Aankoop 8 of 16 poort POE switch + ip camera (plafond)

Koekatsjoe

Member
Dag allen,

Ik ben aan het overwegen voor een ip camera te hangen via POE aan de inkom van mijn garage.

Mijn huidige situatie:
2.5gb fiber aansluiting
8 poort non POE switch.

Gezien ik enkel netwerkkabels die niet in de switch kunnen dacht ik ineens over te schakelen naar een 16poort. Via POE gaan er maximum een 2-3 toestellen in de toekomst aangesloten worden.

Hierbij vraag 1: wat kunnen jullie aanraden van POE switch 16poort op 1gb. De switchen op 2.5gb zijn in prijsvershil het mij niet waard voorlopig.

Vraag 2: Ik zoek een camera voor aan het plafond mooi te hangen. Deze hoeft niet te bewegen, ik wil via port forwarding of dergelijke de beelden op mijn gsm kunnen bekijken en ik zou toch via een manier de beelden een paar dagen willen kunnen herbekijken.

switch:
- budget: met een TP-link kan je weinig verkeerd doen. link
- iets duurder en meer in een ecosysteem: Ubiquiti Unifi Lite 16 PoE switch. kan je in principe ook alleen beheren. link

camera:
Ik zelf zou kijken richting ubiquiti, zeer mooi ecosysteem. niet goedkoop.
Ik ben geen fan van de 'cloud services' dat vele andere merken aanbieden. Je hebt bv hierin Reolink, Eufy.

switch:
- budget: met een TP-link kan je weinig verkeerd doen. link
- iets duurder en meer in een ecosysteem: Ubiquiti Unifi Lite 16 PoE switch. kan je in principe ook alleen beheren. link

camera:
Ik zelf zou kijken richting ubiquiti, zeer mooi ecosysteem. niet goedkoop.
Ik ben geen fan van de 'cloud services' dat vele andere merken aanbieden. Je hebt bv hierin Reolink, Eufy.
k ziet er feitelijk al niet slecht uit. De switch is wel precies niet goed verkrijgbaar

Edit: kheb em gevonden en ziet er idd perfect uit voor wat ik zoek. Ook nog geen klepper voor omhoog te hangen.

Dan blijft de camera nog over

Laatst bewerkt:
Die Lite 16 PoE switch, daar moet je even over nadenken.
Die heeft niet super veel PoE budget, dus als je van plan bent later nog veel extra camera's en AP's te hangen dan kan je daar tegenaan lopen. Hij heeft 45W budget.

Een alternatief, als je een rack hebt of plaats hebt voor een rack of muurbeugel is een "klassieke" 16p PoE switch. Zijn je ethernet drops vandaag in een patchpaneel afgemonteerd of met losse RJ45 connectoren in een streng? In dat eerste geval is ook een rack-mount versie van een switch nemen de propere optie.

qua camera's zijn bij Unifi de G nummers de generatie. G5 is de nieuwste.
Vanaf G4 heb je human smart detection. Die zijn nog prima. G3 zou ik niet meer kopen.

Ultra modellen zijn de instappers
Dan heb je de gewone (zonder extra woorden)
Dan heb je de pro's

Je ziet toename in resolutie, night vision en bouwkwaliteit naarmate je omhoog gaat in de range.

De meest voordelige en universele zijn meestal de bullet types. Die zijn in theorie "gevoelig aan vandalisme" omdat je die kan aanpassen qua kijkhoek met wat geweld (een stok oid).
De "dome" types zijn voorzien van een vandalisme-werende doorzichtige composiet behuizing die iets meer weerstand geeft.
"PTZ" staat voor pan-tilt-zoom en zijn er die je kan bewegen
"Instant" zijn WiFi only en meestal niet waterdicht
"flex" zijn goedkope manusjes van alles, goed voor minder kritische plekken.

Denk eraan dat je NVR nodig hebt voor camera's, bij Unifi heb je die standalone in "UNVR" modellen, of gebundeld in een Console, met een controller (die je ook nodig hebt voor de switch) en een router.

Aangezien je 2.5GbE internet hebt, zit je bij de consoles dan al bij Dream Machine Pro, SE of Max of een Cloud Gateway Max.

Als je al een 8p switch hebt, zou je die ook kunnen houden. Een Dream Machine SE nemen ter vervanging van je router (heeft 2.5GbE via UTP WAN en is klaar voor zowel dual Wan als 10GbE LAN via 2 SFP+ poorten), die heeft een controller aan boord, 8 gigabit PoE poorten en kan later opschalen naar 2.5GbE of 10GbE LAN via zijn SFP+ poorten. Er zit een NVR ingebouwd, daar moet je alleen een HDD bij in steken (WD purple of zo). Camera naar keuze. Een G4 of G5 dome of een G4 of G5 bullet of eventueel de G5 turret zijn goede opties...

Die Lite 16 PoE switch, daar moet je even over nadenken.
Die heeft niet super veel PoE budget, dus als je van plan bent later nog veel extra camera's en AP's te hangen dan kan je daar tegenaan lopen. Hij heeft 45W budget.

Een alternatief, als je een rack hebt of plaats hebt voor een rack of muurbeugel is een "klassieke" 16p PoE switch. Zijn je ethernet drops vandaag in een patchpaneel afgemonteerd of met losse RJ45 connectoren in een streng? In dat eerste geval is ook een rack-mount versie van een switch nemen de propere optie.

qua camera's zijn bij Unifi de G nummers de generatie. G5 is de nieuwste.
Vanaf G4 heb je human smart detection. Die zijn nog prima. G3 zou ik niet meer kopen.

Ultra modellen zijn de instappers
Dan heb je de gewone (zonder extra woorden)
Dan heb je de pro's

Je ziet toename in resolutie, night vision en bouwkwaliteit naarmate je omhoog gaat in de range.

De meest voordelige en universele zijn meestal de bullet types. Die zijn in theorie "gevoelig aan vandalisme" omdat je die kan aanpassen qua kijkhoek met wat geweld (een stok oid).
De "dome" types zijn voorzien van een vandalisme-werende doorzichtige composiet behuizing die iets meer weerstand geeft.
"PTZ" staat voor pan-tilt-zoom en zijn er die je kan bewegen
"Instant" zijn WiFi only en meestal niet waterdicht
"flex" zijn goedkope manusjes van alles, goed voor minder kritische plekken.

Denk eraan dat je NVR nodig hebt voor camera's, bij Unifi heb je die standalone in "UNVR" modellen, of gebundeld in een Console, met een controller (die je ook nodig hebt voor de switch) en een router.

Aangezien je 2.5GbE internet hebt, zit je bij de consoles dan al bij Dream Machine Pro, SE of Max of een Cloud Gateway Max.

Als je al een 8p switch hebt, zou je die ook kunnen houden. Een Dream Machine SE nemen ter vervanging van je router (heeft 2.5GbE via UTP WAN en is klaar voor zowel dual Wan als 10GbE LAN via 2 SFP+ poorten), die heeft een controller aan boord, 8 gigabit PoE poorten en kan later opschalen naar 2.5GbE of 10GbE LAN via zijn SFP+ poorten. Er zit een NVR ingebouwd, daar moet je alleen een HDD bij in steken (WD purple of zo). Camera naar keuze. Een G4 of G5 dome of een G4 of G5 bullet of eventueel de G5 turret zijn goede opties...
Dankje voor het antwoord. Een rack is helaas geen optie. Heb een nieuwbouw gezet en als ik er nu over nadenk had ik het mijn netwerk beter in een andere ruimte laten uitkomen. Maar it is what it is.

Verder denk ik dat de eerste jaren maar 1 POE toestel ga aansluiten en dat gaat de camera zijn. Ik denk altijd wat toekomst gericht en zie mij verder nergens iets bijplaatsen. Ben zelf telecom technieker dus op vlak van access points is hier alles reeds in orde.

Dan ga ik wel uitkijken voor een dome type, want zoals je zegt kun je die bullets makkelijk draaien. Het gaat ook op een plaats staan waar feitelijk iedere voorbijganger gewoon aankan.

Om ook nog even verder te gaan op die switch. Ik moet totaal geen switch hebben met 2.5gbit poorten. Het enige toestel in huis dat 2.5gb aankan is mijn pc en die steekt rechtstreeks in de modem. Al de rest boeit totaal niet.

Je hebt ook 45-graden "wall brackets" waarmee je 19" rack-mount spullen verticaal kan hangen. Dat is veel compacter. Anders kan die 16p lite ook gewoon aan de muur bevestigen, ik denk dat het montagemateriaal gewoon mee in de doos zit zelfs. 45W is genoeg voor zeker 4, mogelijk iets meer toestellen. 't Hangt er wat vanaf wat het is. Camera's vallen nogal mee, AP's, zeker WiFi 6 en 7 verbruiken wel wat. Die G4 Dome heb ik zelf, die is behoorlijk stevig, maar die heeft meer metaal dan plastic. Die Ultra heb ik nog niet getest maar die ziet er meer plastiek uit.

2.5GbE is vandaag nog aan de dure kant vind ik, 10GbE al zeker. Je hebt dat eigenlijk alleen maar nodig als je met grote files werkt (foto / video / design) en dan vooral als je real time vanop een NAS wil werken, anders is 1GbE prima en 2.5 luxueus.

Qua NVR moet je dan wel nog iets hebben, die nieuwe cloud gateway max heeft 2.5GbE WAN in en ook aan de LAN kant (4 poorten) en heeft een ingebouwde NVMe disk (of plaats daarvoor moest je die leeg bestellen). Ik weet wel niet of die makkelijk te bestellen gaat zijn want die is gloednieuw en lanceert volgens mij pas in augustus. De enige ander niet-rack mounted optie is de Cloudkey G2+ (UCKG2+) met een controller + NVR op een 2,5" HDD of SSD. Die wordt zelf gevoed met PoE.

De andere devices zijn of voor een rack gemaakt (UDM Pro serie, UNVR serie) of hebben geen 2.5GbE WAN (UDR).

Ik ben wel fan van TP-link Omada. Ik gebruik de controller OC200, De 8 poort PoE switch TL-SG2210MP en hun router ER706W-4G.

Laatst bewerkt:
Dat is ook een degelijk alternatief, of Mikrotik... Beiden zijn wat goedkopere ecosystemen voor netwerkproducten in vergelijking met Unifi. Als je een camerasysteem wil dat je uit de zelfde interface kan bedienen kan je wel enkel bij Unifi terecht.

Dankje voor het antwoord. Een rack is helaas geen optie. Heb een nieuwbouw gezet en als ik er nu over nadenk had ik het mijn netwerk beter in een andere ruimte laten uitkomen. Maar it is what it is.

Verder denk ik dat de eerste jaren maar 1 POE toestel ga aansluiten en dat gaat de camera zijn. Ik denk altijd wat toekomst gericht en zie mij verder nergens iets bijplaatsen. Ben zelf telecom technieker dus op vlak van access points is hier alles reeds in orde.

Dan ga ik wel uitkijken voor een dome type, want zoals je zegt kun je die bullets makkelijk draaien. Het gaat ook op een plaats staan waar feitelijk iedere voorbijganger gewoon aankan.

Om ook nog even verder te gaan op die switch. Ik moet totaal geen switch hebben met 2.5gbit poorten. Het enige toestel in huis dat 2.5gb aankan is mijn pc en die steekt rechtstreeks in de modem. Al de rest boeit totaal niet.
Indien je maar 1 POE toestel hebt, kun je ook altijd kijken naar een POE injector. Iets minder clean qua installatie, maar dan heb je in principe genoeg aan een basic gigabit switch (al dan niet managed).

Dat gezegd zijnde, is een poe switch wel een fantastische optie als je op termijn ook poe access points voor wifi wenst (ubiquiti dream machine + hun access points zijn zeer populair bij home enthousiasts).

Terug
Bovenaan