Bananarama zei:
Daarom dat ik "bachelor" zei zeker.... Natuurlijk zijn er weinigen die met dat diploma werk vinden, omdat er nu eenmaal weinigen zijn die met dat diploma ook al meteen werk gaan zoeken. Maar wat ik niet begrijp is waarom wijsbegeerte 4 plaatsen lager staat. Met een bachelor Taal -en Letterkunde heb je tenminste nog wat talenkennis en redactioneel inzicht, terwijl ze zelfs in de brochures voor de master Wijsbegeerte zeggen dat Wijsbegeerte (bachelor of master) zelden tot een job leidt...
Je bent trouwens meer met dat diploma dan je zou denken (ik zou na de zomer al direct een job kunnen krijgen die volledig relevant is voor mijn diploma, en dat zonder connecties). Maar zoals bij elke academische bachelor is het uiteraard dom om er geen master bij te doen.
Mea culpa.
Maar neemt niet weg wat ik zei en wat jij hier zegt.
Al nuanceer ik toch dat een academische bachelor T&L veel jobmogelijkheden geeft.
Jij kan goed de uitzondering op de regel zijn.
En ivm die master wijsbegeerte: mensen onderschatten dat diploma zeer veel (en die rankings kloppen vaak niet). Ze maken 2 cruciale fouten vaak ==> ze kijken naar jobs in de "richting" (sfeer) van wijsbegeerte (dus jobs die dat diploma vereisen). Uiteraard zijn dat er weinig.
En de tweede fout die ze vaak maken is dat ze vaak enkel die studenten interviewen die een job zoeken in die richting en natuurlijk zijn er dan nog velen zonder job.
(en een derde fout die ook gemaakt wordt, is dat ze vaak studenten die wijsbegeerte in die ranking zetten als: geen job gevonden na afstuderen, terwijl ze nog een bijkomende master halen.. in leuven bv gaan veel filosofie studenten een master halen die aansluit op hun minder in de filosofie, net om hun werkkansen gevoelig te laten stijgen. Zo weten weinigen dat er bv masters filosofie hun master diploma fysica, wiskunde of T&L halen).
Maar de studenten wijsbegeerte die werk vonden op basis van "een" masterdiploma.. welja, die voegt men vaak niet toe in die enquetes.
Terwijl de student geschiedenis die wel een "jobke bij de bank" heeft (algemeen masterdiploma) , vaak wel in de statistieken van die rankings zitten.
Trouwens, recent nog een leuke gevonden om even over na te denken ==> in een "enquete" over werkzekerheid met het diploma wijsbegeerte werden mensen met het diploma wijsbegeerte en een ander diploma (wijsbegeerte wordt vaak gecombineerd) die een job hadden op basis van dat andere diploma systematisch geplakt in de categorie: "geen werk gerelateerd aan het diploma" .. Niet moeilijk dat ze zo rare cijfers krijgen.
(ps. ik maak hier geen reclame voor die studie, maar die cijfers kloppen vaak niet).