Archief - Studies voor bekeken laten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tomwalmagh

Legacy Member
in tijden van economische crisis vind ik het niet slim om je studies voor bekeken te houden. Maar je moet doen wat je graag doet, hé

Michster

Legacy Member
Wat ik graag eens van de TS wil weten: waarom staat je interesse plots op -1000(000...)? Hoe komt dat je geen enkele interesse meer hebt om te leren en/of je diploma binnen te halen?

Allez, ik heb mijn oordeel eigenlijk al, maar ik herhaal niet graag wat tien anderen al gezegd hebben.

dacuba zei:
Alé, nu terug naar HLN.be!

Waar moet die opmerking nu op slaan? Hij gaf een zeer redelijke en beleefde reactie..

freekydude

Legacy Member
Sorry, maar iemand moet het zeggen (iedereen zegt het al, mabon):
Stop met wenen, studeer de laatste twee maanden en ge zijt er van af.
Ik hoop dat ge op tijd inziet dat ge dwaas bezig zijt nu; kijk toch eens verder dan uw neus lang is. In u beginpost zegt ge dat ge geen commentaar wilt zoals "doe nog even door, tis zo gedaan", maar wat had je dan verwacht. Het is het enige vernuftige dat je kan doen. Met een diploma komt ge ergens in uw leven, zonder diploma zal het stukken moeilijker worden.

Karry98

Legacy Member
Ik heb maar één tip voor de TS: Wees eerlijk tegenover uw ouders!

Ik ga niet proberen u te overtuigen verder te studeren, dat is helemaal uw beslissing, maar vertel gewoon de waarheid aan uw ouders. Je kan toch niet voor de rest van uw leven liegen tegen uw ouders, dat kan enkel slecht eindigen en uw relatie met hen verzuren.

Atomsk

Legacy Member
Ik ben 27 en heb mijn hogeschool diploma ook voor bekeken gelaten. Foute studiekeuze, moeilijke overschakeling naar andere richting, moeilijke thuis situatie en een motivatie ook ver onder 0, lieten het niet meer toe.

Dus, op zoek gegaan naar werk in de sector waar ik graag terecht wou komen: IT. In tegenstelling tot het cliché: ik hen géén spijt dat ik mijn diploma heb achter gelaten. Ja, het is een handicap, maar ik ben uiteindelijk bij een werkgever terecht gekomen die mij een kans gaf. Tegelijkertijd werd ik op een avondschool gezet om alsnog "iets" op papier te behalen (zie Syntra stagecontract).

Geen gemakkelijke opdracht: fulltime werken + twee avonden in de week tot 22u gemotiveerd en geconcentreerd les volgen, drie jaar lang.

Ondertussen heb ik in mijn branche de nodige certificaten behaald, een diploma analist-programmeur, bijkomende opleidingen van de werkgever uit en heb ik meer dan 5j relevante ervaring.

De meeste (niet alle!) werkgevers in mijn omgeving, zijn eerder geïnteresseerd in het bovenstaande, in plaats van een diploma.

Let wel: bedot je ouders niet. Dat is flauw en dat gaat zich wreken. Succes.

Ark'ay

Legacy Member
Atomsk zei:
Ik ben 27 en heb mijn hogeschool diploma ook voor bekeken gelaten. Foute studiekeuze, moeilijke overschakeling naar andere richting, moeilijke thuis situatie en een motivatie ook ver onder 0, lieten het niet meer toe.

Dus, op zoek gegaan naar werk in de sector waar ik graag terecht wou komen: IT. In tegenstelling tot het cliché: ik hen géén spijt dat ik mijn diploma heb achter gelaten. Ja, het is een handicap, maar ik ben uiteindelijk bij een werkgever terecht gekomen die mij een kans gaf. Tegelijkertijd werd ik op een avondschool gezet om alsnog "iets" op papier te behalen (zie Syntra stagecontract).

Geen gemakkelijke opdracht: fulltime werken + twee avonden in de week tot 22u gemotiveerd en geconcentreerd les volgen, drie jaar lang.

Ondertussen heb ik in mijn branche de nodige certificaten behaald, een diploma analist-programmeur, bijkomende opleidingen van de werkgever uit en heb ik meer dan 5j relevante ervaring.

De meeste (niet alle!) werkgevers in mijn omgeving, zijn eerder geïnteresseerd in het bovenstaande, in plaats van een diploma.

Let wel: bedot je ouders niet. Dat is flauw en dat gaat zich wreken. Succes.

Hmm, wat je dus wilt zeggen is:

Je hebt de nadelen van geen diploma te hebben ondervonden, geraakte dus moeilijk aan werk maar na lang zoeken toch ergens binnen geraakt.
Dan ben je dus drie (3!) jaar lang 2 avonden in de week gaan les volgen.

Dat na 5jaar niemand nog geïnteresseerd is in diploma's lijkt me niet meer dan juist, dan moet je jezelf al bewezen hebben.
Dat diploma dient vooral om de eerste 4jaar deuren te openen en 'iets' hoger te kunnen beginnen.

Lijkt me dus een ideale post om de TS aan te moedigen om zijn laatste 2maand nog uit te doen.

Atomsk

Legacy Member
Ark'ay zei:
Hmm, wat je dus wilt zeggen is:

Je hebt de nadelen van geen diploma te hebben ondervonden, geraakte dus moeilijk aan werk maar na lang zoeken toch ergens binnen geraakt.
Dan ben je dus drie (3!) jaar lang 2 avonden in de week gaan les volgen.

Dat na 5jaar niemand nog geïnteresseerd is in diploma's lijkt me niet meer dan juist, dan moet je jezelf al bewezen hebben.
Dat diploma dient vooral om de eerste 4jaar deuren te openen en 'iets' hoger te kunnen beginnen.

Lijkt me dus een ideale post om de TS aan te moedigen om zijn laatste 2maand nog uit te doen.

Niet helemaal, ik ben op mijn tweede sollicitatie aangenomen en heb twee weken gezocht. Bij een middelgrote KMO kan je terecht mits het juiste attitude, in bepaalde sectoren. Maar dat is een portie geluk en we spreken hier over de pre-crisis situatie. Er zijn echter nog werkgevers zat die met de vdab en syntra werken. Bovendien ben je als stage contractant fiscaal voordelig en heb je een laag risico: lage loonkost en binding aan het bedrijf.

Wel heb ik mijn schade moeten inhalen, wat niet te onderschatten valt. En een openhartig gesprek met je ouders. Sommigen kunnen hun studies niet voortzetten omwille van andere redenen, dan gebrek aan motivatie.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lizie

Legacy Member
Wel zeggen dat dat wat 4-7 jaar geleden was?
+ je bent 27 , we praten mekaar nog eens in 10 Jaar.

Ik ben er 36 , heb veel verkloot op studie niveau , en heb mijn derde jaar IT ook niet afgedaan , alleen dat het bij mij financiele redenen had daar ik mijn studies zelf betaalde met geld ak verdiend had ervoor , en het was op. Moest werken dus kon mijn jaar niet echt opnieuw doen , al was het maar voor 12 vakken.(geen hulp ook nietvan de school).

Ik heb geluk gehad , laag begonnen(eerste lijns) en opgewerkt(project manager retail) in een multinational. En toch heb ik spijt dat ik mijn bachelor niet behaald heb. Maar in ruil daarvoor heb ik jaren dag en nacht gewerkt om me te bewijzen.

Doe jezelf en je ouders een plezier , doe de moeite , geef nog een keer de volledige 1000% en in 15 jaar ga je blij zijn dat je het gedaan hebt.

Tis trouwens mooi dergelijke verhalen te horen zoals het mijne , maar das een kleine kans dat dat bij jou ook zo een droom verhaal is. Heden de dag is dat papiertje echt de sleutel tot de juiste deur,en als je je moet opwerken , maak dan maar zekere dat ge de beste zijt en niet een middelmaat.

Eens je 5 jaar echte ervaring hebt is dat papiertje minder waard en is het de ervaring die telt.

Atomsk

Legacy Member
Lizie zei:
Wel zeggen dat dat wat 4-7 jaar geleden was?
+ je bent 27 , we praten mekaar nog eens in 10 Jaar.

Ik ben er 36 , heb veel verkloot op studie niveau , en heb mijn derde jaar IT ook niet afgedaan , alleen dat het bij mij financiele redenen had daar ik mijn studies zelf betaalde met geld ak verdiend had ervoor , en het was op. Moest werken dus kon mijn jaar niet echt opnieuw doen , al was het maar voor 12 vakken.(geen hulp ook nietvan de school).
We varen wat off-topic, maar we zeggen essentieel hetzelfde: jij en ik hebben geluk gehad, hebben onze studies omwille van gelijkaardige redenen niet kunnen afmaken (al heb ik zelf veel verkloot, eerlijk toegegeven). We zijn ergens terecht gekomen en hebben onze schade dubbel moeten terugbetalen door overal en aan iedereen jezelf opnieuw te moeten bewijzen.
Echter bleek achteraf dat ik op een half jaartje tijd, best veel geleerd hebt. Het lag me ook gewoonweg beter: gooi me maar met pek en veren in de werksituatie. Ogen en oren openhouden, nieuwe uitdagingen achterna jagen, vastbijten in nieuwe zaken en na verloop van tijd kan je, inderdaad, mits de nodige ervaring, jezelf rekenen als een waardevolle werknemer.
En inderdaad, dat geluk heb ik gehad, vòòr tijden van crisis.

De groeten in Kotshoven, wor. Heb er mijn jeugd gespendeerd :) (Opeindestraat en Lievehereboomstraat)

@TS: praat er in eerste intantie over met je ouders, met iemand op je school en bekijk je opties. Zie dat je met een schoon geweten begint aan whatever je najaagt. Diploma of werk. Diploma opgeven lever je als starter een handicap op. De wereld eindigt er echter niet.

FleXe

Legacy Member
Als ge al zoveel moeite hebt om uw studies van ocharm een paar jaar af te werken, wat gaat dat dan wel niet geven als ge moet gaan werken. School is een picknick vergeleken met de stress en de verantwoordelijkheden die werk met zich mee kunnen brengen.

Ik heb vaak de indruk dat jongeren er niet bij stil staan dat het serieuze werk pas echt begint wanneer ge afgestudeerd zijt. Neem uw verantwoordelijkheid en maak die school af.

't Is niet plezant en veel dingen die ge er leert vergeet ge snel en zijn vaak zelfs niet eens relevant voor uw toekomst. Maar hey, that's how life works en dat papierke gaat het u allemaal een pak gemakkelijker maken. Al moet het maar alleen dienen om die bekrompen werkgevers ervan te overtuigen dat ge gene luierik zijt die zijn studies niet eens heeft afgemaakt.

Ch3ckmate

Legacy Member
been almost there, done that...bij mij was't ni na 3 jaar maar na 1 jaar TI in antwerpen da'k ervan tussen ben gegaan, het sprak me niet aan en ik vond niet meteen iets anders waarvan ik dacht "DAT interesseert me", besloten te gaan werken met enkel een ASO diploma.

na 2 jaar verscheidene jobs (vanden borre leverancier, mediamarkt verkoper, telenet installateur) besloten toch nog een 7de jaar TSO erbij te nemen (integrale veiligheid) en voor politie/security te gaan

ik heb de brains wel om hogeschool/unief te doen, maar ik ben veel te graag fysiek bezig, leveren met vanden borre doe ik doodgraag en het verdient goed geld, alleen nemen ze niemand aan voor de moment, moest ik die job te pakken krijgen, ik zou waarschijnlijk nooit meer achter de schoolbanken kruipen. ook geen 7de jaar

't is onzin dat ge helemaal nergens zult staan als ge uw diploma hoger niet hebt, wie wilt vindt altijd werk, al is het vaak gewoon een kutjob (heb ook bandwerk gedaan)

maar persoonlijk zou ik nu toch echt wel doorbijten, in uw 3de jaar stoppen...sorry, da's gewoon weggesmeten tijd en geld.

Faun

Legacy Member
Man, denkt ge dat ik mijn master zomaar in mijn schoot geworpen kreeg?
Ik heb mijn thesis geschreven terwijl ik al werkte. Na een volledige dag werken thuiskomen en dan nog achter uw bureau een thesis schrijven is pas echt Kut. Ge hebt niks anders te doen dan uw school afwerken, doe dat dan gewoon. Pak wat koffie, rilatine of whatever ge nodig hebt om u eens aan uw bureau te zetten en werk uw derde jaar af.

SusieQ

Legacy Member
dacuba zei:
"in tijden van economische crisis".. wat is dat nu voor een reden. Je moet je diploma voor jezelf halen en dan zélf aan de weg timmeren, als dat nu "in tijden van economische crisis" (wat ook overroepen is tegenwoordig) of niet is.

hahaha Ophrah anyone....

Orodreth

Legacy Member
Doordoen. Wat is die twee maand nu nog op een mensen leven? Leer op uw tanden bijten. Ge hebt nu geen motivatie meer om te studeren, maar gade dan genoeg motivatie hebben om te gaan solliciteren/werken? Doorzettingsvermogen is iets dat ge in elke job nodig hebt, met of zonder diploma. Leer op uw tanden bijten :).

Ik ben 25 jaar, veel slechte keuzes gemaakt maar heb sinds dit jaar mijn diploma regent informatica-geschiedenis behaalt. Ik heb er moeten voor knokken en heel veel momenten geen motivatie gehad maar heb mij zelf gewoon gedwongen om het te doen en ik ben enorm tevreden. Zelfs zo tevreden dat ik nog een opleiding ga doen :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan