Archief - Waarde van een bachelor diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Karre

Legacy Member
eivlys zei:
Hogent:
6. En wat verandert er volgende academiejaar (2012-2013)?
Volgend academiejaar zal er enkel nog gedelibereerd worden in het jaar dat je je diploma kan behalen, dus niet meer voor elk jaarprogramma.

En dan nog maar enkel in tweede zit. Ik ken zo iemand die er op alles door was op één vak na met een 9 en mag het mooi herdoen. Ook hebben wij toch een mail gehad dat ze alles onder de 9 evenmin delibereren.

5 Jaar zou ik evenmin over mijn bachelor willen doen. Ik voelde mij nu al zo rot dat ik er 4 jaar over zal moeten doen en ik een jaar vergooi.

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Zo'n maatregel zou er nochtans wel voor kunnen zorgen dat het aantal aanmodderaars aanzienlijk zakt. Nu hebben velen gewoon zoiets van "pf, dat staat toch niet op mijn diploma of ik dit nu meeneem/tolereer of hard studeer en dan een goed herexamen afleg. Ik lees dit ff en ga voor een 8".

Waarom moet het aantal aanmodderaars zakken?

Bananarama zei:
Ik denk dat het verschil tussen iemand met bovenstaande redenering en iemand die uit principe écht voor een vak wil slagen overigens wel voor zich spreekt...

Als student ja, dit zegt niets over die persoon zijn houding op de werkvloer. Ik zet mij ook niet extra in voor hogere punten dan ik wil omdat mij dat geen meerwaarde oplevert. Dat is efficiënt uw tijd/inzet (aka uw middelen) gebruiken, iets wat veel belangrijker is voor een bedrijf dan een zo hoog mogelijk resultaat.

Bananarama zei:
Zware aanmodderaars zullen dan wel door de mand vallen in de master

Nope, in master vakken kom je veel minder proffen tegen die graag eens wat studenten tegen houden. Bij ons wordt daar soms zelfs een beetje met punten gesmeten, ik scoor op elk master vak hoger dan verwacht.

Bananarama zei:
maar als je bedenkt hoeveel tijd en geld er tegen dan al in zulke mensen gekropen is, terwijl dat allemaal vermeden had kunnen worden...

Lol, ironisch komende van u. Zullen we diezelfde redenering is toepassen op elke studierichting die maar een beperkte waarde heeft voor de maatschappij?

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Waarom moet het aantal aanmodderaars zakken?

Omdat de meeste mensen liever geen eufemisme voor "aanmodderaar" op hun diploma hebben staan?

NotoriousP zei:
Als student ja, dit zegt niets over die persoon zijn houding op de werkvloer. Ik zet mij ook niet extra in voor hogere punten dan ik wil omdat mij dat geen meerwaarde oplevert. Dat is efficiënt uw tijd/inzet (aka uw middelen) gebruiken, iets wat veel belangrijker is voor een bedrijf dan een zo hoog mogelijk resultaat.

Het gaat ook niet over zo hoog mogelijke resultaten, het gaat erover dat mensen die mikken op een 8 om die dan te kunnen tolereren gewoon een foute mentaliteit hebben. Ok, dat kan al eens gebeuren voor een vak. Maar wie zijn hele studie doorkomt met toleranties en een gemiddelde rond de 11, die had in mijn ogen niet moeten gaan studeren of die had een andere richting moeten kiezen. Ik kwam in mijn laatste semester van mijn laatste bachelorjaar bv. tot de conclusie dat ik vrijwel heel die semester had kunnen aanmodderen om hem dan volledig te tolereren (behalve bapaper), als ik dat gewild had. Dat is dus 1/6 van mijn studie waar ik in principe weinig tot geen moeite had voor moeten doen, als ik dat zo gewild had. Dat gaat er toch over, niet?

En het kan zijn dat aanmodderaars zich later nog herpakken op de werkvloer, maar dat is voor een werkgever geen zekerheid. De zekerheid dat iemand die zich in zijn studies NIET tot het absolute minimum wilde beperken en NIET steeds op herkansingen wilde rekenen dat ook op de werkvloer niet zal willen doen, is dan weer een stuk groter. (Natuurlijk weet een werkgever ook dat niet met 100% zekerheid, but you get the point...).

Kowalskii

Legacy Member
Bananarama zei:
Omdat de meeste mensen liever geen eufemisme voor "aanmodderaar" op hun diploma hebben staan?



Het gaat ook niet over zo hoog mogelijke resultaten, het gaat erover dat mensen die mikken op een 8 om die dan te kunnen tolereren gewoon een foute mentaliteit hebben. Ok, dat kan al eens gebeuren voor een vak. Maar wie zijn hele studie doorkomt met toleranties en een gemiddelde rond de 11, die had in mijn ogen niet moeten gaan studeren of die had een andere richting moeten kiezen. Ik kwam in mijn laatste semester van mijn laatste bachelorjaar bv. tot de conclusie dat ik vrijwel heel die semester had kunnen aanmodderen om hem dan volledig te tolereren (behalve bapaper), als ik dat gewild had. Dat is dus 1/6 van mijn studie waar ik in principe weinig tot geen moeite had voor moeten doen, als ik dat zo gewild had. Dat gaat er toch over, niet?

En het kan zijn dat aanmodderaars zich later nog herpakken op de werkvloer, maar dat is voor een werkgever geen zekerheid. De zekerheid dat iemand die zich in zijn studies NIET tot het absolute minimum w(ilde beperken en NIET steeds op herkansingen wilde rekenen dat ook op de werkvloer niet zal willen doen, is dan weer een stuk groter. (Natuurlijk weet een werkgever ook dat niet met 100% zekerheid, but you get the point...).

Ik weet niet waar jij studeert, maar bvb aan Ugent kan je enkel 'tolereren' in de 1e bachelor (én maximum voor twee vakken, minstens 8/20 , afhankelijk vh aantal studiepunten). Dus de overige jaren moet je altijd minstens een 10 behalen, wat mijn inziens niet 'aanmodderen' is. En dan nog wat maakt het uit als iemand er een jaar langer over doet...

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Lol, ironisch komende van u. Zullen we diezelfde redenering is toepassen op elke studierichting die maar een beperkte waarde heeft voor de maatschappij?

De maatschappij heeft geld in mijn opleiding gestoken en ik heb die volbracht zonder daar ook maar een cent van te verkwisten. Blijkbaar is dat vandaag bijlange niet meer zo evident, dus als men graden van onderscheiding hanteert, waarom dan ook geen onderscheid op basis van al dan niet gebruik gemaakt te hebben van toleranties/IAJ?

En je mag mijn opleiding dan wel een opleiding met "beperkte waarde" noemen, het blijft in elk geval een opleiding met waarde. Wat zou nu het nut zijn om alle diploma's te gaan brandmerken volgens "maatschappelijke waarde", als een diploma voor de ene sector total irrelevant is voor de andere sector? Er is immers toch geen enkele werkgever die werknemers selecteert op basis van hoe waardevol hun diploma voor de maatschappij is? Voor de jobs waar ik binnenkort voor zal solliciteren, is jouw diploma bv. volledig waardeloos. En dan mag je nog zo op je kop staan dat er op jouw diploma staat dat het waardevoller is voor de maatschappij, terwijl er op dat van mij "beperkte waarde" staat. "Maatschappelijke waarde" valt gewoonweg moeilijk te definiëren, terwijl gebruik van toleranties/IAJ gewoon een kwestie van ja of nee is.

Ik kan trouwens stage gaan lopen bij de PR-afdeling van Amnesty International. Inderdaad amper maatschappelijke waarde :unsure:

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Omdat de meeste mensen liever geen eufemisme voor "aanmodderaar" op hun diploma hebben staan?

Dat staat dan ook nergens op dat diploma. Het aantal jaar dat je erover doet, staat trouwens op uw CV.

Bananarama zei:
Het gaat ook niet over zo hoog mogelijke resultaten, het gaat erover dat mensen die mikken op een 8 om die dan te kunnen tolereren gewoon een foute mentaliteit hebben. Ok, dat kan al eens gebeuren voor een vak. Maar wie zijn hele studie doorkomt met toleranties en een gemiddelde rond de 11, die had in mijn ogen niet moeten gaan studeren of die had een andere richting moeten kiezen.

Ik hecht weinig waarde aan iets wanneer jij de uitspraak "in mijn ogen" gebruikt aangezien ik zelden of nooit met uw redeneringen akkoord ga.

Die persoon behaalt zijn diploma volledig volgens de regels van de instelling. Het is niet zijn schuld dat jij een fout beeld hebt van hoe de wereld werkt. Jij studeert voor meer maar dat geeft u geen meerwaarde, zeker niet bij blokvakken waarbij je een jaar later toch het grootste deel vergeten bent.

Die andere persoon is eigenlijk slimmer want hij/zij maakt veel efficiënter gebruik van het systeem. Survival of the fittest is niet hetzelfde als degene die het meest studeert.

Bananarama zei:
Ik kwam in mijn laatste semester van mijn laatste bachelorjaar bv. tot de conclusie dat ik vrijwel heel die semester had kunnen aanmodderen om hem dan volledig te tolereren (behalve bapaper), als ik dat gewild had. Dat is dus 1/6 van mijn studie waar ik in principe weinig tot geen moeite had voor moeten doen, als ik dat zo gewild had. Dat gaat er toch over, niet?

Ik mocht letterlijk op verscheidene vakken een 0 halen in mijn eerste jaar/2de semester omwille van uitstekende resultaten in het 1ste semester. Wat maakt dit uit? Als het belangrijk is, val je er later toch mee door de mand of moet je het inhalen. Als het niet belangrijk is, maakt het helemaal niets uit.

Bananarama zei:
En het kan zijn dat aanmodderaars zich later nog herpakken op de werkvloer, maar dat is voor een werkgever geen zekerheid. De zekerheid dat iemand die zich in zijn studies NIET tot het absolute minimum wilde beperken en NIET steeds op herkansingen wilde rekenen dat ook op de werkvloer niet zal willen doen, is dan weer een stuk groter. (Natuurlijk weet een werkgever ook dat niet met 100% zekerheid, but you get the point...).

Je gebruikt hier het woord willen en dat is niet hetzelfde als kunnen. Ik ken véél hardwerkende studenten met beduidend minder capaciteiten dan luie aanmodderaars.

Je spendeert heel je leven door beter en beter te kunnen studeren maar die vaardigheid is bijna nutteloos op de werkvloer. Het is niet moeilijk altijd goed te willen presteren op iets waar je goed in bent, vandaar dat strevers graag hoge punten halen, het is een boost voor hun zelfvertrouwen. Buiten hun comfortzone daarentegen kunnen ze misschien gemakkelijker opgeven. Mensen die niet goed studeren hebben meestal andere vaardigheden die misschien beter van pas komen op de werkvloer.

Mijn punt dus: op basis van de studiepunten kan je geen voorspellingen doen over de carrière.

Bananarama zei:
De maatschappij heeft geld in mijn opleiding gestoken en ik heb die volbracht zonder daar ook maar een cent van te verkwisten. Blijkbaar is dat vandaag bijlange niet meer zo evident, dus als men graden van onderscheiding hanteert, waarom dan ook geen onderscheid op basis van al dan niet gebruik gemaakt te hebben van toleranties/IAJ?

Jij gaat ervan uit dat uw opleiding op zich geen geldverkwisting is natuurlijk, wat ik niet wil beweren maar de waarde ervan is niet dezelfde als die van sommige andere richtingen, toch krijg jij evenveel geld. Eerlijk?

Bananarama zei:
En je mag mijn opleiding dan wel een opleiding met "beperkte waarde" noemen, het blijft in elk geval een opleiding met waarde. Wat zou nu het nut zijn om alle diploma's te gaan brandmerken volgens "maatschappelijke waarde", als een diploma voor de ene sector total irrelevant is voor de andere sector? Er is immers toch geen enkele werkgever die werknemers selecteert op basis van hoe waardevol hun diploma voor de maatschappij is? Voor de jobs waar ik binnenkort voor zal solliciteren, is jouw diploma bv. volledig waardeloos. En dan mag je nog zo op je kop staan dat er op jouw diploma staat dat het waardevoller is voor de maatschappij, terwijl er op dat van mij "beperkte waarde" staat. "Maatschappelijke waarde" valt gewoonweg moeilijk te definiëren, terwijl gebruik van toleranties/IAJ gewoon een kwestie van ja of nee is.

Euhm het gebrek aan bepaalde diploma's en de meerwaarde die de resulterende bedrijven leveren aan de maatschappij, zowel sociaal/economisch als ecologisch, zijn een indicator me dunkt.

Bananarama zei:
Ik kan trouwens stage gaan lopen bij de PR-afdeling van Amnesty International. Inderdaad amper maatschappelijke waarde :unsure:

Ah echt zijn alle T&L studenten een prestigieuze stage aan het doen? Wat een geweldige richting dan. :) Merk op de woorden stage & student natuurlijk. Eerst zien waar je terecht komt als werkende mens (en hoe vereist je diploma daarvoor was...)

Even verduidelijken voor je denkt dat ik hier probeer te kappen op andere richtingen, de evaluatie die gemaakt moet worden in mijn ogen is puur de deze: waar heeft de maatschappij nog extra nood aan? Daar moet dan in geïnvesteerd worden. Meer verpleegsters gaan bijvoorbeeld een echte meerwaarde zijn in onze gezondheidszorg omwille van het tekort. Meer T&L afgestudeerden gaan niet zo'n meerwaarde leveren. Niet omdat het diploma slecht is maar omdat we er genoeg van hebben.

edit: Ow kijk Kowalskii leest, wedden dat hij een eikelige opmerking naar mij gaat maken, hij stalkt graag. :)

josilirios

Legacy Member
LOL @ toleranties,
zelf nog niet moeten gebruiken maar als ik een gans jaar werk en daardoor eens een 8 haal vind ik dat beter dan mensen die een gans jaar in de boeken zitten zonder een tolerantie...

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik hecht weinig waarde aan iets wanneer jij de uitspraak "in mijn ogen" gebruikt aangezien ik zelden of nooit met uw redeneringen akkoord ga.

Likewise ;)

NotoriousP zei:
Jij gaat ervan uit dat uw opleiding op zich geen geldverkwisting is natuurlijk, wat ik niet wil beweren maar de waarde ervan is niet dezelfde als die van sommige andere richtingen, toch krijg jij evenveel geld. Eerlijk?


Definieer "waarde" op een objectieve manier.


NotoriousP zei:
Euhm het gebrek aan bepaalde diploma's en de meerwaarde die de resulterende bedrijven leveren aan de maatschappij, zowel sociaal/economisch als ecologisch, zijn een indicator me dunkt.

In mijn ogen (:ironic:) is de ene job gewoon nooit meer of minder waard dan een andere... Uiteindelijk dragen ze allemaal bij aan de maatschappij en de economie. Who cares dat de ene al wat meer geld in het laatje brengt dan de andere? Als er in de fabriek niemand is om de xanax van de CEO in de doosjes te steken, dan komt de CEO niet werken en ligt er binnen de kortste keren een bedrijf op zijn gat. Als er geen deftige technische vertalers zijn, dan is er binnen de kortste keren iemand zijn hand kwijt. Enz...

NotoriousP zei:
Ah echt zijn alle T&L studenten een prestigieuze stage aan het doen? Wat een geweldige richting dan. :)

Masters T&L willen doorgaans leerkracht worden, redelijk nuttig dus. Masters Bedrijfscommunicatie met een achtergrond in T&L zijn steeds meer gewild in erg uiteenlopende bedrijven, en daar zitten idd een goed aantal prestigieuze stages tussen (en ook de minder prestigieuze stages houden veel meer in dan wat voor helpdesk spelen). De master is nog vrij nieuw, maar begint intussen toch al redelijk zijn ingang te vinden in de bedrijfswereld.

Bananarama

Legacy Member
josilirios zei:
LOL @ toleranties,
zelf nog niet moeten gebruiken maar als ik een gans jaar werk en daardoor eens een 8 haal vind ik dat beter dan mensen die een gans jaar in de boeken zitten zonder een tolerantie...

Maar je hoeft ook geen genie te zijn/je kapot te blokken om een 12 te halen...

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Meer T&L afgestudeerden gaan niet zo'n meerwaarde leveren. Niet omdat het diploma slecht is maar omdat we er genoeg van hebben.

Dat diploma leidt dan ook tot méér dan 1 mogelijk beroep. Zoals ik al zei, het is echt veel uitgebreider dan je denkt.

NotoriousP

Legacy Member
Wat je daar zegt, heeft echt geen impact op de quote. :s Hoeveel mogelijkheden er ook zijn, als we er genoeg hebben dan is de meerwaarde beperkt. We zijn hier niet in absolute waarde bezig hé.

Bananarama zei:
Definieer "waarde" op een objectieve manier.
Tekort in de maatschappij.
Bananarama zei:
In mijn ogen (:ironic:) is de ene job gewoon nooit meer of minder waard dan een andere... Uiteindelijk dragen ze allemaal bij aan de maatschappij en de economie. Who cares dat de ene al wat meer geld in het laatje brengt dan de andere? Als er in de fabriek niemand is om de xanax van de CEO in de doosjes te steken, dan komt de CEO niet werken en ligt er binnen de kortste keren een bedrijf op zijn gat. Als er geen deftige technische vertalers zijn, dan is er binnen de kortste keren iemand zijn hand kwijt. Enz...

Hiermee ga ik dan ook (stel u voor :)) volledig mee akkoord. Het ging hier niet om de job maar het diploma. Als dat diploma geen vereiste is dan gaat uw bewering niet op. Ik heb het nu niet puur over T&L, ik ken zelfs mensen met masters in geschiedenis die nu ambtenaar bij de gemeente zijn waar hun diploma nutteloos is.

Bananarama zei:
Masters T&L willen doorgaans leerkracht worden, redelijk nuttig dus. Masters Bedrijfscommunicatie met een achtergrond in T&L zijn steeds meer gewild in erg uiteenlopende bedrijven, en daar zitten idd een goed aantal prestigieuze stages tussen (en ook de minder prestigieuze stages houden veel meer in dan wat voor helpdesk spelen). De master is nog vrij nieuw, maar begint intussen toch al redelijk zijn ingang te vinden in de bedrijfswereld.

Bij mijn weten is er geen tekort aan leerkrachten in talen, anders zou het niet zo moeilijk zijn om vast werk te vinden. Nu wil ik de rest best geloven maar daarmee bewijs je nog niet dat: er echt een tekort is (en je niet de job van een ander in pakt omdat je meer gekwalificeerd bent). Het ging hier om de waarde van een diploma in contrast met een ander. Waarom betaalt de overheid jaarlijks evenveel voor uw diploma als dat van een verpleegster, die duidelijk een hogere waarde levert voor onze maatschappij?

Mijn punt was maar gewoon: ofwel bekijk je alles op basis van economische waarde ofwel niets. Je kan niet aanmodderaars gaan bestraffen omdat jij een goede student bent maar dan geen rekening houden met de richting zelf. Een aanmodderaar in een zware studie kan trouwens harder studeren dan een goede student in een simpele richting.

Kowalskii

Legacy Member
NotoriousP zei:
edit: Ow kijk Kowalskii leest, wedden dat hij een eikelige opmerking naar mij gaat maken, hij stalkt graag. :)

Leuk dat je mij uit men kot probeert te lokken maar ik volg uw redenering grotendeels wat betreft dit onderwerp ;)

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Waarom betaalt de overheid jaarlijks evenveel voor uw diploma als dat van een verpleegster, die duidelijk een hogere waarde levert voor onze maatschappij?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel beide opleidingen de overheid precies kosten, maar ik vermoed dat het bedrag bij verpleegkunde wel hoger zal liggen dan bij T&L (intensievere begeleiding bij de studie zal bv al wel een verschil maken).

NotoriousP zei:
Mijn punt was maar gewoon: ofwel bekijk je alles op basis van economische waarde ofwel niets. Je kan niet aanmodderaars gaan bestraffen omdat jij een goede student bent maar dan geen rekening houden met de richting zelf. Een aanmodderaar in een zware studie kan trouwens harder studeren dan een goede student in een simpele richting.

Als je aanmoddert omdat je het amper kan bolwerken, dan zit je niet op je plaats. Als je aanmoddert uit luiheid, dan is dat een andere zaak, maar dan zit je daar dus evenmin op je plaats.

En is een verpleegster economisch gezien meer waard dan een leerkracht, of iemand in HR/PR, iemand in...? Zo veel werklozen zijn er na T&L nu ook weer niet (degenen die werkloos blijven zijn doorgaans degenen die per se wat met literatuur of de culturele sector willen gaan doen, maar in principe is een master Bedrijfscommunicatie (halfzusje van master T&L) zo veelzijdig dat de jobmogelijkheden bijna eindeloos zijn).

Iedereen moet wat loon afgeven aan vadertje staat, en of dat nu gebeurt door bejaarden te verzorgen of door de papieren van die bejaarde in orde te brengen, zijn rolstoel te repareren, of eenvoudigweg zijn pattatten voor het avondeten te schillen, het speelt economisch gezien allemaal een significante rol. Het kan zijn dat er meer vraag is naar verpleegsters dan naar wat jij je voorstelt bij de gemiddelde job na een diploma T&L en dat je een verpleegster daarom economisch nuttiger vindt, maar ik ken zelf maar één persoon die na T&L geen werk gevonden heeft, en dat is louter te wijten aan het feit dat ze per se iets met taalkunde wil blijven doen. En het is ook niet zo dat de rest van de T&L'ers die ik ken nu ergens pattatten aan het schillen is ofzo... Er is dus nog wel degelijk voldoende vraag.

NotoriousP

Legacy Member
Dat is een foute veronderstelling. Het feit dat ze allemaal werk hebben, betekent niet dat er vraag naar is. Zoals ik al zei: ik ken verscheidene mensen met een diploma geschiedenis die een job uitvoeren waar hun diploma nutteloos voor is. Zo heeft dat diploma geen meerwaarde voor de maatschappij want iemand zonder had die functie ook kunnen uitoefenen.

Het diploma is enkel maar waardevol (voor de maatschappij) indien het een vereiste is voor de job die uitgeoefend wordt. Anders kan die job ook uitgeoefend worden door iemand zonder dat diploma. Op deze manier steek je véél geld in een massa aan onnodig 'hoog' opgeleide mensen waardoor mensen die niet van zo'n opleiding genoten hebben, geen kans meer hebben op de jobs die voor hun bedoeld zijn.

Hoeveel vacatures hebben er tegenwoordig niet de vereiste "bachelor of master diploma" zonder specifiek eentje te noemen? En dat is zelfs niet eens een echte vereiste maar bedrijven leggen dat op omdat ze toch met een horde aan overgekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt zitten.

Ik spreek hier nu in het algemeen, ik ga niet ingaan op bedrijfscommunicatie want daar ken ik niet veel van.

Utred

Legacy Member
Alles dat geen wetenschappen is is nutteloos. Ondertussen weten we het wel al.

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
Dat is een foute veronderstelling. Het feit dat ze allemaal werk hebben, betekent niet dat er vraag naar is. Zoals ik al zei: ik ken verscheidene mensen met een diploma geschiedenis die een job uitvoeren waar hun diploma nutteloos voor is. Zo heeft dat diploma geen meerwaarde voor de maatschappij want iemand zonder had die functie ook kunnen uitoefenen.

Maar het blijft dus wel een feit dat iemand zonder hoger diploma die job wellicht niet zou gekrégen hebben (toch zeker in het geval van starters), ook al had die persoon het zonder ook wel kunnen doen. Ze eisen dus dat je iéts studeert, en of dat dan Geschiedenis of T&L of Wijsbegeerte enz is, maakt in principe niet uit. Zijn die richtingen daarom nutteloos? Ik vind van niet. Een hoger diploma bewijst namelijk meer dan je kennis over bepaalde zaken (het meeste ben je op het einde van de rit toch al lang weer vergeten). Ik heb bv. niet alleen bewezen dat ik wat Shakespeare kan citeren, ik heb bv. ook bewezen dat ik veel sneller dan de gemiddelde mens gaten of dubbele lagen in teksten kan opsporen, en dat ik veel beter dan de gemiddelde mens kan inschatten of een tekst zal verkopen of niet.

Ik volg je in je redenering dat het bovenstaande diplomafenomeen op zich inderdaad niet "nuttig" is (wat heeft de maatschappij bv. aan de zoveelste Shakespeare scholar?), maar hoger onderwijs begint nu eenmaal hoe langer hoe meer de norm ipv de uitzondering te worden. Als dat nu niet het geval was geweest, dan zou ik gewoon direct begonnen zijn met werken na mijn ASO en dan had ik de job die ik nu mét mijn diploma zal doen even goed gedaan, maar de tijden veranderen nu eenmaal. Richtingen als sociale wetenschappen, humane wetenschappen,... hebben vooral als doel om academisch onderlegde mensen te kweken (waar dus steeds meer vraag naar is), en het nut van die opleidingen ligt dus niet zozeer in de inhoud van de programma's zelf (en hoéft daar ook niet in te liggen). Zolang werkgevers voor een aanzienlijk deel van hun vacatures academici blijven eisen, wat ik niet snel zie veranderen, blijft de staat reden genoeg hebben om geld in al die "nutteloze" richtingen te pompen.

Kort gezegd: ik ben akkoord dat de algemene eis om hogere diploma's voor het minste en geringste geen nuttig fenomeen is, maar daar valt weinig aan te doen. BINNEN dat fenomeen, waar we ons dus in bevinden, of we dat nu willen of niet, is élk hoger diploma dan weer wel nuttig, ongeacht of er een specifieke vraag naar is (want de vraag is nu eenmaal vaker niet specifiek dan wel)...

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Maar het blijft dus wel een feit dat iemand zonder hoger diploma die job wellicht niet zou gekrégen hebben (toch zeker in het geval van starters), ook al had die persoon het zonder ook wel kunnen doen. Ze eisen dus dat je iéts studeert, en of dat dan Geschiedenis of T&L of Wijsbegeerte enz is, maakt in principe niet uit.

Enkel en alleen omdat er een overschot aan overgediplomeerde mensen is. Zulke jobs bestonden 50 jaar geleden ook en toen werden ze uitgevoerd door mensen met een middelbaar diploma.

Bananarama zei:
Richtingen als sociale wetenschappen, humane wetenschappen,... hebben vooral als doel om academisch onderlegde mensen te kweken (waar dus steeds meer vraag naar is), en het nut van die opleidingen ligt dus niet zozeer in de inhoud van de programma's zelf (en hoéft daar ook niet in te liggen).

Ik denk dat je het concept van vraag & aanbod niet helemaal hebt. Als het aanbod aan hogere kwaliteit stijgt, daalt de prijs. Hierdoor wordt dat voor werkgevers aantrekkelijker, ook al is het helemaal geen vereiste. Als een hoogopgeleide mens een job komt doen voor hetzelfde geld als een laaggeschoolde, dan is de keuze vrij gemakkelijk.

Bananarama zei:
Zolang werkgevers voor een aanzienlijk deel van hun vacatures academici blijven eisen, wat ik niet snel zie veranderen, blijft de staat reden genoeg hebben om geld in al die "nutteloze" richtingen te pompen.

Je verwart oorzaak en gevolg.

Wij hebben een overaanbod aan gediplomeerde mensen geproduceerd, waardoor de bedrijven hun eisen voor jobs zijn gaan verhogen. Niet andersom...

Nas

Legacy Member
Utred zei:
Alles dat geen wetenschappen is is nutteloos. Ondertussen weten we het wel al.
Ook de niet-exacte wetenschappen? Want ik hoor velen van de daken schreeuwen dat alles wat geen natuurwetenschap is, bullshit is.

Wat imo dus zeker niet het geval is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan