Archief - Omzet checken venootschappen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chilliewillie88

Legacy Member
lol wat een topic :rofl:

dubbelpunt, voor het geval dat gij ooit van plan zijt een vennootschap op te richten raad ik u toch maar aan om als eerste beroepskost een deftige boekhouder in te schakelen :niceone:

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik heb al lang een goede boekhouder, eentje met veel (grote) klanten dus op dat gebied zit ik safe :)

Ik moet zélf denk ik niets weten van boekhouden, daarvoor betaal ik mijn boekhouder...
Ik had vroeger 1/20 op boekhouden, gewoon omdat het mij niet interesseerde 12 jaar geleden.

Maar dat mag niemand tegenhouden om bijvoorbeeld een frituur op te starten 12j nadien, toch?
De boekhouder moet zijn vak kennen. En daarvoor betaal ik hem. Ik moet daar weinig over weten.

Maar ik moet eerlijk zijn, ik begin meer en meer interesse te krijgen in boekhouden, vandaar de vele topics.
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik apprecieer het.

Ps: ik heb een éénmanszaak, wat je niet kan vergelijken met een bvba
bij mij is de rekensom veel simpeler natuurlijk, alles zit in éénzelfde pot


nog een laatste vraagje: de lonen die men aan zichzelf uitkeert, moet men dat ook vermelden op die jaarrekeningen? waar vind ik die post?

Chilliewillie88

Legacy Member
Dat staat onder de personeelskosten. Als er alleen een zaakvoerder is en geen bijkomend personeel is kan je er vanuit gaan dat dit bedrag zijn loon is en aldus in de personenbelasting belast zal worden. Dit wil echter niet zeggen dat dit de enige vergoeding is die hij krijgt van de bvba. Kan ook een dividenduitkering inzitten of allerhande vergoedingen voor bv de ter beschikking stelling van een onroerend goed. Is dus niet zo makkelijk om eenduidig te zeggen hoeveel iemand nominaal uit zijn vennootschap krijgt. Zo had ik vrijdag nog een klant die 0 euro bezoldiging kreeg als bestuurder van zijn NV maar op het einde van de rit toch 300.000 euro op jaarbasis zag verschijnen op zijn persoonlijke rekening.

DiHa

Legacy Member
Heeft niets met zwart geld te maken, kan perfect legaal.

Aan de hand van een jaarrekening kan je ratio's berekenen en zien in hoever het BEDRIJF "gezond" is bijvoorbeeld, over de situatie van de zaakvoerder(s) en/of werknemer(s) kan je weinig afleiden aangezien de informatie die je hebt te beperkt is.

Mooncat

Legacy Member
Ratio's zeggen niks. Je moet ze vergelijken met de industrie/concurrentie en naar de historie kijken. Supermarkten zoals Colruyt hebben heel erg lage winstratio's, maar maken dat goed met volume, terwijl een bedrijf zoals 3M wel grote winstratio's zal kunnen voorleggen. Maar 3M is daarom per definitie niet winstgevender dan pakweg Colruyt.

RadicalAtheist

Legacy Member
Veel van die cijfers op een jaarrekening zijn nogal berekende waarden en niet meteen "tastbaar".

Een simpel cijfer dat soms wel veel zegt is simpelweg hoeveel geld er op de rekening staat,
uiteraard is dat een moment-opname bij het afsluiten van een boekjaar, maar vaak is dat toch representatief voor de rest van het jaar.
Je vindt het onder "liquide middelen" + "geldbeleggingen".
Het zegt veel over de directe koopkracht van de onderneming.

oxbow

Legacy Member
Een jaarrekening lezen is toch redelijk Basic dacht ik.

Met mijn Bso opleiding, was dat bij boekhouden zelfs standaard kost.

Prachtig om te zien hoe een Grote wegenbouwer VBG 1.0 Miljoen euro winst draait, 500man personeel.
En een machinehandelaar aan de overkant van de straat 1.1 Miljoen winst draait 2man personeel :lol:


Maar kijk je er toch maar niet blind op, Dikke winst maken als bedrijf is het slechtste wat je kan doen in belgie. (hier beslist de baas dan dat het machinepark onmiddelijk moet uitgebreid worden, anders mag hij 50% doorstorten naar Di rupo.)

(in veel jaarrekeningen, staat na de nettowinst wel de post: uitkeringen aan zaakvoerders) Dan kan je wel zien hoeveel ze na hun loon, nog eens afhalen aan het eind van het jaar.
Je effectieve omzet staat niet bij iedereen vermeld, (niet verplicht dacht ik)

oxbow

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Veel van die cijfers op een jaarrekening zijn nogal berekende waarden en niet meteen "tastbaar".

Een simpel cijfer dat soms wel veel zegt is simpelweg hoeveel geld er op de rekening staat,
uiteraard is dat een moment-opname bij het afsluiten van een boekjaar, maar vaak is dat toch representatief voor de rest van het jaar.
Je vindt het onder "liquide middelen" + "geldbeleggingen".
Het zegt veel over de directe koopkracht van de onderneming.

Ik weet nochtans van veel collega's dat er voor het afsluiten van het boekjaar, nochtans ZWAAR geschoven word met geld om dit zo dik mogelijk eruit te laten zien. (puur omdat iedereen idd gaat kijken hoeveel geld er in de schuif zit)

[B]Rocketeer

Legacy Member
@oxbow: te dikke winst maken slecht?
Winst maken is net hetgene dat een bedrijf moet doen.
Kosten maken om kosten te maken helpt niet, dan kunt ge beter winst maken voor later.
En Di rupo gaat in een bvba voor "slechts" 25% op de eerste 25K winst voor belasting lopen en nadien voor ongeveer 33% van alles boven de 25K

Maja als geblijft uitgeven komt ge ineens terecht waar velen de laatste jaren in terecht zijn gekomen -> geen reserve opgebouwd voor de slechtere tijden.

Betekent natuurlijk ni da ge als een vrek moet leven, maar vb als doel stellen:
* op einde boekjaar moet er vb een kwartaal overbrugbaar zijn zonder inkomsten

oxbow

Legacy Member
Ik vind 33% teveel als je nagaat, dat ze dan al BTW+RSZ+belasting op loon, en nog 100 andere prullen hebben ontvangen...

Moest er nu nog iets positief gedaan worden met al dat geld oke...


Kosten maken om kosten te maken,... In crisistijd heb ik liever een afbetaald machinepark staan, dan wat geld op de rekening en jarenlange afbetalingen op machines die staan weg te rotten.

RadicalAtheist

Legacy Member
Als ze toch staan weg te rotten, dan toch beter geen machines kopen die je niet nodig hebt.

oxbow

Legacy Member
Vicieuze cirkel. Bij te weinig machines en de economie zwengelt aan, Moet je orders weigeren (met als resultaat klant kwijt.)

Iedereen heeft een andere visie op "ondernemen" maar groeien wilt vooral zeggen durven investeren ook in moeilijke tijden.

Ik heb Begin 2009 (vorige crisis)(toen men helemaal dacht dat de wereld ging stilvallen) een machine gekocht occasie voor 27K. (nieuwprijs 85K) (was 2 jaar oud)
Deze heeft nu na 3 jaar dienst(zonder enige kosten) nog steeds een restwaarde van 30K.

Is investeren in crisistijd dan nog steeds zo dom? Ik heb nog steeds spijt dat ik er toen geen 6 gekocht heb.

[B]Rocketeer

Legacy Member
@oxbow: heeft niks te maken met teveel.
Die regels van 33% wist je op voorhand.

De BTW is niet van u en dat weet je ook op voorhand.
Uiteraard is dit iets dat de staat mooi meeneemt. Hoe meer ge kunt factureren, hoe meer BTW ze kunnen innen.

RSZ dient voor het sociaal vangnet (alhoewel dat bij zelfstandigen valt te betwisten wat je krijgt voor de bijdragen die je levert).

Met al dat geld wordt zeker iets positiefs gedaan. Uiteraard zijn er profiteurs van alle systemen, maar dat heb je onder de zelfstandigen ook.


In crisistijd heb je idd liever afbetaalde machines staan (al moet een boekhouder mooi berekenen wat voor u het beste is). Maar dat betekent niet dat als het goed gaat je 2x zoveel machines zou moeten kopen als nodig -> kosten maken, want ge wilt toch geen dikke winst maken.
voor mij bijvoorbeeld is het niet interessant om een wagen te kopen, maar is leasing interessanter vanwege de maandelijkse kosten.

Als het goed gaat en je moet orders weigeren, dan kan het zijn dat je die bepaalde klant verliest, maar je draait immers al op 100% capaciteit, of je kan vb naar een iets hogere capaciteit gaat door meer overuren te draaien (indien mogelijk)
Anderzijds zou het misschien wel te voorzien zijn om tijdig een nieuwe machine te kopen.

Durven investeren in moeilijke tijden moet zeker gedaan worden, maar niet als dit zou betekenen dat je zowat al je reserves moet aanspreken op basis van: ik waag het erop.
Dan maak je geen goede investering, maar speel je op de roulette.
Gaat het goed: oef. Gaat het fout: ai failliet.

Dat toevallig jij geluk hebt gehad (geen idee of er een berekening achter zat natuurlijk dat je uw clienteel op dat moment zag groeien), is leuk.
Maar gebruik dit niet als referentie

McGregor

Legacy Member
[B]Rocketeer;16878449 zei:
@oxbow: te dikke winst maken slecht?
Winst maken is net hetgene dat een bedrijf moet doen.
Kosten maken om kosten te maken helpt niet, dan kunt ge beter winst maken voor later.
En Di rupo gaat in een bvba voor "slechts" 25% op de eerste 25K winst voor belasting lopen en nadien voor ongeveer 33% van alles boven de 25K

Er staan verschillende fouten in uw verschillende posts.
Je kan inderdaad in bepaalde schijven vallen voor uw vennootschapsbelasting maar dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Zo moet bv een bedrijfsleider minsten 33k EUR bezoldiging ontvangen of ten minste de belastbare winst als ze lager is dan 33k, en nog een paar andere voorwaarden.
Niet elke vennootschap valt daar onder, dan is het tarief 33,99%. Ongeacht de winst.

Ook: De OPRICHTERS zijn de eerste 3 jaar slechts aansprakelijk in een beperkt aantal gevallen. Anders zijn ze niet persoonlijk aansprakelijk.

[B]Rocketeer

Legacy Member
klopt idd ni 110%, maar ik ga hier begot echt geen wetboeken gaan quoteren met alle regels en dergelijke -> ben geen jurist, noch boekhouder

Ja ik ken de voorwaarden en de MEESTEN voldoen er aan, slechts enkelen niet.
Het klopt idd van die 25% als de bezoldiging hoog genoeg is, maar dat lijkt mij relevant dat je hiernaar streeft als gemiddelde kmo (lees: geen honderdduizenden euros winst ;))
Eer ge voor alle winst aan 33% belast wordt hebt ge in 98% van de gevallen:
a) een kleine bezoldiging t.o;v. de winst
b) enorme winsten draaien en dan maakt ge u geen zorgen als gewone kmo

Over beperkt aansprakelijk: klopt, tenzij je vb een contract tekent waarin je verklaard hoofdelijk en ondeelbar aansprakelijk te zijn.
-> leasing wagen
-> geldlening
-> ...
Wat ze onder uw neus schuiven en zeggen: dit zijn de voorwaarden, te neme of te laten.
En dat is in crisistijden schering en inslag (wat je hen niet kwalijk kan nemen)


*edit*
voorwaarden 25%
http://www.belgium.be/nl/belastinge...otschappen/aangifte/vestiging_van_de_aanslag/
*edit*

McGregor

Legacy Member
[B]Rocketeer;16882322 zei:
klopt idd ni 110%, maar ik ga hier begot echt geen wetboeken gaan quoteren met alle regels en dergelijke -> ben geen jurist, noch boekhouder

Ja ik ken de voorwaarden en de MEESTEN voldoen er aan, slechts enkelen niet.
Het klopt idd van die 25% als de bezoldiging hoog genoeg is, maar dat lijkt mij relevant dat je hiernaar streeft als gemiddelde kmo (lees: geen honderdduizenden euros winst ;))

Dan kan je je zelf praktisch geen dividend uitkeren als je aan de regels wil voldoen. Dan moet je je zelf ook een hoog loon uitkeren (=extra kosten)
Waarom heb je dan een bvba? Toch voor het belastingvoordeel? Want voor het beperkte aansprakelijkheid moet je het niet altijd doen als je met redelijk 'veilige' activiteiten bezig bent.

Time

Legacy Member
McGregor zei:
Dan kan je je zelf praktisch geen dividend uitkeren als je aan de regels wil voldoen. Dan moet je je zelf ook een hoog loon uitkeren (=extra kosten)
Waarom heb je dan een bvba? Toch voor het belastingvoordeel? Want voor het beperkte aansprakelijkheid moet je het niet altijd doen als je met redelijk 'veilige' activiteiten bezig bent.
Jezelf een dividend uitkeren is niet iets dat je jaarlijks doet, eerder om de x-aantal jaar. Er zijn er bv veel die eind vorig jaar hun reserves hebben leeggezogen om aan de extra 6 of 10% te ontsnappen. Dat ene jaar heb je dan verhoogd tarief ja, is nog altijd minder dan het pb-tarief.

En de bezoldiging moet 36.000EUR zijn. En dat is bijlange niet hoog, is in de praktijk vaak 1.600 bruto plus 4 sociale bijdragen plus voordelen alle aard. Aangevuld met fiscaalvriendelijke zaken zoals huur bedrijfsleider en intresten van rentegevende voorschotten. Alle kosten waar de zaakvoerder privé beter van wordt zijn goede kosten.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Wat time inderdaad zegt.
En dividend uitkeren is niet echt voordelig meer te noemen :)

SyntaX_

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Bedrijfswinst. In mijn 2 gevallen die ik opgezocht heb was dit 25.000eur,
niet veel als je weet dat het telkens 2 zaakvoerders zijn.

Die mensen hebben dus officieel 25.000 / 12 / 2 = 1041eur netto per maand.
Als je op die basis een hypothecaire lening gaat aanvragen, zal je niet ver komen.

Nog veel raarder is dat dat ene restaurant 720.000eur bruto omzet heeft ieder jaar :)

Neen je ziet het fout. De winst is de vergoeding voor het kapitaal. Daarnaast zullen de zaakvoeders zich wel een loon uitkeren zeker? Die zit mee in de 62 rekeningen. En al ze met een managementvennootschap werken zit dit mee in de 61 rekeningen. Ik kan me trouwens niet inbeelden dat een restaurant van zijn omzet rapporteerd, dat zal eerder zijn bruto marge zijn. 9900 - Brutomarge (+/-). Dat personeelskosten (62) de grootste kost is zou me niet verwonderen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan