Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dr. Muerte

Legacy Member
Om dan nog maar niet te beginnen over het niveauverschil tussen verschillende richtingen en zelfs instellingen...

Benjamin

Legacy Member
Ik ben het volledig eens met oldskooler.


hyperon zei:
Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.
We zullen zien...
Als die opleidingen samengevoegd zouden worden, in ieder geval voor de bachelor, dan zie ik 3 mogelijkheden:
- niveau industrieel ingenieur stijgt: tekort aan ingenieurs
- niveau burgelijk ingenieur daalt: genoeg ingenieurs maar gemiddeld van mindere kwaliteit.

Beiden zou jammer zijn en beide uitkomsten lijken mij niet op te wegen tegen de lagere opleidings-kosten voor de gemeenschap (de gemeenschap verdient immers aan innovatie).


hyperon zei:
Volledig mee eens, op voorwaarde dat die 18 jarigen ook goed beseffen dat de kans heel groot is dat ze later geen beroep kunnen uitoefenen dat in het verlengde ligt van hun studies. Duidelijk maken dat die vermaledijde boekhoudkundige regeltjes, etc meer tot het professioneel leven behoren dan de klassieke oudheid, etc.
Daarnaast kan men zich natuurlijk de vraag stellen of een gemeenschap de middelen moet vrijmaken om mensen gedurende 4 of 5 jaar een opleiding te laten volgen los van economische relevantie. Interesse volstaat.
Er is zo'n simpele oplossing voor maar socialistische landen (Nederland, België, Scandinavië) willen deze oplossing liever niet: selectie aan de poort. Beperk het aantal studenten van sociale wetenschappen, geschiedenis, talen enz. en je kan tegelijk de kwaliteit verhogen. Betere vakmensen en precies het aantal wat je nodig hebt. Aangezien het onderwijs hier voornamelijk wordt verzorgd door de overheid kan de overheid perfect beslissen hoeveel studenten er jaarlijks worden aangenomen voor bepaalde richtingen. De studenten die afvallen kunnen een andere richting volgen die hen beter ligt of waarvoor er meer afgestudeerden nodig zijn in verhouding tot het aantal studenten.
Voor artsen en tandartsen gebeurt dit al, waarom niet voor al die richtingen die nu te veel studenten hebben?

Chimaera zei:
en dikwijls ook gewoon afhankelijk van met welke organisaties de school internationaal mee samenwerkt en dergelijken.

Er zit een verschil in reputatie bij verschillende studierichtingen ja, dat is een feit maar dat heeft dan ook niks te maken met of deze erkend worden in het buitenland of niet. Landen kunnen niet zomaar zeggen van je diploma wordt niet erkend hier en je mag je beroep niet uitoefenen omdat je naar een andere school ging.
Dat kunnen landen dus wel. Ze mogen het en ze doen het, gelijk hebben ze.
Ofdat het altijd terecht is dat bepaalde diploma's van bepaald uniefs niet worden erkend is irrelevant (soms wel en soms niet naar mijn vermoeden, het is naïef om te denken dat er geen niveau-verschil is), het gebeurt gewoon.

De richting Communicatiewetenschappen staat ook hoger aangeschreven aan de VUB als in de KUL. Maar dat betekent niet dat die van de KUL niet aanvaard wordt in het buitenland.
Gewaagde claim (gebaseerd op visitatierapportje?) maar dat terzijde.
Het buitenland hoeft zich niets aan te trekken van hoe intern opleidingen staan aangeschreven. Elk land hanteert zijn eigen criteria en dat is maar goed ook.


Sunreezr zei:
Een kennis van ons was geëmigreerd naar Australië. En die had hier in gestudeerd voor dokter aan de unief in Gent, en dat diploma telde in Australië niet. Maar had ze gestudeerd in Leuven dan telde het wel. De universiteit van Leuven staat in het buitenland veel hoger aangeschreven dan die van Brussel, Kortrijk of Gent.
Dat moet natuurlijk per richting worden bekeken en het kan veranderen. Feit is dat je er voor bepaalde richtingen verstandig aan doet om je opleiding te volgen aan een unief die in elk land wordt erkend voor het geval je ooit in het buitenland zou willen gaan werken.

Cycloon

Legacy Member
hyperon zei:
Inderdaad. Soms probeert men nog een virtueel onderscheid te maken in titulatuur (master in engineering voor ind. ing. en master of science in engineering voor ir.). Voor de buitenwereld gaat dat hetzelfde worden. In de toekomst gaan die mensen ook samen in de les zitten, etc.

Samen les krijgen? Daar heb ik nog nooit iets van gehoord. Dat het diploma waarschijnlijk zal verhuizen onder de noemer "universiteit" staat wel al langer vast omdat een master opleiding eigenlijk niet meer thuis hoort op een hogeschool. De leerstof van burgerlijk en industrieel ligt toch wel een pak verder uit mekaar dan gedacht wordt, industrieel is iets meer nadruk op theorie die ook een praktisch nut heeft terwijl burgerlijk toch meer theorie om theorie te hebben is. Van beide soorten zijn ingenieurs nodig, ze gelijkschalen zou dan ook de domste zet ooit zijn.

Een industrieel ingenieur op de werkvloer >>> burgerlijk ingenieur op de werkvloer.

NotoriousP

Legacy Member
Niet alles hé, maar sommige vakken zoals mechanica, materiaalkunde, programmeren kan je beiden wel samen geven ze.

Cycloon zei:
Een industrieel ingenieur op de werkvloer >>> burgerlijk ingenieur op de werkvloer.

Dit zeg jij als ...? indu of burgie?

Savage

Legacy Member
Wel, ik doe een van die "gemakkelijkere" richtingen, nl. kunstwetenschappen. Er valt iets voor te zeggen, er valt meer tegen te zetten, akkoord. Daarom dat ik nog een extra master in een economische richting ga volgen. Desondanks, als ik dan kijk naar de rest van mijn richting (we zijn slechts met 12 die afstuderen, dus zo zwaar weegt deze nu ook niet door), dan durf ik gerust zeggen dat merendeel ofwel niet aan de bak komt ofwel een of ander suffig jobke mag uitoefenen. De reden hiertoe is eenvoudigweg het gebrek aan sociale vaardigheden. Simpeler gezegd: ze durven hunne mond absoluut niet opendoen in een vreemde omgeving.

En ikzelf ben informaticus van opleiding en werkervaring. En dat is toch iets wat me opvalt: durven voor jezelf opkomen en gewoon je ideeën communiceren. Komt er iets uit, des te beter. Indien niet, heb je toch iets van jezelf laten horen. Aan een stille vergaderzaal heeft niemand iets ...

En ik vrees dat teveel mensen teveel vastzitten achter boekenkennis zonder daarbij de mogelijkheid dit in praktijk om te zetten. Op de 12 in mijn richting heeft minimum de helft niet het minste besef van sociale omgang, iets wat je imo op je 22 wel stilaan mag ontwikkelen of hebben. Hopelijk verandert dit nog naar de toekomst, maar ik twijfel er sterk aan. En dat is een trend die ik toch wel regelmatig zie: ik heb dit jaar de helft bij de ir-architecten gevolgd en ook daar zie ik volledig foute dingen (ik bedoel dan naar de arbeidsmarkt toe). Cliché's die tot in het foute bevestigd worden. Nochtans zijn dit mensen die zogezegd tot de intelligente klasse behoren (ik zogezegd niet) en die meer dan waarschijnlijk de zwaardere beroepene krijgen. Of dit een billijk iets is, daar moet ik niet over oordelen. Ik constateer simpelweg, zowel uit professionele ervaring als uit gezond verstand.

Cycloon

Legacy Member
NotoriousP zei:
Niet alles hé, maar sommige vakken zoals mechanica, materiaalkunde, programmeren kan je beiden wel samen geven ze.

Ok ja, sommige vakken kunnen mss wel samengebracht worden (toch vooral vakken uit de eerste 3 semesters dan).

NotoriousP zei:
Dit zeg jij als ...? indu of burgie?

Het eerste. En kom niet af dat het niet waar, ik heb al meerdere verhalen gehoord over burgies die iets in praktijk proberen omzetten :p (ok ze zullen niet allemaal zo zijn, maar het cliché mag best wel bevestigd worden :)).

NotoriousP

Legacy Member
Hoe kan jij nu weten of dat waar is, je bent zelf nog student.. Je wilt dat het waar is om die burgies die zeggen "indu's zijn gefaalde burgies" iets in hun gezicht te gooien ;)

boostah

Legacy Member
NotoriousP zei:
Niet alles hé, maar sommige vakken zoals mechanica, materiaalkunde, programmeren kan je beiden wel samen geven ze.



Dit zeg jij als ...? indu of burgie?

ik heb jaartje burgie gedaan en nu men derde bachelor industrieel bezig, nu het niveau verschil is idd te groot om ze samen te voegen, vooral ook omdat de focus op iets totaal anders ligt (alle zou moeten liggen want diene achterlijke VDB wil da industrieels zich meer op onderzoek richten, wat een achterlijke gedachte gang is, industrieel dient net om het onderzoek van de burgie naar de parktijk om te zetten tbh)

mechanica zelfde als industrieel als in burgie, zijde zot? Mechanica kan als pure wiskunde gezet worden zoals in burgie, een industrieel ontbreekt een deel van die wiskunde hoor. Programmeren hetzelfde, wat ik in gent moest kunnen in 1 semester, kan je als industrieel EM pas in 2 jaar, en dan zelfs nog niet zo goed (zoveel slechter is het niet, maar zelfde lessen = zelfde tijd om het te kunnen, en daar ligt het grootste probleem). Materiaalkunde ligt de focus dan ook weer compleet anders, bij ons was dit de behandelingen van staal enzo en wat er met hun eigenschappen gebeurt, terwijl de chemie erachter slechts heel weinig en ter zijde werd bijgegeven (zoals het in mijn ogen ook hoort voor een industrieel, de eigenschappen zijn belangrijker dan hoe het materiaal samengesteld is, dit in tegenstelling natuurlijk voor iemand die de materialen ontwikkeld/ probeert te verbeteren, wat dan weer meer naar de burgie kant neigt)

NotoriousP zei:
Hoe kan jij nu weten of dat waar is, je bent zelf nog student.. Je wilt dat het waar is om die burgies die zeggen "indu's zijn gefaalde burgies" iets in hun gezicht te gooien ;)

mijn ogen hebben beide gelijk (toch in mijn geval, hoewel ik ook veel liever industrieel doe en het dom was burgie te beginnen in retrospect, vanwege de intresse in techniek, en niet in de wiskunde in de techniek). Maar daadwerkelijk zeggen dat burgies niet zo heel veel inzicht hebben in de daadwerkelijke praktijk is nu ook zo gek nog niet, ze hoeven dat namelijk ook niet te kunnen in de meeste gevallen, en indien het wel nodig zou blijken hebben ze zich reeds genoeg bewezen dat ze iets kunnen aanleren (hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn zonder enige feeling voor techniek, waarschijnlijk een hoger percentage dan bij industrieel, maar vergis u niet, in industrieel zijn er ook genoeg mensen die nog niet weten welke richting een vijs vastdraait en hoe los), net zoals een industrieel de theorie van een specifiek probleem ook zal kunnen aanleren (tenzij de heavyshit wiskunde derbij komt :p)

ps.: Cycloon in brussel kregen wij al les samen met de burgies, en de masters vervoertechnologie en ICT zitten voor meerdere vakken samen met de burgies (zelfde als je keuzevakken in automatisering neemt bv), en dit willen ze alleen maar verder doordrijven

Santa

Legacy Member
Braindrain zei:
Dit is de reinste onzin.
De proportie van sociologie studenten is relatief laag. Sociologie vormt een onderdeel van de faculteit Politieke en Sociale wetenschappen.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen dit zo onderschatten.
Sociologie op master niveau onderscheid zich nog vrij sterk van de andere humane wetenschappen, door hun analytische vakken en sterk de nadruk om methodiek en inzicht in sociaal wetenschappelijke theoriën.
Nooit worden richtingen zoals Moraalwetenschappen, Psychologie, Taal & Letterkunde, Geschiedenis, Rechten als inferieure richtingen beschouwd.
Vreemd want enkele van deze diploma's zijn in aantal veel groter dan de sociologie studenten ( cijfers o.a van website Ugent.)

Dat 'Santa' een richting als biomedische wetenschappen als 'minderwaardig' beschouwd is al helemaal hallucinant. Ik ben geen student biomed. wet. Maar ik weet wel wat voor een vakken deze mensen krijgen en dat is niet van een kleintje ... Deze mensen hebben de basisrichting gemeen met studenten Geneeskunde toch zeker in de bachelor jaren.


Mijn excuses voor spel- en DT fouten, maar het is al laat en ik ben moe. :)
Ik wou helemaal niet zeggen dat die richtingen minder moeilijk zijn lol. Ik vind ze wel minderwaardig in die zin dat je er na je studie nog steeds weinig mee bent. Er is geen vraag naar dat soort richtingen. Veel richtingen zijn zeer zwaar, maar na je studie ben je er weinig mee.

Ik wou gewoon aantonen dat een deel van de beste leerlingen in het middelbaar falen in het hoger onderwijs of een richting kiezen waar ze na vijf jaar van beseffen dat ze er niets mee zijn. Wat de hoeveelheid mensen met een goed diploma op een laag pitje houdt.

Savage

Legacy Member
Nogmaals, veel heeft te maken met je eigen inzettingsvermogen en je karakter (ie de wil om iets te volbrengen, niet zozeer "inborst"). M'n eigenste neef heeft vier jaar aangemodderd op unif, is dan biomedische gaan volgen, gedoctoreerd en werkt nu aan een toonaangevend onderzoek naar stamcellen.

Ook ikzelf besef maar al te goed de lage economische waarde van mijn diploma, maar dat mag geen hinderpaal zijn in de zoektocht naar een aanvaardbare job, zelfs al ligt die niet in de lijn van mijn diploma. Misschien is dat net het probleem: teveel mensen die zich blind staren op een job in hun richting. Akkoord, jammer van de opleiding in strikte zin, maar volgens mij moet een opleiding je nog steeds algemenere vaardigheden mee kunnen geven (zonder deze in strikte zin te doceren).

Maar wie weet verwacht ik wel teveel van mensen en opleidingen ...

Santa

Legacy Member
Als je dat studeert wat je echt het liefste doet, en je kan er mee leven dat je later in je richting misschien moeilijk tot geen werk vindt, dan is er geen probleem.

Het wringt slechts veelal omdat
1. veel mensen "denken" dat ze psychologie, politieke, ed. moeten studeren omdat dat "hen het beste zal liggen", terwijl ze dat aannemen omdat ze van vele richtingen gewoon niets afweten.
2. veel mensen beginnen aan zo'n richting zonder te beseffen dat ze er later weinig mee zijn, en na vier jaar met hun hoofd tegen de muur lopen.

Ik wil maar zeggen: kijk uit je ogen naar de mogelijkheden, kies wijs en aanvaard de gevolgen. Zo bespaar je iedereen een hoop gezaag :)

Cycloon

Legacy Member
NotoriousP zei:
Hoe kan jij nu weten of dat waar is, je bent zelf nog student..

Hoe kan ik weten dat de zon nu schijnt in amerika als ik daar niet woon?

NotoriousP zei:
Je wilt dat het waar is om die burgies die zeggen "indu's zijn gefaalde burgies" iets in hun gezicht te gooien ;)

Nah niet echt, zoals ik al zei, iedereen is nodig en elke richting heeft zijn troeven. Ik heb zelf bewust voor de opleiding gekozen, dus die uitspraak doet me echt niks.

Savage

Legacy Member
Santa zei:
Als je dat studeert wat je echt het liefste doet, en je kan er mee leven dat je later in je richting misschien moeilijk tot geen werk vindt, dan is er geen probleem.

Het wringt slechts veelal omdat
1. veel mensen "denken" dat ze psychologie, politieke, ed. moeten studeren omdat dat "hen het beste zal liggen", terwijl ze dat aannemen omdat ze van vele richtingen gewoon niets afweten.
2. veel mensen beginnen aan zo'n richting zonder te beseffen dat ze er later weinig mee zijn, en na vier jaar met hun hoofd tegen de muur lopen.

Ik wil maar zeggen: kijk uit je ogen naar de mogelijkheden, kies wijs en aanvaard de gevolgen. Zo bespaar je iedereen een hoop gezaag :)

Idd, maar velen zitten zodanig vast in het aangeleerde stramien dat ze weigeren verder te kijken dan hun neus lang is. Vaak gepaard gaand met een redelijk hautaine houding ook nog.

twoen

Legacy Member
Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.

Savage

Legacy Member
twoen zei:
Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.

:sad:

NotoriousP

Legacy Member
Cycloon zei:
Hoe kan ik weten dat de zon nu schijnt in amerika als ik daar niet woon?

Goed punt :ironic:

boostah: bij ons wordt materiaalkunde wel degelijk met de nodige informatie over de samenstelling enz gegeven... nuja zullen het hier maar ontopic houden.

Santa

Legacy Member
twoen zei:
Idd Santa en die keuze moet imo uit de beginnende studenten zelf komen, gesteund door een duidelijk inleiding bij een richting. Dit wordt nu vaak niet gedaan zodat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen. Quota opleggen vindt ik nooit goed, bijvoorbeeld zullen er binnenkort veel te weinig huisdokters zijn, een gevolg van de opgelegde quota.
De keuze moet vanzelfsprekend van de student zelf komen. Problematisch is dat vele leerlingen op het einde van de humaniora echt nog niet rijp zijn om dergelijke beslissing te nemen (ik weet het want ik was er één van). Alleszins, de mogelijkheid een eigen keuze te nemen die je voor jezelf nu en vijf jaar later kan aanvaarden, is een teken van intelligentie.

Of die toelatingsproef voor geneeskunde efficiënt is, daar kan ik niet zomaar over oordelen. Er zijn veel voor-en nadelen verbonden aan beide.

puni

Legacy Member
Belangrijker is misschien een degelijke begeleiding, 'voorlichting' en informatieverstrekking naar mensen in hun laatste jaar humaniora toe, iets waar nu een schrijnend gebrek aan is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan