Aanhangwagen <750 kg wetgeving

Had ik ook gevonden maar er staan er nog al veel te koop zonder coc en enkele van de verkopers zeggen ook dat dit niet nodig is.
Daarom hebben wij een nieuwe gekocht. Praktisch alles op 2dehands was zonder COC en vaak waren de remorques ook in niet zo'n goede staat dat ik gewoon de kleine meerprijs heb betaald voor een nieuwe remorque met COC.

Daarom hebben wij een nieuwe gekocht. Praktisch alles op 2dehands was zonder COC en vaak waren de remorques ook in niet zo'n goede staat dat ik gewoon de kleine meerprijs heb betaald voor een nieuwe remorque met COC.
En bij een deftige dealer is het chassisnr ook nog eens geregistreerd op je naam, wat altijd handig is bij diefstal.
Die remorken van voor het COC worden aan de lopende band gestolen als je ze eens vergeet vast te zetten.

Neen, ALLE aanhangwagens moeten sinds 2012 een chassisnummer en COC-attest hebben.

2 jaar geleden samen met mijn pa tegen de lamp gelopen omdat we bij een politiecontrole bij het containerpark niet in orde waren met zijn 20 jaar oude aanhangwagen. Mijn pa heeft toen effectief een boete gekregen.
Heeft toen een identificatieplaatje moeten laten maken met zijn chassisnummer erop en een COC-attest. Stelt geen hol voor want niemand die dat kan controleren als het juist is voor zo een oude aanhangwagen.
Chassisnummer heb je dan zelf 'verzonnen' of stond er al eentje op de aanhangwagen? En waar heb je het COC-attest gehaald?

Ik heb inmiddels uit curiositeit eens geïnformeerd bij het Vlaams Departement van Mobiliteit.
Daar kreeg ik het antwoord dat àlle aanhangwagens, ook die van voor 2012, over een chassisnummer en typeplaatje moeten beschikken. Ze zijn dan wel weer vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest (COC).

Dat typeplaatje kan je blijkbaar gewoon zelf maken en bevestigen waarbij ik zelf een chassisnummer verzin, bv PlutusBG1234, MTM 750kg, en dan zou dat in orde moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Chassisnummer heb je dan zelf 'verzonnen' of stond er al eentje op de aanhangwagen? En waar heb je het COC-attest gehaald?

Ik heb inmiddels uit curiositeit eens geïnformeerd bij het Vlaams Departement van Mobiliteit.
Daar kreeg ik het antwoord dat àlle aanhangwagens, ook die van voor 2012, over een chassisnummer en typeplaatje moeten beschikken. Ze zijn dan wel weer vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest (COC).

Dat typeplaatje kan je blijkbaar gewoon zelf maken en bevestigen waarbij ik zelf een chassisnummer verzin, bv PlutusBG1234, MTM 750kg, en dan zou dat in orde moeten zijn.
Ik heb van de lokale politie hetzelfde antwoord gekregen. Ik heb zo een caravan geregistreerd voor mijn schoonmoeder ook, als chassisnr stonden er 6 cijfers op de dissel geslagen, en die heb ik aangevuld met haar initialen en geboortedatum. Het nut hiervan is vooral bij diefstal.
Ik ben wel zo correct geweest om de caravan op te meten, te wegen en er een technisch maximum op te hangen dat volledig klopt met de technische fiche die ik er van vond. Via een importeur van dat caravanmerk dan effectief goedkeuring gehad. Dat heeft alles samen 50 euro en 4 weken rondlopen gekost.

Ik had vroeger een remorkske van 1992, en daar zat al een typeplaatje op met een maximaal gewicht van 499kg, maar geen chassisnr, dat was ook simpel opgelost door dat er van de constructeur uit al gewichten bekend waren.

Het probleem zal vooral zitten bij de zelfbouw, die kunnen nooit bewijzen wat hun remork kan zonder keuring voor homologatie. Iedereen gaat er voor het gemak van uit dat die 750kg mag wegen, maar in veel gevallen zal dat niet kloppen en rijden die technisch constant overladen.
Alles waar een constructeur of dealer op zit, kan je relatief simpel registreren om zonder zorgen verder te kunnen.

De zelfbouwer die de aanhangwagen ooit gemaakt had was ondertussen al dood.

Mijn vader heeft gewoon een plaatje laten maken met een random nummer op. Politie zei dat hij dat moest doen. Mijn pa zei toen tegen die politieagent dat dat echt wel belachelijk/nutteloos/waardeloos is maarja rules are rules.
Hoe hij dat COC-attest gemaakt/gehaald heeft weet ik niet. Ik denk ook zelf iets opgesteld.

Ik mag hopen dat er geen COC zelf is opgesteld.
Want een COC bevat een pv nummer van goedkeuring. Ga je daar dan iets fictiefs invullen? Of is niks invullen bij dat pv nummer toegestaan?
Een COC zonder homologatie of PV nr kan nooit officieel zijn.

Het probleem zal vooral zitten bij de zelfbouw, die kunnen nooit bewijzen wat hun remork kan zonder keuring voor homologatie. Iedereen gaat er voor het gemak van uit dat die 750kg mag wegen, maar in veel gevallen zal dat niet kloppen en rijden die technisch constant overladen.
Alles waar een constructeur of dealer op zit, kan je relatief simpel registreren om zonder zorgen verder te kunnen.
Die van mij zou in de jaren 80 of 90 zelf gemaakt zijn geweest door een aannemer. Ge ziet gewoon al aan hoe die in elkaar steekt dat die gerust 750kg aan kan. Hij kwam zelfs met opzetstukken rondom, weliswaar niet met gaas of zo maar met betonplex zodat je zeker niet kan zien wat er wordt vervoerd ;)

Op het werk zal ik dan wel eens kijken om een typeplaatje te maken

Die van mij zou in de jaren 80 of 90 zelf gemaakt zijn geweest door een aannemer. Ge ziet gewoon al aan hoe die in elkaar steekt dat die gerust 750kg aan kan. Hij kwam zelfs met opzetstukken rondom, weliswaar niet met gaas of zo maar met betonplex zodat je zeker niet kan zien wat er wordt vervoerd ;)

De opbouw op zich is meestal niet het grootste probleem qua stevigheid natuurlijk. Kan je zien welke as er onder zit? Dat zegt bij die zelfgemaakte meer dan het chassis.
En natuurlijk gaan er zijn die veel zwaarder/sterker gemaakt zijn dan nodig, dat ga ik ook nergens ontkennen. Maar grootvader die bij de gamma wat goedkope onderdelen koopt en ze op eigen idee samenschroeft, daar zal echt onverantwoorde brol tussen zitten hoor.

Ik mag hopen dat er geen COC zelf is opgesteld.
Want een COC bevat een pv nummer van goedkeuring. Ga je daar dan iets fictiefs invullen? Of is niks invullen bij dat pv nummer toegestaan?
Het zou kunnen dat hij dat ergens is moeten gaan aanvragen/laten opstellen.

Ik herinner mij alleen dat hij zelf dat plaatje heeft gemaakt en het chassisnummer zelf heeft gekozen.

Het is een belachelijke zever.

De vraag is nooit of die dat gewicht aankan maar of die veilig de weg op kan.

Terug
Bovenaan