Archief - Opleiding? graag mening gevraagd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

soulreaper

Legacy Member
Razors zei:
Maar stel dat die andere kandidaat een hogeschool diploma heeft en jij niet, ook al kan jij dan twee van de drie ik denk dat men eerder geneigd zal zijn diegene met hogeschool diploma aan te nemen door het feit dat hij heeft bewezen dat hij meer kennis kan opdoen van zaken tov u. Natuurlijk bekeken vanaf het standpunt van de werkgever

Verstuurd van mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dat is nu het huidige probleem in deze maatschappij. Ze willen iemand met een dik diploma in zijn zak maar ook met ervaring. Ik heb 7 jaar ervaring binnen de context die ze van me verwachten, maar geen diploma. In mijn opinie is die ervaring ontelbare keren méér waard dan dat diploma. Dit is natuurlijk bekeken vanuit het standpunt van een werknemer.

JPV

Legacy Member
soulreaper zei:
Toegegeven, JPV, je bent onze 9-lives held als het op zaken weten aankomt, maar soms sla je de bal wel eens mis, het is niet omdat iemand met doorzettingsvermogen na jaartje studeren het opgeeft, hiermee het tegendeel bewijst. Het kan zijn dat die studie je niet ligt, en dat heeft dus niets met gebrek aan doorzettingsvermogen te maken
"Omdat ik dat een jaartje geprobeerd heb maar niets anders deed dan slapen en dan om 1u naar de les gaan. "
Dat duidt niet echt op het "niet liggen van die studie".
soulreaper zei:
Trouwens, hoe moet je jezelf dan verkopen in een CV? Dat je liever hele dagen voor de tv ligt, dat je geen bazen boven je kan dulden, en dat als ze je wat aanleren je dat 5 minuten later weer vergeten bent?
nee, maar dan moet je op je niveau dat je hebt solliciteren. Ofwel moet je bereid zijn om eraan te werken. Op basis van wat ik lees van de OP, is hij niet tot dat laatste bereid (ondanks het feit dat hij een opleiding wil doen, m.i. is het vooral een mentaal probleem bij hem).
soulreaper zei:
Er zijn trouwens voldoende voorbeelden in de geschiedenis van mensen die geen universiteit of whatever hebben gedaan, die zich toch hebben kunnen profileren, en er zelfs (schat)rijk mee geworden zijn.
zie hierboven. Als je het in je hebt, heb je geen diploma nodig. Je moet dan wel "het" in je hebben. En sowieso is een diploma de laatste tijd véél meer waard dan vroeger als minimumvereiste, gewoon omdat er zoveel dat hebben. Als je nu geen diploma hebt, moet je je véél meer profileren om zelfs maar kans te maken op een uitnodiging voor een sollicitatie voor een bediendenjob.
soulreaper zei:
Soms maken de werkgevers het zichzelf ook graag moeilijk. Ik heb gesolliciteerd voor een job als Quality engineer. Vereisten: Hardheidsmetingen, 3d metingen en planlezen. Ik kan de 2 eerste, laatste niet. Mijn "concurrent" kan enkel planlezen. Dus mijns inziens ben ik de aangewezen persoon voor de job omdat ik enkel moet leren planlezen, de andere moet beiden zaken nog aanleren, ergo heeft dus meer tijd nodig om de job te starten. Het is nu al 4 weken geleden dat ik sollicitatie heb gedaan, en ze zijn er nog niet uit. Dit weet ik per toeval omdat een vriend van me op dezelfde firma werkt.
hangt er vanaf hé. Ik kan geen van de drie (allez, toch niet op bouwkundig niveau), maar als 1 & 2 gemakkelijk te leren zijn, en 3 moeilijk te leren is, dan heb ik liever eentje die kan planlezen dan eentje die de andere 2 kan.

eniac

Legacy Member
young_playa zei:
Mijn visie over school gaan is deze zelfs een papegaai kan wat jij kan 100 den pagina's vanbuiten leren, dat is niets voor mij... Daarom dat ik ook gestopt ben met hogeschool.

Hogeschool toegepaste informatica = 100en pagina's vanbuiten leren? Dan is het curriculum tegenwoordig toch ferm aangepast sinds ik afstudeerde (7 jaar geleden). Toegepaste informatica is wat mij betreft een deftige mix tussen veel praktijk en de nuttige/toepasselijke zaken moeten leren. Eindeloos theorie blokken is er volgens mij niet bij.

En zelfs als je niet graag op de schoolbanken zit kan je in TI mits doorzettingsvermogen ook enkel de verplichte aanwezigheden invullen en de rest zelf blokken. Niet dat ik dat zou aanraden, maar soit, als dat het probleem is dan zit je nog altijd beter bij TI.

Punt is dat je met TI alle kansen hebt. Dat zal een pak minder zijn met een VDAB-cursus.

Bardock

Legacy Member
JPV zei:
Sommige VDAB opleidingen zijn van een deftig niveau, anderen niet. Het kan dus zijn dat je een deftige opleiding kan volgen via VDAB, het kan ook zijn van niet. Vele werkgevers scheren ze echter voorbarig over dezelfde kam. Al bij al versta ik wel waarom je met een VDAB-cursus weinig werk vindt: mij lijkt het grootste probleem dat je relatief gemakkelijk slaagt, waardoor het moeilijk te doorgronden is of iemand effectief geschikt is. Daarnaast is er een steeds stijgend aantal mensen die wél over een diploma beschikken, waardoor je in crisis al niet door de eerste selectie van sollicitaties geraakt. Kijk eens naar je eigen CV. Als er 100 mensen kandidaat zijn voor een job, denk je dat je er zal uitspringen als bvb 50% een hogeschooldiploma heeft en jij afkomt met je VDAB-cursus?

Trouwens, je beschrijft jezelf als: "Een leergierig & enthousiaste jongeman met een open geest, die toch over een gezonde dosis koppigheid beschikt en heel wat durft. Mijn doorzettingsvermogen is iets wat geen limiet heeft heb ik gemerkt over de loop der jaren"

Als ik je teksten lees, het enigste waar we ons kunnen op baseren als je advies vraagt, merk ik:
- qua leergierigheid dat je een probleem hebt om 8 uur achter de schoolbanken te zitten, ook met kritiek van anderen heb je het moeilijk
- "open geest": je zegt zelf "heb mijn gedachten er niet naar het is een mindset ", blijkbaar kan je die mindset open zetten?
- gezonde dosis koppigheid: m'n aanvoelen is dat je niet zo gezond koppig bent
- doorzettingsvermogen heeft geen limiet: bewijs je hier niet, integendeel (1 jaartje gestudeerd en reeds opgegeven).

2nd that!!!!

Daarom hou ik van JPV! :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan