Dubbelpunt
Legacy Member
* Indien ik 4000eur verdiend heb, dan zegt mijn boekhouder dat ik zo'n 50% mag rekenen dat ik er netto zal aan overhouden, 2000eur dus... Vooral omdat ik jaarlijks minder dan 50.000eur zal ophalen. Je betaalt meer en meer belastingen vanaf 50-60-70-80k omzet per jaar
Maar wat gebeurt er als ik mij die maand een laptop koop van 1000eur? Dan breng ik die in als onkost en dan heb ik zogezegd 3000eur verdiend. Als ik dat deel door 2, dan kom ik op 1500eur netto.
Wil dat dan zeggen dat ik die laptop eigenlijk heb aangekocht aan de helft van de prijs? Ik moet dit niet in detail weten tot op de euro, maar is mijn redenering correct?
* Indien ik btw vraag op factuur, dan moet ik die afgeven. Wanneer geef ik deze terug af? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar? Omgekeerd: als ik btw betaal als particulier voor een laptop, dan zou ik die terug krijgen. Want een zelfstandige betaalt zogezegd nooit btw. Wanneer krijg ik die terug? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar?
Zij die er verstand van hebben, mogen antwoorden
Maar wat gebeurt er als ik mij die maand een laptop koop van 1000eur? Dan breng ik die in als onkost en dan heb ik zogezegd 3000eur verdiend. Als ik dat deel door 2, dan kom ik op 1500eur netto.
Wil dat dan zeggen dat ik die laptop eigenlijk heb aangekocht aan de helft van de prijs? Ik moet dit niet in detail weten tot op de euro, maar is mijn redenering correct?
* Indien ik btw vraag op factuur, dan moet ik die afgeven. Wanneer geef ik deze terug af? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar? Omgekeerd: als ik btw betaal als particulier voor een laptop, dan zou ik die terug krijgen. Want een zelfstandige betaalt zogezegd nooit btw. Wanneer krijg ik die terug? Na ieder boekjaar? Of na 3 jaar?
Zij die er verstand van hebben, mogen antwoorden


