Aanhangwagen <750 kg wetgeving

Rob!n

Active member
Wat is de wetgeving omtrent aanhangwagens lichter dan 750 kg is hier nu ook altijd een gelijkvormigheidsattest voor nodig of niet?

Ja. Is noodzakelijk.

Ja. Is noodzakelijk.
Had ik ook gevonden maar er staan er nog al veel te koop zonder coc en enkele van de verkopers zeggen ook dat dit niet nodig is.

Ja. Is noodzakelijk.

Is dat ook nodig indien de aanhangwagen ouder is dan 2012 ?
Ik gebruik af en toe de 20-jaar oude van mijn ouders en eerste keer dat ik van dat gelijkvormigheidsattest hoor.

Had ik ook gevonden maar er staan er nog al veel te koop zonder coc en enkele van de verkopers zeggen ook dat dit niet nodig is.
Zonder coc kan je niet bewijzen dat hij goedgekeurd is voor op de weg he.
Ik gebruik af en toe de 20-jaar oude van mijn ouders en eerste keer dat ik van dat gelijkvormigheidsattest hoor.
Normaal wel. Wilde die men verder gebruiken dan moest men die gehomologeerd hebben.

Imo neem je best geen risico met betrekken tot de noodzakelijke papieren. Ik weet dat er bijna geen controle hierop maar je moet goed beseffen dat het ontbreken van zulke zaken een perfecte reden kan zijn om bij een ongeval een verzekering te hebben die er hun handen van af trekt.

Natuurlijk zeggen die verkopers dat. Enerzijds weet de helft van de particulieren niet dat het verplicht is, anderzijds willen ze hun gerief rap kwijt raken.

Ik weet dat ze in Limburg eens durven controle doen aan containerparken en de niet geregistreerde er uit halen. Ook aanhangers van voor de invoering moeten dat hebben. Je kan dat laten regelen door zowat elke professionele verkoper van aanhangwagens.
En zoals @nestorius hierboven zei: kom eens iets tegen met je remork zonder papieren, je kan serieus in de problemen komen.

Edit: nu ik er aan denk ben ik daar zelf ook al voor aan de kant gezet hier in de Westhoek. Iedereen met een aanhanger moest aan de kant.

Laatst bewerkt:
Normaal niet.

Tenzij het veranderd zou zijn.
Maar als privé-persoon je oude aanhangwagen gaan laten homologeren lijkt mij praktisch onhaalbaar (paperasserij, tijd, prijs, ...)

Wel zorgen voor een id-plaatje.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190801_04539146 (helaas achter betaalmuur)
(de tip om je rijksregisternummer te gebruiken, vind ik maar niks. Hoe minder mensen dat kennen, hoe beter)

Normaal niet.

Tenzij het veranderd zou zijn.
Maar als privé-persoon je oude aanhangwagen gaan laten homologeren lijkt mij praktisch onhaalbaar (paperasserij, tijd, prijs, ...)

Wel zorgen voor een id-plaatje.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190801_04539146 (helaas achter betaalmuur)
(de tip om je rijksregisternummer te gebruiken, vind ik maar niks. Hoe minder mensen dat kennen, hoe beter)

Ja wel wat werk allemaal.

Langs de andere kant ik leen hem van mijn ouders en die zijn te tam om de nummerplaat te verwisselen dus rijden altijd met die van mij rond en zonder ingestoken stekker.

Op 20 jaar nog niet tegen de lamp gelopen dus ik ga zelf nu ook niet overdrijven :p. Gebruik hem toch ook al een 4 jaar nu.

Enkel overbeladen ongeval is wat risico. Had het 1x bijna voor (remmen konden het niet aan en ik moest uitwijken naar de berm om niet tegen de voorligger te knallen) en sindsdien let ik er ook wel een beetje op om niet te overladen...

Dus wat is het nu is het verplicht voor elke aanhangwagen of enkel voor die na 2012 en hoe kunnen ze in godsnaam controleren dat die van voor 2012 is? Ik vind er ook nagenoeg 2de hands geen met gelijkvormigheidsattest.

Dus wat is het nu is het verplicht voor elke aanhangwagen of enkel voor die na 2012 en hoe kunnen ze in godsnaam controleren dat die van voor 2012 is? Ik vind er ook nagenoeg 2de hands geen met gelijkvormigheidsattest.
Hoe ik de regels interpreteer: enkel nieuwe, ingevoerde of verbouwde aanhangwagens vanaf 2012.

Tja , ik zou zeggen bel eens naar de politie maar heb zelf al ondervonden dat ze het ook niet allemaal weten blijkbaar …Had vroeger zo eens gebeld met een vraag over een remorque en die hebben dan letterlijk geantwoord dat ze het niet echt wisten en dat ik maar gewoon moest rondrijden met dat ding en als ze mij tegenhielden …dat ik het dan wel ging weten . ;)

Tja , ik zou zeggen bel eens naar de politie maar heb zelf al ondervonden dat ze het ook niet allemaal weten blijkbaar …Had vroeger zo eens gebeld met een vraag over een remorque en die hebben dan letterlijk geantwoord dat ze het niet echt wisten en dat ik maar gewoon moest rondrijden met dat ding en als ze mij tegenhielden …dat ik het dan wel ging weten . ;)
Heb een mail gestuurd naar de federale en de lokale politie. Daar heb ik ook schrik voor dat ik bel en ze het zelf niet weten. Dat is te belachelijk voor woorden dat ze dat voorstellen.

Moeilijk te controleren Idd.
Hoe ik de regels interpreteer: enkel nieuwe, ingevoerde of verbouwde aanhangwagens vanaf 2012.
Dit.

Laatst bewerkt:
Neen, ALLE aanhangwagens moeten sinds 2012 een chassisnummer en COC-attest hebben.

2 jaar geleden samen met mijn pa tegen de lamp gelopen omdat we bij een politiecontrole bij het containerpark niet in orde waren met zijn 20 jaar oude aanhangwagen. Mijn pa heeft toen effectief een boete gekregen.
Heeft toen een identificatieplaatje moeten laten maken met zijn chassisnummer erop en een COC-attest. Stelt geen hol voor want niemand die dat kan controleren als het juist is voor zo een oude aanhangwagen.

Laatst bewerkt:
2 jaar geleden samen met mijn pa tegen de lamp gelopen omdat we bij een politiecontrole bij het containerpark niet in orde waren met zijn 20 jaar oude aanhangwagen. Mijn pa heeft toen effectief een boete gekregen.
Heeft toen een identificatieplaatje moeten laten maken met zijn chassisnummer erop en een COC-attest. Stelt geen hol voor want niemand die dat kan controleren als het juist is voor zo een oude aanhangwagen.
Hoe kom je aan een coc-attest als het gaat over een zelfbouw, waarbij je niet een duplicaat kan aanvragen bij fabrikant/invoerder/... ?

Klopt, maar daarmee heb ik nog geen coc-attest.
Hoe ik het begrijp:
Een COC voor een voertuig is een bewijs dat dat geproduceerde ding in lijn is met de homologatie waarbij het (initiële) model is getoetst aan aan de Europese eisen en voorwaarden.

Een COC betekent dan ook maar dat het 10e of 10.000ste geproduceerde exemplaar in de fabriek, in lijn is met de homologatie die op exemplaar 1 is toegepast.

Omdat dit ding nooit gehomologeerd is door een fabrikant dien jij feitelijk dan een soort homologatie voor een eenmalige fabricatie aan te vragen.

Vind je meer info over hier:

Ik vermoed dat dit certificaat dan geldt als homologatie én COC.

Een aanhangwagen is categorie O1. Dat zou dan 164€ zijn.
Maar dan moet ie wel worden goedgekeurd. Anders mag je nog eens terug en nog eens 164€ betalen??

Terug
Bovenaan