Archief - sira-opleiding tot procesoperator in de (petro)chemie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

IamAwhiteBaster

Legacy Member
hallo,

ik heb een paar vraagjes over de sira-opleiding.
Ik moet ze niet meer allemaal vragen want ik heb al 'search' gebruikt =D

1. heeft iemand deze opleiding gevolgd ? zo ja kan je me er de goede
en ook minder goede kanten van vertellen?

2. Naar hoeveel bedrijven zou ik best m'n solicitatie-formulier voor het sira-project sturen?

3. dit vroeg ik me gewoon af of het wel waar was: Ik las in een paar topic's van een aantal jaar geleden de procesoperator's in pertochemie veel meer verdienen dan in de chemie, is dit waar? IK dacht dat dat ongeveer gelijk was en ik snap niet waarom ze zoveel meer zouden verdienen...


Bedankt voor de reacties

Böhse Onkel

Legacy Member
Ik heb mij ingeschreven voor deze opleiding.
Naart schijnt dik in orde, want ge hebt zowat 100% kans om nadien in die sector werk te vinden, normaal op u stageplaats, ge moet er u enkel voor inzetten uiteraard.
De bedrijven die ze aanbieden zijn ook bij de beste van de hele sector, zeker als ge vergelijkt met ACTA. Ge kiest natuurlijk zelf welke bedrijven u het meeste aanspreken alvorens u keuze te maken (check site).

Petrochemie verdiend ook een pak meer, omdat dit speciaalchemie is.
Ze pakken ook veelal A1'ers aan en zijn zeer kieskeurig.

Cpt. Caparzo

Legacy Member
Ik heb daar deze week een brief over gehad. Het zag er wel interessant uit, ken alleen amper of eigenlijk niets van die wereld. Ik zou is naar info moeten zoeken.

IamAwhiteBaster

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
Ik heb mij ingeschreven voor deze opleiding.
Naart schijnt dik in orde, want ge hebt zowat 100% kans om nadien in die sector werk te vinden, normaal op u stageplaats, ge moet er u enkel voor inzetten uiteraard.
De bedrijven die ze aanbieden zijn ook bij de beste van de hele sector, zeker als ge vergelijkt met ACTA. Ge kiest natuurlijk zelf welke bedrijven u het meeste aanspreken alvorens u keuze te maken (check site).

Petrochemie verdiend ook een pak meer, omdat dit speciaalchemie is.
Ze pakken ook veelal A1'ers aan en zijn zeer kieskeurig.


Bedankt voor de reactie.

Ben je al op solicitratie gevraagd ?

IamAwhiteBaster

Legacy Member
zowel in de chemie als in de petrochemie werken lijkt me wel interssant.

Maar als ze zo kieskeurig zijn is de kans wrshn klein dat ik binnen geraak en kan ik beter solliciteren bij chemische bedrijven voor het sira-project

zijn Fina Antwerp Olefins en ExxonMobil petroleum de enigste 2 petrochemische op de lijst van sira?

Böhse Onkel

Legacy Member
IamAwhiteBaster zei:
Ben je al op solicitratie gevraagd ?

Ik ben wel al naar de infosessie geweest, binnekort proeven afleggen om mee te mogen doen aan de opleiding. Nadien gesprek met leraren.
so--->LLICITA<-----tie op bedrijf zelf is pas als 3de stap geloof ik.

Böhse Onkel

Legacy Member
NotoriousP zei:
Wat is speciaalchemie? :)

Petrochemie wordt onder de platte term "speciaalchemie" verstaan:
geen kunststoffen etc dus zoals de meeste bedrijven in de sector, maar olie.

IamAwhiteBaster

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
Ik ben wel al naar de infosessie geweest, binnekort proeven afleggen om mee te mogen doen aan de opleiding. Nadien gesprek met leraren.
so--->LLICITA<-----tie op bedrijf zelf is pas als 3de stap geloof ik.

Dus als ik m'n solicitaiteformulier opstuur wordt ik eerst gecontacteerd door iemand van SIRA en moet daar de wiskunde-test afleggen. EN als ik daar een goed cijfer voor heb mag ik op solicitatie bij een bedrijf ?

-::Kratos::-

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
Petrochemie wordt onder de platte term "speciaalchemie" verstaan:
geen kunststoffen etc dus zoals de meeste bedrijven in de sector, maar olie.

Petrochemie is totaal verschillend van speciaalchemie. Speciaalchemie zijn producten die slechts in kleine hoeveelheden geproduceerd worden, meestal in batch. Zaken als geneesmiddelen, pesticiden, kleurstoffen, ... dat is speciaalchemie. De petrochemie en de daaropvolgende kunstofchemie is bulkchemie, zijnde continue processen.

Böhse Onkel

Legacy Member
@ Kratos: idd ik zat ffkes fout, Lanxess etc zijn speciaalchemie mr soit.

Over die opleiding:

Ge stuurt uw CV er naartoe/invulformulier invullen.
Ge kunt kiezen tussen de bedrijven die u aanspreken waar je stage wilt doen.
Ge wordt opgebeld of sturen u nen brief met data waarop je proeven kunt doen.
Als dat positief is ga je door naar een motivatiegesprek, dag nadien telefoon ja mag door ja/nee.
Pas nadien mag je op gesprek op het bedrijf zelf.

NotoriousP

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
@ Kratos: idd ik zat ffkes fout, Lanxess etc zijn speciaalchemie mr soit.

Bij mijn weten hebben ze op Lanxess continue processen voor bulkchemie hoor.

DBK

Legacy Member
IamAwhiteBaster zei:
zowel in de chemie als in de petrochemie werken lijkt me wel interssant.

Maar als ze zo kieskeurig zijn is de kans wrshn klein dat ik binnen geraak en kan ik beter solliciteren bij chemische bedrijven voor het sira-project

zijn Fina Antwerp Olefins en ExxonMobil petroleum de enigste 2 petrochemische op de lijst van sira?
FAO is ook geen petrol, die maken een tussenproduct voor de chemie ( ethyleen ), en daar verdienen ze dus ook minder dan op total of esso.

IamAwhiteBaster

Legacy Member
Böhse Onkel zei:
@ Kratos: idd ik zat ffkes fout, Lanxess etc zijn speciaalchemie mr soit.

Over die opleiding:

Ge stuurt uw CV er naartoe/invulformulier invullen.
Ge kunt kiezen tussen de bedrijven die u aanspreken waar je stage wilt doen.
Ge wordt opgebeld of sturen u nen brief met data waarop je proeven kunt doen.
Als dat positief is ga je door naar een motivatiegesprek, dag nadien telefoon ja mag door ja/nee.
Pas nadien mag je op gesprek op het bedrijf zelf.

OK, bedankt voor je hulp
Ik ga sowieso nog de 24é mei naar den infodag an daarna ga ik pas beslisse wa ik ga doen.

Procesoperator lijkt wel interssant, maar ik vraag me af dat die job veelzijdig is... Dus t'is deez of Proffesionele bachelor in chemie

Mexter

Legacy Member
Ik had me ook ingeschreven en mocht al direct naar een bedrijf een test gaan doen, gefaald omdat wiskunde een jaar geleden was en had het niet verwacht.

Nu krijg ik een mail van een ander bedrijf om langs te komen voor een wiskundige test,
Mag je dus meerdere keren proberen bij een ander bedrijf elke keer? lijkt me straf...

Ik heb anders wel goesting in deze opleiding!

IamAwhiteBaster

Legacy Member
Mexter zei:
Ik had me ook ingeschreven en mocht al direct naar een bedrijf een test gaan doen, gefaald omdat wiskunde een jaar geleden was en had het niet verwacht.

Nu krijg ik een mail van een ander bedrijf om langs te komen voor een wiskundige test,
Mag je dus meerdere keren proberen bij een ander bedrijf elke keer? lijkt me straf...

Ik heb anders wel goesting in deze opleiding!

vreemd...

OP de info-avond zeiden ze de wiskunde-test is van SIRA zelf
En als die OK is mag je naar een befrijf voor motivatie/solicitatie-gesprek (eventueel IQ/ technische test).

Als je daar niet binnengeraakte maar je zat wel bij de top 3 van de wiskunde-test, dan mocht je naar een ander bedrijf als je het zelf ok vond

Mexter

Legacy Member
Ik heb gen info avond gedaan, heb gelijk de wiskunde test bij Speciality poymers antwerp gedaan en gebuisd :s was anders wel easy maar soit.

Morgen moet ik naar Bayer en ik denk dat het dezelfde test gaat zijn en me dan gaan afkeuren, we zullen wel zien zeker...

Lunitun

Legacy Member
IamAwhiteBaster zei:
vreemd...

OP de info-avond zeiden ze de wiskunde-test is van SIRA zelf
En als die OK is mag je naar een befrijf voor motivatie/solicitatie-gesprek (eventueel IQ/ technische test).

Als je daar niet binnengeraakte maar je zat wel bij de top 3 van de wiskunde-test, dan mocht je naar een ander bedrijf als je het zelf ok vond

Ben gisteren ook naar de info sessies geweest. Van wat ik heb begrepen moet je inschrijven op de website. Indien een bedrijf is geintreseerd sturen zij jou een uitnodiging voor testen bij hun. Die gegevens worden dan terug gestuurd naar SIRA die die gegevens in hun database steken. Indien bedrijf 1 u niet wilt dan kan de rest via de database uw resultaten zien en beslissen of zij u uitnodigen (voor de ACTA1825 opleiding was dit anders. Testen bij ACTA dan pas introductie bij bedrijven als ik het mij goed herinner. Persoonlijk niet opgelet omdat ik toch al te oud ben voor die opleiding).

Voor de mensen die bang zijn voor hun wiskunde. De vdab heeft een basis rekenen (webleren) op hun website staan dat wel handig kan zijn voor herhalingen. Nog wat oefenen en dan schrijf ik mij zelf in voor de opleiding. Hopelijk geraak ik er door :)

IamAwhiteBaster

Legacy Member
Lunitun zei:
Ben gisteren ook naar de info sessies geweest. Van wat ik heb begrepen moet je inschrijven op de website. Indien een bedrijf is geintreseerd sturen zij jou een uitnodiging voor testen bij hun. Die gegevens worden dan terug gestuurd naar SIRA die die gegevens in hun database steken. Indien bedrijf 1 u niet wilt dan kan de rest via de database uw resultaten zien en beslissen of zij u uitnodigen (voor de ACTA1825 opleiding was dit anders. Testen bij ACTA dan pas introductie bij bedrijven als ik het mij goed herinner. Persoonlijk niet opgelet omdat ik toch al te oud ben voor die opleiding).

Voor de mensen die bang zijn voor hun wiskunde. De vdab heeft een basis rekenen (webleren) op hun website staan dat wel handig kan zijn voor herhalingen. Nog wat oefenen en dan schrijf ik mij zelf in voor de opleiding. Hopelijk geraak ik er door :)

Inhoudsmaten, onbekende berenkenen, regel van 3,... lijkt me niet zo moeilijk

maar toch: Veel succes :D

Ik ga zelf eerst nog proffesionele bachelor chemie proberen--> meer mogelijkheden later. En als dat niet lukt het sira project
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan