Archief - Sociologie studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Hallo

Ik zit in mijn laatste jaar TSO Handel. Zoals jullie wel weten, moeten we in de loop van dit jaar een studiekeuze maken. Omdat we in de loop van dit jaar een loodzware GIP met stage hebben, die ongeveer in die keuze periode valt, wil ik me op voorhand al een beetje informeren.

De laatste jaren -vooral vorig-, ben ik meer en meer gaan beseffen dat de handelsrichting niet echt iets voor mij is. De meeste vakken gaan nog, maar het is vooral boekhouden dat me verveelt. Ik kan het -relatief- goed, daar niet van, maar het interesseert me gewoon geen zak.

Het vak dat me het meest interesseert is geschiedenis. Het is interessant, en makkelijk -had 96% op m'n examen in juni :sop: - Sommigen denken nu al zeker :wtf: :p
Nu omdat het me interesseert, lees ik er van tijd tot tijd wel eens boeken over. Niet zo van die dikke turven over één of ander speciaal aspect -bv het beleg van Leningrad ofzo-. Ik las en leende in de bibliotheek meer die boeken die meer algemeen waren. Die reeks boeken met zwarte kaft van Readers Digest ofzo. Soms ook een boek over de Amerikaanse samenleving; dat land fascineerd me mateloos.

Dus ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ik m'n huidige richting niet voort wil studeren. Ik wil dus iets totaal anders doen, richting geschiedenis. Dan moet je meestal geschiedenis van de grote heren kennen. Zo van; in 1225 heeft Graaf zus, Jonkheer zo, vermoord en zijn land afgepakt. Hierdoor kwam zijn land bij dat land, en dat had dan weer een of andere invloed op de politiek.. Dat boeit me niet. Hetgeen me meer boeit, is hoe de gewone mensen vroeger leefden. Etnografie of zoiets noemt men dat. Omdat je dat niet kan studeren, moet ik dus iets anders zoeken.
Sociologie dus. Even gezocht op wikipedia, en daar kwam ik oa. deze uitleg tegen:

Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Daarbij staan vooral de inrichting en veranderingen daarvan, alsmede problemen en sociale conflicten centraal.

De sociologie bestudeert mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende moraal en ethiek en in verband met politieke en filosofische gedragscodes. Praktisch gezien betekent dat de bestudering van het dagelijkse leven van mensen en het functioneren van mensen in hun omgeving, sociale verbanden, gezinsstructuren, religieuze verbanden, wetten, normen en waarden, rolpatronen en culturele verbanden. De drie hoofdthema's van de sociologie zijn het rationalisatieprobleem, het cohesieprobleem en het ongelijkheidsprobleem.

Sociologie is een (beschrijvende) maatschappijwetenschap en geen exacte wetenschap (bv: wiskunde). Het heeft ook te maken met wetenschappelijke disciplines als geschiedkunde, geografie, politiek, vergelijkende cultuurwetenschappen, psychologie, filosofie, economie, antropologie, criminologie en demografie.

Dát is wat me interesseert, vooral verschillen; hoe komt het dan man en vrouw zoveel verschillen? Hoe komt dat enorme verschil tussen Belgen en Nederlanders er, terwijl we vlakbij elkaar wonen en zelfs ooit één land zijn geweest? Waarom verschilt de Amerikaanse cultuur toch zo enorm van die van ons? Dat wil ik leren.
Allemaal goed en wel, maar daarom had ik nog enkele vraagjes:

A)Op welke niveau's kan je dit studeren; Hogeschool of Unif, en wat is het verschil daartussen?
B)Vormt deze richting een probleem als je TSO Handel gevolgd hebt?
C)Wat zijn de beroepsuitwegen?


Alvast bedankt om naar deze (saaie :unsure: ) uitleg te luisteren. En sorry als ik een paar minuten van jullie leven verspild heb. ;)

Waldorf

Legacy Member
Geschiedenis op unief is totaal anders dan hetgeen je in school voorgeschoteld krijgt, maar dat geldt voor alle andere vakken ook zoals economie, fysica, talen, ... Geschiedenis is echt niet alleen weten wat er gebeurd is op welke datum. Het behelst bijvoorbeeld een groot stuk papers schrijven en mag je later in veel archieven duiken en opzoekingswerk verrichten. Dat is toch niet iets anders dan weten wanneer de Guldensporenslag plaatsvond.

Sociologie wordt dan weer aangezien als de vuilbak van de unief omdat de studentjes die niet weten wat kiezen daar belanden en ze toch maar een richting op unief kunnen volgen. Het eerste jaar is 't pol en soc en omvat het van alles een beetje. Je moet toch een beetje van alle markten thuis zijn om erin te slagen en een uitgesproken interesse in de richting is toch wel vrij belangrijk.

cowmans

Legacy Member
In 1ste BA krijgen veel mensen een inleiding tot de sociologie, mss dat je van iemand dit boek kan lenen, dan heb je het juiste beeld.

Persoonlijk vind ik soc. echt een saai vak.

Arifiene

Legacy Member
dat moet zowat het saaiste vak zijn dat ik ooit gevolgt heb (dàt en rechtssociologie, my god, moeite om niet in slaap te vallen, niet gewoon)
chapeau dat jij dat interessant vindt :p
zoals gezegd: pol en soc volgen en dan in je master sociologie verder doen eh :)

Flipkikker

Legacy Member
bah, sebiet sociologie :s

ergens vind ik het wel interessant, ma tis veel te f*cking saai en zoveel ben ik er ook niet mee... (helpt slechts een deeltje in mijn beroep later)

Toeriest

Legacy Member
klinkt allemaal niet positief blijkbaar...

Wat zijn beroepsuitwegen later?
En is het echt zo'n "vuilbak"
wordt het zo aangezien als een richting van laag niveau?

Mja ik heb nu eenmaal meer interesse voor die richtingen zoals sociologie, comm wetenschappen en psychologie. Ik vin het straf dat ze zo'n richting dan als vuilbak aanschouwen terwijl de personen die uit deze richtingen komen(vooral psychologie dan) toch wel belangrijk zijn voor de maatschappij met al die depressies en scheidingen enz :p.

Ma serieus:

wat zijn de beroepsuitwegen later als je sociologie volgt en is dat terug zo'n richting waar je geen jobs mee kunt vinden later? (ok over 3-4 jaar dan missch terug wel)

Harde keuzes voor mij aangezien ik mijn bachelor informatie management & systemen(IT) heb en bijgevolg jobzeker ben maar ik wil toch iets studeren waar ik meer interesse voor heb want IT is toch niet zo mijn ding...

Rivers

Legacy Member
Vorig jaar ben ik naar de SIDin geweest. Dus een studie-infodag. Daar heb ik mij ook geïnformeerd naar Sociologie. Daar trof ik een jongeman, die al twee jaar afgestudeerd was van Sociologie aan de KUL. Zo, hij legde zijn hele richting uit en inderdaad dat leek mij ook erg interessant! Maar toen ik vroeg welke job hij nu uitvoerde... Hij was hoofd van een colruyt afdeling (in één colruytzaak) ergens in Oost-Vlaanderen. Hij zei dat het niet zo makkelijk was om werk te vinden :sop:..

Kapoen

Legacy Member
Shellshock zei:
Omdat we in de loop van dit jaar een loodzware GIP met stage hebben, die ongeveer in die keuze periode valt, wil ik me op voorhand al een beetje informeren.

Sorry voor het offtopic gaan (en zeker zo lang na datum ;) ), maar wat was er precies zwaar aan je GIP? Als ik mijn laatste jaar TSO (Boekhouden-Informatica) goed herinner dan was die GIP/Stage niet meer dan een week lang allerlei mensen in je stagebedrijf lastig vallen en daarna veel knip/plakwerk om een schoon documentje te maken er over.
Is dit tegenwoordig anders?

VinceFeet

Legacy Member
Ik doe rechten en heb afgelopen jaar ook sociologie & rechtssociologie gehad. Ikzelf vond dat persoonlijk best interessant maar 'sociologie' als richting zou voor mij wss iets te veel van het goede zijn.

Je hebt weinig aan mijn bijdrage maar alle beetjes helpen zeker... :)

Toeriest

Legacy Member
welke unief is trouwens het beste voor de menswetenschappelijke richtingen?
gent, Leuven, Antwerpen,Brussel,... ??

Gentei

Legacy Member
Kapoen zei:
Sorry voor het offtopic gaan (en zeker zo lang na datum ;) ), maar wat was er precies zwaar aan je GIP? Als ik mijn laatste jaar TSO (Boekhouden-Informatica) goed herinner dan was die GIP/Stage niet meer dan een week lang allerlei mensen in je stagebedrijf lastig vallen en daarna veel knip/plakwerk om een schoon documentje te maken er over.
Is dit tegenwoordig anders?

in TSO Handel is je GIP over zelf je bedrijf openen dus niet aan mensen gaan vragen over hun bedrijf, maar zelf je eigen bedrijf oprichten, boekhouding bijhouden, Rechten van de handelaar enz, en later op het einde van het jaar een gip presentatie doen.
Valt allemaal wel mee...

Kapoen

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
in TSO Handel is je GIP over zelf je bedrijf openen dus niet aan mensen gaan vragen over hun bedrijf, maar zelf je eigen bedrijf oprichten, boekhouding bijhouden, Rechten van de handelaar enz, en later op het einde van het jaar een gip presentatie doen.
Valt allemaal wel mee...

Hmm, dat heb ik ook allemaal gedaan als ik mij niet vergis. Handel en BI zijn ook ongeveer gelijk he, alleen krijg je in BI (uiteraard) meer informatica en wiskunde en in Handel meer taalvakken (zo was het toch in mijn school vroeger), maar qua boekhouden/economische vakken zijn beide richtingen krak 't zelfde.

nite

Legacy Member
Ik doe EW maar ik heb in mijn 3e jaar een minor sociologie genomen. Ik deed dit omdat ik de eerstejaarsinleidingscursus wel interessant en niet al te moeilijk vond. Ik heb altijd al gevonden dat sociologie toch wel gelijkenissen heeft met geschiedenis. Vooral de manier waarop je het vak moet leren. Bij beiden is er een soort 'verhaal' dat je moet kunnen interpreteren en verklaren, maar als je goed kan blokken raak je al ver. Als je sociologie doet heb je ook de mogelijkheid om een minor geschiedenis te volgen en eventueel later via een schakelprogramma nog je master in geschiedenis te doen, of omgekeerd. Ik heb geen idee wat de beroepsuitwegen zijn, maar je zal er vast wel iets mee kunnen doen. Beter dat je lang moet zoeken naar een job in de richting dat je interesseert dan dat je snel een job hebt die je helemaal niets interesseert.

Om te proberen je een duidelijker beeld te geven van wat sociologie is zal ik kort de inhoud van een aantal vakken samenvatten, dit is niet echt representatief maar gewoon wat dingetjes die me te binnen schieten.

arbeidssociologie: ongelijkheid op de arbeidsmarkt tussen vrouwen en mannen, nieuwe soorten van arbeidscontracten bvb. interim of telewerk en de invloed hiervan op werkgever en werknemer, onderaanneming, deeltijds werk, zwart werk, huishoudwerk

gezondheidssociologie: hoe de samenleving de visie van het lichaam beinvloed bvb waarom er cosmetische chirurgie is, waarom een verschil tussen man en vrouw, verbanden tussen gezondheid inkomen en opleiding leggen, hoe zien moslims gezondheidszorg,

Kostiaan

Legacy Member
Ff toch laten weten dat mijn moeder deze richting ook gevolgd heeft en nu werkt als boekhoudster...er is dus echt wel weinig werk in te vinden.

zweebee

Legacy Member
Toeriest zei:
welke unief is trouwens het beste voor de menswetenschappelijke richtingen?
gent, Leuven, Antwerpen,Brussel,... ??

Het departement PSW in Antwerpen is echt wel degelijk. Ook meer economie en statistiek dan bv. Leuven.

The Black Mamba

Legacy Member
Kostiaan zei:
Ff toch laten weten dat mijn moeder deze richting ook gevolgd heeft en nu werkt als boekhoudster...er is dus echt wel weinig werk in te vinden.

ja want in 1 persoon is een goeie refererntie ! sociologie is geen vuilbak richting hoor en met zo'n diploma krijg je altijd wel kansen , het is niet zeker of ge een job zal vinden in uw richting maar ge zult wel een job vinden. Het is wel een 'vuilbak' richting in die zin dat veel mensen het kiezen omdat ze ni weten wa ze willen doen , maar rechten en criminologie zijn ook zo'n richtingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan