Archief - Studies zelf moeten betalen? Mag dat wel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Ik heb mijn studies dit jaar zelf moeten betalen. Mag dit? Ik heb namelijk dit artikel gevonden:
Tweehuizen Ouders - De wet over kosten

waarin dus letterlijk staat:
De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

De onderhoudsplicht stopt niet op 18 jaar. Ouders kunnen niet afspreken dat de onderhoudsplicht stopt op een bepaalde leeftijd. De onderhoudsplicht loopt door zolang het kind studeert, tot het kind een einddiploma heeft dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt en het kind in staat is in zijn eigen inkomsten te voorzien. De studies moeten voor de ouders betaalbaar zijn.


Mijn ouders verdienen (veel) te veel voor een studiebeurs. Mogen zij dit dan eigenlijk zomaar aan mij over laten? Ik heb namelijk géén inkomen, en heb speciaal mijn moto moeten verkopen om te kunnen studeren.. 'k mag niet studeren én werken van mijn ouders. (wekelijks zou ik ook niet zien zitten omdat ik dan tijd verlies voor 't studeren)

Jammer genoeg ga ik nu veranderen van richting (waardoor ik dus 300 euro aan boeken heb 'verspild'). Ik zal voor die nieuwe richting wéér boeken moeten aankopen. Uiteindelijk heb ik het geld er wel voor, maar dan wordt het wel ondraaglijk.

Wat mag/mag niet? Iemand die hier iets meer over weet?
Ik heb gehoord dat je ouders dus je studies moéten betalen (als ze dit niet kunnen, dan krijg je sowiezo een studiebeurs) en als ze weigeren dat ik dan een (gratis) pro-deo advocaat mag opzetten tegen hen (ik heb daar niet al te veel schrik voor, situatie hier thuis is niet echt super :) )

Thx

joshetei

Legacy Member
Dus uw ouders verplichten u om uw studies zelf te betalen maar ge moogt nie werken? Saywhat? Wat antwoorden ze als ge vraagt hoe ge dat dan wel moet betalen?

En als de situatie toch al zo slecht is, negeer dat gewoon en word jobstudent, van bv 1 keer per week te werken gaat uw studie niet minder worden.

Pedroo

Legacy Member
Idd. Altijd al zo geweest, van sinds ik 16 ben was 't gezever dat ik een weekendjob'ke deed van bv 5 uurkes (in den bakker e.d.)
Hoe moet ik het dan zelf betalen? Sparen en geld ni opdoen aan domme dingen. Ik krijg 25 euro zondag en zij vinden dat voldoende om als student te overleven..

joshetei

Legacy Member
En studies zelf betalen is zeker toegelaten anders zou het begrip 'zelfstandig student' niet bestaan :) Kga binnenkort een aanvraag voor dat statuut indienen, massas verdienen als jobstudent en dan nog eens een beurs erbovenop, hoe zalig is dat :p

Piroh

Legacy Member
joshetei zei:
En studies zelf betalen is zeker toegelaten anders zou het begrip 'zelfstandig student' niet bestaan :) Kga binnenkort een aanvraag voor dat statuut indienen, massas verdienen als jobstudent en dan nog eens een beurs erbovenop, hoe zalig is dat :p

Profiteur

Th1x4nG

Legacy Member
Dus uw situatie is al zo slecht dat ge een advocaat tegen uw ouders wilt opzetten, maar ge zou niet gaan werken tegen hun zin in? :unsure: Vreemde situatie.

Pedroo

Legacy Member
joshetei zei:
En studies zelf betalen is zeker toegelaten anders zou het begrip 'zelfstandig student' niet bestaan :) Kga binnenkort een aanvraag voor dat statuut indienen, massas verdienen als jobstudent en dan nog eens een beurs erbovenop, hoe zalig is dat :p

Je moet dan 'financiële zelfstandigheid' kunnen aantonen, wat ik niet heb. Heb daar ook ni veel goesting voor. Ik wil me kunnen concentreren op m'n studies zonder dat ik bv élke week moet werken. Mijn ouders verdienen uiteindelijk genoeg geld, dus betalen is voor hun in theorie verrevan een probleem.
Ik ken ook iemand die een studiebeurs heeft gekregen en die bedragen vind ik zelf wel schandalig hoog :/ En ikke maar knokken om m'n studies te betalen en wat rond te komen op andere vlakken -.-

Th1x4nG zei:
Dus uw situatie is al zo slecht dat ge een advocaat tegen uw ouders wilt opzetten, maar ge zou niet gaan werken tegen hun zin in? :unsure: Vreemde situatie.

Ik wil gerust gaan 'werken' , maar dan moetek al een job'ke vinden waar ge niet elke week mee moet gaan werken. Ben geen super-student zoals sommigen. 'k heb mijn tijd nodig om iets te begrijpen e.d. Als ik ga werken krijg ik het ook weer langs alle kanten aan m'n oren door de rest van de familie (wat ook vervelend wordt na een tijd)

joshetei

Legacy Member
Piroh zei:

Ik werk er (vrij veel) voor en het is gewoon 100% legaal, punt van uw reactie?

OT: zoek gewoon een fabriek in de buurt die bv op vrijdagavond/nacht jobstudenten zoekt, als ge daar dan 1-2 keer per maand gaat zulde zeker rondkomen en geld hebben voor andere dingen. Op vrijdagavond zit ge nu waarschijnlijk niet te studeren he :)

NotoriousP

Legacy Member
Er zijn veel dingen 100% legaal die u toch een parasiet van de maatschappij maken.

joshetei

Legacy Member
NotoriousP zei:
Er zijn veel dingen 100% legaal die u toch een parasiet van de maatschappij maken.
2 of meerdere keren de nacht opgaan tijdens lesweken is ook niet altijd alles hoor, ik voel mij minder 'een parasiet' dan mensen die gewoon alles van hun ouders krijgen

Pedroo

Legacy Member
Uhm, ik zou dus liefst een oplossing willen zonder dat ik moet gaan werken. àls ik dan zou moeten gaan werken is het op een zaterdagavond. Mijn vrijdagavond is een belangrijke avond voor 't uitgaan. Heb op dat vlak ook niet àlle keuzes, dus wil mijn sociaal leven ook niet weggooien door dat werken..

Langs de ene kant wil ik wel werken (maar dan niet te vaak, en niet op ongelegen momenten), langs de andere kant wil ik niet werken (voor volledige concentratie op studies) en vind ik dus dat mijn ouders gewoon die studies betalen. Dat zou het al veel draaglijker maken voor mij..

Trine

Legacy Member
NotoriousP zei:
Er zijn veel dingen 100% legaal die u toch een parasiet van de maatschappij maken.
als er gaten zijn in de wet, waarom dan geen misbruik maken? jij zou hetzelfde doen.

sneax

Legacy Member
Ge verbergt iets of verbloemt iets.

En anders gade nrt ocmw en ge zegt dat uw ouders u verbieden om te werken EN ze verplichten u om uw studies te betalen en ge zegt dat ge ofwel wilt dat uw ouders uw studies betalen ofwel dat ge alleen wilt gaan wonen en dan zal het ocmw alles onderzoeken en u geld geven. Ga dan ook niet meer naar huis.

joshetei

Legacy Member
Maar als het gewoon om inschrijvingsgeld en boeken gaat dan is een maandje werken in't groot verlof toch meer dan voldoende?

Pedroo

Legacy Member
sneax zei:
Ge verbergt iets of verbloemt iets. Anyway pak u nen advocaat eh, zie wel dat ge een deftige reden hebt om 'van richting te veranderen', als de rechter vind dat ge uw kans gehad hebt dan moogde fluiten naar uw centjes.

Verklaar u nader over dat verbergen/verbloemen?

De reden dat ik van richting verander is omdat ik TI verkeerd ingeschat heb. (ik kom van Humane Wetenschappen, mocht zelfs niets anders doen van m'n ouders) dus door hun heb ik ni genoeg voorkennis om zulke richtingen aan te kunnen e.d..


joshetei zei:
Maar als het gewoon om inschrijvingsgeld en boeken gaat dan is een maandje werken in't groot verlof toch meer dan voldoende?

580 euro inschrijving, 300 euro boeken (+ ...€ voor de nieuwe richting)
Dan blijft het nog steeds hetzelfde he als ge in de verlof ervoor moet gaan werken...? Ik heb ook hobbies e.d., moet soms een deel van m'n kleding betalen, ga uit in't weekend. 't leven is duur genoeg, en dan zagen de ouders over da geld..

Het is niet de bedoeling dat ne student zijn hobbies en uitgaan moet gaan laten vallen omdat een paar ouders te egoïstisch zijn om de studies te betalen.

Zij verklaren dat ze dat doen omdat ik vorig jaar ook iets in de aard van IT deed(ook niet haalbaar), ben daar mee gestopt, en ben dan terug begonnen nu in september. NU besef ik gewoon dat IT een hobby moet blijven en geen studie. Ik ga dus nu iets anders doen (Cross Media Management; beetje webdesign, wat wel lukte, veel talen e.d., waar ik dus in 't middelbaar genoeg voor geleerd heb)

sneax

Legacy Member
Of elke week een nachtje werken in de horeca, afhankelijk van hoe goed ge het doet of waar ge terechtkomt is dat van 3 tot 4000 eur (of meer) in het jaar, door EEN NACHT TE WERKEN in de week.

Dat doe ik zelfs regelmatig na een hele week gewerkt te hebben, ik denk dat dit echt niet moeilijk is.

En ivm voorkennis: ZEVER ge hebt geen voorkennis nodig om aan gelijk welke studie te beginnen, het zal alleen de eerste 2 maand iets moeilijker zijn. Niet gemotiveerd of verkeerde keuze gemaakt wegens andere verwachtingen misschien? Maar dat hadde zelf moeten checken op de infodagen. Maja bon tis u vergeven ik ben ook 2 keer van richting veranderd :p

En verbergen verbloemen, ja, ik denk niet dat uw ouders echt zo idioot zijn om zichzelf zo tegen te spreken, maja het kan altijd natuurlijk.

Shift

Legacy Member
Pedroo zei:
. Ik krijg 25 euro zondag en zij vinden dat voldoende om als student te overleven..

Dat is idd genoeg, ik krijg niets, en betaal al 2 jaar op rij men eigen studies ( wat nu al +- 800 € is )

joshetei

Legacy Member
Dan blijft het nog steeds hetzelfde he als ge in de verlof ervoor moet gaan werken...? Ik heb ook hobbies e.d.,

Nu vind ik u eigelijk gewoon lui. Is het deel van 'ik mag niet werken van m'n ouders' wel correct? :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan