Archief - slaagpercentage rechten in UGent?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

(+[PSP]+)

Legacy Member
Hallo,

ik zou volgend jaar misschien rechten doen maar aangezien ik heb gehoord dat 15% van de studenten naar het 2de jaar bachelor overgaat, begin ik toch mijn twijfels te krijgen. Vanmiddag naar een studiebeurs in Roeselare geweest en UGent sprak me meer aan dan bijvoorbeeld KULeuven.
Gent zit met 800 man in hun eerste jaar rechten en als ik goed kan tellen dan gaan er van die 800 misschien 120 studenten door. Dit verontrust me enorm. Kan iemand (liefst iemand die uit ervaring spreekt) mij vertellen of die info waar is en eventueel waar ik dit kan checken? Liefst een zo recent mogelijk percentage want ik hoef geen slaagpercentages van 5 jaar geleden, daar schiet ik helemaal niets mee op.

mvg

BuffaloKampioen

Legacy Member
15% niet
Vorig jaar was het 33% dacht ik? Wel logisch als je met 800 man in 1e bach zit.
Die 33% is wel volledig geslaagd, dus niet zoals de meeste hier op 't forum met GITs & Cumuls ;)
UGent is natuurlijk een goeie keuze, indien vragen pm me maar.

(+[PSP]+)

Legacy Member
Het zit zo, de dochter van een vriendin van mijn moeder zit zelf in de rechten in Gent en heeft dat verteld. 33% is toch veel hoor denk ik. Bron?
mvg

Matt.

Legacy Member
Je komt van die beurs, waarom heb je dat daar dan niet gevraagd? Die mensen staan er om vragen te beantwoorden he... ;)

BuffaloKampioen

Legacy Member
Bron: proclamatie ;)

15% misschien in eerste zit. Dat zou wel kunnen.

Arifiene

Legacy Member
Ik dacht iets van een 15% in eerste zit, en dan nog es 7% in de tweede zit vorig jaar.
En dit jaar zijn er 900 en een beetje ingeschreven in Ugent (eerste bach).
Vandelanotte had het alleszinds over die cijfers...
Edit: in die 900 zijn ook GIT studenten inbegrepen :).

BuffaloKampioen

Legacy Member
(+[PSP]+);9588029 zei:
Het zit zo, de dochter van een vriendin van mijn moeder zit zelf in de rechten in Gent en heeft dat verteld. 33% is toch veel hoor denk ik. Bron?
mvg

Volgens mij heeft die dochter haar moeder blaasjes wijs gemaakt, om zo haar buizen minder erg te doen lijken. ;)

Arifiene

Legacy Member
Deejay_Neo zei:
Volgens mij heeft die dochter haar moeder blaasjes wijs gemaakt, om zo haar buizen minder erg te doen lijken. ;)

33 is wel erg veel ze Charles, t jaar ervoor wast maar 25%...
Kpeis dat ge misgehoord hebt...

killgore

Legacy Member
(+[PSP]+);9588029 zei:
Het zit zo, de dochter van een vriendin van mijn moeder zit zelf in de rechten in Gent en heeft dat verteld. 33% is toch veel hoor denk ik. Bron?

de meeste richtingen die ik ken is 1e zit 15->20, na 2e zit 25->30%

Soms iets meer, iets minder.

Zou me verbazen moest rechten daar zwaar van afwijken hoor :).

BuffaloKampioen

Legacy Member
Hmm juist, en Bouckaert zei dat het vorig jaar een zeer zwak jaar was. Dus ge zult wel gelijk hebben. Dus als het in u jaar 25% zal het ietsje gedaald zijn vorig jaar.

(+[PSP]+)

Legacy Member
matthi_182 zei:
Je komt van die beurs, waarom heb je dat daar dan niet gevraagd? Die mensen staan er om vragen te beantwoorden he... ;)

Dat heb ik ook gevraagd maar er werd enorm rond de pot gedraaid. Wat ze er wel niet bijzeggen natuurlijk is dat ze voor elke student die zich inschrijft subsidies krijgen. Waarom zouden ze dan ook zo dom zijn om quasi te zeggen "Blijf maar thuis, slagingspercentage is maar 15%..."

Santa

Legacy Member
Wtf maakt da uit kerel da slaagpercentage. Eerste jaar recht zit vol hippies en junkies.
Als ge leert zulde er wel door zijn >_<

(+[PSP]+)

Legacy Member
zulke commentaar is dus echt waardeloos eh.
Daar schiet ik geen ******* mee op

chosen1

Legacy Member
(+[PSP]+);9588134 zei:
zulke commentaar is dus echt waardeloos eh.
Daar schiet ik geen ******* mee op

het is wel zo. bij ons (Ir. Arch.) zijn er in mijn ontwerpgroep al 5 van de 15 afgevallen

nu bij de examens zal er mss nog een deel afvallen (en hopelijk ik niet)

ByTEsPaWn

Legacy Member
Slaagpercentages van populairdere richtingen zijn nu eenmaal lager dan dingen als burgelijk ingenieur en scheikunde, dat komt omdat simpelweg veel van de personen in de rechten rechten studeren omdat ze er op het einde van het zesde middelbaar nog lang niet uit zijn wat ze nu precies willen doen, dus gaan ze maar voor de "rechten". Het ligt echt niet aan de moeilijkheidsgraad, hoor.

Netrem

Legacy Member
rechten is zo een richting waar veel mensen aan beginnen om toch 'iets' te doen (zoals psychologie, criminologie, enz). Het slaagpercentage geeft dus een volledig vertekend beeld over hoe moeilijk die richting is, aangezien pakweg de helft niet eens deftig de moeite doet.

(dit is was santa eigelijk zei, ietsje mooier geformuleerd :p)

EDIT: en dus los hetzelfde als bovenstaande post :sad:

[BAT] Hydra

Legacy Member
killgore zei:
de meeste richtingen die ik ken is 1e zit 15->20, na 2e zit 25->30%

Soms iets meer, iets minder.

Zou me verbazen moest rechten daar zwaar van afwijken hoor :).

Wow dat kan ik moeilijk geloven, zo'n extreem lage slaagpercentages...

For what it's worth, hier zijn de slaagcijfers van de KULeuven (laatste kolom):

http://www.kuleuven.be/toekomstigestudenten/studeren/slaagcijfers.html

Ge moogt rekenen op een gemiddeld slaagpercentage van 50% (inc 2e zit). Rechten wijkt daar iets vanaf, 45%.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan