Archief - Verder studeren talenrichting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fenetry

Legacy Member
Hey, ik heb een vraag ivm verder studeren. Veel leerkrachten hebben me gezegd dat ik iets met talen moet gaan studeren. Zelf ben ik hier ook wel erg in geïnteresseerd maar weet niet goed wat, waar te studeren.

Het meest voor de hand liggend is bedrijfsvertaler-tolk studeren in PHL of KHLim aangezien dit in de buurt ligt. Iemand die hier meer over weet of enige ervaring/voorkeur heeft tussen die twee?

Na deze bachelor zou ik eventueel een master willen halen in de toegepaste taalkunde. Dit kan enkel in de HUB, Artesis en Lessius in Antwerpen en in de Hogent dacht ik. Zou ik dan beter meteen mijn bachelor al TT beginnen? Ook hier iemand die enige ervaring/voorkeur heeft tussen deze scholen?

Ikkina

Legacy Member
Fenetry zei:

Dan zou ik eerder bedrijfsvertaler-tolk kiezen. Ik heb 2 jaar Toegepaste Taalkunde gedaan aan Lessius en vond het toch wel erg pittig. Van de +-40 lln. (binnen mijn talencombinatie) kwamen er slechts twee uit TSO (secretariaat-talen), die beiden nog voor het kerstexamen gestopt waren. Je merkte dat ze van het begin al niet zo goed konden volgen bij Frans.

Het is uiteindelijk je eigen keuze. Als jij bereid bent IEDERE week opnieuw +- 400 nieuwe woorden/korte zinnetjes te leren + wekelijks oefeningen voorbereiden voor enkele vakken + boeken lezen + je andere vakken bijhouden, dan moet je zeker Toegepaste Taalkunde proberen.

Ik ben gestopt met deze studie omdat de werkzekerheid en het salaris van een vertaler/tolk er niet bepaald rooskleurig uitziet. Wat mij aan het begin van mijn studies niet echt stoorde, maar na enige tijd dus wel...

Moest je nog vragen hebben, mag je me altijd PM'en.

Kerelke

Legacy Member
Ikkina zei:
Ik ben gestopt met deze studie omdat de werkzekerheid en het salaris van een vertaler/tolk er niet bepaald rooskleurig uitziet. Wat mij aan het begin van mijn studies niet echt stoorde, maar na enige tijd dus wel...

Moest je nog vragen hebben, mag je me altijd PM'en.

?
Eerste keer dat ik dit hoor.

Er is een enorm tekort voor goede(!) tolken (vertalers wat minder).
Dus hoe kom jij erbij dat de werkzekerheid niet goed is?
Dat je er niet rijk van wordt, dat klopt, maar ze verdienen toch nog redelijk.
Zeker als ze nog wat vertaalwerk erbij nemen.

Ikkina

Legacy Member
Kerelke zei:
?
Eerste keer dat ik dit hoor.

Er is een enorm tekort voor goede(!) tolken (vertalers wat minder).
Dus hoe kom jij erbij dat de werkzekerheid niet goed is?
Dat je er niet rijk van wordt, dat klopt, maar ze verdienen toch nog redelijk.
Zeker als ze nog wat vertaalwerk erbij nemen.

Bij de overheid of de EU hebben ze een tekort aan tolken. Maar om daar binnen te geraken moet je al jaren ervaring hebben en zoals je zelf zegt, echt goed zijn. Dat is zeker niet voor jan en alleman weggelegd.

En als je niet de juiste talen gekozen hebt, zal het niet simpel zijn om als vertaler aan de bak te komen.

Het studiegebied ‘Toegepaste taalkunde’ biedt niet zo’n
geweldige perspectieven naar de arbeidsmarkt en dit vooral
onder invloed van de opleiding ‘Vertalen’ waar na 1 jaar nog
1 op 8 schoolverlaters werkzoekend is.
‘Meertalige communicatie’ doet het iets beter dan
gemiddeld voor dit niveau, terwijl ‘Journalistiek’ en ‘Tolken’
wat minder kansen dan gemiddeld bieden.


bron: http://vdab.be/trends/schoolverlaters/schoolv2009.pdf

Soals

Legacy Member
Iedereen heeft zijn eigen capaciteiten.
Ik ken mensen die beroeps gedaan hebben die nu een uniefrichting met glans doorstaan hebben. Het omgekeerd kan ook gezegd worden. Akkoord de slaagcijfers liegen er in principe niet om maar elke persoon is anders. Ben je goed in talen? Doe dan een talenrichting hé. Ben je ervan overtuigd dat je jezelf kan stimuleren tot studie, ga er dan voor!

Ik kan niet zeggen welke school de beste is aangezien ik in een totaal andere branche zit. Zelf heb ik toerisme gedaan in het secundair en ik haalde geen sublieme punten. Nu in de hogeschool, zijn mijn punten zelfs gestegen tov. het secundair. Je kan dan komen zeveren van: 'de richting is te makkelijk voor je.' Maar dat is niet zo aangezien ik wel de nodige inspanningen moet doen om mijn punten te behalen.

Dus, doe wat je graag doet, dat is het belangrijkst. Denk voor jezelf na of je een zware studie aankan of niet? Kijk dan naar de verschillende scholen en kies diegenen waarvan jij denkt dat ze het beste aanbod heeft. Allemaal heel subjectieve materie dus opzich kan ik niet zeggen van 'dat moet je al dan niet doen en waarom'.

Kerelke

Legacy Member
Ikkina zei:
Bij de overheid of de EU hebben ze een tekort aan tolken. Maar om daar binnen te geraken moet je al jaren ervaring hebben en zoals je zelf zegt, echt goed zijn. Dat is zeker niet voor jan en alleman weggelegd.

En als je niet de juiste talen gekozen hebt, zal het niet simpel zijn om als vertaler aan de bak te komen.

Het studiegebied ‘Toegepaste taalkunde’ biedt niet zo’n
geweldige perspectieven naar de arbeidsmarkt en dit vooral
onder invloed van de opleiding ‘Vertalen’ waar na 1 jaar nog
1 op 8 schoolverlaters werkzoekend is.
‘Meertalige communicatie’ doet het iets beter dan
gemiddeld voor dit niveau, terwijl ‘Journalistiek’ en ‘Tolken’
wat minder kansen dan gemiddeld bieden.


bron: http://vdab.be/trends/schoolverlaters/schoolv2009.pdf

Ik stel mij toch de vragen:

1. de "juiste" talen? Volgens mij is elke taal "juist" als je goed bent. Al kan je met iets exotischere talen misschien sneller doorgroeien/werk vinden omdat er minder mensen die talen kennen. Anderzijds: meer exotische talen, vereist vaak net meer ervaring omdat je daar vaak veel minder diep in bent gegaan tijdens de studie (en extra zaken zoals stages).
Er zijn bv nog altijd vertalers frans/nederlands of duits/nederlands tekort.. lijkt me nogal raar eigenlijk. Dat engels niet echt een "juiste" keuze is, kan ik begrijpen en ook spaans heeft een te felle boom gekend de laatste jaren.

2. 1 op 8 studenten heeft na 1 jaar nog geen werk.. Ik stel mij serieus de vraag of dit slecht is? 1 op 8 lijkt me echt niet slecht, er zijn studies waar het veel erger is.
+ die 1 op 8.. Wat is vaak de reden waarom ze geen job hebben?
Ik zou liever eens echte diepgaande statistiek zien: welke mensen hebben welke job (studiegerelateerd) en welke mensen hebben nog geen job en om welke redenen.

3. "goed" zijn.. Streeft niet iedereen daarnaar? Als je niet goed bent om te tolken , tja dan ben je gewoon niet goed genoeg en had je misschien niet moeten starten?
Trouwens, dat tolken niet fel gevraagd zijn, daar heb ik ook vragen bij.
Voor tolken engels misschien niet, maar andere talen?

Fenetry

Legacy Member
Bedankt voor jullie reactie's allemaal. Het heeft me zeker een beter beeld gegeven.

Toen ik begin deze week mijn eindwerk moest verdedigen in Frans en Duits zeiden de leerkrachten mij dat het bijna foutloos was, en dat ik dus zeer goed zou zijn voor een talenrichting.

Ik zit alleen enorm te twijfelen, een andere optie wat mij ook interesseert is TEW, wat dan weer heel wat anders is denk ik.

Andere leerkrachten zeggen dan weer dat ik toch sowieso TEW moet proberen omdat ik er de capaciteiten voor heb volgens hen. Het lijkt mij namelijk niet zo evident om van een secundaire richting met 3 uren wiskunde per week TEW te volgen.

Fenetry

Legacy Member
Ikkina zei:
Ik ben gestopt met deze studie omdat de werkzekerheid en het salaris van een vertaler/tolk er niet bepaald rooskleurig uitziet. Wat mij aan het begin van mijn studies niet echt stoorde, maar na enige tijd dus wel...

Moest je nog vragen hebben, mag je me altijd PM'en.

Wat studeer je dan nu als ik mag vragen?

ryoudragon

Legacy Member
Communicatiemanagement lijkt me wel iets voor jou. Zeker als je in Artevelde gaat, het is hard werken maar het is niet echt moeilijk. Wie werkt, raakt erdoor. Zo simpel is het. :) De richting is enorm praktijkgericht, en dat lijkt me wel meer iets voor jou.

Helaas moet je wel een jaar schakeljaar doen indien je een master wil halen aan de Unief, en tegen dan zijn de masters 2 jaar geworden. Dus dat is dan NOG eens drie jaar om een master te verkrijgen. Dat is een enorm nadeel.

Ikkina

Legacy Member
Fenetry zei:
Wat studeer je dan nu als ik mag vragen?
Ik ga volgend academiejaar in EW starten :). Veel meer werkzekerheid dan in talenstudies, maar het is maar waar je belang aan hecht. Als jij echt gepassioneerd bent door talen en je vindt het niet erg dat je later wat langer zal moeten zoeken naar een job, dan moet je dat natuurlijk niet weerhouden om TT of office management te gaan doen.

Ik lees dat je vooral spreekt over "mijn leerkracht vindt dit... dat...". Kijk vooral naar wat jij vindt!

Ikkina

Legacy Member
ryoudragon zei:
Communicatiemanagement lijkt me wel iets voor jou. Zeker als je in Artevelde gaat, het is hard werken maar het is niet echt moeilijk. Wie werkt, raakt erdoor. Zo simpel is het. :) De richting is enorm praktijkgericht, en dat lijkt me wel meer iets voor jou.

Helaas moet je wel een jaar schakeljaar doen indien je een master wil halen aan de Unief, en tegen dan zijn de masters 2 jaar geworden. Dus dat is dan NOG eens drie jaar om een master te verkrijgen. Dat is een enorm nadeel.

Communicatiemanagement heeft nog minder werkzekerheid dan office management.

bron: 10 diploma's die niet snel naar werk leiden | Vacature.com

Kerelke

Legacy Member
Bananarama zei:
Wtf, bachelor Taal -en Letterkunde nog slechter dan Wijsbegeerte? :eek:

Uiteraard..
Wat ben je nu met een academische bachelor taal en letterkunde..

Die lijst is zo idioot als maar kan, ze vergelijken appelen met peren.
En, net zoals jij, mispakt 99% van de mensen zich daaraan en zien ze over het feit dat het een academische bachelor T&L is...

Bananarama

Legacy Member
Kerelke zei:
Uiteraard..
Wat ben je nu met een academische bachelor taal en letterkunde..

Die lijst is zo idioot als maar kan, ze vergelijken appelen met peren.
En, net zoals jij, mispakt 99% van de mensen zich daaraan en zien ze over het feit dat het een academische bachelor T&L is...

Daarom dat ik "bachelor" zei zeker.... Natuurlijk zijn er weinigen die met dat diploma werk vinden, omdat er nu eenmaal weinigen zijn die met dat diploma ook al meteen werk gaan zoeken. Maar wat ik niet begrijp is waarom wijsbegeerte 4 plaatsen lager staat. Met een bachelor Taal -en Letterkunde heb je tenminste nog wat talenkennis en redactioneel inzicht, terwijl ze zelfs in de brochures voor de master Wijsbegeerte zeggen dat Wijsbegeerte (bachelor of master) zelden tot een job leidt...

Je bent trouwens meer met dat diploma dan je zou denken (ik behaal over enkele weken mijn bachelor T&L en zou na de zomer al direct een job kunnen krijgen die volledig relevant is voor mijn diploma, en dat zonder connecties). Maar zoals bij elke academische bachelor is het uiteraard dom om er geen master bij te doen.

Kerelke

Legacy Member
Bananarama zei:
Daarom dat ik "bachelor" zei zeker.... Natuurlijk zijn er weinigen die met dat diploma werk vinden, omdat er nu eenmaal weinigen zijn die met dat diploma ook al meteen werk gaan zoeken. Maar wat ik niet begrijp is waarom wijsbegeerte 4 plaatsen lager staat. Met een bachelor Taal -en Letterkunde heb je tenminste nog wat talenkennis en redactioneel inzicht, terwijl ze zelfs in de brochures voor de master Wijsbegeerte zeggen dat Wijsbegeerte (bachelor of master) zelden tot een job leidt...

Je bent trouwens meer met dat diploma dan je zou denken (ik zou na de zomer al direct een job kunnen krijgen die volledig relevant is voor mijn diploma, en dat zonder connecties). Maar zoals bij elke academische bachelor is het uiteraard dom om er geen master bij te doen.

Mea culpa.

Maar neemt niet weg wat ik zei en wat jij hier zegt.

Al nuanceer ik toch dat een academische bachelor T&L veel jobmogelijkheden geeft.
Jij kan goed de uitzondering op de regel zijn.

En ivm die master wijsbegeerte: mensen onderschatten dat diploma zeer veel (en die rankings kloppen vaak niet). Ze maken 2 cruciale fouten vaak ==> ze kijken naar jobs in de "richting" (sfeer) van wijsbegeerte (dus jobs die dat diploma vereisen). Uiteraard zijn dat er weinig.
En de tweede fout die ze vaak maken is dat ze vaak enkel die studenten interviewen die een job zoeken in die richting en natuurlijk zijn er dan nog velen zonder job.
(en een derde fout die ook gemaakt wordt, is dat ze vaak studenten die wijsbegeerte in die ranking zetten als: geen job gevonden na afstuderen, terwijl ze nog een bijkomende master halen.. in leuven bv gaan veel filosofie studenten een master halen die aansluit op hun minder in de filosofie, net om hun werkkansen gevoelig te laten stijgen. Zo weten weinigen dat er bv masters filosofie hun master diploma fysica, wiskunde of T&L halen).

Maar de studenten wijsbegeerte die werk vonden op basis van "een" masterdiploma.. welja, die voegt men vaak niet toe in die enquetes.
Terwijl de student geschiedenis die wel een "jobke bij de bank" heeft (algemeen masterdiploma) , vaak wel in de statistieken van die rankings zitten.


Trouwens, recent nog een leuke gevonden om even over na te denken ==> in een "enquete" over werkzekerheid met het diploma wijsbegeerte werden mensen met het diploma wijsbegeerte en een ander diploma (wijsbegeerte wordt vaak gecombineerd) die een job hadden op basis van dat andere diploma systematisch geplakt in de categorie: "geen werk gerelateerd aan het diploma" .. Niet moeilijk dat ze zo rare cijfers krijgen.

(ps. ik maak hier geen reclame voor die studie, maar die cijfers kloppen vaak niet).

Maartenn

Legacy Member
Hoe komt men eigenlijk aan die cijfers in die enquetes? Dat zijn toch mensen die zulke zaken willen invullen? Is toch al een enorme bias?
Of zijn dat de universiteiten zelf die de gegevens (werksituatie) van hun afgestudeerden doorsturen/zelf verwerken?
Als het het eerste is, vrees ik toch een enorme bias.

SH343

Legacy Member
Maartenn zei:
Hoe komt men eigenlijk aan die cijfers in die enquetes? Dat zijn toch mensen die zulke zaken willen invullen? Is toch al een enorme bias?
Of zijn dat de universiteiten zelf die de gegevens (werksituatie) van hun afgestudeerden doorsturen/zelf verwerken?
Als het het eerste is, vrees ik toch een enorme bias.

(bron: VDAB, Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen, 2008-2009)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan