Archief - Wat gebeurt er met mijn studiepunten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Elien94

Legacy Member
Hallo allemaal,

Ik zit nu in mijn eerste jaar journalistiek. We zijn nu ongeveer 6 weken ver in het academiejaar en ik heb gemerkt dat deze opleiding helemaal niets voor mij is. Ik zou dus graag willen overstappen naar een andere richting maar dit pas vanaf het volgend academiejaar omdat instappen in het tweede semester veel te ingewikkeld is. Uiteraard weet ik dat ik hierdoor mijn 60 ingezette studiepunten kwijt ben.
Ik heb dus nog 80 studiepunten over waarmee ik volgend academiejaar start.
Van die 80 studiepunten zal ik er volgend jaar terug 60 moeten inzetten dus heb ik er dan nog maar 20 over.
Stel dat ik van die 60 studiepunten maar 40 studiepunten verworven heb, krijg ik deze dan ook dubbel terug aangezien dit mijn eerste 60 studiepunten zijn? En wat met die 20 studiepunten die ik niet verworven heb? Kan ik dan nog over gaan naar het tweede jaar?

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Hopelijk kan iemand mij helpen en wat positief nieuws brengen :)

alvast bedankt

Racing_Genk

Legacy Member
Ja dan krijg je die 40 dubbel terug. En je moet die 20 studiepunten van het eerste jaar opnieuw doen en dat kan je combineren met studiepunten uit het tweede jaar. (hoeveel mag je zelf kiezen, maar als norm wordt 60 stp genomen voor één jaar, maar je mag er gerust wat minder of meer opnemen)

Maar je zit dan voor een stuk in het eerste en een stuk in het tweede jaar ;)

Walden

Legacy Member
Volgens mij wordt er enkel op de KUL naar je credits gekeken bij je inschrijving. Kijk misschien eerst of de school/unief waar je van plan bent een andere opleiding te volgen daar al dan niet rekening mee houdt in plaats van nu al met je handen in het haar te zitten.

Elien94

Legacy Member
ok, dat maakt me al wat geruster.

Ik had namelijk enorm veel schrik dat ik mijn SP niet dubbel zou terug krijgen aangezien ik al 60 SP had ingezet in mijn eerste jaar dat ik niet afgemaakt heb.

Th1x4nG

Legacy Member
Elien94 zei:
pas vanaf het volgend academiejaar omdat instappen in het tweede semester veel te ingewikkeld is.
Beetje een dwaze instelling he? Wat als dan blijkt dat dit nieuwe richting weer niks voor u is? Ge kunt toch beter al wat vakskes elimineren om uw nieuwe bachelor lichter te maken imo. In de waarschijnlijk onrealistische veronderstelling dat er geen volgtijdelijkheidsvereisten zijn zijt ge ook een half jaar rapper afgestudeerd.

Kandul

Legacy Member
Waarom zou je dan 60 punten kwijt zijn? Hoogstens 30 aangezien je van plan bent om te veranderen in februari. Als je dan nog op een aantal vakken slaagt dan worden het nog wat minder punten die je echt zal kwijt zijn.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Je kan je natuurlijk wel nog uitschrijven voor het tweede semester, en misschien zelfs nog voor het eerste (weet niet wat daar de deadline voor is), maar de volledige 60 ben je sowieso nooit kwijt. Bovendien houdt niets je nog tegen om toch aan de examens van het eerste semester deel te nemen en alsnog die studiepunten terug te winnen (en te verdubbelen).

Overigens, instappen in het 2e semester moet niet noodzakelijk moeilijk zijn, sommige scholen bieden voor sommige richtingen zelfs een aangepast programma aan.

Elien94

Legacy Member
ik zit in de nieuwe richting met stages die sowieso al niet in te halen zijn. er is maar 1 vak waarvoor ik een eventuele vrijstelling kan behalen en daarvoor da ik proberen wel mijn SP al terug te halen.

Elien94

Legacy Member
Ik kan mij inderdaad nog uitschrijven tot 1 december en dan ben ik geen Sp kwijt maar dan krijgen mijn ouders geen kindergeld meer...

McGregor

Legacy Member
Elien94 zei:
Lessius nu thomas more

De regels zijn daar hetzelfde blijkbaar. Ik zou zo vlug mogelijk uw trajectbegeleider contacteren. Dan kan je misschien nog de examen gewoon meedoen in januari in uw nieuwe richting. Voor de vakken dat je niet meer kan ophalen kan je nog altijd in herexamen doen.

Als je echt zeker bent dat je van richting wil veranderen moet je dit zo spoedig mogelijk doen.

Elien94

Legacy Member
allemaal enorm bedankt voor de hulp.
Dus als ik het goed begrepen heb:
Ik begin volgend academiejaar in een nieuwe richting met als start 80 studiepunten. Hiervan lever ik er bij inschrijving 60 in. Elk studiepunt waar ik voor slaag krijg ik dubbel terug?
Met als gevolg dat ik, als alles goed verloopt, volgend academiejaar eindig met 140 studiepunten?

McGregor

Legacy Member
Elien94 zei:
allemaal enorm bedankt voor de hulp.
Dus als ik het goed begrepen heb:
Ik begin volgend academiejaar in een nieuwe richting met als start 80 studiepunten. Hiervan lever ik er bij inschrijving 60 in. Elk studiepunt waar ik voor slaag krijg ik dubbel terug?
Met als gevolg dat ik, als alles goed verloopt, volgend academiejaar eindig met 140 studiepunten?

Neen, je kan morgen veranderen van richting.
Dan is het gelijk dat je begonnen bent in september in die richting.
U zal, als je verandert voor 1 december, GEEN studiepunten verliezen.

Ga morgen naar uw trajectbegeleider en die zal alles regelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan