Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
We zullen zien...hyperon zei:Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.
Er is zo'n simpele oplossing voor maar socialistische landen (Nederland, België, Scandinavië) willen deze oplossing liever niet: selectie aan de poort. Beperk het aantal studenten van sociale wetenschappen, geschiedenis, talen enz. en je kan tegelijk de kwaliteit verhogen. Betere vakmensen en precies het aantal wat je nodig hebt. Aangezien het onderwijs hier voornamelijk wordt verzorgd door de overheid kan de overheid perfect beslissen hoeveel studenten er jaarlijks worden aangenomen voor bepaalde richtingen. De studenten die afvallen kunnen een andere richting volgen die hen beter ligt of waarvoor er meer afgestudeerden nodig zijn in verhouding tot het aantal studenten.hyperon zei:Volledig mee eens, op voorwaarde dat die 18 jarigen ook goed beseffen dat de kans heel groot is dat ze later geen beroep kunnen uitoefenen dat in het verlengde ligt van hun studies. Duidelijk maken dat die vermaledijde boekhoudkundige regeltjes, etc meer tot het professioneel leven behoren dan de klassieke oudheid, etc.
Daarnaast kan men zich natuurlijk de vraag stellen of een gemeenschap de middelen moet vrijmaken om mensen gedurende 4 of 5 jaar een opleiding te laten volgen los van economische relevantie. Interesse volstaat.
Dat kunnen landen dus wel. Ze mogen het en ze doen het, gelijk hebben ze.Chimaera zei:en dikwijls ook gewoon afhankelijk van met welke organisaties de school internationaal mee samenwerkt en dergelijken.
Er zit een verschil in reputatie bij verschillende studierichtingen ja, dat is een feit maar dat heeft dan ook niks te maken met of deze erkend worden in het buitenland of niet. Landen kunnen niet zomaar zeggen van je diploma wordt niet erkend hier en je mag je beroep niet uitoefenen omdat je naar een andere school ging.
Gewaagde claim (gebaseerd op visitatierapportje?) maar dat terzijde.De richting Communicatiewetenschappen staat ook hoger aangeschreven aan de VUB als in de KUL. Maar dat betekent niet dat die van de KUL niet aanvaard wordt in het buitenland.
Dat moet natuurlijk per richting worden bekeken en het kan veranderen. Feit is dat je er voor bepaalde richtingen verstandig aan doet om je opleiding te volgen aan een unief die in elk land wordt erkend voor het geval je ooit in het buitenland zou willen gaan werken.Sunreezr zei:Een kennis van ons was geëmigreerd naar Australië. En die had hier in gestudeerd voor dokter aan de unief in Gent, en dat diploma telde in Australië niet. Maar had ze gestudeerd in Leuven dan telde het wel. De universiteit van Leuven staat in het buitenland veel hoger aangeschreven dan die van Brussel, Kortrijk of Gent.
hyperon zei:Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.
Cycloon zei:Een industrieel ingenieur op de werkvloer >>> burgerlijk ingenieur op de werkvloer.
NotoriousP zei:Niet alles hé, maar sommige vakken zoals mechanica, materiaalkunde, programmeren kan je beiden wel samen geven ze.
NotoriousP zei:Dit zeg jij als ...? indu of burgie?
(ok ze zullen niet allemaal zo zijn, maar het cliché mag best wel bevestigd worden
).NotoriousP zei:Niet alles hé, maar sommige vakken zoals mechanica, materiaalkunde, programmeren kan je beiden wel samen geven ze.
Dit zeg jij als ...? indu of burgie?
NotoriousP zei:Hoe kan jij nu weten of dat waar is, je bent zelf nog student.. Je wilt dat het waar is om die burgies die zeggen "indu's zijn gefaalde burgies" iets in hun gezicht te gooien![]()
)Ik wou helemaal niet zeggen dat die richtingen minder moeilijk zijn lol. Ik vind ze wel minderwaardig in die zin dat je er na je studie nog steeds weinig mee bent. Er is geen vraag naar dat soort richtingen. Veel richtingen zijn zeer zwaar, maar na je studie ben je er weinig mee.Braindrain zei:Dit is de reinste onzin.
De proportie van sociologie studenten is relatief laag. Sociologie vormt een onderdeel van de faculteit Politieke en Sociale wetenschappen.
Ik begrijp gewoon niet dat mensen dit zo onderschatten.
Sociologie op master niveau onderscheid zich nog vrij sterk van de andere humane wetenschappen, door hun analytische vakken en sterk de nadruk om methodiek en inzicht in sociaal wetenschappelijke theoriën.
Nooit worden richtingen zoals Moraalwetenschappen, Psychologie, Taal & Letterkunde, Geschiedenis, Rechten als inferieure richtingen beschouwd.
Vreemd want enkele van deze diploma's zijn in aantal veel groter dan de sociologie studenten ( cijfers o.a van website Ugent.)
Dat 'Santa' een richting als biomedische wetenschappen als 'minderwaardig' beschouwd is al helemaal hallucinant. Ik ben geen student biomed. wet. Maar ik weet wel wat voor een vakken deze mensen krijgen en dat is niet van een kleintje ... Deze mensen hebben de basisrichting gemeen met studenten Geneeskunde toch zeker in de bachelor jaren.
Mijn excuses voor spel- en DT fouten, maar het is al laat en ik ben moe.![]()

NotoriousP zei:Hoe kan jij nu weten of dat waar is, je bent zelf nog student..
NotoriousP zei:Je wilt dat het waar is om die burgies die zeggen "indu's zijn gefaalde burgies" iets in hun gezicht te gooien![]()
Santa zei:Als je dat studeert wat je echt het liefste doet, en je kan er mee leven dat je later in je richting misschien moeilijk tot geen werk vindt, dan is er geen probleem.
Het wringt slechts veelal omdat
1. veel mensen "denken" dat ze psychologie, politieke, ed. moeten studeren omdat dat "hen het beste zal liggen", terwijl ze dat aannemen omdat ze van vele richtingen gewoon niets afweten.
2. veel mensen beginnen aan zo'n richting zonder te beseffen dat ze er later weinig mee zijn, en na vier jaar met hun hoofd tegen de muur lopen.
Ik wil maar zeggen: kijk uit je ogen naar de mogelijkheden, kies wijs en aanvaard de gevolgen. Zo bespaar je iedereen een hoop gezaag![]()
twoen zei:Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.
ad:Cycloon zei:Hoe kan ik weten dat de zon nu schijnt in amerika als ik daar niet woon?
De keuze moet vanzelfsprekend van de student zelf komen. Problematisch is dat vele leerlingen op het einde van de humaniora echt nog niet rijp zijn om dergelijke beslissing te nemen (ik weet het want ik was er één van). Alleszins, de mogelijkheid een eigen keuze te nemen die je voor jezelf nu en vijf jaar later kan aanvaarden, is een teken van intelligentie.twoen zei:Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.