note: het is maar voor 3 maanden, langer mogen we niet gaan in ons richting!!

Vergeet op uw door-Europa-gesubsidieerd verwen-reisje ook uw boeken niet! Of is dat niet "awesome" genoeg? :ironic:

Erasmus afschaffen aub, of laat het meer serieus genomen worden zoals je in zeldzame gevallen wel eens durft tegenkomen.

Rnzk

Legacy Member
Benjamin zei:
Niet dat het mij niet heerlijk lijkt om dagelijks te surfen, windsurfen enz. maar verga je daar niet van de hitte als je in de zomer daarnaar toe gaat. De lucht mag dan droger zijn dan hier maar ik vind het hier al te warm wanneer het mid 20 graden Celcius is.

Het is er idd warmer, maar dat went wel ;-) alles is er namelijk "mañana mañana". Alles opt gemakske; als het niet vandaag is, dan is het morgen wel (en dan heb ik het nog niet over papierwerk dat gedaan moet worden :sop:).

In België is toch alles redelijk goed georganiseerd en punctueel. Dat is dus effe wennen zoals ik al zei.
(bv: als je ergens een (belangrijke) afspraak hebt ben je er toch normaal gezien een 5-10tal minuutjes op voorhand. Bij een spanjaard mag je blij zijn als hij gewoonweg op tijd komt :p)

Maar je moet er wat in meegaan, en je er niet te veel van aantrekken.

Maar om effe meer gericht te antwoorden:
Wanneer je een 10tal minuutjes stapt (naar bv school) in de vlakke zon, dan ben je helemaal bezweet en om zo dan nog les te volgen is niet altijd even prettig :p
(Je hebt daar bv ook 2u middagpauze, zodat je op het warmste moment van de dag niet veel moet doen ^^ )

Belgium_Killer

Legacy Member
mac-bc zei:
Vergeet op uw door-Europa-gesubsidieerd verwen-reisje ook uw boeken niet! Of is dat niet "awesome" genoeg? :ironic:

Erasmus afschaffen aub, of laat het meer serieus genomen worden zoals je in zeldzame gevallen wel eens durft tegenkomen.

Niet iedereen die Erasmus doet,heeft zo een "ik wil feestjeeeeuh" instelling hoor ....

Ook al staan denken over Erasmus te doen,maar dan in Afrika,om te helpen ... en niet om eens te zien hoe lekker de Zweedse vrouwen zijn ....

mac-bc

Legacy Member
Belgium_Killer zei:
Niet iedereen die Erasmus doet,heeft zo een "ik wil feestjeeeeuh" instelling hoor ....

Inderdaad. Zoals ik al zei heb je in zeldzame gevallen ook werkelijk een meerwaarde voor de student en voor de maatschappij die gesubsidieerd mag worden.

Wat je vandaag echter ziet met hun quota-politiek (ik dacht dat 20% op termijn in het buitenland moet studeren) is werkelijk schandalig. Dan vooral in de zachtere richtingen merk ik.

Belgium_Killer zei:
Ook al staan denken over Erasmus te doen,maar dan in Afrika,om te helpen ... en niet om eens te zien hoe lekker de Zweedse vrouwen zijn ....

Afrika, niets op tegen. Zweden, men mag gerust zien hoe lekker die vrouwen zijn. Maar als dat het enige is wat je daar doet mogen ze dat wat mij betreft vooral op eigen kosten doen.

Als ik de openingspost las dacht ik heel even dat "Erasmus" een reisbureau was. Als ik de verhaaltjes hoor dan weet ik het bijna zeker.

Waar je vroeger een Erasmus-ervaring op uw CV kon zetten als symbool voor zelfstandig kunnen functioneren wordt hoe langer hoe meer iets wat je beter niet vermeldt. En dat is jammer... vooral voor de mensen die op Erasmus wel degelijk hebben moeten knokken om alles rond te krijgen.

Tweak37

Legacy Member
mac-bc zei:
Inderdaad. Zoals ik al zei heb je in zeldzame gevallen ook werkelijk een meerwaarde voor de student en voor de maatschappij die gesubsidieerd mag worden.

Voor de gemiddelde student is studeren tegenwoordig dan ook eerder een bijzaak. In (Erasmus) uitwisselingen komt dat dan vervolgens het meest duidelijk naar voren. Is dus niet per se een probleem van die uitwisselingen op zich.

Ik zou het percentage dat zo'n uitwisseling serieus neemt op 25 % schatten op basis van mijn eigen ervaring. Best mogelijk dat het in pakweg Spanje nog een stuk lager ligt.

Tweak37

Legacy Member
Benjamin zei:
Touché. :)

De ideale bestemming hangt maar net af van wat je zoekt:
- zon en zee (Zuid-Europa)
- cultuur en prachtige gebouwen (Wenen, Praag, Barcelona)
- wintersport
- avontuur

Persoonlijk zou ik niet zo naar het programma kijken tenzij je naar een topuniversiteit kan.

Ik kan alleen maar aanraden om dat juist wel te doen. Tenzij datgene wat je studeert je in feite geen reet interesseert natuurlijk.

Djesmin

Legacy Member
Snowyflake zei:
Ik ben gisteren ook tot die conclusie gekomen :p Iemand vertelde over zijn erasmuservaring en zei ja het is anders dan op kot zitten want ge moet daar dan ook uwen was enal doen (veel kotstudenten hier nemen dat in het weekend mee naar huis). En dan dacht ik fak .. ik heb nog nooit de was gedaan in mijn leven :p Had er zelf nog niet aan gedacht

Ik had helemaal hetzelfde.. Ik was daar een week en toen bedacht ik mij plots dat ik best eens zou leren om de was doen. Wij hadden gelukkig in ons huis een wasmachine (strijkplank/ijzer ook). De eigenaars van het huis waren er ook op voorbereid want er lag een blad met uitleg en het was een heel simpele wasmachine (er was voor alles wel een knop, kon niets verkeerd doen)

Ikzelf ben naar Engeland geweest (Nottingham). Er was geen keuze omdat onze school contacten had met die universiteit en 't was daar of nergens (ook omdat die school het beste aanbod had). Niet dat ik dat erg vond, ik vind Engeland sowieso 'n tof land, en daar wist ik tenminste dat ik de taal eigen was :)

Mocht ik de keuze gehad hebben had ik misschien ook voor ergens gekozen waar je anders niet snel naartoe zou (kunnen) gaan. Maar langs de andere kant: nu probeer ik regelmatig (liefst 1x per jaar) eens langs te gaan om de mensen die ik daar leerde kennen eens te bezoeken (of zij bezoeken mij). Mocht ik op Erasmus geweest zijn in Noorwegen of wherever zou dat al wat moeilijker te bekostigen zijn.

Maartenn

Legacy Member
Toevallig mensen die in de VS gestudeerd hebben als uitwisselingsstudent?

Ik ben een programma aan het opstellen voor mij om volgend jaar misschien een jaar in de VS te studeren, maar ik snap eigenlijk niet goed hoe het daar werkt en welk niveau het daar is.

Het probleem is dat ik gemerkt heb dat ze daar effectief kerstvakantie hebben!
Ze hebben dus blijkbaar voor de kerstvakantie 1 week examens (1 week? WTF) en voor die week examens hebben ze ongeveer 5 dagen blok (dubbele WTF!!!)
Ongeveer hetzelfde scenario met pasen en op het einde van het jaar.


Hoe kan dat nu dat die evenveel zien als wij?
Het zouden bv voor de eerste semester 5 vakken zijn dat ik daar volg.
Ik kan nooit 5 vakken (van het niveau in belgie) studeren op 5 dagen en dan examens afleggen in 1 week...

Ik weet dat in belgie, aan de uhasselt bv, er ook zo een systeem is van studeren in blokken, maar dat is volgens mij toch nog iets anders?

glashelder

Legacy Member
In de VS hebben ze heel veel permanente en tussentijdse evaluatie: taakjes, papers, presentaties, etc.

Tweak37

Legacy Member
Maartenn zei:
Toevallig mensen die in de VS gestudeerd hebben als uitwisselingsstudent?

Ik ben een programma aan het opstellen voor mij om volgend jaar misschien een jaar in de VS te studeren, maar ik snap eigenlijk niet goed hoe het daar werkt en welk niveau het daar is.

Het probleem is dat ik gemerkt heb dat ze daar effectief kerstvakantie hebben!
Ze hebben dus blijkbaar voor de kerstvakantie 1 week examens (1 week? WTF) en voor die week examens hebben ze ongeveer 5 dagen blok (dubbele WTF!!!)
Ongeveer hetzelfde scenario met pasen en op het einde van het jaar.


Hoe kan dat nu dat die evenveel zien als wij?
Het zouden bv voor de eerste semester 5 vakken zijn dat ik daar volg.
Ik kan nooit 5 vakken (van het niveau in belgie) studeren op 5 dagen en dan examens afleggen in 1 week...

Ik weet dat in belgie, aan de uhasselt bv, er ook zo een systeem is van studeren in blokken, maar dat is volgens mij toch nog iets anders?

Ik had in Ierland hetzelfde systeem. Er wordt veel meer belang gehecht aan opdrachten (meestal een paper, voor letterlijk elk vak) onder het jaar. Voor de examens zelf moet je uiteraard minder stof verwerken, de nadruk ligt sowieso veel minder op kennis dan hier in België. Aan de andere kant wordt er hier ook wel overdreven veel tijd voor de examens uitgetrokken.

libaros

Legacy Member
Tweak37 zei:
Ik had in Ierland hetzelfde systeem. Er wordt veel meer belang gehecht aan opdrachten (meestal een paper, voor letterlijk elk vak) onder het jaar. Voor de examens zelf moet je uiteraard minder stof verwerken, de nadruk ligt sowieso veel minder op kennis dan hier in België. Aan de andere kant wordt er hier ook wel overdreven veel tijd voor de examens uitgetrokken.

Overdreven?
Ik kan de komende 3 weken toch goed gebruiken:unsure:

Benjamin

Legacy Member
Tweak37 zei:
Ik kan alleen maar aanraden om dat juist wel te doen. Tenzij datgene wat je studeert je in feite geen reet interesseert natuurlijk.
Laat ik het wat nuanceren.
Als er toevallig een uitmuntende onderzoeksgroep is aan een van die universiteiten en bepaalde vakken worden op een uitmuntende manier verzorgd of jij kan daar zelf mee onderzoek verrichten dan zou dat natuurlijk wel zwaar wegen voor mij.
Als er enkel een handboek wordt behandeld dan zou ik toch meer naar de bestemming kijken en zelfstandig handboeken lezen die ik interessant en nuttig vind aangezien het maar voor 1 semester is.
Ik ben wat sceptisch geworden over heel die Erasmus aangezien ik de indruk heb dat het theoretische niveau naar mijn indruk bijna altijd lager is wanneer je vanuit België op Erasmus gaat. Ik zie weinig samenwerking met topuniversiteiten, wel veel met middelmatige universiteiten.

Maartenn

Legacy Member
Tweak37 zei:
Ik had in Ierland hetzelfde systeem. Er wordt veel meer belang gehecht aan opdrachten (meestal een paper, voor letterlijk elk vak) onder het jaar. Voor de examens zelf moet je uiteraard minder stof verwerken, de nadruk ligt sowieso veel minder op kennis dan hier in België. Aan de andere kant wordt er hier ook wel overdreven veel tijd voor de examens uitgetrokken.

glashelder zei:
In de VS hebben ze heel veel permanente en tussentijdse evaluatie: taakjes, papers, presentaties, etc.

Het zal wel zoiets zijn, al kreeg ik vandaag nog een bericht van een student daar die mij bevestigde dat de leerstof die zij krijgen voor examens ook veel is.
Nadat ik hem vertelde over hoeveel tijd wij hier kregen omdat we veel stof hadden, mailde hij terug dat hij dat niet begreep want zij kregen ook veel stof te verwerken en hebben vaak gewoon elke dag een examen zonder echt veel blok vooraf.

Ik denk dat het inderdaad zo wel is dat die veel minder (maar echt veel minder) leerstof moeten verwerken voor examens.

Ik vraag mij dan wel af of het nuttig is om naar daar te gaan? Dat moet daar toch makkelijker zijn dan?
Permanent werken voor een vak is toch eenvoudiger (als je dat kan opbrengen natuurlijk) ?
+ wat ik ook niet begrijp is dat het daar blijkbaar normaal is dat iedereen bijna hoge onderscheiding haalt.
Als ik zeg dat ik gemiddeld +-14 haal denken ze daar dat ik een of andere dommerik ben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan