Archief - werkstudent, werken, ... ik weet het niet meer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Phaetje

Legacy Member
Beste,

Ik ben 2 weken terug gestopt met school. Omdat de richting mij niet lag.
Ik begin in september aan een andere studie. die maar 1 jaar duurt.
Wat doe ik nu het best in die 5 lege maanden die er nu zijn ?
Verspreid ik me 50 dagen al jobstudent over 5 maanden zodat ik nog kindergeld trek, en omdat er iets van me studietoelage zou overblijven.
En schrijf me uit als student en schrijf ik me aan de vdab om 5 maand voltijds te werken ?

zet ik dat stap naar een volwassenwereld voor 5 maanden ?
of verdoe ik me tijd als jobstudent ?

en kan dat zomaar? inschrijven als werken en in september weer als student door het leven gaan ?
Ok doe ik erst me 50 dagen op in 10 weken 5 dagen werken ? en me dan nog voor 3 maanden inschrijven ?

Ik weeth et allemaal niet meer.
HELP

Phaedra

stormtrooper

Legacy Member
Ik zie niet in waarom ge niet gewoon kunt gaan werken? Het enigste waar ge moet opletten is uwen opzegtermijn.

't is alleszins beter dan 5 maanden op uw gat te zitten.

JPV

Legacy Member
stormtrooper zei:
Ik zie niet in waarom ge niet gewoon kunt gaan werken? Het enigste waar ge moet opletten is uwen opzegtermijn.

't is alleszins beter dan 5 maanden op uw gat te zitten.

5 maand werken aan ongeveer 10 uur/week zou zwaar nadelig kunnen zijn voor haar ivm 5 maand enkel in het weekend werken. Het verschil kan duizenden euro's bedragen.

Japser

Legacy Member
als ge werkt kan het zijn da ge meer belasting en andere dingen moet betalen dan da ge ni werkt. Kunde toch beter 5 maand thuis zitten...

JPV

Legacy Member
Japser zei:
als ge werkt kan het zijn da ge meer belasting en andere dingen moet betalen dan da ge ni werkt. Kunde toch beter 5 maand thuis zitten...
als je niet werkt als student, zal je idd geen belastingen betalen. Nogal logisch.

Als iemand zonder echt diploma 5 maand werkt, is de kans echter héél klein dat ze zelf personenbelasting zal betalen.

Muscleduck

Legacy Member
Ik zou mij uitschrijven. Die belsastingen, so what? Netto hou je na 5 maanden voltijds toch meer over dan 50 dagen als student.

JPV

Legacy Member
Muscleduck zei:
Ik zou mij uitschrijven. Die belsastingen, so what? Netto hou je na 5 maanden voltijds toch meer over dan 50 dagen als student.

niet noodzakelijk. Een voorbeeld:
Alleenstaande moeder met 3 kinderen.

stel iemand krijgt de volle studiebeurs (3.622,42 voor kotstudent), maar schrijft zich uit op 1 februari. De helft moet terugbetaald worden (1800/3600)
je werkt voltijds, krijgt dus geen kinderbijslag. 250*5 maand = 1250
Moeder verliest belastingsvermindering = 1784, afgerond 1800
Student werkt 50 dagen in de zeeman (neem 2,5 maand) = ongeveer 3500

Daarentegen 5 maand werken voltijds (bvb in zeeman) = 6500 euro netto (+ zo'n 800 euro vakantiegeld)

Resultaat als de student gaat werken als een volwassene:
1800 (halve studiebeurs) + 7300 euro = 9100 euro

Resultaat als de student slechts 50 dagen werkt:
3600+1250+1800+3500=10150

2,5 maand minder werken = 1000 euro meer krijgen...

JPV

Legacy Member
Ik bewijs je punt niet, ik geef een mogelijkheid.

Je punt ging trouwens over 5 maand thuiszitten, niet over 50 dagen of 5 maand werken.

Bunny10

Legacy Member
Heb ook een vraag hierover.

Situatie:
50 dagen werken als jobstudent tot augustus. Dan uitschrijven als student bij de hogeschool en inschrijven bij syntra voor een voltijdse dagopleiding waarbij je 2 dagen per week betaalde stage hebt maar nog altijd kinderbijslag ontvangt.

Vraag:
Moet je dan van die 50 dagen nog rsz terugbetalen of niet?

jbreak

Legacy Member
JPV zei:
niet noodzakelijk. Een voorbeeld:
Alleenstaande moeder met 3 kinderen.

stel iemand krijgt de volle studiebeurs (3.622,42 voor kotstudent), maar schrijft zich uit op 1 februari. De helft moet terugbetaald worden (1800/3600)
je werkt voltijds, krijgt dus geen kinderbijslag. 250*5 maand = 1250
Moeder verliest belastingsvermindering = 1784, afgerond 1800
Student werkt 50 dagen in de zeeman (neem 2,5 maand) = ongeveer 3500

Daarentegen 5 maand werken voltijds (bvb in zeeman) = 6500 euro netto (+ zo'n 800 euro vakantiegeld)

Resultaat als de student gaat werken als een volwassene:
1800 (halve studiebeurs) + 7300 euro = 9100 euro

Resultaat als de student slechts 50 dagen werkt:
3600+1250+1800+3500=10150

2,5 maand minder werken = 1000 euro meer krijgen...

Je kan toch geen studentenjob doen als je niet in een school ingeschreven bent? (ofrwel nog naar school gaan, maar dan moet je ook altijd aanwezig zijn in school en behou je de studiebeurs.)
Die kinderbijslag ligt bij de meesten ook veel lager.
En voor leerlingen uit het middelbaar, die hebben al geen studiebeurs van €3622.

SysRq

Legacy Member
GaMe® zei:
Waarom maken ze het toch allemaal ook zo ingewikkeld. :ironic:

Ergens zegt de simpele in mij, dat het ingewikkeld maken, mensen bezig houdt en dus werk verschaft. Het hele belastingsysteem bijvoorbeeld lijkt gemaakt om hele legers adviseurs en controleurs aan het werk te houden. Controle op de controle op de controle op de controle...

jbreak

Legacy Member
SysRq zei:
Ergens zegt de simpele in mij, dat het ingewikkeld maken, mensen bezig houdt en dus werk verschaft. Het hele belastingsysteem bijvoorbeeld lijkt gemaakt om hele legers adviseurs en controleurs aan het werk te houden. Controle op de controle op de controle op de controle...
Het is niet noodzakelijk ingewikkeld, gewoon slecht gemaakt.
Net zoals zoveel andere dingen hier in de vlaanders.

JPV

Legacy Member
jbreak zei:
Je kan toch geen studentenjob doen als je niet in een school ingeschreven bent? (ofrwel nog naar school gaan, maar dan moet je ook altijd aanwezig zijn in school en behou je de studiebeurs.)
Die kinderbijslag ligt bij de meesten ook veel lager.
En voor leerlingen uit het middelbaar, die hebben al geen studiebeurs van €3622.
Ik schrijf het mss wat ingewikkeld, maar de 2 situaties zijn totaal verschillend. In het ene schrijft de fictieve persoon zich uit en gaat 5 maand werken, de andere situatie is dat hij ingeschreven blijft, maar 50 dagen gaat werken (en effectief niet naar de les gaat).

Trouwens, wet op arbeidsovereenkomsten/studentenarbeid bepaalt niet wie/wat een student is. Iemand die zowel begin 2012 als eind 2012 studeert, zal wel een student zijn, zelfs al studeert hij op het moment zelf niet. Is een lacune in de reglementering, algemeen wordt aangenomen dat je gewoon niet "klaar voor de arbeidsmarkt" bent.

Aanwezigheid op school is in principe niet nodig om een studiebeurs te krijgen (toch niet op hogeschool niveau)

Ik had het specifiek op iemand met 3 kinderen, dan is het verlies effectief minimaal 250 euro.

JPV

Legacy Member
jbreak zei:
Het is niet noodzakelijk ingewikkeld, gewoon slecht gemaakt.
Net zoals zoveel andere dingen hier in de vlaanders.
leg me eens uit hoe de situatie dan in Nederland, Frankrijk, Duitsland, ... zit?

jbreak

Legacy Member
JPV zei:
Ik schrijf het mss wat ingewikkeld, maar de 2 situaties zijn totaal verschillend. In het ene schrijft de fictieve persoon zich uit en gaat 5 maand werken, de andere situatie is dat hij ingeschreven blijft, maar 50 dagen gaat werken (en effectief niet naar de les gaat).

Trouwens, wet op arbeidsovereenkomsten/studentenarbeid bepaalt niet wie/wat een student is. Iemand die zowel begin 2012 als eind 2012 studeert, zal wel een student zijn, zelfs al studeert hij op het moment zelf niet. Is een lacune in de reglementering, algemeen wordt aangenomen dat je gewoon niet "klaar voor de arbeidsmarkt" bent.

Aanwezigheid op school is in principe niet nodig om een studiebeurs te krijgen (toch niet op hogeschool niveau)

Ik had het specifiek op iemand met 3 kinderen, dan is het verlies effectief minimaal 250 euro.

VDAB: Veelgestelde vragen studentenjobs
Ik heb me hier nog al bij geïnformeerd (omdat ik in hetzelfde schuitje zit, geen 'bezigheid' tot september) en hoor overal dat dit dus niet mag. Onderworpen zijn aan volledig leerplan staat er. Trouwens als je niet meer naar school gaat, maar toch nog ingeschreven bent (zoals ik was in 7TSO), hoe ga je dan uw diploma nog krijgen van de school? Want zij houden dit in bewaring.

JPV zei:
leg me eens uit hoe de situatie dan in Nederland, Frankrijk, Duitsland, ... zit?
Geen idee, ik zei ook niet dat het daar beter was. Trouwens, van de week telefacts gezien over de sociale zekerheid in Amerika? Daar kunnen wij hier alleen maar van dromen.

SysRq

Legacy Member
jbreak zei:
Geen idee, ik zei ook niet dat het daar beter was. Trouwens, van de week telefacts gezien over de sociale zekerheid in Amerika? Daar kunnen wij hier alleen maar van dromen.

Niet gezien neen. Wat hebben ze daar verteld dat wij daar van zouden moeten dromen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan