Archief - Zelfstandige: btw en netto berekening

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dubbelpunt

Legacy Member
* Indien ik 4000eur verdiend heb, dan zegt mijn boekhouder dat ik zo'n 50% mag rekenen dat ik er netto zal aan overhouden, 2000eur dus... Vooral omdat ik jaarlijks minder dan 50.000eur zal ophalen. Je betaalt meer en meer belastingen vanaf 50-60-70-80k omzet per jaar

Maar wat gebeurt er als ik mij die maand een laptop koop van 1000eur? Dan breng ik die in als onkost en dan heb ik zogezegd 3000eur verdiend. Als ik dat deel door 2, dan kom ik op 1500eur netto.

Wil dat dan zeggen dat ik die laptop eigenlijk heb aangekocht aan de helft van de prijs? Ik moet dit niet in detail weten tot op de euro, maar is mijn redenering correct?




* Indien ik btw vraag op factuur, dan moet ik die afgeven. Wanneer geef ik deze terug af? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar? Omgekeerd: als ik btw betaal als particulier voor een laptop, dan zou ik die terug krijgen. Want een zelfstandige betaalt zogezegd nooit btw. Wanneer krijg ik die terug? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar?





Zij die er verstand van hebben, mogen antwoorden :)

Burny

Legacy Member
Die 2000 die je zou overhouden zijn je kosten reeds vanaf. Een laptop, die je nodig hebt voor je werk, is een kost.
BTW kan je kiezen: per kwartaal of maandelijks reeds een voorschot betalen.
BTW die je zelf betaald hebt, wordt verrekend met de BTW die je moet doorstorten.

Conradus

Legacy Member
Gebeurt BTW-verrekening niet maandelijks/driemaandelijks (afhankelijk van de grootte van de onderneming?) En particulieren krijgen normaal geen BTW terug hé.

En als zelfstandige (dus gewone personenbelasting) betaal je al 50% vanaf 25.000 € en dat blijft zo :)

Dubbelpunt

Legacy Member
Burny zei:
Die 2000 die je zou overhouden zijn je kosten reeds vanaf. Een laptop, die je nodig hebt voor je werk, is een kost.

Ik snap het niet. Klopt mijn redenering of niet? Is een laptop voor de helft goedkoper in dit voorbeeld?
Of is het eerder zo: 4000eur omzet in één maand, daar schiet er nog 2000eur van over... als ik dan een laptop aankoop van 1000eur heb ik maar 1000eur meer over?

Burny

Legacy Member
Beide redeneringen zijn fout.
Je hebt 4000 omzet, waarvan 2000 kosten. Dus heb je 2000 winst. Daarop ga je belast worden. Niet op je omzet.
Volgens mij toch. Hoe dat exact voor een zelfstandige is zal je boekhouder u veel beter kunnen uitleggen. Ik ga uit van een BVBA, maar daar is loon ook een kost, dus dat is eigenlijk een andere situatie als de uwe.

Conradus

Legacy Member
Burny zei:
Beide redeneringen zijn fout.
Je hebt 4000 omzet, waarvan 2000 kosten. Dus heb je 2000 winst. Daarop ga je belast worden. Niet op je omzet.
Volgens mij toch. Hoe dat exact voor een zelfstandige is zal je boekhouder u veel beter kunnen uitleggen. Ik ga uit van een BVBA, maar daar is loon ook een kost, dus dat is eigenlijk een andere situatie als de uwe.

Klopt niet hé. Waar haal jij 2000€ kosten vandaan?

Soit stel dat je 40.000 € omzet hebt in een jaar. En je koopt een laptop (laten we ervan uitgaan dat het een aftrekbare beroepskost is) dan mag je die 1000€ aftrekken van je 40.000 en zal je maar belast worden op 39.000€. De belasting daarop (als je geen vennootschap hebt) is progressief. Op het bedrag van 25.000-39.000 betaal je 50% belastingen.
Je zal nooit meer belastingen betalen dan die 50% (op wat gemeentebelastingen edm na)
Als je een vennootschap hebt maakt het niet uit omdat het daar toch maar één tarief van 33.99% is. (met een paar uitzonderingen)
Voor details zit je beter bij je boekhouder idd.

Burny

Legacy Member
2000 € kosten is zelfs weinig vind ik. Wagen, GSM, laptop, materiaal, huur, elektriciteit, verwarming, alles wat je kan inbrengen.

MilM

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Wil dat dan zeggen dat ik die laptop eigenlijk heb aangekocht aan de helft van de prijs? Ik moet dit niet in detail weten tot op de euro, maar is mijn redenering correct?

Ongeveer wel ja.
Als particulier betaal je namelijk inkomstenbelasting voor je het nodige bedrag hebt voor aankoop, als zelfstandige niet.

Burny zei:
2000 € kosten is zelfs weinig vind ik. Wagen, GSM, laptop, materiaal, huur, elektriciteit, verwarming, alles wat je kan inbrengen.

Die 1000 euro was gewoon een voorbeeld van hem om te vragen of het verschil in netto echt zo groot is wanneer je een laptop als zelfstandige (voor belasting) aankoopt of als particulier (na belasting).

Burny

Legacy Member
Klopt, maar het is toch maar normaal dat je belast wordt op je winst en niet op je omzet? En zaken als een laptop zijn uiteraard kosten.

Atrox

Legacy Member
Als ik mij goed herinner is hij een webshop begonnen, die kosten zijn sowieso een lager dan een fysieke winkel :)

Conradus

Legacy Member
Burny zei:
2000 € kosten is zelfs weinig vind ik. Wagen, GSM, laptop, materiaal, huur, elektriciteit, verwarming, alles wat je kan inbrengen.

Sure, maar je moet wel bij het voorbeeld blijven hé :)

Bunecarera

Legacy Member
* Indien ik 4000eur verdiend heb, dan zegt mijn boekhouder dat ik zo'n 50% mag rekenen dat ik er netto zal aan overhouden, 2000eur dus... Vooral omdat ik jaarlijks minder dan 50.000eur zal ophalen. Je betaalt meer en meer belastingen vanaf 50-60-70-80k omzet per jaar

Tuurlijk betaal je meer belastingen als je meer winst hebt. Je betaalt als zelfstandige belasting op je winst. Procentueel is er geen verschil, omdat je met schijven werkt juist zoals bij personenbelasting, maar 50% van 100k is minder dan 50% van 500k...
Die 50% regel is puur een indicatie. Eerder veralgemeend.
Je winst is je omzet - je beroepskosten. Ik neem aan dat je die 4000 als winst beschouwt en niet als omzet?

Maar je haalt verschillende zaken door elkaar. Je kan het niet vergelijken met iemand die een laptop koopt als privépersoon.

Indien ik btw vraag op factuur, dan moet ik die afgeven. Wanneer geef ik deze terug af? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar? Omgekeerd: als ik btw betaal als particulier voor een laptop, dan zou ik die terug krijgen. Want een zelfstandige betaalt zogezegd nooit btw. Wanneer krijg ik die terug? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar?
De BTW wordt per kwartaal verrekend (per maand als je over een bepaald bedrag gaat, maar dat zal bij jouw niet zijn).
Als je moet betalen doe je dat per kwartaal, daar krijg je een brief voor.
Maar als je moet terugkrijgen is er een grens. Zolang je een tegoed hebt dat minder is dan 600€ wordt er niets teruggestort. Zo is de staat nu ook wel weer :)

vanrumst

Legacy Member
Het komt er dus op aan om zoveel mogelijk kosten in te brengen om u "verlies naar de staat" te minimaliseren ;)

dus inbrengen van materiaal, wagen, benzine, verzekeringen, verwarming in u huis, etentjes, gsmrekening, verf voor u bureau, kasten voor u bureau, tijdschriften etc etc

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik heb geen bvba en geen webshop. Het is een eenmanszaak.
Oké, de laptop is dus aan de helft van de prijs.

Mijn voorbeeld van mijn eerste maand:
4000eur omzet
1000eur onkosten
= 3000eur winst

50% belastingen => 1500eur netto



Dan kan je dus stellen dat je de laptop gekocht hebt voor 500eur,
want indien ik deze niet zou gekocht hebben dan:


4000eur omzet
0eur onkosten
= 4000eur winst

50% belastingen => 2000eur netto

Conradus

Legacy Member
Bunecarera zei:
Je bent de btw vergeten op die laptop.

Als hij de laptop koopt voor zijn zaak maakt die BTW niet uit.

Het maakt wel een verschil uit als hij hem niet voor de zaak koopt want dan krijgt hij de BTW ook niet terug.

Bunecarera

Legacy Member
Jawel e.
Dan "kost" de laptop geen 1000€ maar 790€.

Btw is idd een nuloperatie, maar speelt wel mee in zijn berekening.

Dubbelpunt

Legacy Member
Dan koop ik mij een laptop die zonder btw 1000eur kost :D
Dan is een wagen enzo ook goedkoper? Hmm, op dat vlak zijn er precies wel voordelen te bespeuren.

botchla

Legacy Member
Als je een BVBA hebt zal dit eerder een relevant scenario zijn:

- Je hebt 4000 EUR omzet per maand exclusief BTW

- Je hebt een eenmalige kost, bvb. laptop op de zaak die je volledig kan inbrengen als kost. 21% hiervan is aftrekbare BTW, dus wordt in rekening gebracht met je te betalen BTW die je genereert uit je omzet.

- Je hebt een hoop kosten die je sowieso moet maken, uw opstartkosten, uw afschrijvingen op vaste activa (bvb. rollend materieel, uw laptop, etc), uw sociale bijdrages, parkeren aan dagtarief (;p),evt bedrijfswagen etc.. die worden ook allemaal in rekening gebracht.

Simpel gesteld zal je dus 48K omzet hebben - X aantal beroepskosten (allemaal exclusief BTW, dat vloeit door uw aangiftes BTW).

Op uw eindresultaat zal je dan belastingen gaan betalen, namelijk de vennootschapsbelasting. Meer detail hier want je zal most likely in aanmerking komen voor verlaagd tarief:

Tarieven van de vennootschapsbelasting - Belastingen - Portaal Belgische Overheid

Dan heb je uw resultaat na belasting. Dat moet je dan gaan uitkeren aan jezelf, wat op een aantal manieren kan en ook weer belast wordt (bezoldiging, tantièmes, dividenden). Voor optimalisatie van de uitkering kan ik een gesprek met uw boekhouder aanraden.

Wat meer info hier: Tantièmes versus bezoldingen van bedrijfsleiders - B&L Accounting
en hier: Een uitkering als bezoldiging of als tantième of als dividend ? | Bespaar belastingen

Verder even een misverstand uit de wereld helpen. Indien je kwartaalaangiftes BTW doet en je bent in een te betalen positie, dan moet je ook maandelijkse voorafbetalingen doen..


@ wagens, daar zit wel wat aftrekbeperking op. Je kan maar 50% BTW aftrekken, de andere 50% wordt in de kosten van de vennootschap geduwd. De autokost in de onderneming zal aftrekbaar zijn afhankelijk van de CO² uitstoot (procentueel).

Let ook dat af te schrijven kosten niet in 1 jaar afgetrokken kunnen worden maar te spreiden zijn over een aantal jaren (hence afschrijving). Auto is courant 5 jaar, laptop valt te beargumenteren naar 2-3 jaar, bureelmateriaal 5 jaar, ...

Brandstof is sowieso 75% aftrekbaar (fixed) en financiering/interesten zijn volledig aftrekbaar.

Dit geldt voor personenwagens. Wagens die 100% voor de zaak gebruikt worden zijn volledig aftrekbaar, inclusief brandstof (denk aan taxi's die enkel door de zaak gebruikt worden, bestelwagens, etc..).

Note: dat is iets waar je zeker niet mee wilt foefelen (wagen 100% willen aftrekken en toch gedeeltelijk privé gebruiken, dat ruikt de fiscus van ver en dan mag je je beurs opentrekken).

Macdude

Legacy Member
Vergeet niet dat uwe laptop afgeschreven wordt he. Ik weet nu niet de termijn van computerspullen (zal wel 3 jaar zijn) dus ge moogt dan maar 1/3 aftrekken van die laptop en volgend jaar nog es 1/3 en het jaar daarop nog es 1/3.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan