Archief - TSO naar Universiteit ???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mdconcept

Legacy Member
Wat een belachelijke topic
khon_tai, weet nog niet eens dat zijne "elektriek" op unief Burgerlijk Ingenieur is!!!!

Ik doe nu 1e bach Ir. en ik geef je éne goeie tip, begin er NIET aan zou een weggesmeten jaar zijn.
Bij Burgerlijk "eissen" ze goeie WW8'ers ofwel uitstekende IW'ers oftewel uitzonderlijke WW6ers.

Al de rest is slechts goed om de statistiekskes te vullen(eigenlijk is dit ook het geval voor het merendeel van de hierboven vermelde richtingen),
komt misschien hautain over enal, maar tis de Die Hard truth !!!

Ik kom zelf uit WW8 en dat is allesbehalve een garantie om te slagen,
wat ze hier soms al te vaak beweren op dit forum.

En née, ik ben niet gefrustreerd ofzo... van mij gaat geen ramp worden vandejaar( hoop ik).

mdconcept

Legacy Member
khon_thai zei:
als ik industrieel ingenieur doe, is mijn slaagkans even groot als iemand die uit ASO komt ?
want op vlak van elektricieit heb ik toch voorsprong ? dan kan ik meer tijd in wiskunde steken.

Nope,
WW6-WW8-IW
gaan ferm vooropstaan tegenover EE...

killgore

Legacy Member
mdconcept zei:
Wat een belachelijke topic
khon_tai, weet nog niet eens dat zijne "elektriek" op unief Burgerlijk Ingenieur is!!!!

Ik doe nu 1e bach Ir. en ik geef je éne goeie tip, begin er NIET aan zou een weggesmeten jaar zijn.
Bij Burgerlijk "eissen" ze goeie WW8'ers ofwel uitstekende IW'ers oftewel uitzonderlijke WW6ers.

Al de rest is slechts goed om de statistiekskes te vullen(eigenlijk is dit ook het geval voor het merendeel van de hierboven vermelde richtingen),
komt misschien hautain over enal, maar tis de Die Hard truth !!!

Ik kom zelf uit WW8 en dat is allesbehalve een garantie om te slagen,
wat ze hier soms al te vaak beweren op dit forum.

En née, ik ben niet gefrustreerd ofzo... van mij gaat geen ramp worden vandejaar( hoop ik).

Je vergeet Latijn-wiskunde :p!

en voor het grootste deel ² ze.

2 many soldiers

Legacy Member
Bij ons (industrieel ingenieur) zaten er ook mannen die elektriciteit al hadden gehad, maar denkt maar niet dat die hun voordeel groot is. Elektriciteit in de eerste twee jaar is nog altijd vrij theoretisch. Natuurlijk is dat bij burgerlijk nog erger. En wiskunde bij ingenieur is ook niet te onderschatten natuurlijk.

Nu ik krijg ook den indruk dat ge nog niks snapt van het systeem van de bachelors en masters etc. Mss eerst is wa info zoeken via google?

aXl_

Legacy Member
koenpje zei:
Wat zijt ge dan nu meer met dat Grieks en Latijn misschien? Als je Informatica Beheer had gedaan (TSO) had je een mooie voorsprong op de rest voor informatica in Leuven.

Het voordeel dat je met informaticabeheer hebt tov de anderen in de richting Informatica aan de unief is echt wel marginaal klein indien niet onbestaande :). Wiskundige vakken (wat in die richting wel de grootste basis vormt) gaan je zelfs harder tegenslaan omdat je dat in een ww6/ww8 richting toch net iets grondiger krijgt...
En het grootste obstakel voor mensen uit die richting is dat ze in 90% van de gevallen niet de mentaliteit hebben van te leren als ze daar niet toe "gedwongen" worden waardoor ze bij de examens aan de unief het deksel vaak hard op de neus krijgen.

mdconcept

Legacy Member
killgore zei:
Je vergeet Latijn-wiskunde :p!

en voor het grootste deel ² ze.

inderdaad, srry voor deze te vergeten.
deze richting is inderdaad nog goed vertegenwoordigd.

Accalia

Legacy Member
killgore zei:
Wel noodzakelijk, onlangs nog in krant geweest dat de mensen die stopten na een academische bachelor totaal nog geen werk vonden omdat het bij de bedrijven (onterecht) zit ingeprent dat deze echt nog een master nodig hebben.

Ah, bewijst weer dat je de brochures van de univs kritisch moet lezen :). Daar staat dat je ook functies kunt vervullen met een academische bachelor. Natuurlijk weet iedereen dat dat niet aangeraden is...

CyXo

Legacy Member
Ik kom van TSO - Elektrische Installaties, mijn score was +- 65% in het 6e jaar ( zonder enige moeite te doen moet ik wel zeggen )

Nu dit jaar academische bachelor ( Communicatie & Multimedia Design ) en ik heb 3 herexamens van de 15 ( sociologie, psychologie, marketing.. Pure theorievakken dus )

Als jij gemotiveerd bent voor een richting is alles mogelijk. Je zal wel opofferingen moeten maken

Netrem

Legacy Member
mja, tis uiteraard altijd mogelijk en blablabla

Maar als 4 uur wiskunde hebt gehad op TSO niveau, zelf al hebt ge niet alle lessen gehad, zout ge daar vlotjes 80+% moeten halen zonder er al te veel voor te doen, wil je er ook maar aan denken om burgerlijk te studeren.

lord of me

Legacy Member
Zoals hier al meerdere keren staat gaat het zeker, maar ik denk dat je je een beetje beter moet informeren over u studiekeuze, ge vermeld interesse in elektriciteit/elektronica en dan komt ge af met burgerlijk ingenieur, ge gaat ferm ontgoocheld zijn denk ik, das echt theoretisch en niks praktisch e. Miss beter kijken naar industrieel of elektronica of elektromechanica ofzo, aan de hoge school

Hellrabbit

Legacy Member
killgore zei:
Wel noodzakelijk, onlangs nog in krant geweest dat de mensen die stopten na een academische bachelor totaal nog geen werk vonden omdat het bij de bedrijven (onterecht) zit ingeprent dat deze echt nog een master nodig hebben.

is dat dan zo onterecht?

aXl_

Legacy Member
lord of me zei:
dan komt ge af met burgerlijk ingenieur, ge gaat ferm ontgoocheld zijn denk ik, das echt theoretisch en niks praktisch e.

menig assistent die de p&o's organiseren zouden u om deze uitspraak de nek om willen wringen denk ik :D

Netrem zei:
mja, tis uiteraard altijd mogelijk en blablabla

Maar als 4 uur wiskunde hebt gehad op TSO niveau, zelf al hebt ge niet alle lessen gehad, zout ge daar vlotjes 80+% moeten halen zonder er al te veel voor te doen, wil je er ook maar aan denken om burgerlijk te studeren.

hoe weinig ge moet doen is een zeer gevaarlijk beoordelingscriterium he. Veel (al dan niet zelfverklaarde) genieën falen in het hoger onderwijs ook als ze geen klop doen.

killgore

Legacy Member
Accalia zei:
Ah, bewijst weer dat je de brochures van de univs kritisch moet lezen :). Daar staat dat je ook functies kunt vervullen met een academische bachelor. Natuurlijk weet iedereen dat dat niet aangeraden is...
yup, in dat artikel stond ook dat ze de universiteiten nu willen opleggen die zinnen uit hun infobrochures te smijten.
Hellrabbit zei:
is dat dan zo onterecht?

In mijn ogen wel, natuurlijk niet voor dezelfde functie als een master he, maar die mannen vinden gewoon niets van werk waar hun bachelor iets van nut heeft, zoals bv. een ondersteunde functie voor 'echte' masters ofzo.
Maar zoiets hangt natuurlijk af van opleiding tot opleiding. Onze bachelor is imho een vrij mooi afgerond geheel, in andere opleidingen maken ze totaal geen onderscheid tussen die 2 diploma's en loopt de opleiding blindelings door (wat wel het meest logische is eigenlijk, maar dan mogen ze het niet anders verkopen).

lord of me

Legacy Member
aXl_ zei:
menig assistent die de p&o's organiseren zouden u om deze uitspraak de nek om willen wringen denk ik :D

p&o ken ik wel na een jaartje hoor ;)

Maar ik bedoel gewoon dat het weinig praktisch is, en als ge wilt leren over hoe motoren, generatoren, versterkers, vanalles .... werken en de praktische problemen ervan enzo hoge school een beter idee is dan universiteit, en dat ge der toch is goed over moet nadenken !

killgore

Legacy Member
lord of me zei:
Maar ik bedoel gewoon dat het weinig praktisch is, en als ge wilt leren over hoe motoren, generatoren, versterkers, vanalles .... werken en de praktische problemen ervan enzo hoge school een beter idee is dan universiteit, en dat ge der toch is goed over moet nadenken !

Je reinste zever.

Hellrabbit

Legacy Member
killgore zei:
In mijn ogen wel, natuurlijk niet voor dezelfde functie als een master he, maar die mannen vinden gewoon niets van werk waar hun bachelor iets van nut heeft, zoals bv. een ondersteunde functie voor 'echte' masters ofzo.
Maar zoiets hangt natuurlijk af van opleiding tot opleiding. Onze bachelor is imho een vrij mooi afgerond geheel, in andere opleidingen maken ze totaal geen onderscheid tussen die 2 diploma's en loopt de opleiding blindelings door (wat wel het meest logische is eigenlijk, maar dan mogen ze het niet anders verkopen).

Tis maar da ik nu precies nog nie echt iets ken :p

aXl_

Legacy Member
lord of me zei:
p&o ken ik wel na een jaartje hoor ;)

Maar ik bedoel gewoon dat het weinig praktisch is, en als ge wilt leren over hoe motoren, generatoren, versterkers, vanalles .... werken en de praktische problemen ervan enzo hoge school een beter idee is dan universiteit, en dat ge der toch is goed over moet nadenken !

daarom dat er voor sommige vakken labo's worden ingericht. Van het vak elektrische energie en aandrijvingen (uw motoren en generatoren dus) hadden wij in dat semester wekelijks labo (verplicht op vrijdag ochtend van 8 u 's morgens tot half 11 ^^). Kwestie dat ge toch een keer nadenkt hoe het werkt :).

(en nu met een iets minder sarcastische ondertoon: het is bullshit dat burgies gewoon theorie te verwerken krijgen en zich op geen enkel moment afvragen hoe dat nu echt werkt. In het eerste jaar krijg je veel algemene onderbouwende vakken waar toepassingen idd niet zo voor de hand liggen om te demonstreren maar dat je voor alle vakken (volgens het cliché) gewoon een hoop formules en afleidingetjes krijgt om te reproduceren op het examen is wel ongelofelijke onzin :).)

edit: en die p&o's in het eerste en tweede jaar zijn idd niet de meest verhelderende vakken, maar als je in het 3de jaar een snelheids regellus moet ontwerpen voor een elektrisch miniatuurtreintje...je gaat me toch niet zeggen dat je dan niet (zoals je aanhaalt) beter gaat nadenken over hoe zo'n regellus, regelaars etc in de praktijk in een elektrische schakeling worden gerealiseerd?

lord of me

Legacy Member
aXl_ zei:

ge hebt zeker gelijk, ik heb mn punt een beke slecht uitgelegd :wtf:. Ik bedoel, als de TS volgend jaar graag meteen wil leren over elektriciteit en elektronica en daar dan ook meteen dingen mee doen hoge school een beter idee is,vandaar het goed over nadenken( cursussen vergelijken, met mensen van beide spreken, ...) Ik heb precies het idee dat de TS het verschil niet helemaal beseft en het zou zonde zijn moest hij een foute studiekeuze maken ! Hopelijk begrijpt ge nu wa ik bedoel !

Maar alstublieft , zoek ook ergens anders hulp bij u studiekeuze dan op een forum zoals dit :rofl:

khon_thai

Legacy Member
ik heb al heel wat aan mensen gevraagd, op dit forum wil ik gewoon de meningen van de anderen horen

Avenger 2.0

Legacy Member
Mijn persoonlijke ervaring. Doe 3 jaar professionele bachelor elektronica of elektromechanica. Dat is voor velen al zwaar, maar voor anderen dan weer relaxed. Je leert veel praktische dingen. Doe daarna het schakelprogramma bestaande uit 2 jaar en je bent industrieel ingenier. En ja dat is een heel stuk zwaarder en niet veel geraken daar door. Maar als je daar op faalt hebt je tenminste een professionele bachelor diploma waar ge zeker in de elektronica of elektromechanica heel makkelijk werk vindt. Universiteit (en burgerlijk ingenieur) zou ik persoonlijk niet aanraden (tenzei je echt MEGA gedreven bent). Kan je erna altijd nog bijdoen (na industrieel ingenieur) als je ouder (en meestal verstandiger) bent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan