Archief - Voor en nadelen vaste nachtshift

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kenneke10

Legacy Member
Hoop hier wat info te verkrijgen ivm met nacht werk, bij het bedrijf waar ik werk komt er een tijdelijke nachtploeg.

Dus krijgt iedereen de kans om over te stappen graag had ik wat voor en nadelen gweten of mensen met ervaring met nacht werk.

Mijn gezins situatie is samenwoonend met twee kinderen 2 en 4.

Alle tips zijn welkom :)

Tonerider

Legacy Member
Heb het drie jaar gedaan. En altijd graag gedaan, maar merkte dat ik steeds meer slaap nodig had en de omschakeling naar dagritme in hetweekend lukte op den duur niet meer.
Grootste voordeel met kindjes is dat je bijna geen opvang nodig hebt als je partner overdag werkt. Nadeel is dat je je partner niet veel zal zien. Weinig communicatie is een groot gevaar voor je gezin.
Ook moet je partner het zien zitten om savonds alleen te zijn en alleen te slapen.

Kandul

Legacy Member
's Nachts niet meer of zeer licht eten.

+ Je moet geen verlof meer nemen om ergens tijdens de kantooruren te geraken.
- Je slaapt minder.

Mr Red

Legacy Member
Ik heb het jaren gedaan als chauffeur van 18 tot 6u en ik vond dit echt aangenaam werken ( als alleenstaande) . Zeker in mijn geval gaf dit een hoop meer voordelen om s nachts te werken dan overdag. s nachts is alles veel rustiger, geen gestress en gehaast en lawaai zoals overdag.
Ook heb je een nachtpremie en dit voor hetzelfde werk te doen als je collega's in de dag, mooi meegenomen toch.


Nadeel is wel ergens het sociaal leven dat verminderd, je leeft dan ook andersom. Ook begin je na lange tijd zonlicht te missen en dat voel je wel aan je lichaam dus best dagelijks in de namiddag is buiten lopen. Kan ook zijn dat je gewoon niet kan slapen in de dag, dat is voor iedereen anders. Ik had totaal geen last van, sliep zelfs met open gordijnen waar de zon men kamer scheen.


Nu hangt het ook wel af welke uren je moet doen, als je bv van 22 - 6u doet, wat het vaakst voor komt denk ik , vind ik dit erg mooie uren. Moest ik nu een job vinden waar ik zulke uren kon doen, meteen!
Moet je ook 12u werken van 22-10u bv, dat zou ik persoonlijk niet zien zitten want dan slaap je in de namiddag en heb je niets van je dag.
In elk geval, ik zou het zeker doen moest ik van u zijn, het is toch tijdelijk zeg je en je verdient er meer mee.

jawadde001

Legacy Member
Wat ga je met je weekend doen? Alles terug omdraaien voor die twee dagen?
Lijkt me zeer slecht voor het lichaam.

Muscleduck

Legacy Member
ik zie weinig nadelen in nachtwerk.

- je ben toverdag vrij en kan dus makkelijk naar de winkel, bank, vakbond,... tijdens de kantooruren
- geen opvang nodig voor je kinderen
- meer verdienen voor hetzelfde werk
...

Ik merk zelf niet dat ik minder slaap dan anders, integendeel. In de nacht kan je net makkelijker uitslapen. In de vroege slaap ik veel minder.
Ook de omschakeling naar dagritme vind ik wat raar. Ik zie niet waarom dat nodig is. In het weekend kan je idd gedeeltelijk overschakelen. Ineens 8u 's morgens opstaan zaterdag en zondag zal idd lastig zijn, maar nodig is dat toch niet?
Dat je je partner minder ziet is idd jammer. Langs de andere kant kan je wel al lekker koken voor haar tegen dat ze thuis komt :)

Croky

Legacy Member
Dat je geen kinderopvang nodig hebt is toch ook een fabeltje. Ik heb eventjes nachten gedaan en was telkens rond half 7 's ochtends thuis. Dan ging ik slapen. Als je ukkies hebt rondlopen denk ik niet dat ze voor je plezier tot 1u 's middags in hun bed gaan blijven liggen...

profound

Legacy Member
Met twee kinderen van zo jonge leeftijd is dit toch echt wel een slecht idee.....wanneer ga je je kinderen zien? Hun opvoeding gaat grotendeels in de handen van je partner vallen. Vergeet niet dat je als je kinderen dan thuis zijn gaat moeten slapen.

Zonder kinderen; geen bezwaren.
Met kinderen; gaat op lange termijn onhoudbaar worden imo.

Tonerider

Legacy Member
Muscleduck zei:
ik zie weinig nadelen in nachtwerk.

- je ben toverdag vrij en kan dus makkelijk naar de winkel, bank, vakbond,... tijdens de kantooruren
- geen opvang nodig voor je kinderen
- meer verdienen voor hetzelfde werk
...

Ik merk zelf niet dat ik minder slaap dan anders, integendeel. In de nacht kan je net makkelijker uitslapen. In de vroege slaap ik veel minder.
Ook de omschakeling naar dagritme vind ik wat raar. Ik zie niet waarom dat nodig is. In het weekend kan je idd gedeeltelijk overschakelen. Ineens 8u 's morgens opstaan zaterdag en zondag zal idd lastig zijn, maar nodig is dat toch niet?
Dat je je partner minder ziet is idd jammer. Langs de andere kant kan je wel al lekker koken voor haar tegen dat ze thuis komt :)

omschakelen naar dagritme is toch wel nodig wil je met je gezin 's zaterdags eens een daguitstapje doen.
Je kan natuurlijk gewoon het nachtritme aanhouden, maar ik betwijfel het of je gezin dit zou appreciëren. Zolang je nog thuis woont is het natuurlijk niets. Kan je gewoon lekker uitgaan, maar zodra je met een partner en kinderen zit verandert er toch veel.

Croky

Legacy Member
je hoeft niet volledig om te schakelen, toch? Zo erg is het nu ook weer niet als je tot 10u of 11u in je bed ligt, dan is er nog een hele dag over om leuke dingen te doen...

profound

Legacy Member
Croky zei:
je hoeft niet volledig om te schakelen, toch? Zo erg is het nu ook weer niet als je tot 10u of 11u in je bed ligt, dan is er nog een hele dag over om leuke dingen te doen...

Met 2 kinderen van nog geen 5 jaar tot 11u in uw bed blijve liggen? :lol:

Kenneke10

Legacy Member
Zou sowieso tijdelijke nachtploeg zijn max 6 maand, heb er vandaag met mijn baas over gesproken en de algemene voorwaarden als je terug in ploeg komt geven niks van zekerheid.

Ander team/werk...

Croky

Legacy Member
profound zei:
Met 2 kinderen van nog geen 5 jaar tot 11u in uw bed blijve liggen? :lol:

Mijn vader had ook nachtdiensten. Wij lieten die toch altijd slapen in de voormiddag in 't weekend ;-)

MooNMaN

Legacy Member
nachtploeg, mijn favoriete ploeg :) beter betaald voor hetzelfde werk

ge ziet uw kinderen evenveel in de nachtploeg als in dachtdienst. je staat op in de middag/vroege namiddag.
je kan ze zelfs van school halen. als je vertrekt naar je werk zitten ze al in hun bed en je kan ze zelfs op school afzetten na je werk.
Ik zie echt niet in dat ge uw kinderen minder gaat zien met snachts te werken.
met de late ploeg 14u tot 22u, ziet ge uw kinderen veel minder!

het grootste nadeel is weldegelijk dat uw partner snachts alleen slaapt! als ze dan wel alleen slaapt :p
ik vertrouw mijn vrouw daar wel op! maar zeg nooit, nooit! :)

en gezond is het zeker niet, zeker niet in 3 ploegen. merk je wel na een aantal jaar, maar bon het verdient stukken beter hé ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan