A24 films

ikbenben

Well-known member
Crowdfunder FE
A24 is een filmdistributie- en productiebedrijf gevestigd in New York City dat in augustus 2012 werd gelanceerd.
Het bracht zijn eerste film, A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III, uit in februari 2013 en kreeg erkenning met het kassucces van Spring Breakers in maart van dat jaar.
Ze sloten eind 2013 deals met Amazon Prime Video en DirecTV Cinema voor de video-on-demand-release van enkele films en verzamelden in 2016 zeven Academy Award-nominaties voor films die ze distribueerden; Amy won Beste Documentaire, Ex Machina won Beste Visuele Effecten en Brie Larson ontving Beste Actrice voor Room. A24 werd dat jaar ook een productiestudio en financierde Moonlight in samenwerking met Plan B Entertainment, die film kreeg lovende kritieken en won drie Academy Awards, waaronder Beste Film.
Sindsdien begon het bedrijf meer originele content te produceren en kondigde het partnerschappen aan met Apple TV+ en Showtime Networks voor de digitale releases van enkele van zijn films. Everything Everywhere All at Once (2022) is de film met de hoogste opbrengst met een box office-inkomen van $ 143 miljoen en ontving talloze onderscheidingen en zeven Academy Awards, waaronder die voor Beste Film.
Vanaf 2022 zijn Lady Bird (2017) en Eighth Grade (2018) de hoogst gewaardeerde films van A24 op Rotten Tomatoes, met een goedkeuringspercentage van 99% voor elk, en Moonlight is een van de hoogst scorende films op Metacritic met een 99 uit 100.

Bron

Lijst van alle A24 films

Alle A24 films ranked door Rotten Tomatoes

Officiële website

Laatst bewerkt:
Omdat ik vind dat dit productiebedrijf toch wel een apart topic verdiend door zijn (meestal) specifieke stijl van films. Ze hebben er deels toch ook voor gezorgd dat bv het horrorgenre meer serieus genomen wordt door een hoop films van hoog niveau uit te brengen.

Ik ga proberen van ook een checklist te maken waar iedereen kan aanvinken welke ze al gezien hebben of niet.

93 van de 168 gezien

Docu's heb ik er van tussen gelaten en gerangschikt op volgorde van van de Wikipedia lijst.

Laatst bewerkt:
Yep waar ik vroeger kippevel kreeg van dat Universal, Paramount, Columbia, Warner en Fox logo komt vandaag mijn haar overreind bij dat sweet sweet A24 logo. Fungeert ondertussen praktisch als Pavlov's Bell waarbij het water me al op voorhand in de mond loopt. 😅 Annapurna zit jammer genoeg in moeilijker financieel water maar die hebben, weliswaar met veel minder output, wel een gelijkaardig hit ratio. Veel van die early 2000 kleine labels zijn hun reputatie serieus aan het oppoetsen. Ik denk dan bijvoorbeeld ook aan Neon en Bleecker Street die ook alsmaar regelmatiger met kleine meesterwerkjs komen. Ook Blumhouse en zeker IFC die vroeger voornamelijk low budget B stuff uitbrachten brengen ondertussen af en toe serieuse kleppers uit. Als ik naar mijn top 10s van de laatste 5 jaar kijk dan is er een vrij duidelijke trend waarin de legacy studios meer wel dan niet volledig outclassed worden door die kleinere productiehuizen.

Maar goed, lijstjestijd! :love2:

> Legendary
Under the Skin
Hereditary
Everything Everywhere All at Once
Midsommar
Ex Machina
The Lighthouse
Aftersun
The Witch
Love Lies Bleeding
A Different Man
Swiss Army Man
The Florida Project
First Reformed
Beau Is Afraid
Climax
The Lobster
Dream Scenario
Enemy
The Killing of a Sacred Deer
The Green Knight
Under the Silver Lake

> Great
Red Rocket
After Yang
The Zone of Interest
Men
Talk to Me
Heretic
Green Room
Civil War
Tusk (fight me :LOL:)
American Honey
Room
A Ghost Story
Moonlight
Eighth Grade
Lady Bird
Minari
Past Lives
In Fabric

> Good
Saint Maud
First Cow
Lamb
White Noise
Close
Queer
I Saw the TV Glow
Uncut Gems
Opus
X
Warfare
The Whale
Pearl
Bodies Bodies Bodies
The Iron Claw
Spring Breakers
The Rover
Krisha
Good Time
Locke
The Farewell
A Most Violent Year
Slow West
The Last Black Man in San Francisco
20th Century Women
The Brutalist
The Blackcoat's Daughter
The End of the Tour
The Bling Ring
MaXXXine
The Spectacular Now
Marcel the Shell with Shoes On
It Comes at Night
The Hole in the Ground

Hun beste docu; This Place Rules met Stop Making Sense als close second. Als ik deze trailer zie lijkt het me niet ondenkbaar dat This Place Rules op het punt staat van de troon gestoten te worden;
Met Eddington, Bring Her Back en Friendship heb ik sowieso nog heel wat A24 lekkers in het vooruitzicht. 😋

Net even het halftijdse 20s top 100 gecheckt, zowel in mijn top10 als in de algemene top10 staan 4 titels van A24 en het zijn niet eens dezelfde 4. A24 is king atm.

Laatst bewerkt:
Echt hé, minder goede films met het A24 zijn eerder uitzonderingen. In het begin waren het soms artsy fartsy films en niet voor het grote publiek maar ondertussen hebben ze films naar ieder zijn smaak. Mij hebben ze alvast mijn smaak doen uitbreiden naar meerdere genres en stijlen.
Neon heeft idd ook af en toe een gelijkaardige stijl en heb ik toch ook al redelijk wat van gezien.

Eddington, Friendship en On Becoming a Guinea Fowl staan ook op mijn lijstje om 1 dezer te bekijken.

Een tier list zal ik ook eens aan beginnen 1 dezer 😋

Geweldig productie/distributiebedrijf, ik probeer ook zo veel mogelijk van hun films te checken. Ze hebben hier en daar wel wat mindere films en die nemen met de jaren ook wel wat toe, maar dat is normaal als je als bedrijf risico’s neemt. Ook leuk om te zien dat ze relatief vaak films van first time directors uitbrengen.

Waar ik op korte termijn naar uitkijk: de drie van Ben hierboven en dan ook nog Sorry, Baby, Materialists, Highest 2 Lowest, The Smashing Machine en Marty Supreme (Safdie bros afzonderlijk), The Death of Robin Hood (nieuwe film van Pig regisseur Michael Sarnoski), The Drama (Kristoffer Borgli van Dream Scenario), nieuwe van Ruben Östlund. En hopelijk nog wat onbekende verrassingen.

A24 is king atm.
Als A24 de koning is, is Neon wel de koningin! Ik heb de indruk dat die de omgekeerde beweging aan't maken zijn. In het begin kleinschalige films die niet zoveel brokken maakten maar de laatste jaren, sinds Parasite, kapen ze het ene prijsbeest na het andere weg.

Parasite
Portrait De La Jeune Fille En Feu
Palm Springs
Pig
Titane
The Worst Person In The World
Petite Maman
Flee
Triangle of Sadness
All The Beauty and Bloodshed
Anatomy of a Fall
Perfect Days
Anora
en nog zoveel meer

49 vd 168 gezien, met een ranking op letterboxd die ik juist even update https://letterboxd.com/lakigigar/list/a24-ranked/

Paar films zoals The Whale, Beau is Afraid, Talk To Me, The Brutalist, Dream Scenario, Love Lies Bleeding, X, Maxxxine Pearl, Red Rocket, Cmon Cmon, The Green Knight, The Iron Claw die ik zeker nog eens wil zien.

Ik ben zeker fan en voor mij valt A24 onder het beste wat er op dit moment uit de Verenigde Staten geproduceerd wordt.

Ondertussen Friendship en On Becoming a Guinea Fowl ook bekeken.
Friendship was wel ok al had ik verwacht dat het verhaal anders ging verlopen, maar zeker niet slecht.
OBAGF was dan weer een tegenvaller, zeker nadat deze op RottenTomatoes als hoogste A24 genoteerd staat.

Op aanraden van @DaFreak ook naar This Place Rules gekeken en wtf, there are some crazy Americans out there!!!

uhy905V.png

Net Materialists gezien. Goed bezig die Celine Song. Past Lives, haar eerste had beginnersgeluk kunnen zijn en eerlijk toen ik die posters voor haar nieuwe zag;
MV5BNmQxMTI1YmEtOGY3Yi00NzVlLWEzMjAtYTI1NWZkNDFiMDg1XkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg
Grpn4whXkAA0L1r.jpeg

had ik al direct een stuk minder goesting om eraan te beginnen want die schreeuwen gewoon zeemzoete love triangle film #2622.

Happy to report this is not the case, at all. :woohoo: Deze afgrijselijke posters zijn geheel niet representatief voor wat ze uiteindelijk voorschotelt. Net zoals haar vorige boort deze uit een veel diepere bron met een veel zwaardere focus op concepten en ideeën dan de personages zelf waardoor er echt wel serieus wat vlees aan zit. 2 op 2 voor Song! 👌

Net Materialists gezien. Goed bezig die Celine Song. Past Lives, haar eerste had beginnersgeluk kunnen zijn en eerlijk toen ik die posters voor haar nieuwe zag;
MV5BNmQxMTI1YmEtOGY3Yi00NzVlLWEzMjAtYTI1NWZkNDFiMDg1XkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg
Grpn4whXkAA0L1r.jpeg

had ik al direct een stuk minder goesting om eraan te beginnen want die schreeuwen gewoon zeemzoete love triangle film #2622.

Happy to report this is not the case, at all. :woohoo: Deze afgrijselijke posters zijn geheel niet representatief voor wat ze uiteindelijk voorschotelt. Net zoals haar vorige boort deze uit een veel diepere bron met een veel zwaardere focus op concepten en ideeën dan de personages zelf waardoor er echt wel serieus wat vlees aan zit. 2 op 2 voor Song! 👌
Oei, ik had totaal het tegenovergestelde gevoel.
Waar Past Lives, een diepe, zeer emotionele film was waar de charme van af spatte, vond ik Materialists een voorbeeld van teveel willen doen, teveel willen zeggen en bovenal voelde ik geen enkele chemie tussen Evans en Johnson.

Ah nee ik denk zelfs dat ik deze beter vind dan Past Live net omdat die zoveel dieper gaat. Deze gaat los voorbij de karakters die eerder als stand-ins gebruikt worden om concepten zoals liefde, trouw, verwantschap, veiligheid zowel persoonlijke als financiele, tegen elkaar uit te spelen en het is net dat wat de film voor mij omhoog tilt boven de zee van meer typische emotionele romantische films. Alhoewel Past Lives duidelijk emotioneler en persoonlijker was zag je toch ook daar al die diepere lagen opborrelen maar dan vooral ivm hoe het verstrijken van tijd wortels creëert in plaatsen en hoe dat persoonlijkheid verandert en ook daar was het dat aspect die hem boven talloze gelijkaardige films uittilde. Deze focust inderdaad nog harder op concepten over karakters en dat maakt deze afstandelijker maar ook veel boeiender dan het soort emotionele film dat je zou verwachten als je de poster ziet.

Ah nee ik denk zelfs dat ik deze beter vind dan Past Live net omdat die zoveel dieper gaat. Deze gaat los voorbij de karakters die eerder als stand-ins gebruikt worden om concepten zoals liefde, trouw, verwantschap, veiligheid zowel persoonlijke als financiele, tegen elkaar uit te spelen en het is net dat wat de film voor mij omhoog tilt boven de zee van meer typische emotionele romantische films. Alhoewel Past Lives duidelijk emotioneler en persoonlijker was zag je toch ook daar al die diepere lagen opborrelen maar dan vooral ivm hoe het verstrijken van tijd wortels creëert in plaatsen en hoe dat persoonlijkheid verandert en ook daar was het dat aspect die hem boven talloze gelijkaardige films uittilde. Deze focust inderdaad nog harder op concepten over karakters en dat maakt deze afstandelijker maar ook veel boeiender dan het soort emotionele film dat je zou verwachten als je de poster ziet.
Hahaha altijd interessant hoe interpretaties van dezelfde film zo anders kunnen zijn. Ik vond juist dat Materialists uitmondde in de zoveelste cliché romantische film. Protagonist is in een relatie met een succesvol persoon maar kiest uiteindelijk toch voor de "charmante", bohemian, artsy hunk uit haar verleden.
Celine Song diept hier interessante concepten uit, zoals je zegt de impact van het verstrijken van tijd, de vertrouwdheid die je met bepaalde personen kan ontwikkelen, financiële veiligheid vs persoonlijke veiligheid, ...
Maar, doordat de film voor een groot deel van zijn speeltijd leek te focussen op de struggles en de negatieve kanten van de relatie met Evans' karakter en de stukken met Pedro Pascals' karakter constant positiever bleken werden deze concepten voor mij ondergesneeuwd door een middelmatige vertelling van het verhaal.
Het helpt natuurlijk niet dat Pedro Pascal gewoon een gigantisch charmant persoon is en Evans hier zijn beste frons gezicht bovenhaalt.

Op het niveau van personages wel maar die werden denk ik opzettelijk grotendeels weggecijferd. Ik zag het niet zo zeer als Johnson, pedro en evans maar eerder als strijdende levensvisies en filosofieën alsook een bevraging in hoe mensen zich kapitaliseren in de personen markt onder druk van onze moderne beschaving en hoe verschillend de afwegingen die men vandaag maakt geworden zijn tov die van oermensen. Dat terwijl we nog wel een hoop evolutionaire bagage meedragen die invloed heeft op die markt vandaag. Hun persoonlijke struggles en met wie ze zou eindigen boeiden mij eigenlijk niet maar die werden tot een minimum herleid om ruimte te maken voor dieper graaf werk zoals bijvoorbeeld bone lengthening. Yeah ik ben fan. :p

Op het niveau van personages wel maar die werden denk ik opzettelijk grotendeels weggecijferd. Ik zag het niet zo zeer als Johnson, pedro en evans maar eerder als strijdende levensvisies en filosofieën alsook een bevraging in hoe mensen zich kapitaliseren in de personen markt onder druk van onze moderne beschaving en hoe verschillend de afwegingen die men vandaag maakt geworden zijn tov die van oermensen. Dat terwijl we nog wel een hoop evolutionaire bagage meedragen die invloed heeft op die markt vandaag. Hun persoonlijke struggles en met wie ze zou eindigen boeiden mij eigenlijk niet maar die werden tot een minimum herleid om ruimte te maken voor dieper graaf werk zoals bijvoorbeeld bone lengthening. Yeah ik ben fan. :p
Ik vond vooral het stuk rond matchmaking heel erg sterk. De bone lengthening had ik veel te hard een "Chekov's Gun" gevoel bij omdat dat eerder in de film heel duidelijk werd aangehaald. En dan vond ik dat er bij de reveal veel te weinig op in ging :p .

Terug
Bovenaan